Doprava ve městě Infrastruktura Železnice

Průzkum Svazu cestujících: Přes tři čtvrtiny lidí ve vlacích chtějí nádraží pod Petrovem. Ťok se přiklání k řece

Brno hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Brno hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Téměř 78 procent cestujících, kteří jezdí do Brna vlakem, upřednostňuje variantu nádraží pod Petrovem. Naopak 10 procent cestujících je přesvědčeno, že je pro ně výhodnější varianta nazývaná Řeka. Zbylých 12 procent je neutrálních nebo neví. Takové údaje prezentoval Svaz cestujících ve veřejné dopravě s odvoláním na vlastní průzkum, ve kterém odpovídalo 644 cestujících starších 15 let ve 36 vlakových spojích jedoucích do Brna nebo z Brna ve všední dny.

„Je zarážející, že Ministerstvo dopravy ČR, Správa železniční dopravní cesty i politici v Jihomoravské kraji řeší budoucnost železničního uzlu v Brně velmi intenzivně již více než 15 let a do této chvíle se cestujících nikdo neptal, jaký na to mají názor – přitom právě na cestující bude mít finální podoba nádraží největší dopad,“ uvedl člen prezidia svazu Miloslav Zítka.

Brno hlavní nádraží.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

V politické přetahované o novou polohu nádraží v Brně ovšem tahají za delší konec zastánci velkého stěhování k řece Svratce do oblasti dnešního dolního nádraží. Takzvanou variantu Řeka v polovině ledna na doporučení rady kraje podpořilo krajské zastupitelstvo. Pro přesun hlasovalo 53 zastupitelů, proti byla pouze Jana Drápalová (Zelení, Piráti).

Podle ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) se řešení rekonstrukce brněnského železničního uzlu blíží k odsunu nádraží do míst dnešního dolního nákladového nádraží. Na tiskové konferenci po jednání s vedením Jihomoravského kraje a brněnským primátorem Petrem Vokřálem (ANO) ministr také řekl, že doufá, že po rozhodnutí už nebudou nespokojené skupiny modernizaci uzlu blokovat. Informovala o tom agentura ČTK.

Bez modernizace se Brno dostane do nepříjemné situace, kdy by ho mohly minout vysokorychlostní tratě, citovala ČTK ministra. Odsunutá varianta je podle něj ekonomičtější.

Koncem února vydá své doporučení i zastupitelstvo města Brna, definitivní slovo bude mít vláda. Územní plán města počítá s variantou Řeka.

70 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Heh a proč se cestujících vůbec někdo ptá? Vždy o ně přeci vůbec nejde, no ne? :o)

  • Pro pražáka. Vaše řešení si umím představit.Zní to logicky a dobře.Mám dojem,že jsem slyšel i o variantě,kdy by se bouralo Tesco.Ale Váš názor vypadá fakt dobře.No otázkou je co všechno je za prosazování varianty odsunutého nádraží.

    • fanna:
      Varianta s bouráním OD Tesco je jen další finta v SP, jak zatížit nádraží Petrov další komplikací a náklady. Řešení velkokapacitního nádraží s rovnými nástupišti a bez bourání ale vymyslel už pan Nedvěd skoro před 28 roky. Pořizovatel nynější (již páté) SP ŽUB jenom teď opět nezaměřil toto dílo k nalezení optimálního řešení nádraží a uzlu. A přesto si naopak všichni odpovědní myslí nebo předstírají (včetně brněnského primátora s vystudovanou stavební fakultou dopravního směru), že jiné řešení, než je obsaženo v SP, nemůže existovat.

  • Jedno je jisté.Současná podoba hlavního už léta nestačí provozu,který tam je.Výpravčí a signalisté mají můj velký obdiv,že to bez velkých potíží zvládají.Ale co s tím?Zachovat jej v současné podobě?Nějak si neumím představit,jak by se stavělo v tomto hustém provozu.Určitě by to přineslo spoustu komplikací a omezení na několik let.Odsunutá poloha,by znamenala přeložení tramvajových tratí,či jiné řešení,jak provázat vlaky s MHD.Stavba jako taková by zřejmě jízdy vlaků nějakým zásadním způsobem neomezovala.Berte můj příspěvek jako názor laika,byť mám na dráze odkrouceno hezkých pár let.

    • fanna:
      Stavět se dá vedle, místa je dost jak podél obou navazujících tratí, tak pro rozšíření staničního kolejiště na opačnou stranu, než je pošta a M. Amerika. Napřed se postaví šikmo na most směrem k Uhelné ulici krajní nové dlouhé a rovné nástupiště č. 7 umístěné mimo stávající nástupiště a pak se postupně přistavují další nová a ruší stará. Tím se nahradí kapacita stávajících nástupišť u průjezdných kolejí a jejich odklonem vznikne prostor pro další nová kratší nástupiště hlavně pro S-linky, novou nádražní halu pod kolejištěm a pro nové umístění velké zastávky tramvají přesunuté z dnešní polohy Nové sady k nové hale. Kolejiště bude nakonec mít kapacitu i pro zvýšený počet budoucích rychlých vlaků a ta se zajistí taky v navazujících traťových úsecích, kde budou potřebné MÚ-přesmyky.
      Je to ovšem jiné řešení, než se snaží na Petrov vnutit ta zbytečně drahá studie proveditelnosti.

    • v Praze se například nové spojení stavělo za plného provozu, několik let, ale výsledek oproti předchozímu stavu stál opravdu zato. Brno má jednu z nejvýhodněji trasovaných MHD vůbec. Radiálně se sbíhají k Hlavnímu nádraží. Téměř každý se odtud dostane do svého cíle v Brně. Tento výhodný systém navíc obsluhuje jak centrum, tak nádraží. Nic efektivnějšího a ekonomičtějšího už není. I tento systém je dost vytížený. Nic podobného ale nelze zbudovat u Řeky. I když ve studii proveditelnosti počítali i s tratěmi, které Brno pravděpodobně stavět nebude, bylo to vždy horší než teď a Brno bude provoz MHD stát daleko víc než teď. Pokud by se realizoval Petrov, do Jižního centra by stačilo zavést 1 trať a např jen 2 linky k obsluze území a ne k obsluze nádraží, což je obrovský rozdíl.

