RegioJet chystá svůj nejdelší vlak. Půl kilometru dlouhou soupravu do Rumunska

Siemens Vectron. Foto: RegioJetSiemens Vectron. Foto: RegioJet

Soukromý dopravce RegioJet vypraví příští úterý svůj nejdelší vlak v historii. Z Prahy do Rumunska vyrazí speciální souprava na slavnosti

Soukromý dopravce RegioJet vypraví příští úterý svůj nejdelší vlak v historii. Z Prahy do Rumunska vyrazí speciální souprava na slavnosti v Banátu, kde žije od poloviny 19. století v šesti horských vesnicích česká komunita.  Vlak je prakticky vyprodán, z 1150 míst je volných 20 sedaček.

Cestující poveze na šestý ročník Festivalu Banát, který se koná v Eibentálu. „Hlavním cílem festivalu je pomoc našim krajanům v nelehké situaci a přispět k dalšímu ekonomickému rozvoji této oblasti,“ říká Štěpán Slaný, organizátor a „duchovní otec” Festivalu Banát. „Návštěva fanoušků v české vesnici obohacuje obě strany, kteří si vyměňují zážitky a společně si dokáží najít mnoho společného,“ dodává. Většinu jízdenek pořadatelé vyprodali pár dní po oznámení mimořádného vlaku, proto ještě přidali několik vozů proti původnímu plánu. Dříve jezdili účastníci festivalu do Banátu většinou autobusy.

„Chystali jsme celou cestu přes rok, abychom získali potřebná povolení,“ říká Jiří Schmidt z RegioJetu. Souprava je složena celkem z 18 vozů, z toho pět patří RegioJetu. Zbytek zajišťuje společnost KDS – Kladenská dopravní společnost. Hmotnost celé soupravy se blíží k tisíci tunám. Vlak bude dlouhý půl kilometru, což je na poměry evropských železnic s výjimkou Ruska u osobní dopravy nevídaná záležitost. Dosud nejdelší vlak RegioJetu je patnáctivozová souprava z Prahy do Košic, která jezdí zejména ve špičce.

RegioJet na spoj nasadí tři velkoprostorové vozy od SBB, které jinak jezdí jako třída Lowcost a dva lehátkové, od KDS jde o mix vozů řady B, lehátkových vozů i jednoho salónního. Jeden vůz bude čistě pro zavazadla.

Větším problémem je délka vlaku. Sedmnáct vozů k nástupišti se vejde pouze na druhém nástupišti nádraží Praha – Smíchov, odkud vlak startuje. V Brně na dolním nádraží se vejde k nástupišti jen 10 vozů, osm tedy zastaví mimo a nebude se do nich nastupovat.

RegioJet je oficiálně dopravcem celého vlaku na českém a slovenském území, pak ho přebírá maďarský MÁV–Start a na přechodu v Curtici rumunský CFR. I když si RegioJet nechal udělat pro jím pronajatou lokomotivu Siemens Vectron i technicko-bezpečnostní zkoušku pro Maďarsko, nakonec ho potáhne žlutá lokomotiva jen do Štúrova. Původně měla v Rumunsku vlak táhnout dieselová lokomotiva, nakonec CFR nasadí elektrickou lokomotivu EA40 vyrobenou v licenci švédské firmy Asea.

Cíl je ve stanici Oršava, kde souprava zůstane až do neděle, kdy po obědě pojede zpět. Z nádraží se lidé dostanou do Eibentálu autobusy a lodí přes Dunaj. „Věříme, že kombinace vlaku a následného proplutí nejkrásnějšího místa na celém Dunaji bude jeden z hlavních taháků celého festivalu,“ dodává k festivalové dopravě Slaný.

Vlak vyjíždí v úterý v 18.08, v cíli by měl být ve středu po druhé hodině. Čas příjezdu ale může být o dost jiný, neznámou bude především doba pobytu na rumunském přechodu Curtici, kde tamější kontrola dokáže zdržet na několik hodin i mezinárodní vlaky EC.