Železnice

Průlom pro Leo Express: firma získala povolení v Polsku, otevře linku Praha – Krakov

Stadler Flirt, foto: LEO Express
Stadler Flirt, foto: LEO Express

Česká železniční společnost Leo Express je prvním zahraničním dopravcem, kterému se podařilo prolomit monopol polských dopravců na tamější železnici. Firma získala od polského Úřadu železniční dopravy UTK povolení pro provoz dálkových vlaků Praha – Krakov.

„Jedná se o historický moment pro evropské cestující a dobrá zpráva pro evropský trh: mezinárodní open-access spojení je budoucnost skutečně atraktivní železniční dopravy,“ uvedla firma v tiskové zprávě.

Je to poprvé,co Polsko pustí na své koleje provoz vlaků v komerčním režimu.  „Polsko se tak připojuje ke Švédsku, Británii, České republice, Slovensku, Rakousku nebo Itálii, kde již nyní funguje konkurence na dálkových spojích,“ řekl generální ředitel Leo Express Peter Köhler.

Dopravce zatím nezveřejnil jízdní řád. Už dříve ale Leo Express uvedl, že do Krakova bude jezdit přes Katovice. Firma už nechala své jednotky upravit pro provoz v Polsku, jde o takzvanou polonizaci. Mělo by jít o podobný model spojení, jako má firma u linky do Košic. odpoledne z Prahy a v časných ranních hodinách z Polska. Firma tak více vytíží své jednotky, které by byly jinak odstavené v depu přes noc.

Podle zprávy polského UTK by měl vlak odjíždět v 16:10 z Prahy a přijet do Krakova ve 23.30, zpět ve 4.30 s příjezdem v 11.39

Do Krakova dosud jezdí každý den noční vlak Českých drah z Prahy přímo, přes sezónu také České dráhy spustily denní vlak Cracovia, ten ale v úseku z Ostravy na státní hranici objednává ministerstvo dopravy a tím má přednost před vlaky mimo závazek.

Leo Express získal už v dubnu bezpečnostní certifikát, získání rozhodnutí UTK bylo jedním z posledních zásadních kroků pro vstup. Termín vstupu firma oznámí v nejbližší době.

„Není to jen dobrá zpráva pro cestující na této trase, ale dobrá zpráva pro evropskou železnici. Na několika evropských trasách dnes provozují služby soukromí i státem vlastnění dopravci. Železnice je výrazně za růstem HDP v evropských zemích. Vítáme rozhodnutí polských úřadů, které podporuje konkurenci na železnici a vede ke zvýšení atraktivity a konkurenceschopnosti železniční dopravy. Je klíčové pro další rozvoj mezinárodních služeb,“ vysvětluje Peter Jančovič, ředitel Leo Express pro Polsko a Ukrajinu.

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Zodiac
Host
Zodiac

jen k Lukášovi …ano ČD má taky vyřazeno jedno Pendolino ovšem ČD si může jednu nebo i několik souprav nahradit neb na to rezervy má, ale Leo prostě nemá čím. …ani ty staré škopky nemá.

Zodiac
Host
Zodiac

no budiž, ale opravdu má k dispozici pouze 4 soupravy a jednu v opravě a zase vůbec nepočítá s rezervou pokud by mu krátkodobě nebo dlouhodobě nějaká souprava vypadla což samosebou může být třeba zítra, ale také nemusí. A tak prorazit na koleje jiného státu a pak např. zrušit spoj neb není čím jet bude pěkná ostuda, ale spíš to odnesou místní cestující a čínské soupravy, za prvé tady ještě nejsou a neslyšel jsem, že by už nějaké prošly evropskou homologací. Takže přivézt může….třeba mi však nějaké informace unikly ….co mi neuniklo, že naopak PKP chce prorazit s Pendolínama z… Číst vice »

já
Host

Z Krakowa teda půjde udělat denní výlet do Prahy. Rozumnější by mi přišlo udělat to obráceně, ale to by bylo pro českého dopravce nevýhodné, možná by na to mohla být dobrá PKP Pendolina

