Železnice

RegioJet poprvé ve Vídni. Přišli jen slíznout smetanu, říká šéf ÖBB

Souprava RegioJetu poprvé na vídeňském hlavním nádraží. Foto: RegioJet

Soukromý dopravce dnes ve Vídni představil poprvé své žluté vlaky, které příští neděli začnou provoz na trase mezi Prahou a Vídní. Zatímco dopra vce si pochvaluje rekordní zájem cestujících v předprodeji, tamější státní dopravce ÖBB jeho příchod vítá se značnou nevolí.

Šéf ÖBB Andreas Matthä v rozhovoru pro rakouský Kurier uvedl, že český dopravce přišel jen „slíznout smetanu“ na tuto trasu, protože jezdí jen ve špičce. Podobný výraz s oblibou používali i odpůrci konkurence na tuzemské železnici, ti nejčastěji mluví o vyzobávání rozinek.

RegioJet kritiku odmítá, podle mluvčího firmy Aleše Ondrůje jezdí ve tříhodinovém taktu a nejen ve špičce. Podle něj jde navíc jen o začátku dalšího rozvoje na této trase.

Kritika ÖBB má své důvody: dá se očekávát, že RegioJet výrazně zahýbá cenami mezinárodních jízdenek mezi Prahou a Vídní a společně s ČD o část cestujících mohou přijít.

Vyjádření ÖBB je pikantní i v historických souvislostech. Právě ÖBB vznik RegioJetu a jeho vyjetí na koleje výrazně ÖBB usnadnily, když mu prodaly své vagóny, které dodnes tvoří základ flotily.

RegioJet dnes v tiskové zprávě oznámil, že za první dva týdny předprodeje prodal už více než pět tisíc jízdenek a některé spoje jsou podle nej už vyprodány. „Takhle rychlý start jsme nezažili ani v případě startu linky Praha – Ostrava,“ řekl Ondrůj.

Štítky

93 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • jsem si zkusil vyhledat cestu brno-víden 20.12 a RJ-175kč-vůz astra….čd 364kč a to bez místenky. Nemůži ten rj čd najít levněji jak se tady píše.

  • Bery:
    Tak původní komentář zmizel, no takže znovu a zkráceně.

    Není to tak že v začátcích prostě nebyl zájem protože potřeboval vybudovat vlastní značku? Ona ta obava z odlišných modelů je pravdivá, ale zase technologicky realizovatelná. Máte nějaké info k těm přemrštěným požadavkům?

    Ona ta smlouva by možná se musela přizpůsobit tomu že už nejsou územní monopoly, třeba by se každý lístek musel vybavit kódem (čárový či QR (Aztécký)) a ten při kontrole scanovat a podle toho to pak rozpočítávat. Řešitelné to je, ale otázka jestli se o toho někomu chce protože by to asi byla změna pro všechny.

    Proč to nemá s Leoexpresem nevím, ale hádal bych že to bude v tom že jezdí po stejné, vysoce konkurenční trase. Situace se možná změní až se sítě více rozrůzní. POkud díky Locomore začne Leo jezdit do Německa, tak možná dojde k tomu že uzavřou smlouvu o uznávání lístků na úseku do Německa. Myslím že je to i zajímavá možnost pro ně oba, kdy si Regiojet nechá Slovensko a Rakousko a Leo by měl Německo a Polsko. Je to kartel? Nevím, ale nemyslím si.

    Elb:
    No pokud je to reakce na mne, tak prostě si už neumím tady ten chronický odpor a nadávání vysvětlit ničím jiným než tady tím.

    • Ok, tak vám tedy prozradím, že žádnou režíjku nevlastním a že nejeden člověk kterého znám nemá rád Babiše, jeho přátelé a vzor podnikání.

    • Bohuzel konkretni info nemam, podrobnosti z obchodnich jednani nepousti ven zadna firma, ale slysel jsem to z celkem dobreho zdroje.
      Samozrejme, ze takove rozpocitavani resitelne je. Mame tu integraci s MHD a autobusy v krajich… a u kazdeho IDS se provadi clearing. Takze reseni existuje. Problem muze byt pocatecni investice, kdy jen vymena ctecich zarizeni, aby byla kompatibilni mezi dopravci, stoji miliony.

  • Pane Sůro, proč používali? On už rozinky nevyzobává? Provozuje někde nějakou charitu či co? Já si myslím, že jeho odpůrci termín „vyzobávání rozinek“ používali, používají a používat budou nadále bez ohledu na to jak moc se vám to nelíbí.

  • Když rakouský průvodčí bere 3x tolik co česká Stevardka, tak se za 200 prostě jezdit nedá. Rozšířený akční sortiment akorát způsobí, že se zdraží jízdenky na poslední chvíli (tzv. dopravní obslužnost). A k službám a cenám – ČD Minibar už bude snad skoro na všech expresech po republice a ceny tam jsou příznivé, krom toho všechny Railjety mají bistovůz a EC dokonce jídelní vůz (kde vám naklepe kuchař maso před očima). K „nižším cenám díky konkurenci“ – u půlky spojů už je cena Praha Brno v low costu na úrovni jízdenky ČD třeba v railjetu! (srovnávam zákaznické jízdné obou) Takže to snížení ceny díky šikovnému soukromníkovi funguje jen pro studenty a platí to všichni z daní prostřednictvím slev.

