Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Rakušané otevřeli dálnici A5 směrem k Mikulovu, ulevili obcím i řidičům

Výstavba dálnice A5 v Rakousku. Autor: ASFINAG
Výstavba dálnice A5 v Rakousku. Autor: ASFINAG

Po slavnostním stříhání pásky, kterého se minulý týden účastnil i český ministr dopravy Dan Ťok, se ode dneška mohou svézt po novém úseku rakouské dálnice A5 i běžní řidiči. Rakouský ASFINAG (vzdálená obdoba ŘSD) pro ně za 2,5 roku postavil 25 kilometrů nové dálnice od Schricku k Poysbrunnu.

„Nová A5 bude mít řadu pozitivních dopadů: uleví obyvatelům od tranzitní dopravy, zvýší bezpečnost provozu a také znamená ekonomický impuls pro oblast severního Weinviertelu,“ uvedla už v sobotu rakouská ministryně školství Sonja Hammerschmidová, která na stříhání pásky zastoupila rakouského ministra dopravy.

Výstavba dálnice A5 v Rakousku. Autor: ASFINAG
Výstavba dálnice A5 v Rakousku.
Autor: ASFINAG

Rakušané předpokládají, že více než 60 procent dopravy využívající dosud trasu po staré brněnské silnici B7 se přelije na novou dálnici. Uleví se hlavně obyvatelům městečka Poysdorf a také projíždějícím řidičům. Rakušané se díky prodloužení A5 ocitli na dohled hranic, zbývá jim dokončit zhruba devět kilometrů. Obchvat obce Drasenhofen přitom chtějí začít stavět ještě během nastávající zimy.

Dokončení navazující moravské D52 je ovšem v nedohlednu. Dlouho dostavbu od Pohořelic k hranici brzdila neexistence krajských zásad územního rozvoje; byly přijaty až loni v říjnu. Jako první by se měl začít stavět obchvat Mikulova. „Jeho stavba by měla být zahájena v roce 2019. Na stavbu nyní probíhá územní řízení a zpracovává se dokumentace pro stavební povolení. Předpokládaný termín dokončení obchvatu je rok 2023,“ sdělilo ministerstvo dopravy.

10 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Počkat, podle toho, co jsem viděl z vizualizací na konkurenčním serveru – opravdu je dvouproudovka?

  • V Rakousku se staví dálnice stejně rychle jako u nás ? Možná. Tak se srovnejme s Polskem, kde každý rok zprovozní od 200-300 km rychlostních silnic a dálnic ! To po přepočtu na množstí obyvatel by odpovídalo 50-80 km každý rok v ČR !
    To my postavíme tak za deset let. A pozor. Naprosto drtivá většina polských rychlostek není zpoplatněná.
    Jediné co je potřeba říci, že Poláky trápí nízký počet sjezdů ale na druhou stranu je to logické. Hlavní je nejdříve udělat rychlý průtah.

    • V Rakousku se staví dálnice stejně rychle jako u nás ? Možná. Tak se srovnejme s Polskem, kde každý rok zprovozní od 200-300 km rychlostních silnic a dálnic ! To po přepočtu na množstí obyvatel by odpovídalo 50-80 km každý rok v ČR !
      To my postavíme tak za deset let. A pozor. Naprosto drtivá většina polských rychlostek není zpoplatněná.
      Jediné co je potřeba říci, že Poláky trápí nízký počet sjezdů ale na druhou stranu je to logické. Hlavní je nejdříve udělat rychlý průtah. Příští rok plánují předat do užívání dalších 370 km rychlostních silnic. To je 100 km na náš přepočet. My některý rok nepředáme ani jeden kilometr. A teď se ptejte jak je to možné. V papírově chudší zemi, při absenci plateb za užívání dálnice pro os. auta na více jak 90% rychlostek ! Kdysi jsme bývali pro Polsko Amerika. Brzy to bude naopak.

    • Příští rok plánují předat do užívání 370 km rychlostek. To je po přepočtu 100 km u nás. My některé roky předáme nulu. A teď se ptejme jak je to možné. V papírově chudší zemi při absenci poplatků za užívání pro os. auta na více jak 90% rychlostek. Kdysi jsme pro Polsko byli Amerika. Brzy to bude naopak. Na konci socialismu měli krom hitlerovy dálnice prakticky nulu a tímto tempem nás už během pár krátkých let předeženou. A nekvalitou to není. Jel jsem po jejich rychlostkách a jsou rozhodně kvalitnější než třeba dálniční mosty v Ostravě.

    • My bohužel stavíme v kapitalismu ročně méně dálnic než v socialismu od začátku 70. let, kdy se začaly stavět a to nebyl tak rozšířený automobilismus jako dnes, tranzitní zemí jsme nebyli vůbec, nákladní doprava se vozila po železnici, mýta nebyla, dálniční známky a silniční daň také ne. My jsme prostě mistři světa v poučování jiných ale tam ta naše odbornost končí.

  • Rakusaci jsou ukazkou toho,jak se maji stave dalnice. Cesi jsou neuveritelne nekompetentni.bohuzel.doufam,ze se dodrzi sliby a do roku 2021 se otevrou dalsi useky v cr. Bez dalnic a zeleznicnich koridoru to proste nepujde.nechapu ani,ze ministerstvo dopravy nema vetsi rozpocet.mel by mit nejmene 120 miliard rocne a kazdy rok zmoderniuovat kotidory a vystavovat rychlodrahy a dalnice aspon 50km rocne.bohuzel se to vubec nedeje 🙁

    • no, někde bylo nějaké srovnání a podle něj rakušané otevírají ročně plus mínus stejné množství km dálnic jako v my

    • Že otvírají stejně km dálnic jako my je možné s tím rozdílem, že oni mají postavenou základní síť a z Vídně se po dálnic dostanete pohodlně do všech velkých měst. Souhlasím s těmi rychlodráhami. Nedávno jsem jel v Rakousku z Vídně do Linzu a Salzburku a do Linze je jízdní doba, myslím něco kolem 45 minut a do Salzburku 2:20, takže ani tu dálnici už nepotřebujete. A obecně v Rakousku i na poměrně klikatých tratích jezdí v alpských údolí 130 a Čechách tratě stejných poměru modernizujeme na nižší hodnoty. Docela by mě zajímalo, kde je problém a proč v Rakousku to jde a u nás ne.

    • Opravdu jenom doufejte. Já jsem taky doufal (že se za svého života svezu po nějakém novém úseku), už ale ani nedoufám. A začínám opravdu nabývat dojmu, že ANO o urychlení dopravních staveb jen žvaní a chvástá se. Jak jinak si vysvětlit např. informaci z infoletáku o zahájení stavby „Obchvat Nové Paky“ ze začátku letošního roku s termínem květen 2018 a s poznámkou „v případě zdárného majetkoprávního vypořádání ….“. A najednou se z ničeho nic stavba opět potichu odsunula, tentokrát už ani ne s jasným termínem jako posledně, teď už se jen uvádí rok – 2019. V roce 2018 si opět přečteme další odsunutí na rok 2020. Proč se nedaří „majetkoprávně vypořádat“, existují objektivní potíže s majiteli pozemků, nebo jen někdo na ŘSD v klidu pospává? Nikde žádnou informaci neseženete, jen si (už asi 20 let) čtete o opětovném oddálení zahájení stavby. Ale když se u HK po 3 letech otevře 2,5 km dálnice, hned se tlachá a tlachá. Pan ministr by se z tohoto důvodu měl nechat přejmenovat – už ne pan ministr Ťok, ale Tlach.

    • Beran: řsd a sždc jsou amateri,velice spatnevplaceni lide,kteri se neuchytnou jinde.bohuzel.tot muj nazor,neznam nikoho primo.a nikdo na ne netlaci.proste statni prispevkova organizace.