Informační technologie Infrastruktura Silnice Stavebnictví Vodní doprava Železnice

Program nové vlády: obchvaty, elektronické viněty a národní tarif na železnici

Stavba dálnice. Autor: MDČR
Stavba dálnice. Autor: MDČR

Nová vláda Adreje Babiše představila návrh svého programu na příští čtyři roky. Deník Zdopravy.cz přináší výtah z pasáží zaměřených na dopravu.

Stavební právo: Vláda chce speciální zákon o liniových stavbách, který vymezí prioritní projekty a urychlí jejich přípravu, například sloučením některých řízení. Cílem je omezit obstrukční chování při povolovacích procesech. Stejný bod mělo i programové prohlášení minulé vlády, zákon přitom nedospěl ani do fáze věcného záměru.

Výstavba dálnic: Do roku 2021 bude zprovozněno 210 kilometrů dálnic, z toho 110 km zcela nových a 100 km zmodernizované D1. Do roku 2021 bude rozestavěno dalších 180 kilometrů dálnic včetně klíčové části Pražského okruhu mezi Běchovicemi a Modleticemi.

Silnice 1. třídy: Vláda chce postavit 130 kilometrů obchvatů, například Slaného, Ostravy-Poruby, Hradce Králové, Otrokovic, Frýdku Místku, Klatov, Jaroměře, Znojma, Břeclavi, Strakonic, Opavy či Karviné.

Mýtné: Do roku 2020 bude dokončena veřejná soutěž na zajištění inovovaného a rozšířeného mýtného systému. V programovém prohlášení minulé vlády stálo datum 1. leden 2017. Minulá vláda se navíc v této souvislosti zavázala transformovat ŘSD na státní podnik, neudělala však nic.

Dálniční známky: Bude zaveden elektronický dálniční kupón, který bude možné koupit prostřednictvím mobilní aplikace či internetu.

Přesun zboží ze silnic na železnici a řeky: Vláda ze zdrojů EU podpoří rozvoj kontejnerových překladišť, která zajistí, aby po silnici probíhal pouze počáteční svoz a závěrečný rozvoz, a větší část nákladní dopravy probíhala po železnici či po vodě. Tenhle bod má v programu fakticky každá vláda, poměry jednotlivých modů se ale nemění.

Loď s nadrozměrným nákladem. Autor: EVD-Sped.
Loď s nadrozměrným nákladem.
Autor: EVD-Sped.

Osobní železniční doprava: Vláda podpoří postupný nástup konkurence do dotované dopravy. Hodlá zároveň uvést v život myšlenku takzvaného národního tarifu. Cestující bude moci se zakoupenou jízdenkou využít jakýkoliv vlak bez ohledu na to, jaké dopravní společnosti patří.

Vysokorychlostní tratě: Do konce volebního období budou trasy zakotveny v územně plánovací dokumentaci krajů a pokročí se v jejich projektové přípravě.

Vodní doprava: Budou dokončeny procesy EIA a zahájena územní řízení k plavebním stupňům Děčína a Přelouč. Po dokončení studie proveditelnosti vláda rozhodne o dalším postupu u projektu Dunaj-Odra-Labe.

24 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Prvni dokoncit modernizaci zeleznicnich koridoru a zacit stavet vysokorychlostni zeleznice a dokoncit stavajici vyrobu novych dalnic a zacit stavet nove dalnice. Vse ostatni z zeleznicni a silnicni dopravy nema smysl.obchvaty nejprve jen tam,kde se automaticky stavi i dalnice.

    • Obchvaty leckde za nižší peníz zajistí to hlavní, odvedení tranzitu z center obcí, aniž by se musela stavět dálnice. Obchvaty současně s dálnicemi nedávají smysl. Dále, budete-li stavět další dálnice namísto přidání kapacity na železnici, budou překladiště k ničemu a podíl železnice na přepravách (nejen dálkových) bude ještě klesat.

  • Dálniční známky: už aby to bylo, na Slovensku to už funguje a je to geniální, v klidu přes internet si vyberete první den a dobu platnosti (7, 30 dní nebo rok), zaplatíte a dokonce tři dny před koncem platnosti vám přijde SMS s upozorněním.
    Jen by to chtělo když už je to elektronické aby šlo zaplatil jakýkoli počet dní, řekněme třeba denní sazba 25 Kč krát počet dní který potřebuji.

    • No a ideálně by se hodilo mít i denní známku a ceny nastavené tak, aby se denní sazba blížila 1/365 ceny roční známky… ale to by s námi ten stát vymrdal málo, čili se to nezrealizuje…

    • To samozřejmě takhle nebude, protože by nikdo nekupoval roční známku, jelikož nikdo nejezdí po dálnic 365 dní v roce.
      Takže se to musí nastavit tak, že vždycky bude nejvýhodnější koupit si roční známku, stejně jako roční kupón v MHD, aby jednak stát vybral nejvíc a druhak, aby to lidi skutečně nutilo dálnice využívat a nešetřili peníze tak, že budou opět jezdit po silnicích nižších tříd, často přes centra měst a pod
      Denní známky by měly být jen pro turisty a pro opravdu nahodilé jízdy po dálnici.

    • Mě prostě chybí možnost zaplatit za dálnici jen na jeden den, když jsem vezl matku na vyšetření do Prahy tak buď přes vesnice po staré poděbradské protože nehodlám platit 310 Kč za jednu cestu ráno tam a odpoledne zpět.

  • k tomu plavebnímu kanalu jenom tolik, že než se poradíme tak nás předběhnou poláci se slovákama a zase budeme tiše nadávat jak se jim hrnou peníze.

    • Spíš smutně koukat, jak jim tam nic nepluje, protože stejně nemá rozumně kam.

    • Já jsem tuto část programového prohlášení pochopil tak, že po dokončení EIA už se doufá, že dědek bude čuchat kytičky a bude to všem po právu jedno.

    • Slova o kanálech a VRT jsou jen líbivá úlitba, která se nakreslí, aby se učinilo zadost prohlášením o ekologizaci dopravy. Hlavní zájem je na dalším posilování silnic, to je zcela zřejmé.

  • Jsem zvědav, zda zase se do zákona o liniových stavbách nebudou mít tendenci protlačit zase i přehrady.

  • Hezky se to čte (tedy když pominu chlubení se cizím peřím jako je oprava D1). Dokud si člověk neuvědomí, že ANO mělo ministry dopravy i financí, a skoro vše z tohoto programového prohlášení již dávno mohlo dělat.

    • Mně se to hezky nečte, i když je to jen plán. Jak chtějí proboha přesunout zátěž ze silnic na koleje pomocí překladišť, když budou stavět především další silnice a dálnice? To nedává smysl a vidíme to už hodně dlouho. Nejvíce ze všech zase roste objem silniční dopravy.

  • Otázkou je, jak bude ten národní tarif (ne)výhodný? Bude na úrovni klasického jízdného ČD, jízdného IN25 …? Je v plánu možnost zakoupení i přes eshop/ aplikaci? Kéž by se jim podařili i univerzální síťové jízdenky platné u všech dopravců (SONE+, ČD Net, Letní jízdenka.. stále používám staré názvy 😀 )

    • Zatím neustále opakovali 1,35 Kč/km o Praha Ostrava. (To už nejsme daleko od auta) Takže spíš bez in 25. Takže na nic..
      A především doufám, že do toho dokopou povinně se zapojit kraje. Což zatím taky nemělo být povinné!.
      A oni si to tam někde pečou potichu úřednicí s dopravci.. Na nějakém odboru.. Průběžné výstupy jsem žádné neviděl.

    • Mnohé IDS krajů jsou už teď výhodnější, než celý slavný tarif ČD..

    • Vždycky jsem kvetl z lidí, kteří měli něco „zadarmo“, nebo „levněji“, aby si to vzápětí zaplatili jinak. Ten tarif by právě měl spojovat nebo se přibližovat ceny vlaků, přes které bych jel při samostatných jízdenkách.

    • Tak nějak z principu nemůže být univerzální jízdné levnější než jízdné jednotlivých dopravců. Jinak by si nárokovali ušlý zisk. Takže možná můžete čekat zjednodušení, ale rozhodně ne zlevnění, a na celosíťové jízdenky zapomeňte.

    • V letech 202X ještě budeme vzpomínat, jak bylo možno v letech 201X výhodně cestovat po železnici díky různým výhodným tarifním nabídkám (síťové, skupinové, traťové, zpáteční jízdenky …). Vše nevyhnutelně směřuje k rozkladu síťové železnice tak, jak ji ještě dnes známe. Co kraj, to jiné požadavky, a těch krajů je 13 a do toho ještě MD …

    • ten národní tarif nebude přikázán a bude volbou, myslím si nic se nezmění a chudáci vždy si vyberou nejlevnější včetně místenky, s tiskem a vodou u soukromníka.

    • Proč by měl být na železnici národní tarif? V autobusové dopravě taky žádný není a nikomu to nepřipadá divné. Pokud soukromníci volají po vzájemném uznávání jízdenek tak proč třeba na Ostravě si žlutý a černý dopravce navzájem neuznávají aby ukázali že to jde?
      IDS byly o dost levnější než tarif ČD, když ale kraje viděly kolik musí dotovat tak místy je tarif ČD levnější nemluvě o tom že třeba v IDOLU a IREDU když chcete přestupovat musíte mít IDSjízdenku v elektronické podobě nahranou v kartě kterou vydává příslušný kraj což je vhodné pro místní ale jako návštěvník daného kraje je vám IDS na prd. Navíc jsou IDSjízdenky časově omezené doslova na hodiny, neexistují skupinové slevy a zpáteční se kvůli časovému omezení musí kupovat zvlášť.

    • Gogo: jedna nevýhoda kterou jste jmenoval s jednotným tarifem padá. Jednotný tarif znamená sjednocení jednotlivých krajských IDS + dálkové vlaky. Na 1 kartě byste pak měl Inkartu, resp. nějakou ČeskoKartu se slevou 25%, 50%, 100% nebo bez speciální aplikace, včetně všech děti/ISIC/důchodce slev, samotné lístky do dálkové dopravy, předplatní jízdenku do MHD v Ostravě i celodenní lístek na výletě v Jihočeském kraji.

    • K „zadarmo“, nebo „levněji“, aby si to vzápětí zaplatili jinak: Tohle už léta svým způsobem funguje v silniční dopravě a nikomu to divné nepřijde. Až si budou lidé všude platit více nákladů sami a o to se sníží daně, pak lze uvažovat i o vyšším jízdném. Dnes by to patrně vedlo k dalším nákupům ojetin a přesunu jízd na silnice. Mohlo by to ale mít jeden kladný efekt, uvolnění kapacity pro nákladní dopravu po kolejích. Otázkou je, zda by za týchž současných podmínek k nějakému jejímu přesunu ze silnic došlo.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora