Infrastruktura Železnice

První zabezpečený přechod pro chodce na železnici. Může ušetřit stamiliony za podchody

Přechod pro chodce v železniční stanici Smržovka. Foto: AŽD Praha
Přechod pro chodce v železniční stanici Smržovka. Foto: AŽD Praha

Správa železniční dopravní cesty začala ve Smržovce testovat první zabezpečený přechod pro chodce mezi nástupišti.

Zařízení, které je běžné například v Polsku či Německu, je první svého druhu v Česku. Ve Smržovce ho testuje společnost AŽD Praha. Ve Smržovce má upozornit cestující světelnou i zvukovou signalizací u přechodu přes koleje od staniční budovy k nástupišti, že se blíží vlak a že nemají přecházet. Zařízení funguje v podstatě jako přechod pro chodce přes silnici, ale pouze s červeným panáčkem.

Během testů může dojít k úpravám zařízení, nebo ke změně některých jeho funkcí. Lze tedy konstatovat, že podoba zařízení ve Smržovce není definitivní,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Podle něj poté proběhne standardní ověřovací provoz a později by mělo být připravené k nasazení na dalších stanicích.

Podle informací serveru Zdopravy.cz má jít například o Jablonec nad Nisou či Tanvald. „V budoucnu lze očekávat jeho nasazení v místech, kde bude třeba zabezpečit přechody pro cestující,“ dodal Illiaš.

V terminologii SŽDC je nové zařízení označeno jako „centrální přechod“.  Přechod pro chodce ukazuje, jak je železniční doprava svázaná oproti silnici řadou norem. Nové semafory přes koleje přitom mohou ušetřit SŽDC v budoucnu stovky milionů korun.

Nové normy počítají u modernizací tratí s tím, že správci kolejí musí řešit i cestování zdravotně postižených, tedy například nevidomých nebo vozíčkářů. Pro nevidomé musí být zvuková signalizace, která je varuje, že se blíží vlak. Jenže takové zařízení v Česku není schválené a tak projektanti u rekonstrukcí vymýšlí podchody.

Nejkřiklavějším příkladem je chystaná modernizace nádraží v Malé Skále, kde projektanti rovněž navrhli podchod. Obec se ale postavila proti. Pokud se podaří nové zařízení schválit, reálně tak správci kolejí mohou na každé stanici ušetřit desítky milionů korun za to, že nebudou muset budovat podchody.

11 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Na regionalni trate (jak uvadi text) a umisteno primo u zastavek to muze byt uzitecne, ale na tratich nadregionalniho vyznamu a na koridorech toto nema co delat!

  • V Českých Velenicích je také zabezpečený přístup na nástupiště, ale jenom pro cyklisty a vozíčkáře (důchodce) -jinak tam je podchod. V případě potřeby přejití se zmáčkne na zvonek a dispečer závoru otevře. To je velice dobrá alternativa pro výtahy, pro běžné cestující, ale trošku nepraktické, tam by se semafory skvěle hodili 🙂

  • Zajímalo by mne cenové srovnání tohoto a PZS bez závor. Ani bych se nedivil, kdyby to bylo dražší…

    A když už je to nutno signalizovat, proč nestačí kmitající oranžové světlo jako u tramvaje doplněné o akustickou signalizaci pro nevidomé? Proč nestačí jedno světlo, ale panáčci všude kam se podíváš? Protože normy. Normy, které píše někdo dle mého názoru účelově, aby se jiní pořádně nakapsovali a on dostal všimné. A pak ty stavby nemají být tak drahé…

  • sory jako, ale ve stanici Praha-Kolovraty je již 15 let přechod pro chodce zabezpečený dokonce závorou.

    • Však to píšu. Ale závory jsou tam proto, aby se obcházely a několikrát denně přejezdové zařízení hlásí nadzvednutí břevna. Vím o čem mluvím

    • tak jsem kouknul na ten přechod v Kolovratech, tak to je přechod pro chodce ale zde v článku chápu že to je přechod jen na nástupiště…

  • No 🙂 Japonci tam mají ještě závoru.
    Podchody:
    Výtah revize 12 000 ročně jeden pouze základní revize a servis bez vícenákladů. + Povinný nouzový komunikátor.
    K tomu by tam měl být v každé šachtě funkční přímotop. Protože ty pojezdy a spol prý nemají rády teploty pod cca 5°. Což je 240 Kč za den topení na jednu výtahovou šachtu. Takže třeba 28 000 Kč ročně na výtahovou šachtu. (Nebo ho česky vypnou a nebude to fungovat, nebo častější servis.)
    PS kuriozní, když se dnes strašně zavírají čekárny, že náklady. Když ani ve Svinově nemají moc na topení a ještě si k tomu ani neupravují automaticé dveře, takže teplo uniká.
    K tomu, kolorit českého stavebnictví – zatékání podzemní vody – diletantské izolace. Snižuje životnost výtahu, další opravy. A hlavně neřešitelné čerpání vody.
    K tomu bude hromada výdajů na vandaly. Úklidy po čurajících opilcích a pod.
    Eskalátory taky asi nejsou zadarmo. Nebo to otravuje cestující šlapat schody.
    Úklidy počuraných a posprejovaných podchodů..
    Atd atd.
    Prostě super investice místo do kolejí a konkurenceschopnosti.

    • Nejen zavoru, u prejezdu maji (a myslim, ze je to dobra informace) jeste oznaceni z ktereho smeru pojede vlak…
      Jinak to vitam, vypada to dobre…

  • Tohle jsem viděl minulý rok v několika menších městech v Portugalsku, akorát tam to byl klasický semafor i se zeleným panáčkem. Když se blížil vlak, dělalo zařízení takový bengál, že se člověk radši vážně držel v úctyhodné vzdálenosti.

  • Ano, je to dobrý počin. Teď ještě zbývá, aby to chodci respektovali. Když zavřené závory na železničním přechodu např. v Kolovratech jim nejsou překážkou a jednou za rok je tam mrtvý. Strojvedoucí tam několikrát denně v rychlosti 140 km zažívají krizové okamžiky. No uvidíme jak se s tím český Pepik vypořádá.

    • To bohuzel nejde uplne zajistit, bud to respektovat budou nebo holt se nesmi divit, kdyz je vlak zabije nebo zmrzaci… Uplne blbuvzdorne zajisteni neexistuje, jen to zvysuje naklady…