Autobusy Dopravci Železnice

RegioJet vědomě porušil zákon, nezveřejnil výsledky kvůli zelené konkurenci

Scania Flixbusu a Scania Irizar RegioJetu. Kdo zůstane po cenové válce vpředu? Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Scania Flixbusu a Scania Irizar RegioJetu. Kdo zůstane po cenové válce vpředu? Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Společnost RegioJet i další firmy z celé skupiny Student Agency odmítají zveřejnit účetní závěrku za rok 2016. Porušují tak zákon o účetnictví.

Poslední termín ke zveřejnění výsledků za rok 2016 uplynul 31.12. 2017. Student Agency v minulých letech výsledky zveřejňovala dříve, za rok 2015 například v srpnu. Ke zveřejnění údajů za rok 2016 se ale nemá.

Mluvčí firmy Aleš Ondrůj vysvětluje nezveřejnění příchodem nové konkurence. Aniž by jmenoval, je zjevné, že jde o FlixBus, který loni jednal o pohlcení žlutých autobusů a nakonec vstoupil na český trh vnitrostátních linek sám.

„Situaci nám bohužel komplikuje nerovné postavení z hlediska zveřejňování ekonomických údajů. Na trhu je nová konkurence, která sama údaje svém o hospodaření nepublikuje a zároveň se netají tím, že nás přišla odstranit z trhu. Víme, že právě údaje z našich výročních zpráv mohly v tomto případě znamenat důležitou obchodní výhodu, kterou zatím nechceme poskytovat,“ uvedl Ondrůj. FlixBus žádné výroční zprávy zveřejňovat nemusí. Omezuje se pouze na údaje o počtech cestujících za celý trh.

Nezveřejňování výsledků je v Česku téměř národním sportem. Za rok 2015 informační povinnost podle studie společnosti Bisnode nesplnilo 64 procent firem. Postihy za neplnění povinnosti jsou totiž minimální, i když teoreticky podle zákona může soud vyměřit pokutu 100 tisíc korun, při opakovaném porušení až do hodnoty 3 % hrubých aktiv.

Student Agency není jedinou dopravní firmou, která čísla za rok 2016 zatím nezveřejnila. Chybí například údaje za společnost Jindřichohradecké místní dráhy. Jiní dopravci mají pravidla pro zveřejňování přísnější kvůli veřejně obchodovatelným dluhopisům: České dráhy a Leo Express tak o výsledcích musí informovat jednou za půl roku. Leo Express kvůli zpoždění splnění povinnosti o půl roku s výroční zprávou za rok 2015 dostal pokutu od ČNB milion korun.

Dopravci na železnici musí své výsledky reportovat i Drážnímu úřadu kvůli dokládání finanční způsobilosti. Tuto povinnost RegioJet splnil.

30 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Já furt nevím co všichni máte s tím lepším cestovanim věc filxbusu. Dokud nepřišel Jančura cestovali jste jako dobytek, teď jste všichni rozmazleni. Jako žluté autobusy jsou tisíckrát luxusnejsi, navíc je to jednotba flotila Irizarů než najatá franchiza spatlaniny namixovanych budu Setra, Scania, Vdl a dalších. Buďte rádi za RegioJet co dokázal jako český dopravce a nestezujte si. Máte obrazovky, teplé nápoje, noviny, časopisy, bufet. Flixbus přišel s něčím co ani nedosáhne na standard Regiojetu. A přestaňte furt brblat. Jen vzpomenete na starý rezavý Karosy.

    • Např. v new Irizarech je míň místa na nohy oproti busům Umbrelly.. Což je v případě někoho kdo měří 190cm docela zásadní věc.

    • Tak ono dost místa měl i Eurolines BC a taky to nestačilo, jezdí už minimum spojů. Ale uznávám, že bych taky uvítal více místa pro nohy. A v těch nejnovějších by měl RJ dát zpět vysoké sedačky, ty nižší nové jsou na houby.