Rado
Host
Rado

V zásadě nezbývá než Leo expresu gratulovat. Průlom to je, ovšem nikoliv nečekaný. A ta sebechvála? Ne, nemyslím si, že je na místě. Stačila snad jedna věta či souvětí. Leo expressu se nyní otevírají zcela nové možnosti a tudíž i rozvoj a příjmy. Toto však sebou nese i ZODPOVĚDNOST. Nejen za soukromé železniční dopravce ale i za reprezentaci České republiky na mezinárodní úrovni. Stejně jako se to povedlo ČD s railjety v Rakousku. Mnoho obyčejných rakušanů si teď myslí, že u nás jezdí po celé zemi stejně kvalitní vlaky jako u nich. Poláci si totiž čechy dost idealizují, tak by… Číst vice »

K.S.
Host
K.S.

Snad se jim to podaří, jenom aby měli dost vlaků. Myslím že dříve či později se tak nějak tiše jednotlivé soukromé společnosti, tak jak se jejich sítě budou potkávat, dohodnou na uznávání či prodeji lístků, zatím na to situace není, ale nemyslím že je možné že se budou dopravci vzájemně doplňovat, tedy mimo ty nejdůležitější tratě kde si budou přirozeně konkurovat. Celkem si umím představit že ve stánku RJ si někde v Košicích půjde koupit lístek do Varšavy s přestupem na Leo někde v Ostravě, eventuálně že si půjde koupit lístek z Berlína do Vídně přes Olomouc v síti Locomore/Leo.… Číst vice »

tomas
Host
tomas

ano ano, se 4 jednotkami je to velký krok pro lidstvo. myslím, že akcie polských státních železnic v reakci na tuto zprávu klesly o 25%. na Nábřeží odstřihávají Krtka od lampy, a Radim lituje toho, že se kdy vůbec pustil do železnice.

v Německu DB a FB plánují společné memorandum, jak zabránit této dravé konkurenci.

Stan
Host
Stan

Souhlas. Doma musel Leošek zrušit spoje kvůli jedné havárii a tady prý „více vytíží své jednotky“. Pořád prodělává kahoty, ale sebedůvěra mu rozhodně nechybí a jeho táta svoje peníze už asi nikdy neuvidí…

Skeptik
Host
Skeptik

Však už má objednané 3 nové jednotky u CRRC, do dvou let budou, těšte se! 🙂

Lukáš
Host
Lukáš

Tomas, vám ten Leoš hodně leží na srdci co? Já bych se mu nevysmíval, každý nějak začínal a uvidíme za pár let, kam se až dostane.

Tomas
Host
Tomas

Jo leží. Nemám rád velkohuby. Za dobu svýho působení akorát dokázal zmenšit flotilu o 20%. Jen překáží na trati.

Lukáš
Host
Lukáš

Tak to si trochu pletete firmy, na velkohubá prohlášení je tady expert žlutý. Tak čas Krtka na lampě možná ještě přijde, až nastoupí nová vláda, nebo dojdou levnější půjčky…
Co se překážení týče, to samé se dá říct o 40 a více let starých škopkách ČD nebo RJ s peršinkama či Arriva se svýma 120 motorákama.
Tak pokud se nepletu a něco mi neušlo, tak zatím jeho flotila je stále 5 vlaková, ale jedná jednotka je dlouhodobě odstavená. Jako třeba pendolíno. Samozřejmě s tím rozdílem, že u ČD je to nešťastná náhoda, kdežto u LE je to „blbost“ dopravce.

Pavel Sláma
Host
Pavel Sláma

Sandy Nějak mi uniklo, kdy a kde se bude provádět údržba jednotek, která se doposud prováděla v nočních hodinách v Praze Libni. V prosinci končí LE pronájem haly z důvodu, že depo Libeň začne opět více využívat jeho vlastník ČD. Od nového grafikonu pak budou čtyři jednotky obstarávat dva spoje na Slovensko, spojení do Starého Města u U.H. a další spojení směr Bohumín. Jaké spoje se asi zruší, když začne LE jezdit do Polska. Co se stane v případě mimořádnost na trati, když například „jenom“ smrťák u vlaku jiného dopravce na trati znamená policejní uzavření tratě na cca 3 hodiny.… Číst vice »