Doprava ve městě Infrastruktura Železnice

Příprava železnice na pražské letiště pokročila, do trasy teď mohou mluvit i občané

Jedna z mnoha vizualizací tratě z Prahy do Kladna s odbočkou na letiště. Foto: SŽDC

Příprava zatím stále virtuální železnice, která má spojit střed Prahy s Letištěm Václava Havla a Kladnem, se dostala do další fáze, který by ji mohla po letech debat a výkřiků politiků posunout blíže k realitě.

Praha dokončila 4. aktualizaci Zásad územního rozvoje, která upravuje vymezení koridoru železniční tratě mezi stanicemi Praha-Dejvice a Praha-Veleslavín. Ten podle návrhu SŽDC a projektanů povede jižně od dnešní trati novými tunely pod Střešovicemi. Bez aktualizace by nešlo tunely stavět.

Posun oznámila Praha v tiskové zprávě. Až do 4. dubna mohou veřejnost a dotčené subjekty podávat své připomínky. Kompletní dokumentace k materiálu je zveřejněna na stránkách Prahy.

Zeleně označená trasa vyznačuje změnu v trase pro trať Praha - Kladno. Foto: Praha.eu
Zeleně označená trasa vyznačuje změnu v trase pro trať Praha – Kladno. Foto: Praha.eu

Železnice Praha-Kladno je pomalá, má malou kapacitu a je celkově zastaralá. Proto většina dojíždějících denně z Kladna do Prahy za prací a do škol jezdí více autem či autobusem, což často vytváří dopravní zácpy,” uvedla Petra Kolínská, náměstkyně primátorky hl. m. Prahy.

Aktualizaci čeká po vypořádání připomínek od lidí ještě veřejné projednávání, termín pro něj ještě není stanoven. „Dlouhodobě podporujeme větší zapojení železnice do obslužnosti Prahy a jejího okolí, přičemž naší prioritou je zároveň napojení trati na letiště Václava Havla. Proto jsem ráda, že máme za sebou další krok k realizaci tohoto důležitého projektu a vstoupili jsme do stádia, ve kterém mohou občané podávat své připomínky,“ dodala Kolínská.

Dvojkolejná trať má zvládnout až 10 párů vlaků za hodinu a cestu z letiště do centra zkrátit na 27 minut. Praha je jedním z největších letišť v Evropě, které nemá vůbec kolejové napojení. Podobný problém a zhruba stejně rychle, jako v Praze, řeší Irové v Dublinu.
SŽDC aktuálně hledá projektanta pro úsek od Výstaviště do Veleslavína. Zatím probíhá hodnocení nabídek.

29 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Velmi trefný i pravdivý úvod!

    „…dostala do další fáze, který by ji mohla po letech debat a výkřiků politiků posunout blíže k realitě.“

    Otázkou zůstavá, zda-li se nejedná aneb spíše jedná o realitu virtuální 🙂

    A i čtenáři ve svých diskusních příspěvcích jsou velmi znalí věci i zábavní. Výborné!

    Přikláním se taktéž k Hyperloopu, lanovce nebo rovnou k nasazení RegioMousů aneb 810 po jejich modernizaci viz.
    http://zdopravy.cz/nesmrtelne-motoraky-810-cd-je-prejmenuji-na-regiomouse-prochazi-dalsi-modernizaci-8754/

    P.S. A ještě k těm pozemkům… když je příslušní panáci či panenky a jim podobní nevlastní aneb nebude výkup (myšleno nákup za 5 Kč/m2), tak nelze některé varianty navrhovat natož prosazovat aneb i opačná varianta se nabízí 🙂 Důvody si každý doplní dle svého uvážení, tak jako odpověď na otázku Proč asi tunelová varianta ve zdejší „(vy)tuněné/tunelovavé“ lokalitě?

  • No konečně to dopadlo dobře. U Přerova nechali do dostavby dálnice nechat kafrat ochránce křečků. Takže teď už je tutovka že se nic nepostaví. od roku 1830 tudy vedla Lánská koněspřežka, přestavěná roku 1866 na parní provoz a prodloužena přes tunel ve Stromovce na nádraží Bubny. https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_tra%C5%A5_Praha%E2%80%93Rakovn%C3%ADk
    Takže nejexkluzivnější prvorepublikovou vilovou ctvrť si tam postavily prakticky už s tím že tam 50-60 let železnice existovala. Žádný soud nikde v Evropě by jejich stížnosti nevyhověl, ba dokonce pokud je na hranici jejich pozemku nějaká dopravní stavba která by třeba využívala i části pozemku vil na ořechovce, třeba pro špatné zakreslení v katastru, tak po 10ti letech užívání by SŽDC vydržela takzvané věcné břemeno užívání. Kdyby se u nás uzákonilo vyvlasnění pro dopravní a liniové stavby těchto problémových lidí samozřejmě s relevantní kompenzací. Tak už PRAK jak se projekt přes 20 let označuje už dávno stojí.