    • Irizar Jančuráka má v buse o 10 míst více jak v identických třínapravových Scaniích Flixbuse, tak proto je to dobytčák.
      Pro Flixbus mesmí jezdit bus starší tří let, to žlutý jsou i jednou tak starší.
      O obrazovku v Irizaru si při prudkém brzdění pořežete obličej.
      Busy Flixbusu jsou na operák takže se o vše stará servis, žlutý po záruce opravují na koleně když už teda něco opravují.
      Řidič Flixbusu když má přestávku tak opravdu odpočívá, řidič RJ neustále kmitá a uklízí aby mu žlutý pán nesebral prachy.

      Nevidím důvod proč jednotná flotila španělských neudržovaných rozvrzaných sraček je lepší jak namíchaná flotila Seter a Scanií…

  • Regiojet reportoval své hospodářské výsledky drážnímu úřadu, takže je jistá státní organizace má. Že si ji státní orgány nedokáží předat mezi sebou je jiná věc. Na druhou stranu nechápu, proč u neveřejných akciových společností by měli být vidět veřejně hospodářské výsledky. Mohli by se posílat do obchodního rejstříku, ale stát by je nemusel on-line zveřejňovat. Druhá věc je, že většina společností účetní uzávěrky v obchodním rejstříku neuveřejňuje vůbec.

    • Samozřejmě, že Drážnímu úřadu údaje musí dodat. Podle zákona o dráhách dokonce do 31. 7. Pokud by tak neučinili, tak by dostali pokutu, v horším případě pozastavení licence pro finanční nezpůsobilost.

    • Petr: odvody v cechach nasobne vyssi? Prosim, nezerte to tolik. Jo, v porovnani s bahamama je to opravdu nasibne vyssi. V oorovnani se zbytkem evropy… vicemene prumer.

  • Z provozní činnosti společnosti FlixBus se v České republice neodvede v podstatě nic a z případných účetních výkazů nadnárodních firem nebo dceřiných společností nadnárodních firem často nic relevantního nezjistíte. Zahraniční společnosti vyvádějí peníze z České republiky například tím, že koncem roku pošlou svým dceřiným společnostem faktury na právní, poradenské, marketingové a jiné velmi těžko prokazatelné služby, jejichž plnění nemuselo vůbec proběhnout a které slouží výhradně k umělému snižování zisků a odvádění peněz tak, aby se nemusely v ČR danit.

    • A vy se divíte při tom našem pitomém daňovém řádu, přemrštěných daních a odvodech? V takové situaci je přímo povinností vůči majitelům aby vedení firmy našlo nějakou optimalizační strategii. Existuje na to ale jedna jednoduchá obrana, snížení administrativní a daňové zátěže na minimum.

      Stát tu nemá být od toho aby přes něj tekl objem rovný 1/4 HDP, ale od toho aby zajistil co nejefektivněji věci jako soudy, armádu, policii…, pokud zřizuje své další složky jako SŽDC a ŘSD, tak tyto by měly být schopné vybrat na svůj běžný provoz od uživatelů dané infrastruktury/služby. Ne aby tu vznikaly těžko rozklíčovatelné sítě finančních toků, dotací a podobně.

    • K.s: ty jsi taky premrstena dan. Vytahl jsi nekdy vubec paty za hranice republiky?

      Jinak typicka cechackovina a jancurovina.

    • Jen Tak:
      A) Byl
      B) Ještě abych to upřesnil, HDP tvoří i to co proteče přes stát, takže podíl proti tomu co vytvoří soukromé podnikání je ještě vyšší.
      C) Najděte si ukazatele jako den daňové svobody, jaké jsou odvody za zaměstnance a další daně. Pak si to srovnejte se zeměmi, které jsou vůči podnikání přívětivější.

    • Jen tak: nechcete doufám tvrdit, že to, co firmy odvádí státu, je nějak výrazně nižší než ve většině zahraničí? Možná tak sazba daně z příjmu patří mezi ty nižší, ale celkové zatížení je násobně vyšší. Stačí si spočítat, jen kolik jsou odvody za zaměstnance. O různých nesmyslných úřadech, nařízeních apod., které generují jen další zbytečné výdaje, ani nemluvě.

    • Proc by mi mel internet platit nekdo jiny? I ternet v mobilu si poskednich deset let platim sam.

