Železnice

Problémová oprava trati do Jeseníka je hotová. Na druhý pokus už bez zpoždění

Stavební práce v Jindřichově na Moravě na trati 292. Foto: SŽDC
Stavební práce v Jindřichově na Moravě na trati 292. Foto: SŽDC

Rozsáhlá oprava železniční trati ze Šumperku do Krnova v úseku Hanušovice – Jeseník je definitivně dokončená. Do historie železnice vstoupí i jako první zakázka Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), z které musel odejít původní vítěz soutěže, protože stavbu nezvládl.

Konec oznámila SŽDC dnes v tiskové zprávě. Trať, proslavená postavou Aloise Nebela, se rozsáhlou rekonstrukcí dostala do lepšího stavu, než v minulosti. V rámci stavby byla provedena obnova železničního svršku včetně kolejí a také sdělovací a zabezpečovací techniky. Stavbaři dále upravili výhybky a nástupiště ve stanicích.

V  Jindřichově na Moravě, Branné, Ostružné, Horní Lipové a na zastávce Nové Losiny bylo vyměněno stávající osvětlení. Úpravy železničních přejezdů umožnily zvýšit bezpečnost provozu a současně odstranit lokální omezení rychlosti. „Jedním z hlavních přínosů stavebních prací provedených na železniční trati 292 je především zvýšení jízdního komfortu a bezpečnosti provozu,“ uvedl ředitel Stavební správy východ SŽDC Miroslav Bocák.

Na akci nevzpomínají rádi cestující podél této trati. Výluka trvala dvě stavební sezóny. První rok ale náhradní autobusy jezdily zcela zbytečně, na trati se nic nedělo.  Zakázku vyhrálo napoprvé sdružení firem Klement a maďarské A-Híd. Firma ale stavbu nezvládla, neměla dostatek komponentů a nakonec z ní odešla. SŽDC ji naúčtovala penále 59 milionů korun, které firma zaplatila zbožím.
Součástí opravy je i zvýšení rychlosti. Například spěšný vlak mezi Hanušovicemi a Jeseníkem dosud jezdí 68 minut, od nového jízdního řádu zvládne za 56 minut. Z řady nádraží ale také zmizely pokladny, některé budovy jsou zavřené a nemají ani čekárny.
Oprava vyšla na 838 milionů korun, zakázku získalo sdružení firem BLUJES, v kterém byly OHL ŽS, Tomi – Remont, IDS – Inženýrské a dopravní stavby a Signal projekt.

Štítky

12 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • No ukoncena…..!?
    Na pristi rok je naplanovana dalsi trimesicni vyluka na nedokonceny usek pres Ramzovou vcetne oblibene nahradni autobusove dopravy.Takze titulek je ponekud predcasny…

  • No tak Hanušovice – Jeseník je asi 34 km. Sp-vlak to má ujet za 56 min. To je opravdu slabý podprůměr. Jestli to nebude tím výkonem a technickými parametry soupravy. Prostě klasické financování modernizace trati bez ohledu na výsledný efekt (v poměru cena/výkon). Podobně jako kdysi velká zakázka na Regionovy z 810tek.

    • Možná něco málo rychlejc by šlo do kopce s výkonější jednotkou (ty se ale víc hodí použít na tratě, kde se opravdu využijí – třeba Krnov-Skrochovice: 120 km/h), ale tady jsou limity dány směrovými oblouky a s těmi se už víc nepohne.

    • Tak pokud open railway map nekecá. Tak Zábřeh Hanušovice má být 90 cca. Ale pak je to děsná bída. 40-55 Což pak odpovídá tomu průměru.

    • Open Railway Map je často neaktuální, někdo by musel projít trať/získat projekt, nebo se alespoň podívat poctivě na celý cabinview z nějakého vlaku a nahrát to tam.

    • Ano, ale stále je nutné brát ohled na to, že je to jednokolejka (docela vytížená jednokolejka) s velkým množstvím křižujících vlaků a ty je prostě nutné někde rozumně křižovat tak, aby se vzájemně nezpožďovaly. A navíc – co se týče Os vlaků, nezdá se to, ale je tam spousta zastávek v mezistaničních a prostorových oddílech, takže tím brzděním a rozjezdy z a do zastávek svůj pobyt v těch mezistaničních úsecích prodlužuje. Ono to moc lépe vymyslet nejde, těch vlaků tam prostě taky jezdí relativně dost, je to JEN jednokolejka. Další věc, do které běžný cestující nevidí je ta, že když Sp chytne v Zábřeze třeba 20 min od zpožděného brněnského R a je dobrá konstelace (dobrý stroj, dobrý fíra, dobré adhzení podmínky, rozumní výpravčí s překládáním křižování), tak je šance být v Jeseníku VČAS. Tak to bylo do teď, zkrácením jízdní doby na 56 minut však tato šance částečně odpadne.
      Mimochodem, SŽDC by udělalo mnohem lépe, kdyby okolí trati vykácelo (říká se tomu ochranné pásmo dráhy). Tím by se bezpečnost zvýšila daleko více, než nesmyslnými zprávami na internetu. Fakt mě nenapadá, čím reálně zvýšili bezpečnost provozu. Na podzim je ta trať stejně zrádná a do jisté míry nebezpečná jako před rekonstrukcí. Ale na to jaksi nikdo slyšet nechce.

      Článek je i tak zavádějící, protože jsou nachystané další výluky (stanice Lipová Lázně, možná zastávka Ramzová, úseky Lipová-Jeseník, Hanušovice – Jindřichov, na které se zatím nechytlo). Navíc trochu s křížkem po funuse, ČT podobně blbou reportáž, jako je tato zpráva, vysílala už někdy v květnu/červnu.

    • Článek vychází z tiskové zprávy, kterou SŽDC vydala v ten den, kdy text vyšel.

  • Zavřeli nádraží, zvýšili komfort?:-) A kolik km kolejí bylo vyměněno..

  • Smutné, že zároveň nedošlo k elekrizaci. U této trati by to dávalo větší smysl, než elektrizace lokálky Šumperk – Kouty nad Desnou.

    • Podle mě není elektrifikace 292 tak důležitá jako elektrifikace trati 310. Ale zase je logičtější elektrifikovat trať 292 než 323 a 324.