    • Petr: To trasování je ovšem výhodou pouze do chvíle, když chcete jet do/z centra apod. Jakmile chcete jet např. mezi okrajovými městskými částmi, tak je vám celé trasování MHD k ničemu a buď musíte zajíždět kvůli přestupům zbytečně k nádraží / Českou nebo to jet (pokud vůbec takové spojení existuje) s přestupy trolejbusy / autobusy. V podstatě podobný problém jak s metrem v Praze, kdy neexistuje „okružní“ trasa D. Navíc to řešení, jak tu pořád prosazuje „Pražák“ zdaleka není tak jednoduché a nepřinese přínos prakticky nikomu. K čemu mi bude nádraží v centru, když se tam ani nebude dát dostat normálně autem, zaparkovat atd. V konečném důsledku tam vznikne obrovský val, ještě větší bariéra než dnes a např. při jeho představě že vše bude v podzemí by mě třeba zajímalo, jak bude řešena doprava po povrchu, když už teď je to velký problém.

    • Petr 766: „To trasování je ovšem výhodou pouze do chvíle, když chcete jet do/z centra apod. Jakmile chcete jet např. mezi okrajovými městskými částmi, tak je vám celé trasování MHD k ničemu …“
      A jak by ten stav změnil ODSun nádraží do bažin, pro který tak horujete? Ten přece se stavbou tangenciálních spojení MHD vůbec nesouvisí, to je třeba řešit (a řeší to zčásti už nyní autobusové linky) zcela bez ohledu na to, kde bude hlavní nádraží!

  • Výsledky průzkumu mě nepřekvapily.
    MODERNÍ je nádraží v centru ve formě „vícekolejné zastávky“, a ne rozlehlá megastavba někde na vnitřní periférii města, vedle místního „Bronxu“.
    Viz třeba Brusel
    https://en.wikipedia.org/wiki/Brussels_Central_Station
    nebo Vídeň
    http://wien-hbf.at/hauptbahnhof_wien_plan.html

    Celé mi to nějak smrdí – přijde mi, že se establishment snaží lidi přesvědčit, že jediná použitelná varianta je odsun.

    Demagogie papalášů pro odsun a jejich argumentace, že u varianty Petrov se do nádraží nevejdou rychlovlaky, mi přijde opravdu mimo mísu. Ano, možná to znamená trochu vylepšit variantu Petrov, ale ona diskutovaná studie rozhodně neprokázala, že by se rychlovlaky „nevešly“.
    Ostatně, ve Studii proveditelnosti Brno – Přerov také „v nejvyšším zájmu“ musela vyhrát varianta modernizace na 200 km/h, a ne VRT: http://zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/zacina-hra-o-prvni-ceskou-rychlotrat-studie-doporucuje-200-km-h-1222529. Takže se trochu „pomohlo“ výpočtu jízdních dob, aby VRT náhodou nevyšla ekonomicky efektivnější. Tady mi to přijde jako podobná šaškárna.
    Více k debatě o ŽU Brno zde:
    https://www.youtube.com/watch?v=XoO8OWySIdc

    • Chcete argumentovat Vídní a srovnávat ji s variantou Petrov? Nebuďte směšný. Odsun (o tři ulice dál…) je rozhodně lepší varianta než chtít nacpat nádraží do nevyhovující prostoru pod Petrov a ještě víc to tam zprasit než je to teď.

  • tak primestske vlaky at si jezdi kam chteji, ale pro dalkove a mezinarodni nutne potrebujeme moderni nadrazi s rychlym prujezdem, parkovistem a zaustenim VRT. takze bud „u reky“ nebo nekde jeste dal od centra. a nezlobte se na mne, ale 644 cestujicich je totalni vysmech a ne reprezentativni pruzkum!

    • Nekdo:
      Už tady bylo řečeno, že pro Brno stačí jedno moderní a kapacitní nádraží. A pro ně je právě v lokalitě Petrov dost místa (včetně potřebných P+R a K+R).
      Jenom se nesmí věřit tendenční studii proveditelnosti, která obsahuje (asi záměrně) špatně navržené kolejiště, aby to vypadalo, že se tam nedá udělat kvalitní a pro cestující pohodlné nádraží, které jde postavit za plného provozu a bez výluk (jen s výjimkou krátkodobých vždy jen pro přepojování jednoho nástupiště).

      Myslíte, že kdyby bylo dotazováno třeba pětkrát/desetkrát víc lidí, že by chtěli odsun? Proč?

    • Pražák:
      644 lidí je ale opravdu výsměch, průzkumy s dělají myslím minimálně s 1000 lidí, navíc to sdružení je podivné, podezřelé.

      Problém je že na sever povede pořád jenom dvojkolejka, teď se přidává s tím že bude jezdit do Vídně a Bratislavy i Leoexpres, (asi čeká na vícesystémové jedntoky), tomu nemůže ten počet kolejí stačit, ledaže to plánuje brát přes Olomouc a Přerov do Břeclavi a tradičnímu Brnu se vyhnout, nebo že to bude brát nějak jinak za roh. Při odsunu sice sloučíte osobní a nákladní dopravu, ale pokud nenaroste kapacita tratí kolem Brna, zejména na Havlbrod a Třebovou, tak více nákladů stejně neprotáhnete takže by to sloučení tak vadit nemuselo, navíc tak do nádraží ze severu půjdou už 4 koleje, ne jenom 2 jako u „Petrova“.

      Samozřejmě je tu pak pořád ještě ta alternativa že se kompletně přestaví Dolní nádraží pro dálkovou dopravu, tedy že se přidá ještě minimálně jedna kolej a hrana u nástupiště, přidají se výhybky a přestaví se zhlaví. Samozřejmostí je pak také nutné vybudovat nové prostory pro cestující a provést rekonstrukci depa tak, aby nebudilo pohoršení, tedy minimálně kosmetickou v podobě nových fasád a nátěrů.

      Vzhledem k vyčerpání kapacity Hlavního nádraží, pokud se bude ještě dlouho váhat, dříve nebo později některé vlaky začnou jezdit na Dolní, nebude zbytí. Pokud tam bude možnost mít prostory podobné čekárně ČDLounge, či lepších, tak se tam mohou přesunout další, tím se uvolní kapacita současného a jsme v situaci že budou v Brně dvě nádraží.

    • Bohužel studii proveditelnosti zaštiťoval Sudop Brno, který má velký zájem na tom, aby vyhrála Řeka, protože tuto variantu zpracovával už nespočetněkrát a věří tudíž, že projekt vyhraje zase a může použít spousty už zpracovaných dokumentů. Byl to klasický střet zájmů a takto to dopadlo.

    • K.S…..navíc tak do nádraží ze severu půjdou už 4 koleje, ne jenom 2 jako u „Petrova“. – To je přece nesmysl. Varianta Řeka má na sever 4 koleje (z toho 2 pro osobní vlaky a 2 pro nákladní). Petrov má ale taktéž 2 koleje pro osobní a 2 pro nákladní v trase nákladního průtahu. To znamená stejné, ale u Petrova výhodněji oddělené.

    • K.S. – navíc u Řeky vlaky směr Ostrava (nové rychlé spojení)a Slavkov budou mít do a z Černovic jen 2 koleje (pokud zde zastaví osobák, bude blokovat rychlý i vysokorychlostní vlak), pak až 3 a na Černovické terase teprve 4. Petrov má 4 už z nádraží.

    • Petr31:
      Na sever od hl.n. Petrov nakonec bude víc kolejí, protože se musí taky kvůli průjezdnému provozu S-linek vyrovnat počet zaústěných tratí od jihu a severu. Novou Židenickou tunelovou spojkou ze slatinské trati tak bude zároveň plynule zaústěna modernizovaná Přerovka do hl.n. od severu. Levnější zaústění pražské VRT, jak to požaduje závěr studie, bude od jihu.

    • Petr31:
      Změnit ty koleje pro smíšenou dopravu by jít mělo, ve studii je bohužel jenom malý výřez kolejiště. Nevíme třeba jak má vypadat stanice v Židenicích atd. v zásadě myslím není nutné, ve variantě A, aby v Modřicích nestavějící nákladní vlak jel jenom po kolejích zapojených přes současný průtah, mohl by i po kolejích, které budou představovat přesměrování současné tratě na hlavní nádraží. Stejně tak není důvod aby v Ždenicích nestavící vlak osobní dopravy jel kolem nástupiště, jak trať na Hlavní, tak průtah mají na severu přesmyky.

      Zastávka Černovice je posunutá do místa se 6 kolejemi, jak bude vypadat případné zhlaví, spojka etc. nevíme. Co se týče 3 a 4 kolejí, tak je otázka jestli opravdu bohatě nebudou stačit 3 a následujíc čtyřkolejka je dána tím že stavět takto bude jednodušší než dělat větvení až někde ve Slatině. Nejsem si z té mapky moc jistý, ale skoro to vypadá že dvě koleje budou jenom procházet aniž by do nádraží ve Slatině vůbec byly zapojené. Tím by VRT začínala asi už o zastávku dříve.

      Varianta Petrov jenom posílí nerovnováhu zapojení tratí a bez rozšíření mostu, náspů a pod se to asi neobjede, navíc v případě VRT, což kdoví jestli kdy bude, se bude jezdit úvratí. Pokud náhodou nebude, tak všechna dálková, ale i místní, doprava půjde ze severu od Třebové. Pak je otázka kolik se toho dá přidat než bude třeba část posílat přes průtah. To vyvolá buď úrovňové křížení v Židenicích, nebo se do nich bude muset investovat a udělat tam další významný uzel. Otázka je jestli Brno už není za hranicí města, která má mít jenom jeden hlavní dopravní uzel a jestli právě třeba Židenice nebudou 2. takovým uzlem. To by ale obnášelo u nich udělat třeba pořádný prostor pro tramvaje, vytvořit nějakou pořádnou trať MHD ve směru Sever-Východ a rychlejší spojení s centram. Například vyjednáním možnosti vzniku tratě a zastávky přes parkoviště Albertu na Cejlu, most přes Svitavu (řešení kolize s pobřežní dráhou, ale to by šlo, jenom by se asi musela zase prodloužit), záleží kde by se to křížilo, pak třeba přes Tomáškovu (jestli se to tam vleze), pak křížit Zábrdovickou a pod tratí k podjezdu a k nádraží. Nebo možná přes Šámalovu na Lazaretní a na nádraží.

      Ze Zbrojovky navíc bude nová čtvrť, takže se bude muset řešit i toto.

    • Pražák:
      To ale popisujete jakousi variantu E, která se tu mihla a které moc nevěřím že by kdy spatřila světlo světa. To spíš uvěřím že tam nějak narvou ještě jednu kolej a buď vyhrabou pražský viadukt, nebo jak se tomu říkají a patřičně jej rozšíří a opraví, nebo postaví moderní estakádu od nádraží k nádraží.

    • Pražák – já chápu, že se Vám nelíbí, že se hromadně od Petrova odklání jako veřejnost tak hlavně odborníci včetně těch, kteří dříve Petrov podporovali. Ale už konečně přestaňte lhát v tom, jak se pod Petrov všechno vejde a bude krásně sluníčkové. Už teď se v těch místech nedá pohnout (a nemůžou za to „zlá“ auta jak nám aktivisti pořád podsouvají). Když tam začnete rozšiřovat kolejiště, všechno zastavovat, bude to ještě větší hnus než teď a pořád kompromis. A kam tam nacpete P+R pro vlakové nádraží, to bych chtěl vidět. Kapacitní, ne pro pár desítek aut. Půjdete 4 patra pod zem v takové lokalitě a pak to ještě budete podvrtávat znovu pro VRT? Asi těžko. Kam dáte autobusový terminál? Zůstane u Grandu / Zvonařky a oba tak budou dál od nádraží u Petrova? Petrov lidé nechtějí, kdyby ho chtěli, tak nevypadá účast u referend tak jak vypadá. Spíše jim je to z větší části jedno a jsou tím dost otráveni (zásluha Zelených) takže by už byli rádi, aby se něco dělo. A rozhodnout by měli odborníci a ti mají ve většině jasno. Možná kdyby začali být lidé jako vy konstruktivnější spolu s těmi Zelenými a začali přemýšlet, jak třeba ještě lépe pořešit tu MHD k řece, když je (bude) podle nich tak špatná, udělali by líp. Bohužel, Ander a spol. nepřipustí, že by to mohlo být jinak než podle jejich představ a v tom je základ problému. Ne v tom, že nádraží bude o kousek dál u řeky (pro většinu cestujících se jízdní doby prakticky nezmění).

    • Petr 766 (13:59):
      Podívejte se na tu obrovskou plochu od OD Tesco podél nádraží až k podjezdu do býv. uhelného nádraží, tam se vejde nejenom moderní kapacitní nádraží i s několikapatrovými parkingy (proč by měly být podzemní?) a západně podél M. Ameriky nové autobusové nádraží s novým napojením (samozřejmě ne z Hybešovy).
      Nemáte asi žádnou představivost – místo toho tady pořád na někoho nadáváte a mě neprávem osočujete ze lhaní. Trochu více slušnosti by vám rozhodně prospělo.
      Zkuste si přečíst můj článek ze 14.1.(názory), tam se ledacos dozvíte.

      Brňáci, které zajímá, kde bude nádraží, se vyjádřili jasně pro Petrov, už dvakrát. Že jich nebylo dost, aby byl výsledek závazný, ještě neznamená, že se ten výsledek má ignorovat.
      Poloha nádraží zajímá hlavně dojíždějící a těch bylo pro Petrov ještě drtivější převaha.

      Záměr na odsun hl. nádraží k řece je omyl od samého počátku a za éry parních lokomotiv se ještě dal pochopit. Teď už ale není zdůvodněn žádným vážným argumentem, vylepšit se nedá a udržuje se jenom leností odpovědných lidí nebo vytvářením záměrně jednostranných dokumentací, jako je i poslední (už pátá) SP z roku 2017. A jsou teď i „odborníci“ kteří jenom papouškují údaje z této tendenční studie, protože jsou líní se nad celou věcí zamyslet a posoudit ji v širších souvislostech.

  • V některé starší diskuzi jsem byl poučen o tom, že tento „svaz“ nemá jednoho, ale celé tři členy. Poněkud mi uniká smysl proč se zde o tomto „svazu“, který zastupuje leda tak sám sebe, píše.

    • Vidím, že pokud dochází argumenty, tak se alespoň ten s opačným názorem napadne.

    • Přesně tak, je to účelové sdružení, nezastupují žádné cestující, nevyvíjejí žádnou činnost pro cestující. Jen vydávají tiskové zprávy svých všech dvou nebo tří členů.

  • Největší sranda je, že i když to nádraží o kousek odsunou, tak pořád to bude do centra blíž než třeba v Ostravě, Olomouci, Hradci nebo v Pardubicích. Nevím na co si Brňáci pořád stěžujou…

    • No a třeba v řadě afrických zemí nemají vlaky vůbec. Proč si tedy stěžujeme, žejo.

      Pardon, ale toto není žádný argument. Máme se snad porovnávat s lepšími, ne s horšími..

    • Takže bychom se měli snažit o nádraží na náměstí? Asi ne co, tohle není soutěž. Brno je tak velký město, že poloha nádraží není rozhodující, protože cíl cesty je málokdy jen v jednom místě.

    • Právě proto, jaká šílená dálka, časově, to už dneska z hlaváku do severní části Brna je, nevidím důvod to ještě oddalovat, hlavně když to v té současné poloze jde.

    • Elb:
      Snadná pomoc, postavit pořádnou trať pro jedničku a předností na křižovatkách, mírně rozšířit ulici a od Lužánek by se dala trať ohradit betonovými zátarasy a zvýšit na ní rychlost, není to sice ideální řešení, ale mohlo by to pomoci, spolu s nějakým zabezpečením křižovatek, přejezd? Myslím že to ve světe už někdo řešil, takže je to jenom o tom použít/upravit existující systém. Určitě se dají sehnat i rychlejší výhybky, které by se daly nasadit na tratě mimo zástavbu, to by mohlo při cestách o vzdálenějších oblastí pomoci.

      Hlavně ale je ale problém v to že dneska se nedá dráha použít moc pro městskou dopravu v žádném směru po městě. Pokud by s novým nádražím vzrostl počet vlaků do okrajových oblastí, tak problém s protáhnutím cestovní doby zase nemusí být takový protože bude možné pohodlněji využít vlak třeba do Králova Pole, Židenic a pod. Rychlík to dá do Králova Pole za nějakých 10 minut, osobák za 15. Z Dolního jsou ty časy podobné, takže těch XX minut navíc je jenom pro tramvaj. Podle použitého vlaku je ten rozdíl dneska tak 5 minut. Rychlíkem je to 10, pěšky cca deset, tramvají 14.

      Navíc rychlost šalin je nízká, v průměru tak 4-5km/h, kdyby se toto zvedlo na dvojnásobek, tak ani nové nádraží nebude problém. důležití je jenom zajistit nová rychlé spojení. Ta by mohla vzniknout s výstavbou nového nádraží kdy by se přidaly koleje vedle vlakových na rozšířeném průtahu nebo na opuštěném tělese z hlavního nádraží.

    • Jsem jediný, kterému připadá divné, že po modernizaci uzlu za spoustu miliard se zhorší cestování a pravděpodobně i doprava v samotném Brně? To se tady totiž chystá a politici jsou s tím spokojeni a spousta lidí říká: „Jdeme do toho,zhoršení nevadí, jiná města to mají ještě horší“. To všichni spadli z Marsu?

    • Petr31:
      Zapomínáte na psychologický efekt a to že varianta Petrov byla tím vším kolem zjevně natolik znegativizována a poškozena, vezměte si kdo se kolem ní motá, jací lidé a jaký je na ně obecný názor a co předvádí, že lidi jsou při vidině dalších X referend, desítek let odkladů a pod, kdy by měl pokračovat současný kapacitně nevhodný stav (být třeba na místě LeoExpresu a chtít expandovat do Brna, tak koupím minibusy, stavím na Dolní a lidi rozvezu pohodlně po Brně, to nemá ani Jančura 🙂 ), tak jdou raději do přestavby Dolního na jehož používání je výluky pro havarijní stav Hlavního nádraží soustavně připravují.

    • K.S.(17:54):
      Var. Petrov je „znegativizována“ samotnou tendenční studií proveditelnosti, jak už jsem napsal. Ve skutečnosti žádný vážný důvod k odsunu k Řece není a naopak je to spojeno se zhoršením služeb pro cestující (a dokonce i u nákladní dopravy).
      Každá stavební fáze modernizace hl.n. Petrov zlepší stávající stav nádraží, kdežto ve var. Řeka by dlouhé roky nebylo nic a beze změn by živořilo stávající nádraží – při slábnoucích dotacích z EU.
      To si odpovědný hospodář sotva troufne.

    • Myslíte? Spíš si přečtěte co se čím dál tím častěji začíná říkat o celém tom hnutí NvC, Žít Brno… Celá ta situace se studiemi, referendy a pod umístění nádraží pod Petrovem jenom více a více shazuje a je voda na mlýn odsunu.

    • Pražák: přestaňte už lhát. Já chápu, že jste na Petrovu nějak zainteresován, to jste tu předvedl už několikrát, ale ty naprosté tendenční lži tomu opravdu nepomůžou.

  • jestli někdy něco vyberou, tak at to udělají s nadchodama a nádražní budovu nad kolejama, ušetří za pozemky.

  • Dost možná si většina dotazovaných pod variantou „nádraží pod Petrovem“ představuje dosavadní nádraží. A to by mělo být provozně trvale zachováno (taky proč by se jinak investovaly stamilióny na rekonstrukci dosavadního kolejiště/mostů?!). Pokud, někdy za mnoho let, nebude to dosavadní nádraží vyhovovat pro VRT, tak se postaví nádraží čistě pro VRT někde opodál, třeba v místě dolního nádraží. Ale pro časté dojíždění je nádraží v centru nejpraktičtější i s ohledem na celkovou koncepci vedení tramvajových linek s přirozeným středobodem u dosavadního nádraží.

    • Mít dvě nádraží jedno pro VRT a jedno pro regionální spoje mi nepřipadá šťastné, i když někde v Japonsku jsem o tom slyšel. Představa, že dojedu do města a teď se musím přepravovat na další nádraží tj. 2x přesedat mě zrovna neláká a ne každý bydlí v Brně.

    • Investuje se protože se současné sype a jak kdosi poznamenal v jedné diskusi. „Nádraží se opravuje aby nám nespadlo na hlavu, nebo lokomotiva do podchodu“

      Postavit 2. nádraží na Dolním by bylo asi nejjednodušší, vlastně co by bylo třeba? Lépe rozdělit koleje průtahu, letos tam budou 3 nástupní hrany. Myslím že úprava tak aby vznikly 4 (ev. 5) a tak aby byl možný průjezd rychlostí >>40km/h, by to mohlo být zajímavé i pro dnešní EC. Po letošku by to bylo v zásadě o několika výhybkách, novém zhlaví a pár dalších věcech, ale v zásadě by to bylo za vysoké desítky až nízké stovky milionů. Problém jsou budovy, ty jsou nic moc, nepěkné, přímo vesnické, ale lze je opravit, stylizovat třebas ahistoricky do fasády z různobarevných cihel, kamenných prvků (viz lednice) a skla, Někde by snad prý měly být ještě staré sloupky, zábradlí atd. z Břeclavi, takže se dá vyhnout modrým obludám, eventuálně lze provést odlitky dle forem z rekonstrukce nástupišť. Sice by to bylo takové no, řekněme že zvláštní stavět v tomto stylu nádraží pro VRT, ale zase na druhou stranu proč ne, v zásadě by to ničemu nevadilo a bylo by to zajímavé, snadno odlišitelné. Rozhodně by to chtělo velké změny, přestěhovat technologie do patra, či pryč, protože dole by na ně nebylo místo. Nebo dát prostory pro cestující kompletně pod kolejiště do podzemí, ale to není zase ono, to by nebylo moc pěkné nádraží, ale zase by tam bylo dost místa, asi tak 300x30m.

    • Tomáš 2.
      A co třeba Praha? Hlavní a Masarykovo?
      Pokud si půjčíte spojku z B1f tak by to šlo, udělat s přípojem na hlavní, respektive by byla možnost nějak využít vlaky do/z Černovic, kde by se dala zrušit současná spojka, ale bylo by jedno křížení v prostoru Dolního nádraží. Navíc by si to stejně asi vyžádalo změny v Židenicích, vznik 1. ostrovního nástupiště, posun jedné koleje průtahu, takže pokud se bude jezdit stále přes Třebovou, tak přestup by byl zde. Myslím že stále hrozí že celá naše VRT síť se zvrhne v koridory 2.0, kdy se rovné tratě Polabí a Moravy upraví na 200km/h, zlepší se kapacita do Třebové a udělá se výběžek 160-200 na Svitavy kam až to půjde. Ústí n.O. -Č.Třebová bych ale spíš viděl na to že by se na 200 stavět nemělo aby rychlost dálkové a nákladní dopravy byly přibližně stejná a navzájem si nedělaly problémy. Ale to by chtělo 3. kolej, minimálně, od Parníku po nádraží v Ústí.

      Problém je v tom, on to tedy není problém, je to spíš dobře, roste využití drah, ale dráhy nestíhají dělat změny na tratích, dochází kapacita, nejenom samotného nádraží, ale i tratí do Brněnského uzlu vedoucích. V zásadě kdyby Brno mělo systém kapacitních tramvají, tedy spíš „tram-train“ jednotek, povrchového metra, nazvat by se to dalo různě, délky cca 80m (třeba dvě půljednotky 40m spojené průchodem pro cestující) a k tomu odpovídajících tratí, tak by nebyl problém mít přestupní uzly po okraji a do centra tak moc nezajíždět. Třeba by šel rozšířit, upravit násep průtahu, spíš změnil na estakádu, a vedle kolejí položit koleje rychlé tramvaje od Nezamyslovy a dovést je k centru. Dala by se totiž udělat odbočka ke Slatinskému nádraží, ale to už by možná vyžadovalo změnit trochu koncepci tratí, koupit výhybky na vyšší rychlost, udělat v zastávkách 3. kolej uprostřed pro průjezd expresní linky, třeba E8, ta by mohla pak projíždět novou čtvrtí mezi Dolním a Hlavním, po stavebních úpravách, oddělení tramvají a aut by se dala zřídit E1 do Králova Pole, eventuálně by se dala upravit posvitavská dráha a Křenová tak, aby šla udělat E3 přes Lazaretní a Zbrojovku k Židenickému nádraží. Tady bychom se asi bavili o spojích s řídkým taktem a odjezdy dle příjezdů vlaků. U E3 by se to muselo vyjednat s drážním úřadem ale, jestli by se jezdilo dle seřazovacích návěstidel, nebo by se doplnily tramvajová. Šlo by to myslím.

      Pak by část vlaků mohla končit v okrajových stanicích.

    • Než ukončovat vlaky na okraji a cpát lidi na přestup, nebylo by už lepší vést ty tramvlaky v celé trase z okolí města přes centrum?

    • František:
      S tím by mohly být problémy, jednak napájení bude jiné (ale tvařme se že spínaný zdroj na 25kVAC/650VDC není zase problém, ale co váha? kolik to přidá na kolik jsou tratě ve městě?) a bude se muset vyřešit aby to bylo bezpečné při kolizi na silnici i na železnici, kolik jich reálně existuje ve světě nevím, mohou být v dané zemi jiné podmínky a pod. Ovšem (!) Brno by mohlo ve svém nejbližším okolí opravdu zřídit systém lehké dráhy místo využívání klasické železnice, tím by odpadla asi nutnost taktu 15 minut a zároveň by bylo díky dlouhým soupravám, jednotkách, nevím jaké řešení by z toho vzešlo, možná třeba pouliční talgo, co já vím, byl zlepšen komfort cestování po samotném městě. Vycházím z toho že se dnes celkem často dojíždí do podniků po okraji Brna a dělat si tak zajížďku do centra a pak zase zpátky je poněkud nešťastné, pokud se výrazně posílí přestupní vazby na ostatní typy dopravy, tak by to mohlo fungovat, eventuálně by bylo možné v některých směrech provést vlaky Brnem mimo Hl.n. Ale to by se muselo prověřit jaké jsou proudy a tak.

      Eventuálně jsem tu někde navrhoval možnost rozšíření nádraží v Židenicích a vytvoření dalšího velkého přestupního nádraží. V jeho pěším dosahu je ale bohužel více méně jenom bronx, nicméně vznikne nová čtvrť ze Zbrojovky, mohlo by mít také zajímavou dostupnost, po úpravách pro autobusy, eventuálně na rychlé linky tramvají, to jsem tu ale někde také psal. I kdyby zůstalo nádraží tam kde je, tak asi není jak nafouknout kapacitu tramvajového uzlu, nedá se všechno tahat tam. Něco by se muselo přeložit, něco zrychlit, aby to fungovalo, rozhodně by se musel systém rozšířit, krom Hlavního nádraží a Královopolského nejsou ostatní nějak dobře napojena na tramvaje, to by chtělo změnit. Chtělo by to najít zrychlení jedničky, prodloužení dvanáctky, také ji zrychlit, hlavně vytvořit nějakou vnější okružní linku, ta neexistuje, celá síť je více méně, až na centrum, radiální.

  • S dovolením asi takto:
    youtube. com/watch?v=6Ms9A-212F0

    Podle mne bude lepší postavit zcela nový uzel s vyřešením dopravy, možná se i oprostit od radiálního rázu sítě linek, na to je Brno už moc velké. Zároveň je tu pak možnost po zrušení současného nádraží uvolnit průchody pod mostem. Eventuálně, pokud by se ukázalo že by s novým nádražím byly problémy, mohlo současné přestavět na hlavové (narovnají se nástupiště) a ukončovat na něm některé linky.

    Nové nádraží, vypadá to, by mohlo mít i dost prostoru ze strany od ulice Železniční k tomu aby tam mohl vzniknout opravdu velký terminál autobusů a možná parkovací dům, je otázka ale jak si s tím poradí Plotní po přestavbě, zase by bylo ale možné tam odvést některé linky tramvaje. Stejně jako by bylo možné jich více dovést i k novému nádraží ze směru od města.

    Vhodné rozfázování stavby by snad bylo možné pokud by se začalo do 6. nástupiště a připravily se mosty pro nové tratě tak aby se provizorně dal přepojit průtah, také by mohla vzniknout provizorní budova nádraží, například v podobě kontejnerové stavby, aby mohlo být nádraží uvedeno do provozu ještě během stavby a po částech. Pokud by došly peníze, tak by Brnu zůstalo sice nedodělané, ale alespoň nějak funkční 2. nádraží. Samozřejmě by bylo třeba vybudovat v Židenicích ještě jedno nástupiště a posunout kolej průtahu blíže ke staniční budově. není to sice dobré řešení, ale je možné. Také by mohlo ale dojít k tomu, záleží na tom jak vysoko budou koleje nového nádraží, že by se vybudoval napříč dolním nádražím podchod, začalo se, jak jsem zmínil odzadu a prostory pro cestující etc. by se využily ty které vzniknou v souvislosti s letošní výlukou. Na tento podchod by se pak postupně napojovala nástupiště a části nádraží podle toho jak by byla uváděna do provozu.

  • svaz cestujících? proboha co to je, nejsou to ti co dávali ty rudé hvězdy na autobus a vlak?

  • Pánové a to je ten největší kámen úrazu. Plně cestující chápu. Proč by měli číst studie? Cestující studie vůbec zajímat nemusí. Chtějí se co nejjednodušeji dostat z bodu a do bodu B. A ten bod B je Brno centrum. S tím nic nenaděláte. Taky jsem býval zastáncem přesunu. Pak jsem projel pár měst vlakem po Belgii a Německu, kde jsem pochopil o čem to je. Dojedete na nádraží, vysoupíte a jste v centru. Cestovat někam mimo centrum a pak přesedat je pro cestující zkráka nepohodlné. Po přesunu a zrušení stávajícího nádraží bych se já osobně hodně obával odlivu cestujících. Částečně chápu i zastánce odsunu, ale nemyslím si, že přesun je moudrý nápad. Pro můj klid duše jsem přesvědčený, že i když k výstavbě nového nádraží dojde, veřejnost a hlavně ti cestující nedovolí zrušit to stávající, které tak zůstane sloužit alespoň pro příměstské spoje. A to je ta asi najlepší varianta ze všech. Budou dvě nádraží.

    • Já si nemyslím že by ta odsunutá varianta byla postavena někde v polích, kolem nádraží vznikne nová čtvrť a pokud se podaří vybudovat Severojižní diametr, tak se stejně bude jednat o jednu zastávku.

      I v Praze pokud se někam chci dostat dále než na Václavské náměstí, tak musím sejít dolů a nastoupit do metra. Neviděl bych to jako drastický problém. V Ostravě je například situace daleko horší, od nádraží je to slušná štreka na náměstí a ještě dále ke Karolíně.

      Odsunuté nádraží v Brně bude vzdálené cca 800m, Petrov by byl vzdálený 300m od stavajícího. Myslím si že těch 500m už nikoho nevytrhne pokud uvážíme, že MHD by mohla vypadat úplně jinak (nyní je defakto centralizována směrem do centra).

    • Myslíte, že odsun o cca 900 metrů odsune nádraží z centra? To je Brno tak melé město.

    • Ad: Myslíte, že odsun o cca 900 metrů odsune nádraží z centra? To je Brno tak melé město.
      Problém je v tom, že u dosavadního nádraží se sbíhá většina tramvajových linek, což už u odsunutého nádraží možné nebude. Pro většinu cestujících to bude znamenat přestup navíc a 10-20 minut v MHD denně navíc je už znát. Přesun nádraží tedy bude pravděpodobně znamenat přesun cestujících do aut.

    • A ze všeho nejhorší je přestupovat na jednu stanici. 🙂 Bude pro občasné cestující kombinovaná jízdenka?

    • Souhlasím s Petr. Do Brna jsem chvíli dojížděla. Přesun nádraží = přesun lidí do aut. V dnešní době, kdy lidé nejsou zvyklí chodit a šetří každou minutu, to bude rychlý a razantní proces. A pak se můžou plánovači divit, kde udělali soudruzi z NDR chybu. Dvě nádraží sice nejsou řešení optimální, leč stávající výhody pro cestující budou zachovány.

    • Ale do toho slavného „centra“ které dnes už z poloviny je stejně zaneřáděné jako okolí nádraží, podchodů a Tesca, míří menšina lidí. Většina pokračuje MHD pryč. Takže jestli pojedu MHD z Dolního nebo pošlapu z Petrova na ten úžasný uzel MHD je celkem jedno ono to může být klidně rychlejší z Dolního. Do centra dneska chodí tak maximálně chlastat ti Žít Brňáci se Zelenýma, mají tam kancly svých „neziskových“ organizací apod., tak chápu, proč tolik řvou, kdyby to měli z toho centra jako jediní o kus dál. Většině lidí je to celkem jedno a spíš jsou znechuceni tím, co se tu (ze strany odpůrců řeky předvádí).

  • Já jenom doufám, že se povede zablokovat zrušení kolejí a starého nádraží. Ať si postaví nějaké EU nádraží z EU dotací někde v.. Ale ať nechají stávající sloužit.

    • Je to možné, nějaký návrh tu byl, bylo by to asi celkem levné. Bavili bychom se asi pak o znovuuvedení do trvalého provozu nádraží Dolního. Navrhoval bych pak ale zrušení kusých nástupišť u hlavního nádraží a redukci kolejiště směrem k Americe. Případně jeho proměnu na hlavové, ale to už by se musela udělat spojka ala B1f a stejně by se z dolního rozšířil počet kolejí do Židenic na 4. takže to asi nic.

      Nebo by se dalo čarovat na severním zhlaví které by se dalo po zrušení zbytků odstavných kolejí předělat a možná změnit most a zvětšit poloměr oblouku. Problém je že přímý úsek nástupiště je krátký, asi jen 160m.

    • A k čemu to bude dobré, to zachování kolejí? Jediné smysluplné využití by to mělo někde od 5., 6. nástupiště jako trať pro šaliny k řece. Jinak by to bylo jaksi k ničemu.

  • A zkoumali u nich znalost jednotlivých variant? Protože v některých relacích je zrychlení vlaku dost významné i u Sbahn

  • Zajímalo by mě, kolik z nich tu studii četlo? Jestli jí nečetli, tak nevím, k čemu se vlastně vyjadřovali….

  • Většina lidí je pro nádraží v centru. Odborníci jsou rozděleni tak napůl. Většina politiků je pro odsun.

    Protože rozhodují politici, bude se odsouvat.. :-/

    • Ta většina lidí, to je ta stejná většina, co (ne)přišla k referendům? Proč nepřišli, kdy chtějí centrum? Nebo že by Zelenými uváděná většina bylo ve skutečnosti pár desítek křiklounů, co neustále opakují ty nesmyslné dva argumenty proč řeka ne? Ačkoliv třeba lži o pozemcím jim paradoxně vyvrátil sám Hollan?

  • Sice nejsem z Brna ani okolí, ale že by se skoro 90% lidí ve vlacích nějak zajímalo o přesun nádraží a tušilo, co která varianta znamená, to se mi vůbec nechce věřit.

    • Podle mě je tohle kámen úrazu kde mohou mít lidé, kteří prosazují variantu Petrov navrch. Ono to zní logicky, proč bychom něco přesouvali daleko, když to můžeme postavit „hned vedle“ a to ani neberu v potaz, že někomu může splývat Petrov a zachování současného nádraží v jednu a tu samou variantu.

      Bohužel je k tomuto rozhodnutí potřeba mnohem více informací, které běžný člověk nemá, pokud to vyloženě nesleduje. Proto si myslím, že by mělo zastupitelstvo města Brna dát větší důraz na názor odborníků než běžných občanů.

    • Taky nejsem z Brna ani z okoli – ale lidi resi soucasnej stav – nikdo z nich nemá ani paru jak to bude vypadat az se celej prostor zcivilizuje, postavi se nova tramvaj, busove linky, tisice pracovnich prilezitosti v novych ofisech, btech a htelech a dělnických ve sluzbach pro ofisy, hotely a byty…
      Jak se muzou ptat nekoho, kdo o tom vůbec nic nevi…. 🙁 🙁 🙁

  • Také bych do článku doplnil, že aktuálně doporučila „řeku“ i městská část Brno – Střed a to je tedy (nejen) pro mě docela překvapení. Opět jediní, kdo byly pro Petrov, byly Zelení a aktivisti od ŽB a Pirátů. Podobně to vypadá na besedách, které pořádá KAM na různým místech v Brně. I hlavní městský architekt (který původně byl jednoznačně pro Petrov), na základě studií apod. změnil názor na Řeku (což je navíc člověk, kterého si tam prosadili původně Zelení).

    • Bohužel hlavního architekta Brna nezajímá, jak se bude lidem cestovat a jaké dopravní komplikace to způsobí, ale aby mu nádraží pokud možno nepřekáželo a aby se něco stavělo co nejdříve, z jeho vyjádření vyplývá, že nemá vůbec ponětí o základních věcech jako je navazující MHD.

    • Ale zajímá. Ale taky ho zajímá, jak to bude tady u nás v Brně vypadat a není tak hloupý, aby prosazoval nesmyslné zahuštění zástavby a dopravy v případě varianty Petrov. A jestli se někomu kdo dojíždí (a bude to mít teoreticky dál), nic mu nebrání kvůli (teoretickým) max 5 minutám na jednu cestu zkusit cestovat jinak. Jen by mě zajímalo jak, autem je to na houby úplně a autobusy jsou roztrkané po celém Brně a nevšiml jsem si, že by Zelení tak vehementně protestovali, když to tenkrát Kordis a spol. spouštěl. Ale vláček, to je asi cestující nějaký privilegovanější, tak ten chudák musí jet až na Svoboďák.

  • Pan Zítka opět perlí, jako už několikrát. Zajímavé je, že v Brně, kterého se týká, to vychází přesně naopak a v podstatě dneska už kromě Zelených škůdců a aktivistů nikdo není proti Řece. Samozřejmě, když se vhodně zeptáme ve vlaku, tak každý řekne, že by nejraději to měl na náměstí. Možná by těm cestujícím mohl někdo říct, že Petrov ovšem bude o něco dál než současné nádraží a ta slavná MHD (což je vlastně jediný argument, který zbyl Zeleným) tak bude taky o nějakou to stovku metrů dál a ne hned před budovou nádraží. Zvláště pokud půjde o tu variantu Petrova, která nepočítá s rozšiřováním kolejiště směrem k OD Tesco.

    • Co přesně je špatně na vyjádření? Ptal se snad někdo dříve cestujících?

    • Špatného je na tom to, že tomu „Svazu“ nejde o to, něco vyřešit nebo udělat nějaký skutečný průzkum, ale populisticky se zviditelnit na aktuální otázce přesunu nádraží v Brně. Pochybuju, že někdo z nich by si aspoň přečetl nějaké souhrny studie apod. Jinak stejný průzkum můžu vytvořit taky, jak chcete aby vyšel a jak mám nazvat svou organizaci?

  • Proč? Páč cestujících a těch, co to denně využívají, se nikdo nikdy neptá… o všem rozhoduje ministerstvo, kraj, organizátor dopravy, kteří vlak neviděli ani z rychlíku…

Newsletter

Partneři


Výběr editora