    • No hele, nabídka minibaru je proti Jančurovi stále dost chabá. A ve čtyřvozovém Ex do Budějovic ke mě málem minibar během cesty ani nedojel, takže to srovnání stále není úplně košer.

      Snížení ceny na Ostravu, na Slovensko, do Vídně a do Bratislavy funguje jen pro studenty? To jsou mi ale pozoruhodné novinky…

  • Berte to s nadhledem, Regiojet může přetáhnou největší socky, fousaté hipstery v úzkých kaťatách, drzé studenty, napomádované metrosexuály, feministky s hypertrofovaným egem atd.
    (až tak vážně to nemyslím, ale …)

    • Největší socky a smradlavé lidi pořád potkáme na svém zarezervovaném místě v rekonstruovaném kupé nebo u stolku v railjetu, protože jezdí z vesnic a přijedou na jednotnou jízdenku.

    • 😂😂😂Pane Novák. Ještě cikány jezdící bez jízdního dokladu, šmejdy, co kradou hasící přístroje, bezpečnostní kladívka, kovové dávkovače mýdla, vodovodní baterie a jiné zařízení vlaku, tak jak se to stává u nás na serveru😂😂.

    • Hele, Nováku, a co kdyby prostě přetáhl lidi, co do Vídně jezdí autobusem? Když vlezeš v Brně do flixbusu nebo Jančurova busu, tak tam sedí tahle skvadra?

  • Tak by me zajimalo, zda plati sve zamestnance ve stejne urovni, jako jsou platy v Rakousku ? Jestli ne, tak se za jeho „uspechem“ neskryva vyssi kvalita dopravce, ale jen to, ze odrbe sve zamestnance, coz OBB udelat nemuze. Takze zadne hrdinstvi, za ktere by ho mel nekdo oslavovat. Naopak prave diky takovym se na uroven Nemecka, nebo Rakouska nikdy nedostaneme… :-/
    Jo, pokud lidem zaplati stejne jako OBB, dokaze nastavit lepsi uroven sluzeb nez OBB a pritom byt levnejsi, pak klobouk dolu. Ale pokud ne, tak ten pan nestoji ani za odplivnuti.

    • Strojvůdce asi platit musí, rozhodně ofiko je provozovatelem v Rakousku někdo jiný a nepředpokládám že by si nechali Rakušané strojvůdce z východu líbit…

    • Strojvudce se predpokladam ani u Regiojetu na hranicich nemeni, takze tam zajizdi nasi lide. 🙂

    • Kolik východních stojvedoucích má tu náročnou zkoušku z němčiny a tamní licenci?

    • V úseku Břeclav-Vídeň vede vlak strojvedoucí Metrans Railprofi Austria GmBH.

    • Tak sociální dumping se strojvůdcem ti Lamere nevyšel, tak co tam máš dál?

      Co takhle rakouské předpisy pro výpravu vlaku? Na tom Jančurův personál jistě ztroskotá a celé to prostě nemůže vydržet do jara, natož do švestek.

    • Citace z FB Regiojetu
      Současně se během celého dne zacvičovali na našich moderních lokomotivách Vectron rakouští strojvedoucí partnerského dopravce GKB – Graz-Köflacher Bahn und Busbetrieb GmbH, pod jehož hlavičkou budou v Rakousku naše vlaky provozované.
      Nicmene ten kousek z Breclavi je mene nez 1/4 trasy a strojvedouci je jen jeden, tedy vetsina personalu jsou nasi… takze ta puvodni myslenka zakladatele topiku neni uplne mimo, protoze uspora na lidech proti OBB tam bude. 😉

  • A docela dobrou variantu může být použití vlaku + jeho busu na vídeňské letiště. Jak z Bratislavy, tak Vídně. Ale protože ho tam myslím opět Rakušáci trochu blokují, zakazují vnitrostátní dopravu, tak si člověk musí koupit Vídeň Slovensko.:-)

    • Něco takového by nemělo být možné, stejně jako by neměl být možné aby kraj něco takového zakazoval u autobusů. To je prostě zvrácenost a zajímalo by mne kdy to někdo vezme k mezinárodnímu soudu. Myslím že by to mohlo být, v případě zemí určitě, porušením nějaké Evropské dohody. V případě krajů je to myslím také na hraně se zákonností.

    • Tak náš zákon to u krajů jednoznačně umožnuje. 4 balíček asi částečně možná taky.

    • Jenže takový zákon je napsán špatně, proč by měl mít kraj takovou pravomoc? Na čí popud se to tam dalo? proč by proboha měl mít politik právo zakázat někomu podnikat? To pak spíš vypadá jako v nějaké oligarchistické despocii než moderní republice.

