Průlomový kontrakt pro Bogdan. Ukrajinský výrobce trolejbusů porazil v Česku poprvé Škodu Electric

Trolejbus Bogdan při schvalování v Ostravě. Foto: Libor Hinčica / Československý dopravákTrolejbus Bogdan při schvalování v Ostravě. Foto: Libor Hinčica / Československý dopravák

Příchod nového hráče na trh s trolejbusy může dopravním podnikům zlevnit nákup nových vozidel.

Ukrajinskému výrobci autobusů a trolejbusů Bogdan (uváděn též jako Bohdan) se poprvé podařilo proniknout na český trh s novými autobusy. Ve sdružení se společností Tram for Envi dodá šest nových trolejbusů do Jihlavy. Dopravní podnik města Jihlavy (DPMJ) za ně zaplatí 71,4 milionu korun.

Podpis kontaktu vyplývá z údajů v registru smluv. Nákup bude financován s evropskou dotací. Podle smlouvy půjde o trolejbus BOGDAN T70120, dodat je má do 14 měsíců. Půjde o dvounápravový nízkopodlažní parciální trolejbus, který částečně umí jezdit mimo troleje. Velká část trolejbusu by měla mít české díly, například výzbroj od Cegelecu.

Česko-ukrajinské sdružení v soutěži porazilo Škodu Electric: za šestici vozů chtělo 71,4 milionu korun, Škoda 82,74 milionu korun. Jeden trolejbus tak vychází na 11,9 milionu korun, v případě Škody na 13,7 milionu korun. Cena Škody je přesně na úrovni, na kterou dopravní podnik odhadl hodnotu zakázky.

K podpisu smlouvy došlo téměř rok poté, co jihlavský dopravní podnik vyhlásil sdružení jako vítěze. Zakázka pak skončila na dlouhou dobu u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). V únoru ÚOHS uvolnil dopravci ruce k podpisu smlouvy, ten ale propásl dobu, než soutěž někdo opět napadne. ÚOHS ale další rozklad od firem ze skupiny Škoda Transportation odmítl.

Levnější trolejbusy pro česká města

Už dříve DPMJ uvedl, že trolejbusy nasadí na linky, které dosud zajišťují jen autobusy. Nasazení předpokládá na linkách 3, 12 a 10 a také trolejbusové lince C.

V Jihlavě už předloni uzavřeli smlouvu se Škodou Electric na dodávku 7 parciálních trolejbusů 32 Tr za 96 milionů korun. Kromě parciálních trolejbusů koupí ještě tři další klasické trolejbusy 32 Tr bez baterie.

Relativně malá zakázka je průlomem, který by měl přinést dopravním podnikům výrazné zlevnění nákupu trolejbusů. Až dosud mnoho let vyhrávaly zakázky na dodávky trolejbusů pouze Škoda Electric. Nástup ukrajinského výrobce a nově také společnosti SOR Libchavy začal vést k velkému zlevnění cen, jak ukázala nedávná soutěž v Brně. V ní Škoda nabídla kloubové trolejbusy za ceny, za které ještě před rokem dodávala pouze kratší dvanáctimetrové vozy.

Tagy Bogdan Dopravní podnik města Jihlavy DPMJ Tram for envi
53 komentářů