  • „Dlouhodobě podporujeme větší zapojení železnice do obslužnosti Prahy a jejího okolí, …“
    Kolínská opět (jak ona občas umí) „zaperlila“: podporu většího zapojení železnice do obslužnosti Prahy prokáže MHMP tím, že nechá řeleznici zakopat do hlubokého tunelu a nežádá v něm ani zřízení zastávky pod Vojenskou nemocnicí (navíc s dobrou vazbou na povrchovou MHD) – jak úžasné zejména v kontextu s argumenty, proč musela trasa metra „A“ vést rozhodně a výhradně do pustiny u motolské nemocnice (a navíc ještě bez přípravy na možné vybudování odbočky trasy metra z Veleslavína k letišti) …

    • Pokud má mít příměstská železnice nějakou přidanou hodnotu, nemůže stavět příliš často. Jinak by ztratila svou výhodu rychlosti. Zpravidla se udává vhodná vzdálenost zastávek cca 3x větší než metro a tak je tomu i u ostatních tratí v Praze. Takže zastávka pod nemocnicí je zbytečnost, navíc drahá. Tu nemocnici coby cíl cest VHD přeceňujete.

    • Proc by mela byt zastavka pod vojenskou nemocnici? Z Hradcanske je to tramvaji par minut, navic metro A ma stanici u nem. Motol?

  • Mě by zajímalo, proč nikdo nezváží možnost prodloužení metra B ze Zličína? Bylo by to nejlevnější, protože to lze vést v polích podél pražského okruhu. A cestovní doba z letiště na Náměstí Republiky (tj. Masarykovo nádraží) by byla jen o cca 2 min pomalejší, na Václavák nebo Smíchov dokonce rychlejší.

    • Protože především metro neřeší Kladno a už dnes je metro v centru města přetížené (takže lépe než do něj přilévat další cestující je využít alternativní cestu do centram, což trať 120 je)

  • Tahle trasa je ideální jako pilotní projekt pro Hyperloop – vyjde to mnohem levněji a bude to rychlejší.

  • Spojení letiště a Masarykova nádraží je podle mého názoru nešťastné řešení. Většina lidí přijíždí do Prahy na hlavní nádraží, cesta z hlavního na Masarykovo se zavazadly bude utrpení. Nakonec se bude stejně spíše jezdit autem.

  • Když už to má vést tunelem, tak by bylo logické na Masarykově nádraží 2 koleje zahnout pod zem a tunelem přímo na letiště … ale to nejde, protože se už horko těžko prosadilo to úžasné velké esíčko.

  • Je to megalomanské a předražené řešení.
    Metro tam v těch polích může přece vést po povrchu.
    Pokud na to nejsou prostředky, může tam vést tramvaj.
    Mohlo by tam být také velké P+R co by zachytilo většinu osobní dopravy.

    • Chalupoidou je to daleko, takže by to cestujícím neušetřilo prakticky žádný čas, zato by to přineslo obrovské provozní náklady navíc. Odbočka na Veleslavíně zase nelze de facto dodatečně udělat, stanice nebo trať za ní by na to musela být připravena.

    • zástavba vede az k plotu letiste, tunelem se ulevi vilovy oblasti kde ty vily nektery stojej i několik milionu EURO, zmizi tim taky kolizni body, zrychli se to….
      Podle me by nevadilo kdyby se to zavrtalo pod zem uz za Vltavou když uz ty umelci teda rekonstruujou ten Negrelliho viadukt (sel jsem se na to podivat a prakticky ten viadukt stavej znova…) I deal by yl to cel postavit v tunelech i pod Kladnem – stejne to tak dřív ci pozdejc nakonec dopadne – akorát to bude v souhrnu stat mnohem vic penez – protože ted maj potrebu „setrit“…

  • Ta cestovní doba 27minut mi přijde opravdu dost. Nemá někdo info, kolik se uvažuje maximální rychlost?

    • