Železnice

Průlom pro Leo Express: firma získala povolení v Polsku, otevře linku Praha – Krakov

Stadler Flirt, foto: LEO Express
Stadler Flirt, foto: LEO Express

Česká železniční společnost Leo Express je prvním zahraničním dopravcem, kterému se podařilo prolomit monopol polských dopravců na tamější železnici. Firma získala od polského Úřadu železniční dopravy UTK povolení pro provoz dálkových vlaků Praha – Krakov.

„Jedná se o historický moment pro evropské cestující a dobrá zpráva pro evropský trh: mezinárodní open-access spojení je budoucnost skutečně atraktivní železniční dopravy,“ uvedla firma v tiskové zprávě.

Je to poprvé,co Polsko pustí na své koleje provoz vlaků v komerčním režimu.  „Polsko se tak připojuje ke Švédsku, Británii, České republice, Slovensku, Rakousku nebo Itálii, kde již nyní funguje konkurence na dálkových spojích,“ řekl generální ředitel Leo Express Peter Köhler.

Dopravce zatím nezveřejnil jízdní řád. Už dříve ale Leo Express uvedl, že do Krakova bude jezdit přes Katovice. Firma už nechala své jednotky upravit pro provoz v Polsku, jde o takzvanou polonizaci. Mělo by jít o podobný model spojení, jako má firma u linky do Košic. odpoledne z Prahy a v časných ranních hodinách z Polska. Firma tak více vytíží své jednotky, které by byly jinak odstavené v depu přes noc.

Podle zprávy polského UTK by měl vlak odjíždět v 16:10 z Prahy a přijet do Krakova ve 23.30, zpět ve 4.30 s příjezdem v 11.39

Do Krakova dosud jezdí každý den noční vlak Českých drah z Prahy přímo, přes sezónu také České dráhy spustily denní vlak Cracovia, ten ale v úseku z Ostravy na státní hranici objednává ministerstvo dopravy a tím má přednost před vlaky mimo závazek.

Leo Express získal už v dubnu bezpečnostní certifikát, získání rozhodnutí UTK bylo jedním z posledních zásadních kroků pro vstup. Termín vstupu firma oznámí v nejbližší době.

„Není to jen dobrá zpráva pro cestující na této trase, ale dobrá zpráva pro evropskou železnici. Na několika evropských trasách dnes provozují služby soukromí i státem vlastnění dopravci. Železnice je výrazně za růstem HDP v evropských zemích. Vítáme rozhodnutí polských úřadů, které podporuje konkurenci na železnici a vede ke zvýšení atraktivity a konkurenceschopnosti železniční dopravy. Je klíčové pro další rozvoj mezinárodních služeb,“ vysvětluje Peter Jančovič, ředitel Leo Express pro Polsko a Ukrajinu.

 

12 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • jen k Lukášovi …ano ČD má taky vyřazeno jedno Pendolino ovšem ČD si může jednu nebo i několik souprav nahradit neb na to rezervy má, ale Leo prostě nemá čím. …ani ty staré škopky nemá.

  • no budiž, ale opravdu má k dispozici pouze 4 soupravy a jednu v opravě a zase vůbec nepočítá s rezervou pokud by mu krátkodobě nebo dlouhodobě nějaká souprava vypadla což samosebou může být třeba zítra, ale také nemusí. A tak prorazit na koleje jiného státu a pak např. zrušit spoj neb není čím jet bude pěkná ostuda, ale spíš to odnesou místní cestující a čínské soupravy, za prvé tady ještě nejsou a neslyšel jsem, že by už nějaké prošly evropskou homologací. Takže přivézt může….třeba mi však nějaké informace unikly ….co mi neuniklo, že naopak PKP chce prorazit s Pendolínama z Varšavy do Prahy, ale v jakém to je stádiu to netuším…
    A k těm tramvajím …v podstatě ano, všechny soupravy tohoto druhu se tak dají nazvat…ale není tramvaj jako tramvaj. Pendolino neni Flirt a obráceně, Flirt od Leoše je fakt trochu komfortnější tramvaj a zase není fér to úplně srovnávat ze starou vojetou soupravou od Arrivy.

  • Z Krakowa teda půjde udělat denní výlet do Prahy. Rozumnější by mi přišlo udělat to obráceně, ale to by bylo pro českého dopravce nevýhodné, možná by na to mohla být dobrá PKP Pendolina

  • V zásadě nezbývá než Leo expresu gratulovat. Průlom to je, ovšem nikoliv nečekaný. A ta sebechvála? Ne, nemyslím si, že je na místě. Stačila snad jedna věta či souvětí.
    Leo expressu se nyní otevírají zcela nové možnosti a tudíž i rozvoj a příjmy. Toto však sebou nese i ZODPOVĚDNOST. Nejen za soukromé železniční dopravce ale i za reprezentaci České republiky na mezinárodní úrovni. Stejně jako se to povedlo ČD s railjety v Rakousku. Mnoho obyčejných rakušanů si teď myslí, že u nás jezdí po celé zemi stejně kvalitní vlaky jako u nich. Poláci si totiž čechy dost idealizují, tak by se jim ten pocit prosím, neměl brát.
    Žádný začátek není jednoduchý. Zcela jistě se objeví nějaké porodní potíže. Stav Polské infrastruktury je totiž ještě rozdílnější než u nás a mnoho záležitostí se řeší jinak, než je ve zvyku u nás. Koncept Leo expressu poláky zcela jistě mile překvapí.
    A pokud nenastanou komplikace, bude projekt úspěšný.
    Re. Posměváčci: Naprosto nechápu z jakého důvodu někdo odsuzuje soupravy Leo expressu. Ano, vypadá jako tramvaj ale to všechny soupravy. Že primární určení jsou příměstské linky? To ovšem u patrového Stadler Kiss také. Dnes jezdí v Rakousku 200km/h. Pendlují mezi Lucemburskem a Německem. V Německu jezdí napříč Braniborskem. A Flirty? Třeba jako RE z Rostocku do Berlína.
    Stejně jako u jiných výrobců, se projevuje universalita jejich výrobků. Úplně stejně jako v automobilové branži.
    Když jedu s kolegy z hotelu na nádraží či letiště, také pro nás přijede obyčejná dodávka. Jen trochu načančaná ( MB Viano nebo VW Transporter). Ale jsou tam kožená křesla, klima a klid. Účel to splní a já jsem ochoten za to zaplatit.
    Vyzkoušel jsem soupravy flirt a kiss v několika evropských zemích. A ačkoliv jsem prozatím vlak leo express použil jen jednou, musím říci, že byl nejlepší.
    Pokud se rozjezd linky do Polska podaří, nic nebrání šéfům leo expressu rozvinout jednání s bankami na financování dalších „tramvají“.
    Třeba flirt nebo kiss nové generace. Například patrový kiss z Krakova do Vídně by se určitě uživil. Tam přestup na linky také soukromého Westbahnu.
    A pokud se nebude držet příliš při zemi, tak koupí vlaky i pro locomore.
    Také další důležitý aspekt se určitě objeví. A to konkurence. Ta bude v podobě polského kapitálu ochotného jít na koleje. Polský investor není tak konzervativní jako u nás. Polský finančník je ochoten jít do mnohem většího rizika. Bude zcela jistě využívat politických vazeb. Nepřijde hned. Trasa do Prahy nebude tak závist budící. Polský finančník bude pozorovat a „šukat“ informace. Ale již klání o linky do Vídně a do Berlína, to bude ostřejší.
    Nebude zbývat tedy, než polského investora získat pro sebe nebo se připravit na konkurenční boj.
    V Polsku je komunita železničních fandů o dost početnější než u nás. Také je velice dobře organizovaná.
    Pro budoucí konkurenční boj, by si měli manažeři od Leoše, získat tyto lidi praštěné lokomotivou na svou stranu. Stejně jako to dělali starořímští gladiátoři s davem diváků.

    Co dodat? Tedy ještě jednou gratulace, pozor na velkoústé chyby a konkurenci. R.

    • Snad se jim to podaří, jenom aby měli dost vlaků.

      Myslím že dříve či později se tak nějak tiše jednotlivé soukromé společnosti, tak jak se jejich sítě budou potkávat, dohodnou na uznávání či prodeji lístků, zatím na to situace není, ale nemyslím že je možné že se budou dopravci vzájemně doplňovat, tedy mimo ty nejdůležitější tratě kde si budou přirozeně konkurovat. Celkem si umím představit že ve stánku RJ si někde v Košicích půjde koupit lístek do Varšavy s přestupem na Leo někde v Ostravě, eventuálně že si půjde koupit lístek z Berlína do Vídně přes Olomouc v síti Locomore/Leo.

      Myslím že případná tichá dohoda o tom kdo kde bude jezdit existovat bude. Jančura si zabral Slovensko a zdá se že se chce profilovat spíš tímto směrem, nechal udělat schválení lokomotivy, to by mohl být první krok k jízdám do Maďarska (za rok či dva?) u Lea to vypadá na Německo a Polsko, což by bylo opravdu pěkně doplněno tou Vídní.

      Jenom to bude chtít urychleně opravit a elektrifikovat další železnice ať je kam poslat nákladní dopravu, eventuálně položit 3. kolej.

  • ano ano, se 4 jednotkami je to velký krok pro lidstvo. myslím, že akcie polských státních železnic v reakci na tuto zprávu klesly o 25%. na Nábřeží odstřihávají Krtka od lampy, a Radim lituje toho, že se kdy vůbec pustil do železnice.

    v Německu DB a FB plánují společné memorandum, jak zabránit této dravé konkurenci.

    • Souhlas. Doma musel Leošek zrušit spoje kvůli jedné havárii a tady prý „více vytíží své jednotky“. Pořád prodělává kahoty, ale sebedůvěra mu rozhodně nechybí a jeho táta svoje peníze už asi nikdy neuvidí…

    • Však už má objednané 3 nové jednotky u CRRC, do dvou let budou, těšte se! 🙂

    • Tomas, vám ten Leoš hodně leží na srdci co? Já bych se mu nevysmíval, každý nějak začínal a uvidíme za pár let, kam se až dostane.

    • Jo leží. Nemám rád velkohuby. Za dobu svýho působení akorát dokázal zmenšit flotilu o 20%. Jen překáží na trati.

    • Tak to si trochu pletete firmy, na velkohubá prohlášení je tady expert žlutý. Tak čas Krtka na lampě možná ještě přijde, až nastoupí nová vláda, nebo dojdou levnější půjčky…
      Co se překážení týče, to samé se dá říct o 40 a více let starých škopkách ČD nebo RJ s peršinkama či Arriva se svýma 120 motorákama.
      Tak pokud se nepletu a něco mi neušlo, tak zatím jeho flotila je stále 5 vlaková, ale jedná jednotka je dlouhodobě odstavená. Jako třeba pendolíno. Samozřejmě s tím rozdílem, že u ČD je to nešťastná náhoda, kdežto u LE je to „blbost“ dopravce.

    • Sandy
      Nějak mi uniklo, kdy a kde se bude provádět údržba jednotek, která se doposud prováděla v nočních hodinách v Praze Libni. V prosinci končí LE pronájem haly z důvodu, že depo Libeň začne opět více využívat jeho vlastník ČD.
      Od nového grafikonu pak budou čtyři jednotky obstarávat dva spoje na Slovensko, spojení do Starého Města u U.H. a další spojení směr Bohumín. Jaké spoje se asi zruší, když začne LE jezdit do Polska. Co se stane v případě mimořádnost na trati, když například „jenom“ smrťák u vlaku jiného dopravce na trati znamená policejní uzavření tratě na cca 3 hodiny.
      No a k těm novým jednotkám z Číny. Není to jako s autem, že si koupíte a jezdíte. Vlaky ještě nejsou v ČR, nejsou ještě ani vyrobené a už se s nimi počítá. Co třeba schvalovací řízení, testování na zkušebním okruhu v Cerhenicích, zkušební provoz a další.