Provoz na novobystřické úzkokolejce od října ve všední dny utichne

Osobní vlak na trati Jindřichův Hradec - Nová Bystřice. Foto: JHMDOsobní vlak na trati Jindřichův Hradec - Nová Bystřice. Foto: JHMD

Jízdní řád na jihočeské úzkorozchodné trati mezi Jindřichovým Hradcem a Novou Bystřicí dozná od října výrazné redukce. Jihočeský kraj oznámil

Jízdní řád na jihočeské úzkorozchodné trati mezi Jindřichovým Hradcem a Novou Bystřicí dozná od října výrazné redukce. Jihočeský kraj oznámil společnosti Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), že zde ve všední dny přestane objednávat čtyři páry celoročních vlaků. Jinými slovy provoz v pracovní dny zcela utichne, o víkendech a svátcích pak kraj ze zmíněných čtyř párů ponechá dva (21252, 21253, 21256, 21257).

„Vzhledem k současnému stavu frekvence cestujících, nízkému podílu na dopravní obslužnosti a možnosti disponibilních prostředků kraje redukujeme objednávku výkonů,“ píše organizátor JIKORD v dopise dopravci. Dodává, že rozpočet kraje neumožňuje pokrýt finanční požadavky JHMD. O vysokých finančních nárocích firmy se píše i v zápisu z březnového jednání v Jindřichově Hradci.

Podle dopravního konzultanta JIKORDu Ivana Študlara trať slouží převážně turistům, kterých je v zimě málo. Jiná situace je podle něj na severní větvi úzkokolejky z Hradce do Obrataně, která má význam i pro dopravní obslužnost. „Na obrataňce proto k žádné redukci nedochází,“ sdělil Študlar.

JHMD Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

JHMD
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Šéf JHMD Boris Čajánek si zrušení objednávky vysvětluje tím, že kraj nemá peníze. „A my nemůžeme jezdit se ztrátou, veřejná objednávka nám musí zajistit přiměřený zisk, což se neděje“ řekl Čajánek.

Firma a kraj zatím neúspěšně jednají o smluvním dodatku pro letošní rok. Za loňský rok kraj podle smlouvy platil dopravci 79,5 koruny za vlakový kilometr (v roce 2016 – 72,69 Kč/vlkm, 2015 – 61 Kč/vlkm), podle Čajánka by ale odpovídající byla úhrada zhruba 105 korun na vlakový kilometr.

Firma mimo jiné uplatňuje úhradu i za dopravní cestu, což nyní posuzuje Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře. Pokud uzná nároky společnosti ve věci dopravní cesty za oprávněné, je kraj ochoten poplatek uhradit. Díky redukci spojů na novobystřické trati by na to měl mít v rozpočtu rezervu.

Tagy JHMD Jihočeský Jikord Nová Bystřice úzkokolejka
16 komentářů