Doprava ve městě Infrastruktura Stavebnictví Tramvaje Zprávy

Proti obnově tramvajové trati v Brně brojí místní domkáři, MŽP je odmítlo

Líšeň - křížení Drčkova Vizualizace DPMB
Líšeň - křížení Drčkova Vizualizace DPMB

Příprava obnovy brněnské tramvajové tratě v úseku Stránská skála – Líšeň není bezkonfliktní. Proti navrhované podobě tratě protestují obyvatelé nedaleké ulice Holzova, kterým má tramvaj jezdit za zahradami. Jejich zapsaný spolek Holzova-Líšeň se obrátil na ministerstvo životního prostředí, aby zvrátil rozhodnutí jihomoravského krajského úřadu; ten na podzim rozhodl, že projekt nemusí projít zdlouhavým procesem EIA, neboť nemá významný vliv na životní prostředí.

„Spolek se závěry zjišťovacího řízení nesouhlasil a požadoval další posuzování záměru v procesu EIA, důvodem bylo zejména hlukové zatížení území,“ uvedla mluvčí MŽP Petra Roubíčková. Ministerstvo ale rozhodnutí krajského úřadu potvrdilo, podle něj bylo správné a řádně odůvodněné. Jarní termín zahájení prací se ale už jeví jako iluzorní. „Chtěli bychom ale začít stavět ještě letos,“ řekl šéf Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Trať do Líšně, konečná v areálu muzea. Vizualizace DPMB
Trať do Líšně, konečná v areálu muzea.
Vizualizace DPMB

Více než tři kilometry dlouhá trať se má dočkat znovuzrození po padesáti letech od ukončení pravidelného provozu. Při rekonstrukci bude provedena výměna tramvajového svršku, sanace tramvajového spodku, výstavba trakčního vedení a trakční napájecí stanice a výstavba tramvajových zastávek. Celkem se počítá s náklady ve výši zhruba 400 milionů, z toho by měly 300 milionů zaplatit fondy Evropské unie. Jde o vůbec první obnovu kdysi opuštěné tratě v Brně.

Výhoda projektu spočívá především v tom, že se zachovalo drážní těleso a nebude se tak stavět na zelené louce. Místnímu spolku se to ale nelíbí. Argumentuje tím, že obnovení tramvajové tratě uzavře obyvatele v obklíčení dopravou a zásadně ovlivní pohodu bydlení. „Dle našeho názoru nebyly dostatečně zkoumány a vyhodnoceny alternativní varianty vedení tratě,“ napsal předseda spolku Michal Šťourač už v září krajskému úřadu.

18 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře

Napsat komentář: petr.r Zrušit odpověď

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Tomuto projektu velmi fandim. Potencial vystavby v polich kolem trate je obrovsky – klidne tam muze byt sidliste pro 20-30 tisic lidi. A pokud by se povedlo (byt si to zatim lze predstavit pouze tezko) i propojit z konecne na Mifkovu a mit okruzni trasu pres Lisen, tak by to byla pecka a dopravne velmi robustni reseni.

    • viz dole. Pamatujete si dobu, kdy jste mohl jet třeba 20km na dálková světla? Tehdy taky všichni říkali na co dálnici, když auta nejsou.

  • než to postaví, tak tam bude zástavba třeba pro 20t obyvatel. A ty baráky tam stavěli po nebo před zrušením, na mapách je ta trat pěkně vidět.

    • Trať není oficiálně vůbec zrušena, pouze je „přerušen provoz“.

    • Trať není oficiálně vůbec zrušena, pouze je tam „přerušen provoz“.

  • Tak zásadní problém vidím taky v tom, že vlastník nechal trať dojít do stavu v jakém je dnes.
    Možná by nebylo od věci zvážit jednokolejnou alternativu, stejně tam nebude asi nikdy takový provoz a jednokolejná trať, navíc (zatím) relativně otevřenou krajinou, je hezčí. 😉

    • A výhybny v zastávkách s normálními výhybkami, je tam depozitář, tedy potenciální napojení na SŽDC? To by asi šlo a bylo lepší řešení. Jezdit se asi opravdu nikdy nebude po 5 minutách.

    • Jednokolejka by pro tamní provoz kapacitou samozřejmě zcela postačovala (a možná dokonce i bez vložené výhybny), ale má nevýhodu ve zranitelnosti, přičemž v dané oblasti a směru nelze zajistit adekvátní „záskok“ kvalifikovanou náhradní dopravou.

  • „Dle našeho názoru nebyly dostatečně zkoumány a vyhodnoceny alternativní varianty vedení tratě,“ – jakákoliv alternativa znamená výkup pozemků, budování náspů či zářezů, otázkou by bylo napojení na stávající trať (v této variantě pokračování ze smyčky), o změně ÚP a podobných věcech ani nemluvě.

    Mysleli ti potížisté tento svůj argument vážně, anebo jen dělají obstrukce?

    (a stejně je hezké, jak lidé v černých stavbách brojí proti tramvajové trati a NAJEDNOU se ohání zákony.. trochu pokrytecké, ne? byť samozřejmě zákony se mají dodržovat)

    • Co se divíte: vždyť Šťourač má přece šťourání (do čehokoli) přímo v příjmení …

  • Jsou to s prominutím hajz…., postavili si tam černé stavby a teď to tam blokují!!! Vím to protože jsem brňák a tu oblast dobře znám. Jsou typičtí NIMBY. Nesnáším tenhle typ lidí. Já sám bydlím nedaleko frekventované silníce 4 pruh a auto ani nemám, ale nikdy by mě nenapadlo nějak protestovat.

    • A já bych jim tam zrovna zrušil před domy tu silnici. 🙂 Případně začal bořit domy, které formálně neexistují…

  • Částečně chápu. Ještě asi pořád není doba, ve který by lidi ocenili každý kousíček, který by mohl ukrojit ze silničního provozu před domem a přesunout ho do max. 4 spojů spojů/hodinu. Ale až budou prodávat, tak se jim „výborná dopravní dostupnost do centra“ bude hodit.

  • No jo, domkáři podél trasy už mají na tělese nastavěné boudy, rozšířené zahrady a parkují tam auta. Tam je konflikt nevyhnutelný. ;o)

    • přesně tak, a hlavně ten poslední rozestavěný dům těsně na konci zahrady, i s bránou na vjezd.Na katastru je uvedeno, že bude upřesněno dodatečně k čemu bude sloužit.