Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Proměny „hlaváku“ nekončí: Železničáři ho propojí s Vinohrady a opraví zadní perony

Severní portál Vinohradských tunelů. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Severní portál Vinohradských tunelů. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Proměny pražského hlavního nádraží úterním dokončením obnovy historické střechy nekončí. Správa železniční dopravní cesty už připravuje projekt na podobně nákladnou akci, která bude mít tři základní části.

Jde o propojení severní části nádraží prodloužením podchodu na žižkovské Churchillovo náměstí, generální opravu tří posledních nástupišť a stavbu visutého chodníku podél magistrály na Vinohrady. Celkové náklady odhadují železničáři na 700 milionů korun.

Projektování by mělo skončit v dubnu příštího roku. O rok později se začne stavět. Stavba potrvá zhruba tři roky, neboť správa železnic musí brát ohledy na provoz vlaků a koordinovat výluky i s dalšími velkými stavbami na pražské železnici.

Nástupiště 5 až 7 jsou na nádraží nejnovější, byla otevřena až v roce 1994. Od té doby ale značně sešla. Správa železnic je chce spolu s obnovou i vizuálně sjednotit se staršími čtyřmi perony. Ty prošly v minulých letech kompletní rekonstrukcí. SŽDC zároveň zruší dělení nástupišť na sever a jih, nově vzniknou pro lepší orientaci cestujících zóny podle abecedy.

K nejzajímavějším počinům patří nicméně lávka na Vinohrady. Většina nádraží leží na území Vinohrad, paradoxně se ale z této čtvrti nedá na nádraží rozumně dostat. Někteří cestující proto riskují cestu kolem magistrály, kde chybí řádný chodník. To se má změnit. „Nově bude vybudována lávka podél ulice Legerova propojující hlavní nádraží a Vrchlického sady s křižovatkou ulic Legerova a Vinohradská, ústit bude na začátku mostu nad tunely,“ osvětlil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

3 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • Podchod by mal mať aj vyústenie k nakládke autovozov… Dostať sa tam dá „pololegálne“ zo 7 nástupišťa alebo jak pako musím obchádzať naokolo bližšie

  • Možná by bylo dobré upřesnit, že “ starší čtyři perony“ byly mezitím během zrekonstruovány na novější než ty „nejnovější“. 🙂

    • To máte pravdu, raději jsme doplnili. To je ta provozní slepota …