    • Jen Tak:
      Nějak jste si popletl vlákna.
      Ano, odvody jsou zde nehorázné a stejně tak v celé EU a to je pro evropskou ekonomiku hodně velký problém, spolu s tím co předvádí špičky EU. Takto se nedá ve světě konkurovat. Jo kdyby všechny ty peníze šly zpětně do infrastruktury, tak nic neřeknu, jenže ty peníze se vyhazují z velké části oknem.

  • Na jeden žlutý autobus v Praze a na D1 potkám 10 zelených.
    Tolik k ústupu Flixbusu jak zde bylo prezentováno.

    • A těch 10 zelených ovšem dohromady veze tolik cestujících co ten jeden žlutý

    • Petr: Tak dramatický už to taky není. Jsme se např. nedostali do Flixu z ČB do Prahy v listopadovou sobotu…

    • Samozřejmě trošku nadsázka to byla, jen se mu snažím (zbytečně) vysvětlit, že když vidí víc zelených autobusů, ještě to (zvláště u Flixbusu) neznamená, že zválcovali zrovna Jančuru. Většina z toho jsou víceméně linky cizích dopravců, které by jeli taky jako tak někam do zahraničí, Jančura nejančura 😉

  • a proč by flixbus něco musel zveřejnovat když neplatí ani tady daně. Nevím proč češi ztrácejí hrdost a sednou němcovi vůbec do toho autobusu.

    • Umbrella, která tu jezdí pro Flixbus, daně platit musí, pokud se něco nezměnilo.
      A proč bych nevlezl do jejich busu?
      Je tam místo na nohy, mnohem lepší připojení a můžu jet busem, když jsem si pro cestu zrovna vybral bus.
      A ne, jak mi pan Jančura zrovna „radí“, zejména na Praha – Brno.

      Jinak Regiojet vozí dnes už lidi např. po Německu. Teď začal(začne) s linkou z Vídně do Budapešti.
      O Slovensku ani nemluvě.

    • Nevím co lidi pořád mají nutnost toho lepšího připojení, vy nemáte data v tarifu?

    • Jan Sůra: To ano, nicméně by bylo zajímavé vypsat, co všechno platí v souvislosti třeba s linkama Brno – Praha Regiojet a Umbrella, resp. co tu na rozdíl od Regiojetu nezůstane. Třeba to někdo dokáže dostatečně dopodrobna.

      • Neukáže. Umbrella nemá jen byznys s FlixBusem, takže z toho nepoznáte, co je od FB a co ne. Nicméně je už i české s.r.o. Flixbus, takže bude co zkoumat i u nich:)

    • Jan Sura: Jenže u s.r.o. zjistíte tak možná tržby, náklady budou spekulativní v závislosti na tom co do toho zahrnou (dispečink,komunikační centrum, reklama, prodejní síť, správa datového centra, vedeni účetnictví, pronajem know hav, apod.)

    • Při koupi jízdenky Flixbus uzavírám smlouvu se společností FlixMobility GmbH, Birketweg 33, 80639 Mnichov. Ta si z tržeb ponechá řekněme 20-30% a jen 70-80% zaplatí Umbrelle jako najatému přepravci. Té to sotva pokryje náklady, takže většina zisku je zdaňována v zahraničí.

    • Ta obsese “internetem”… to je fakt posedlost cechu. Az na vyjimky (jako usek zeleznice kolem usti nad orlici)je kvalita internetu bezneho LTE bezne lepsi, nez tyhle pomaloucke wifiny autobusakuna vlaku.

    • petr.r: To není o české národní hrdosti, ale o lepším prostředí v autobuse. Nepleťte si dojmy s pojmy.

    • Jen tak: pokud vám platí mobil (internet) maminka nebo firma, pak jistě internetem posedlý ve vlaku / autobusu být nemusíte. Spousta lidí je ráda, když má v tarifu za ty české přemrštěné ceny vůbec nějaký data, takže každá wi-fi se může hodit. A většinou funguje relativně spolehlivě, když zrovna půlka autobusu nebo vlaku nemá potřebu hledět na on-line video apod.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora