Železnice Zprávy

RegioJet chystá svůj nejdelší vlak. Půl kilometru dlouhou soupravu do Rumunska

Siemens Vectron, InterCity na Slovensku, foto: RegioJet
Siemens Vectron, InterCity na Slovensku, foto: RegioJet

Soukromý dopravce RegioJet vypraví příští úterý svůj nejdelší vlak v historii. Z Prahy do Rumunska vyrazí speciální souprava na slavnosti v Banátu, kde žije od poloviny 19. století v šesti horských vesnicích česká komunita.  Vlak je prakticky vyprodán, z 1150 míst je volných 20 sedaček.

Cestující poveze na šestý ročník Festivalu Banát, který se koná v Eibentálu. „Hlavním cílem festivalu je pomoc našim krajanům v nelehké situaci a přispět k dalšímu ekonomickému rozvoji této oblasti,“ říká Štěpán Slaný, organizátor a „duchovní otec” Festivalu Banát. „Návštěva fanoušků v české vesnici obohacuje obě strany, kteří si vyměňují zážitky a společně si dokáží najít mnoho společného,“ dodává. Většinu jízdenek pořadatelé vyprodali pár dní po oznámení mimořádného vlaku, proto ještě přidali několik vozů proti původnímu plánu. Dříve jezdili účastníci festivalu do Banátu většinou autobusy.

„Chystali jsme celou cestu přes rok, abychom získali potřebná povolení,“ říká Jiří Schmidt z RegioJetu. Souprava je složena celkem z 18 vozů, z toho pět patří RegioJetu. Zbytek zajišťuje společnost KDS – Kladenská dopravní společnost. Hmotnost celé soupravy se blíží k tisíci tunám. Vlak bude dlouhý půl kilometru, což je na poměry evropských železnic s výjimkou Ruska u osobní dopravy nevídaná záležitost. Dosud nejdelší vlak RegioJetu je patnáctivozová souprava z Prahy do Košic, která jezdí zejména ve špičce.

RegioJet na spoj nasadí tři velkoprostorové vozy od SBB, které jinak jezdí jako třída Lowcost a dva lehátkové, od KDS jde o mix vozů řady B, lehátkových vozů i jednoho salónního. Jeden vůz bude čistě pro zavazadla.

Větším problémem je délka vlaku. Sedmnáct vozů k nástupišti se vejde pouze na druhém nástupišti nádraží Praha – Smíchov, odkud vlak startuje. V Brně na dolním nádraží se vejde k nástupišti jen 10 vozů, osm tedy zastaví mimo a nebude se do nich nastupovat.

RegioJet je oficiálně dopravcem celého vlaku na českém a slovenském území, pak ho přebírá maďarský MÁV–Start a na přechodu v Curtici rumunský CFR. I když si RegioJet nechal udělat pro jím pronajatou lokomotivu Siemens Vectron i technicko-bezpečnostní zkoušku pro Maďarsko, nakonec ho potáhne žlutá lokomotiva jen do Štúrova. Původně měla v Rumunsku vlak táhnout dieselová lokomotiva, nakonec CFR nasadí elektrickou lokomotivu EA40 vyrobenou v licenci švédské firmy Asea.

Cíl je ve stanici Oršava, kde souprava zůstane až do neděle, kdy po obědě pojede zpět. Z nádraží se lidé dostanou do Eibentálu autobusy a lodí přes Dunaj. „Věříme, že kombinace vlaku a následného proplutí nejkrásnějšího místa na celém Dunaji bude jeden z hlavních taháků celého festivalu,“ dodává k festivalové dopravě Slaný.

Vlak vyjíždí v úterý v 18.08, v cíli by měl být ve středu po druhé hodině. Čas příjezdu ale může být o dost jiný, neznámou bude především doba pobytu na rumunském přechodu Curtici, kde tamější kontrola dokáže zdržet na několik hodin i mezinárodní vlaky EC.

11 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
    • Praha-Smíchov 18:08 60/28
      Výh Praha-Vyšehrad 18:11
      Praha hl.n. +18:15 2 18:17 110/91 DD
      Praha-Libeň 18:23 120/103
      Praha-Běchovice 18:28
      Úvaly 18:34
      Český Brod 18:40
      Poříčany 18:43
      Pečky +18:48 5 18:53 DD
      Velim 18:58
      Kolín 19:03
      Záboří nad Labem 19:09
      Řečany nad Labem 19:15
      Přelouč 19:19
      Pardubice hl.n. 19:30
      Kostěnice 19:36
      Moravany 19:38
      Uhersko 19:41
      Zámrsk 19:45
      Choceň 19:50
      Brandýs n.O.kol. 1-4 19:53
      Ústí nad Orlicí 20:01
      Dlouhá Třebová 20:05
      Odb Parník 20:05
      Česká Třebová 20:09
      Odb Zádulka 20:13
      Opatov 20:16
      Svitavy 20:20
      Březová nad Svitavou 20:31
      Letovice 20:36
      Skalice nad Svitavou 20:42
      Rájec-Jestřebí 20:47
      Blansko 20:51
      Adamov +20:56 14 21:10 DD
      Odb Brno-Židenice z 21:19 60/30
      Odb B.-Čern.zhl.Táb. 21:21
      Brno dolní n. 21:26 5 21:31 80/31 Nást
      H.Heršpice modř.zhl. 21:34 120/100
      Modřice 21:39 SLD
      Hrušovany u Brna 21:46
      Vranovice 21:50
      Šakvice 21:56
      Zaječí 22:00
      Podivín 22:05
      Břeclav os.n. +22:13 2 22:15 DD
      Lanžhot 22:20
      Lanžhot st.hr. 22:23
      Kúty 22:28

    • zpět
      Kúty 02:25 120/100
      Lanžhot st.hr. 02:31
      Lanžhot 02:33 52 03:25
      Břeclav os.n. 03:30 2 03:32
      Podivín 03:40
      Zaječí 03:44
      Šakvice 03:48
      Vranovice 03:53
      Hrušovany u Brna 03:57
      Modřice 04:03
      H.Heršpice modř.zhl. 04:04 80/39
      Brno dolní n. 04:07 5 04:12 60/33 Výst
      Odb B.-Čern.zhl.Táb. 04:16
      Odb Brno-Židenice z 04:18 120/105
      Adamov 04:28
      Blansko 04:34
      Rájec-Jestřebí 04:38
      Skalice nad Svitavou 04:43
      Letovice 04:49
      Březová nad Svitavou 04:56
      Svitavy 05:06
      Opatov 05:09
      Odb Zádulka 05:12
      Česká Třebová +05:15 5 05:20 DD
      Odb Parník 05:24
      Dlouhá Třebová 05:25
      Ústí nad Orlicí 05:28
      Brandýs n.O.kol. 1-4 05:35
      Choceň +05:38 1 05:39 DD
      Zámrsk 05:45
      Uhersko 05:49
      Moravany 05:51
      Kostěnice 05:53
      Pardubice hl.n. +05:59 3 06:02 DD
      Přelouč 06:11
      Řečany nad Labem 06:16
      Záboří nad Labem 06:19
      Starý Kolín z 06:21
      Kolín 06:24
      Velký Osek 06:31
      Libice nad Cidlinou 06:34
      Poděbrady 06:38
      Odb Babín 06:42
      Nymburk hl.n. 06:45 2 06:47
      Kostomlaty nad Labem 06:53
      Lysá nad Labem 07:01 100/91
      Čelákovice 07:10
      Mstětice 07:16
      Praha-Hor.Počernice 07:21
      Odb Skály 07:23
      Praha-Vysočany 07:29 1 07:30 60/31
      Praha-Libeň 07:34 4 07:38 80/64
      Praha-Malešice 07:43
      Praha-Vršovice vj.n. 07:47 50/27
      Praha-Vršovice 07:54 40/23
      Výh Praha-Vyšehrad 07:58 8 08:06 60/29
      Praha-Smíchov 08:10

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora