Automobily Silnice

Rakousko začne na první dálnici testovat rychlost 140 km/h. Po roce uvidí, zda ji zvýší trvale

Rakouská dálnice A1. Foto: Asfinag
Rakouská dálnice A1. Foto: Asfinag

Rakousko chce na své nejvytíženější dálnici A1 mezi Vídní a Salcburkem v druhé polovině roku testovat novou maximální rychlost. Na vybraných úsecích řidičům povolí jet až 140 kilometrů v hodině.

Rakouský ministr dopravy a infrastruktury Norbert Hofer odmítl některé návrhy zvýšit povolenou rychlost až na 160 kilometrů v hodině. „Chceme rok testovat, jaké jsou dopady tohoto zvýšení rychlosti. Poté se rozhodneme, zda případně rychlost zvýšíme i jinde,“ řekl Hofer deníku Kurier. Zvýšenou rychlost dovolí jen za příznivého počasí a v situacích, kdy nebude příliš silná doprava.

Igor Sirota z ÚAMK připomíná, že Rakousko o něčem takovém uvažovalo už v letech 2006 a 2007 a na některých úsecích zkoušelo rychlost 160 kilometrů v hodině. „Byť žádné negativní výsledky test nepřinesl, v tichosti se přešlo opět na tradiční dálniční rychlost,“ dodal Sirota.

Podle něj vyšší rychlost nemá vliv na vyšší počet nehod, jako příklad udává Německo, kde je na zhruba 60 % dálniční sítě neomezná rychlost.

V Rakousku je na dálnicích dosud maximální rychlost  130 kilometrů v hodině na dálnicích. Na řadě úseků v hustěji obydlených oblastech  je rychlost zpomalena kvůli ochraně před hlukem.

12 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Úseky, kde se to chystají zavést, budou asi ty nově zrekonstruované na 3+3, kde se dá jet 150 km/h aniž byste to poznali.

    Podotýkám, že tento rakouský test nemá jakoukoliv relevanci pro diskusi ohledně zvýšení nejvyšší rychlosti v ČR, protože dálnici podobných kvalit a směrového vedení v ČR prostě nemáme.

    • Jste úplně mimo, stejně jako někteří diskutující níže. České dálnice mají prakticky stejné nebo obdobné parametry těm německým a rakouským (nepočítám naše „dálnice druhé třídy“ které vznikly přeznačením rychlostních silnic, např. D7).
      Příkladem budiž třeba německá A6 navazující na D5, kde A6 se různě klikatí, připojovací a odbočovací pruhy mají délku cca 200 m a je na ní neomezená rychlost. D5 je oproti tomu rovná, má stoupací pruhy, připojovací a odbočovací pruhy minimálně(!) 200 m, šířka obdobná nebo stejná, a maximální rychlost je 130.
      Jde jen o český úřednicko fízlovský přístup a vodění řidičů za ručičky, protože jinak bychom se na těch silnicích přece pozabíjeli, víme? Ve skutečnosti by se nestalo nic, akorát BESIP, PČR a podobní by neměli co žrát.

  • To by se mělo začít diskutovat i v Česku… stejna všichni jezdí rychleji už dávno (neoficiálně) 😀

    • ne a ne, řidiči u nás neumí jezdit, lepí se na prdel, neumí se dívat do zrcátek atd. Statistika nehod je u nás spíše pro zmenšení rychlosti.

    • Technický stav a bezpečnostní parametry dálnic to opravdu, ale opravdu neumožňují. A kdyby to chtěl někdo náhodou opravdu zkoumat, asi by z toho vyšlo, že má být na celé D1 stovka.

    • Možná to není technickým stavem dálnice, ale technickými možnostmi Vašeho vozidla. Pokud tedy nejste cyklistický aktivista, to je také validní možnost.

    • Jistě, proč ne. A co takhle začít diskutovat i tu druhou odvrácenou stranu rakouských dálnic, totiž že na velkém množství dlouhých úseků tam je limit 100 s poznámkou IG-L, tedy (Immissionsschutzgesetz-Luft. Jsem zvědavý, kolik autíčkářů by tohle dokázalo překousnout.

      Pozn. pro Eskimo Joe: Jsem cyklista. Nezáviď.

    • joe- ještě nám napiš jaký výkvět techniky vlastníš a jestli máši kolo.

    • Nevím jak u nové sítě,ale návrhová rychlost mnoha dálnic je pod 130km/h!
      Někde to budete muset najít sám, nedaří se mi to teď.

    • Petr:
      Jo díky, před X lety jsem viděl mapu skutečných návrhových rychlostí našich dálnic, tedy i těch slovenských. Vzhledem k tomu že silnice nejsou zrovna můj obor zájmu tak jsem si nepamatoval přesně údaje, ale našel jsem příslušné mapky. Prosím povšimněte si dálnice D2 a dálnice na Hradec a Svitavy, 150km/h! Snad se to trasování moc nezhoršilo.
      t4. aimg. sk/magaziny/SCUNgS6aRszuaZ6DaIJdrQ~Takto-mala-vyzera-dia-ni-n-sie-v-eskoslovensku-pod-a-koncepcie-prijatej-v-roku-1963.jpg?t=L2ZpdC1pbi8xNjAweDkwMA%3D%3D&h=bM_q_drhf-VIj7G9p6jHtw&e=2145916800&v=2

Newsletter