  • Pro nás je to dobře, že konkurence rozhýbe mezinárodní jízdné. Pravda před pár lety začal alespoň yield management přes eshop.
    jízdenky po Rakousku jsou někdy za zajimavé ceny. Jsem zvědav na jaké ceny se RJ dostane. Kolik budou stát rakouské koleje. Otázkou však bude, zda zde bude dostatek cestujících.
    Do Bratislavy ani Vídně evidentně, žádné vlaky na 9 nejezdí, protože politici asi neobjednali, takže nevím s tím vyzobáváním lukrativních časů. Celkově politici neobjednáváním přeshraničních spojů a dřív nastavením jízdného zabili dopravu mezi ČR a SK. Podle mě mezinárodní doprava je pro soukromé dopravce dobrá varianta. Jen mi vadí, že pak vyrývají proti objednávaným spojům. Podle mě by měl soukromý dopravce být rád, že může jezdit. A státní se držet cca tr 10.
    A co je taky problém, že ty mezistátní státní vlaky často dělají páteř vnitrostátní dopravě. A tam ale fungují celkem velmi dobře. Až na zpoždění z Polska a Maďarska.

  • A nevíte náhodou někdo, kdy dorazí těch nových 16 vozů Astra z Rumunska?
    Jinak kdysi platilo, že rakouská dvojka je lepší než česká jednička. A poslední dobou se určití jedinci snaží tvrdit, ze bývalá rakouská jednička po vcelku zdařilé rekonstrukci je horší nežu CD. Kdyby tomu tak bylo, tak mezi Prahou a Ostravou, potažmo Košice nebo Regiojet největší dopravce podle počtu pasažérů.

  • Já se vůbec nedivím ÖBB, že se jím Jančura nelíbí při srovnání cen na rakouské a české železnici nasazuje Jančura do Vídně „českou cenu“ což obzvláště v případě mezinárodního jízdního je něco skoro neuvěřitelného. Můžeme vést spory o to jaké má kdo vozy, jak je to s občerstvením, ale ta cena a možnost zrušení rezervace je prostě obrovský posun. Když si vzpomenu kolíkrát se mi stalo, že jsem si chtěl koupit jízdenku do Vídně a stalo se mi 2-3 týdny dopředu, že akční za něco málo pod 500 (zpáteční z Brna) už nebyla a jízdenka stála 700 i více tak stav od poloviny prosince je docela radikální změna o možnosti vrácení jízdného ani
    nemluvě. Jinak samozřejmě můžeme mít řadu výhrad ke kapacitě železniční cesty mezi Prahou a Brnem a případných problémech v regionální dopravě to však nic nemění na faktu, že při cestování do Vídně je RegioJet docela převrat.

    • Zavedení českých cen při cestách na západ vlakem je převrat kdekoliv, a je to dobře, dochází tak ke zrovnoprávnění našich možností s obyvateli starých zemí EU a Východními Němci, tedy pokud se bavíme o cenách za dopravu. A chápu strach Rakouských/Německých společností, pokud se rozjede ve velkém pronikání na jejich síť, tak by to mohlo odčerpat lidi z jejich vlaků, ale také, to si možná neuvědomují, to může natáhnout lidi, kteří dnes vlakem nejezdí.

  • Ten kapitalistickej vychcánek ty svý metody rozšířil i do zahraničí. Na dálkové linky po dálnici se cpe, ale vesnické linky ráno ve čtyři do fabriky mu smrdí. Kdyby si místní dopravce mohl vylepšit zisky dálkovou dopravou, nemusel by kraj doplácet (tolik – a z peněz nás všech) na tyhle místní linky.
    Pojmenovali to správně, ať rozinkami nebo smetanou. Je to prostě jen vyjebávač.

    • Vazeny pane,
      tenhle „vychcalek“, jak ho nazyvate, jezdi bez dotace, tak se vzpatujte! Vychcane jsou Ceske drahy, ktere berou od statu obrovske dotace a zakaznici to nepoznaji! Regio mi da kavu zdarma a CD si jeste k te drazsi jizdence a dotacim nauctuje 45 Kc za kavu, to je zlodejna. A potom se muze reditel chvalit, jak si zije na urovni a chodi na vecere do drahych restauraci, kde da z nasich penez za pet takovych veceri vic, nez bezny clovek vydela za mesic.

    • Stan: Vůbec nejspíš netušíte, jak je u nás veřejná doprava financovaná.
      Jančura sice asi nemá zájem jezdit busovou ZDO, ale zkuste některýmu podniku, jezdícímu v regionálce dotovaný linky navrhnout, ať je někomu přenechá…
      Uvidíte , kam vás pošle!
      To stejný platí v případě tzv. lokálek a ČD….

    • To s tím jak jezdí bez dotací vždycky dokáže vykouzlit úsměv na tváři, jak si někteří myslí, že na ten jejich provoz se jim taktéž neskládají ze svých daní. 😀

    • Martin: v listopadu jsem jel s ČD, kafe stálo 10 Kč a bylo horké. To se mi u Jančury ještě nestalo. To jenom poznámka k těm 45 Kč za kávu.

    • Stan: blábolíte. ON by jančura ZDO klidně jezdil – jen ho tam nikdo nechce pustit. samozrejme, predstava, ze to jezdi mimo objednavku, je nesmyslná, nicméně pro dopravce je ZDO zlatý důl.

    • RE Martin. No otázka kolik si naúčtuje regiojet od státu ke studenstké jízdence za 33 Kč, cca 100 km a s kávičkou..

    • A kdyby šlo o žáka do 15 let, tak žák platí 37,5 %, stát 62,5 %, tj. Jančura dostane 56 Kč.
      V obou případech bude mít stejně jako kdyby prodal jízdenku za plné jízdné.

    • Babilion.
      Že stát zaplatí 11 Kč. A že celková cena jízdenky bude cca 44 za trasu přes 100 Km. Tomu upřímně vůbec, ale vůbec nevěřím. Podle mě by to nebylo vydělávající – podnákladové 0,43 Kč/km – ještě míň vlastně reálně. Podle mě od toho tam jsou ty různé pseudo tabulkové ceny.. A reálný dotační poměr musí být vyšší.

  • Tak to tu máme zase. Po „rozinkách“ přichází „smetana“. Pravda, k Vídni se celkem hodí ;-).

    Paradoxní ovšem je, že pro dopravce je nejlepší „kšeft“ regionální doprava na nějaké lokálce kdesi uprostřed lesů – samozřejmě v závazku veřejné služby. U takové dopravy se už ve smlouvě počítá s tím, že počet cestujících se blíží nule, takže dopravce musí jen dojet vlakem z bodu A do bodu B, je úplně jedno jakým vozidlem, je jedno za jaký tarif, je jedno, s jakou úrovní služeb. Pokud nějak výkon odjede, má jistotu, že mu veřejný sektor zaplatí veškeré náklady, které za takovou dopravu vykáže. Nemusí se vůbec snažit, protože jakékoliv zlepšení služeb nebo zvýšení efektivity se stejně nijak neprojeví.

    Proto o závazkovou dopravu mají zájem i soukromníci – je to jistota. Proto státní dopravci tolik brání, aby se nevypisovala na tyhle linky výběrová řízení a aby se tam náhodou soukromníci nedostali. A když se potom soukromý dopravce dostane aspoň na mezinárodní nebo hlavní vnitrostátní trasu a ukáže, že tam lze jezdit bez dotace (protože nabídne vyšší atraktivitu dopravy a optimalizuje náklady), tak státní dopravci křičí, že vyzobává rozinky a slízává smetanu :-(. Tak kde mají jezdit? Praha – Vídeň je špatně, Praha – Ostrava je špatně, Praha – Brno je špatně, Plzeň – Most je špatně, Praha – Benešov je špatně, Olomouc – Krnov je špatně, Plzeň – Domažlice (osobní vlaky) je špatně, Praha – Šumava je špatně a lokálky na Šumavě jsou taky špatně. Tak kde mají ti soukromníci jezdit, aby to bylo správně?

    Kéž by se národní dopravci přestali vymlouvat na rozinky a smetanu a jako první krok uznali, že jim vadí prostě samotná existence konkurence a je jedno kde. Vždyť je to přirozené. Možná by pak jako druhý krok mohli dokonce začít konkurenci férově čelit…

    • Všechno je špatně, pokud to nejede jediný správný Národní dopravce.
      A taky je špatně, aby na MD neskákali právě podle tohoto dopravce a nesplnili vše, co si bude přát.
      Koneckonců , pořád bydlí v jednom domečku…

    • ne špatně to není jen je špatné to že není uznávání jízdného… a když tedy bud jezdit za hranice tak by také měl uznávat mezinárodní jízdenky i jiných dopravců ale to nemůže a nechce protože je povinně místenkový…
      vyšší atraktivitu do Vídně je railjet a i úrověn služeb je daleko lepší…

    • Teda, já nejsem nějakej zastánce Jančury, ale tady se musím ozvat. Co pořád máte s tím uznáváním jízdenek? Když si koupíte třeba do Frankfurtu letenku s ČSA, uznají Vám jí v Lufthanse? Když pojedete autobusem např. do Plzně, pustí Vás do svého autobusu Regiojet, když mu ukážete jízdenku na spoj, který provozuje někdo jiný?

      Ani v jednom případě nikoliv. Tady je nějakej systém mezinárodních jízdenek, slev typu Interrail apod., ale Jančura se svobodně rozhodl, že se tohoto systému nezapojí. No a co?

    • coudy: K čemu by vám bylo uznávání jízdenek, když vy byste stejně do fujfuj žlutého nesedl? Buďte rád, že „blbci“ pojedou se žlutým, tím pádem bude u ČD víc místa.

    • Lkprak… letadla je úplně něco jiného… mezinárodní jízdenky se uznávají normálně jen u RJ ne… a když vezmete uznávání jízdenek jen po republice tak i ve Švýcarsku to také jde…

    • babilon ale sedl když přijedu do Břeclavi v 6h tak RJ jede do Prahy v 6:30 takhle tam čekám na Slovenskou strelu která jede v 7:06

    • babilon jistě a když budu mít 4 přestupy tak si koupím 4 jízdenky to je fakt řešení… proč to dělat jednoduše když to jde složitě …

    • „smetana“. Pravda, k Vídni se celkem hodí ….

      ještě že nepřišel vyžrat Mozartovy koule :)))

    • No nevím jestli je nejlepší kšeft právě lokálka, kde zisk tvoří závratných cca 5% z nákladů, kde vlak projede maximálně jednou za dvě hodiny a nikdo včetně SŽDC nemá jistotu, že tam pro těch pár cestujících bude chtít někdo objednávat dopravu, dálková vyžaduje pravda trochu práce, ale jezdit s velkou obsazeností na dálkových, rychlých, zalidněných tratí určitě vynáší více, než několik lokálek… Služby na lokálce, vozidla, no, řekl bych, že právě moc krajům není lhostejné co na těch tratách vyjede, když si vzpomeneme na velký údiv kraje Vysočina se Stadlery, které tam prvně velice chtěli a pak nemohli pochopit, že jejich provoz stojí víc než 810, 814.. Teď taky nevím, jak se právě u těch Stadleru proplácejí ty unavené podvozky po ani ne deseti letech provozu po tankodromech.

      Myslím že na tom, že někdo ze zákona musí vozit určitou skupinu obyvatelstva včetně jejich rodinných příslušníků skutečně něco je, stejně jako když někdo zabírá kapacitu malým vlakem přetížené tratě, která jako veřejná stavba má spolehlivě sloužit všem segmentům dopravy, nebo když někdo založí podnikání na tom, že bude stát ještě více peněz daňového poplatníka..

    • Elb: „…nebo když někdo založí podnikání na tom, že bude stát ještě více peněz daňového poplatníka“ – jestli narážíte na proplácení slev studentům,… tak to se mi také nelíbí, že to stojí více, ale tady spíše zaspalo ministerstvo dopravy. Aniž bych se v tomto chtěl Jančury zastávat, tak proč by to nedělal, když může.

    • Mě by zajímalo, kdy naposledy měli České dráhy zisk z osobní dopravy nad třemi procenty, když dotovani autobusový dopravci to umí.

    • Jiří:
      No nevím kdo nabízí vyšší ceny pro krajské IDS, než kdejaká konkurence.

    • Bery:
      Otázka jaké byly ty podmínky toho uznávání, máte k tomu nějaké bližší info? Umím si celkem představit že zejména v začátku to bylo logické, potřeboval vybudovat svou značku a takto hrozilo, nechtěl riskovat, že by se mu vlaky naplnily lidmi s modrými lístky. Samozřejmě bylo to řešitelné nutností dokoupit si místenku třeba za 10-20Kč.

      Jaké nereálné podmínky si tam diktoval? Nějaký příklad by nebyl?

      Vzhledem k tomu že Praha-Ostrava jezdí všichni tři dopravci tak chápu proč nemá leoexpresem smlouvu, na té trase je to trochu nesmysl. Umím si ale představit že by se to dalo v situaci kdy se sítě dopravců více rozrůzní. Zajímavé bude čekat kdy se vydá na cestu Praha-Berlín.

      Otázka jestli ty úmluvy odpovídají dnešním potřebám, pokud je to o dopravcích s monopolem na území, tak je to snadné, pokud jich tam má operovat více, mohou z toho být problémy, to by se musel každý lístek asi vybavit kódem a ten scanovat při kontrole atd.

    • noerf
      Do Ostravy by to bývalo evidentně velmi brzy, Brno k tomu má také velmi vykročeno, aby samotné do dalšího desetiletí mělo zelená čísla.

      Ale pokud budete chtít pobavit nějakými ziskovými regionálními, meziregionálními vlakovými spoji ze zahraničí, tak by si takové vyhodnocení velmi rád přečetl, pokud něco takového máte.

    • elb: Cd dostávají dotace cca 12 – 13 mld. Kc, k tomu cca 6 mld. tržeb z osobní dopravy, celkem tedy 18 mld. obratu. 5 % z 18 mld. 900 milionů Kc. Cd loni měli z osobní dopravy zisk asi 100 milionů, předtím byly několik let v osobní dopravě v mínusu. Tak by me zajimalo, jaci odbormici to řídili?
      Podle kvalifikovaných odhadů před nástupem konkurence prodelavala pendolina 400 milionů (byli nedotovane). Dnes jezdí na trase Praha-Ostrava u Cd zhruba stejně lidi jako před nástupem konkurence (počet lidí stoupl na trase na 250 %, ČD mají zhruba 40 % podíl), ceny jízdenek klesli v průměru o 30 %, vetsina nákladů šla nahoru a ČD tvrdí, ze jsou na trase v zisku. Takže buď někdo lze anebo manazeri ČD okrádají zaměstnavatele i tento stát.

  • Co muže nabídnout regiojet? 40 let Stare vlaky a nic víc. To je opravdu zoufalství obb a ČD nové vlaky luxusní servis s jídlem v restauračním voze. No nevím spis je to zoufalství nad kulturou cestování. Bojkot zlutejm

    • A hlavně ta cena, že? A v busně dostanete voucher na jídlo a nesmíte zaspat hranice, jinak propadá, ale za pade tam stejnak nic nekoupíte. haha

  • Hlavně doufám, že se za tu dobu z Brna do Vídně dočkáme stevarda/ky. Minule z Prahy do Č. Třebové přišla pro objednávku až v Ústí n.O.. Služby ve třídě Standard šly opravdu rapidně dolů!

  • doufám, že RJ ukáže těm seladonům co proto. Každý nemá výplatu co Matth a i v rakousku jsou chudší vrstvy jak u nás.

    • Zrovna jízdenky do Vídně nebyly nijak drahé ani předtím, různé akční slevy se daly daly bez problémů sehnat dávno předtím, než Regiojet vůbec o vstupu na tuhle trasu začal reálně uvažovat.

    • Jízdenky do Vídně vlakem byly předražené a stále jsou. Nikdo nevěděl, kolik akčních jízdenek je k dispozici, často se mi stávalo, že když jsem chtěl jízdenek víc jak 2 ks, tak byly třeba 2 za těch 9 euro (z Brna) a další cestující to měli výrazně dražší. Navíc loterie na který vlak to platí a na který ne, jestli budou i zpátky nebo ne. A příplatek za místenky a pak dohadování s lidma ve vlaku, že sedí tam kde nemají. Díky, to mi nechybí a jsem rád že bude jezdit i Regiojet. Jednak to bude výhodnější resp. za cenu ČD pohodlnější cesta třeba v Relaxu a taky to bude jezdit častěji než teď. Dřív jsme raději jeli často minimálně jednu cestu autobusem, to teď odpadne kromě opravdu okrajových časů.

    • než abych jel v business u RJ a dostal k jídlu jen nějaké semínka a nikoliv normální jídlo tak to raději v rj kde servis je daleko lepší…
      a záleží pro koho a co je předražené…

    • Lkprak:
      No akční slevy jsou pokaždé trochu vabank a rozhodně je nelze brát jako měřítko pro srovnání s normálním jízdným. To má cenu srovnávat jenom u normálního a normálního. Když se po cestě z Prahy do Bratislavy rozhodnu že chci raději do Vídně, tak mi v Břeclavi na nádraží asi jenom těžko dají akční lístek. Technicky vzato je nejlevnější rakouská IDSka, platí asi 4 dny, ale to tu taky nikdo nesrovnává.

      Elb:
      No hlavně jde tak trochu o to že coudy vytahuje něco co tak není úplně pravda, v Regiojetu i může objednat všechno od semínek až po suši a pod. Když si najdete rozhovor s ředitelem JLV, buď tady, nebo na hospodářkách, tak se dočtete že existuje limit od kdy se jídelní vozy vyplatí, cca 3 hodiny po Břeclav to nejsou a 4 do Vídně jsou, co jsem vyrozuměl na hraně. Takže to že nemá Regiojet jídelní vůz je spíš z důvodů příliš krátkých vzdáleností.

      Když si to tak vezmete tak posezení v restauraci s obědem (ne tedy minutky), je minimálně na 2 hodiny. To tu není moc kde udělat ve vlaku. Ledy kdyby existovalo něco Plzeň-Praha-Ostrava, to snad, ale vzdálenosti mezi centry do 3 hodin tomu moc nepřejí.

      Mimochodem máte ještě odpověď v té diskusi kde jsme diskutovali před tím… Na jakousi zkazku o dvojkolejce kolem Okříšek (snad právě na Znojmo) jsem slyšel nedávno od člověka co tam žije.

    • pro K.S. jak je možné ýe v railjetu si dám v klidu svíčkovou nebo kuřecí rolku s br.knedlíkem a špenátem atd. u RJ semínka a nebo suši… to opravdu není „jídlo“

    • cody:
      Railjet je jinak koncipovaný, tedy tak aby byl použitelný i na dlouhé cesty, kdyby to bylo na příměstské skoky někam do Brna, tak to mít také nebude a dají tam automat. Proč má kuchyň schopnou vaření svíčkové nevím, nicméně ani u něj to není celý vůz. Pokud u jednotky nevíte kolik a jak daleko bude jezdit, tak ji objednáte i na ten z tohoto pohledu nejhorší případ, pokud ale máte klasický vlak, tak jídelní vůz vynecháte pokud víte že se nevyplatí. Vžijte se do jeho situace, dotoval byste jej?

      Ono kdyby asi Regiojet jezdil dlouhé trasy, třeba přes noc, řekněme Praha-Paříž, tak jídelní vůz zařadí a bude v něm servírovat snídani, večeři, ale pokud je měl a nevyplácely se mu, tak je velmi snadno zrušil, pokud by vyvstala poptávka, nebo se jezdily dlouhé trasy, tak je zase může zařadit. U railjetu by to bylo mnohem složitější a je zřejmě lepší aby se alespoň trochu vracely, než aby to bylo naložené v naftalínu.

      Suši jsem si tedy ještě v Regiojetu nekoupil, ale co jsem zkoušel různé obložené věci, tak cenově vycházely lépe než na nádraží, chuťově také. Kdybych to měl vzít podle sebe, tak nepotřebuji, pokud nejedu přes poledne, těžkou kuchyni typu guláš. Co jsem zkoušel u Regiojetu obložené věci, tak cenově to bylo lepší než na nádraží a chuťově také. Pokud se někdy vyskytnete, tak mohu doporučit Croissant s Mozzarelou, je to čerstvé, relativně.

      Jak se dívám na nabídku JLV, tak 2 párky a chleba, tedy to co pořídíte do 40Kč prodávají za 118Kč, svíčková za 262, řízek 262, sendvič 118?! Já chápu že ten vlak jede do Rakouska, ale toto je prostě moc! Chápu že to jede do Rakouska, ale ty ceny jsou prostě přestřelené, zvlášť když na EC do Maďarska je svíčková jen za 139. Uniká mi něco co vlaky do Rakouska tak předražuje?

      Když se podíváte na nabídku Regiojetu tak nejdražší suši je za 90Kč. A semínka jsem tam nenašel.

    • Ty vyšší ceny jsou v railjetech ČD jen mezi Vídní a Grazem (nebo kam to jezdí). Na našem uzemí (dnes dokonce až po Wien hbf) platí „happy hours“ a svíčková je za těch 139, stejně jako ve vlacích na Bratislavu. Zlevněná jsou i jiná jídla na u nás obvyklé ceny. Podobně to funguje i ve vlacích z Prahy do Berlína a dál. Tam jsou happy hours tuším po Děčín nebo po státní hranici, teď nevím, a v Německu je to dražší.
      Něco jiného jsou railjety OBB kde nevaří JLV, ale někdo jiný. Ty drahé jsou (pro Čechy) , ale jedou mezi Prahou a Břeclaví myslím jen dvakrát za den, jinak jedou naše. Na tyto dva páry spojů si dávám pozor, kontroluji řazení a nenastupuji hladový 🙂

    • K. S.

      Přiznám se v oblasti jídelních vozů nejsem žádný odborník, ale Railjety a vlaky do Ostravy bývají v jídelácích poměrně vytížené, když jimi procházím, pokud je v pátek a neděli plný vlaky, tak nejinak tomu bývá i v jídelních vozech, poměrně zajímavé je i sledovat výstup a nástup cestujících do/z stanic z jídelního vozu pár vozového polského EC do Maďarska/Vídně v případě vnitra, proto se mi dvě hodiny zdají lehce nadnesené nebo spíš jako strop.

      Okříšky – v případě dopravních zpráv z vysočiny si dávejte pozor na jeden orgán z třebíčského úřadu, který je znám svými fantasmagoriemi a zavádějícími informacemi ohledně dopravy, v poslední době zejména ohledně VRT a rekonstrukce tratě 240, kterou v případě této docela sockovité rekonstrukce prezentoval mimo jiné jako budoucí přípoj pro VRT, o čemž se v opravdu oficiálních kruzích maximálně tak zmínilo v případě zajetí do Znojma, na což už jsem před tím narážel, aby to tedy dávalo větší smysl tak s napojením napojením Třebíče, kdy kvůli tomu si zakreslili jakýsi triangl, který povede z Třebíče do Starče a v části se snad uvažovalo se zdvoukolejněním, kdy teď jsou teprve ve fází zadání studie společné přínosu, či jak se to jmenuje, a netuší že SŽDC pomaluje zavrhuje (bohužel) variantu přes Jihlavu a taky si nejspíš nejsou vědomi jak náročné by bylo vést trať údolím na šíři, případně jak je SŽDC otevřena takovým stavbám k něčemu co tady má stát za několik desítek let a to ještě v případě končících dotací a hustoty nynější místní dopravy, nebo když by takovou stavbu snad museli financovat z krajských peněz..

  • nejsem odpůrce konkurence ale rozinky vyzobává… a bude už tedy uznávat mezinárodní jízdenky?

    • Jak vyzobává rozinky, povídejte. Když jezdí v průběhu celého dne i uprostřed týdne. Mně spíš přijde vyzobávání ty třívagonkové vláčky ČD na Brno – Praha, které snad jezdí jen „na truc“ nebo proto že jsou na ně dotace?

    • Maximální souhlas. Jde jenom tam kde co nejvíce z toho vyrazí a nejde tam, kde je malá poptávka něco dokazovat.

    • jaké dotace? to je platba za objednanou službu a kvůli dopravní obslužnosti o kterou RJ nemá zájem viz povinně místenkové vlaky…
      i když rj jezdí plný a lide tam i stojí tak se přemístí z bodu A do B v čase jaký potřebují… lidé kteří se potřebují přemístit z A do B u RJ mají smůlu když tu cestu neplánují aspoň měsíc do předu…

    • kvůli dopravní obslužnosti o kterou RJ nemá zájem … on u něj někdo její provozování poptával?

    • Myslím že kdysi do Žiliny mu bylo na požadavek s přestaním placení vlaků navrhnuto ať se zaváže jejich provozem, nebo ve větší míře, či tak nějak..

    • A uznávají jeho jízdenky ČD? A uznávají je ÖBB? Prosím co s tím máte pořád všichni?! Pokud má uznávat on, tak ať je uznávají ČD, ale co jsem slyšel tak není zájem od nich.

      A jen tak mimochodem, objednal někdo u Regiojetu dopravní obslužnost? Pokud vím tak ne, tak proč by se o to měl zajímat?! Ne opravdu proč by měl upravovat svůj obchodní model? Až si to u něj někdo objedná tak povinně místenkový vlak nebude, ale dokud si to neobjedná, tak se o to nemusí starat. Jenom se tu hezky, vy co nadáváte na Regiojet, přiznejte, kolik z vás má režijní jízdné a jenom se vzteká že nemůže na ně jet žlutým vlakem a proto jim tak leží v žaludku!

      Pokud nemíní státní opravci udělat to stejné, pak je takový požadavek chucpe. Stejně tak státní tarify a pod. U toho kde si to stát objedná, klidně, může to být součástí smlouvy, tam kde se to jezdí soukromě a bez dotací (nezahrnuje kompenzace za slevy vymyšlené nějakým předpisem) je to jenom věc dopravce.

      Podle mne do budoucna dojde k vzniku sítí soukromých dopravců přes X zemí, což v konečném důsledku bude výhodnější než současný model. Jak z hlediska organizace, tak z hlediska cestujících kde to může vést na levnější jízdné. Uvidíme, třeba se za rok či dva svezeme bez problémů z Prahy do Terstu a pod. vlakem za rozumnou cenu.

    • CD o vzajemne uznavani jizdenek zajem mely od sameho zacatku. Jancura dostal nabidku hned jak zacal jezdit Pha-Ova… stejne tak jako jini soukromnici na jinych tratich, kteri obdobnou dohodu s CD davno maji. Jenze to odmitnul s tim, ze se to nehodi do jeho konceptu s povinnou rezervaci.
      Pak bylo nejake dalsi kolo jednani o dost pozdeji, ktere stroskotalo predevsim na tom, ze si diktoval nesmyslne podminky, takze to neuspelo. Ale mistrne to otocil a zacal tvrdit, ze neni zajem ze strany CD. Takze bacha, nelze verit vsem lzim, ktere do medii nakeca Alesek. Je lepe se ptat proc takovou dohodu nema akorat Jancura s Leosem, kdyz jini dopravci maji. 🙂
      Jeste vetsi nesmysl je ocekavat, ze by byl schopen uznavat mezinarodni jizdenky. Nebude. Musel by respektovat SCIC-NRT, zjednodusene receno uznavat vsechny umluvy a tarif nejen OBB, ale vsech dopravcu zapojenych do systemu. Ono do Rakouska z Prahy muze jet clovek na jizdenku zakoupenou treba v Nemecku, Polsku, atd… To by znamenalo znacnou investici do vybaveni a personalu, protoze musi byt napojeni do jejich systemu a take se to musi rozklicovat a rozpodilovat mezi jednotlive dopravce. Ale uz ted si dokazu predstavit ty plky jak ho ostatni odmitaji a hazi mu klacky pod nohy. Nikdy preci neprizna, ze na to proste nema. 🙂

    • Jasně, všichni, pro které jsou babišovci lidskej hnůj a vadí jim mediální masáže a lži jsou majitelé režíjek… 😀

    • Já se těším až ministerstvo dopravy vypíše tendr na rychlíky na koridorovych tratích. Najednou zjistí, ze místo sto milionů to lze za nula. Pojďme nechat železnici trhu a úředníky nakopat do pr., aby přestali vymýšlet nesmyslné spoje, které nejen nemohou konkurovat autům, ale ani autobusum.

    • Je lepe se ptat proc takovou dohodu nema akorat Jancura s Leosem, kdyz jini dopravci maji.

      … a kteří konkrétně?

    • O sakra, opět geniální ekonomické prognózy, kterak soukromník to co ministerstvo dopravy a financí vyměřilo na náklady účetně odepsaným vozidlům u vlaků které často jezdí spíš bez cestujících, zvládne zadarmo.. 😀 Ještě byste mohl přidat to jak nesmyslné spoje jezdící v hodinových, maximálně dvouhodinových taktech jsou blbě konstruované tak, že jsou nekonkurence schopné busům, případě jak jsou nekonkurence schopné do Budějovic, protože rychlíky mají Vmax 140, když tam je přece asi dvacet kilometrů stošedesátky… 😀

    • AAA:
      Kteri ? Mezinarodni dopravu tedy vynechame, tam je to jasne… a na ty mensi se staci treba mrknout do TR10 a hned tam vidim treba GWTR a DLB. 😉

    • Celodenní jizdenka a Skupinová víkendová jízdenka ?
      Hmmm, obávám se že to asi není úplně přesně ono uznávání jak si ho zde i jinde mnozí představují.

    • Mno, mluvime o uznavani jizdenek. To, co si vetsina predstavuje, je spis integrace ala IDS.

    • Většina si uznávání představuje tak že si koupí nejlevnější jízdenku Praha – Ostrava a když mu to náhodou ujede, tak ho s ní vezme hned ten další ať už to je LEO, RJ nebo ČD.

    • jj, ale to je v principu nesmysl, protoze by jiny dopravce doplacel na momentalni akcni nabidku konkurence.
      Mohlo by to vypadat asi takto… bude nejaky zakladni tarif stanoveny cenovym vymerem MF, pak integrovany tarif, ktery muze byt i levnejsi nez zakladni a bude vzajemne uznavany mezi dopravci a pak bude nejake akcni jizdne konkretniho dopravce. Pokud nekomu ujede spoj na akcni jizdenku, tak muze pouzit dalsi spoj jineho dopravce, ale doplati si cenu do toho integrovaneho tarifu.
      To mi prijde jako realne reseni.