Průzkum Svazu cestujících: Přes tři čtvrtiny lidí ve vlacích chtějí nádraží pod Petrovem. Ťok se přiklání k řece

Brno hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářBrno hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Téměř 78 procent cestujících, kteří jezdí do Brna vlakem, upřednostňuje variantu nádraží pod Petrovem. Naopak 10 procent cestujících je přesvědčeno,

Téměř 78 procent cestujících, kteří jezdí do Brna vlakem, upřednostňuje variantu nádraží pod Petrovem. Naopak 10 procent cestujících je přesvědčeno, že je pro ně výhodnější varianta nazývaná Řeka. Zbylých 12 procent je neutrálních nebo neví. Takové údaje prezentoval Svaz cestujících ve veřejné dopravě s odvoláním na vlastní průzkum, ve kterém odpovídalo 644 cestujících starších 15 let ve 36 vlakových spojích jedoucích do Brna nebo z Brna ve všední dny.

„Je zarážející, že Ministerstvo dopravy ČR, Správa železniční dopravní cesty i politici v Jihomoravské kraji řeší budoucnost železničního uzlu v Brně velmi intenzivně již více než 15 let a do této chvíle se cestujících nikdo neptal, jaký na to mají názor – přitom právě na cestující bude mít finální podoba nádraží největší dopad,“ uvedl člen prezidia svazu Miloslav Zítka.

Brno hlavní nádraží.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

V politické přetahované o novou polohu nádraží v Brně ovšem tahají za delší konec zastánci velkého stěhování k řece Svratce do oblasti dnešního dolního nádraží. Takzvanou variantu Řeka v polovině ledna na doporučení rady kraje podpořilo krajské zastupitelstvo. Pro přesun hlasovalo 53 zastupitelů, proti byla pouze Jana Drápalová (Zelení, Piráti).

Podle ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) se řešení rekonstrukce brněnského železničního uzlu blíží k odsunu nádraží do míst dnešního dolního nákladového nádraží. Na tiskové konferenci po jednání s vedením Jihomoravského kraje a brněnským primátorem Petrem Vokřálem (ANO) ministr také řekl, že doufá, že po rozhodnutí už nebudou nespokojené skupiny modernizaci uzlu blokovat. Informovala o tom agentura ČTK.

Bez modernizace se Brno dostane do nepříjemné situace, kdy by ho mohly minout vysokorychlostní tratě, citovala ČTK ministra. Odsunutá varianta je podle něj ekonomičtější.

Koncem února vydá své doporučení i zastupitelstvo města Brna, definitivní slovo bude mít vláda. Územní plán města počítá s variantou Řeka.

Tagy brno nádraží průzkum Svaz cestujících ve veřejné dopravě
70 komentářů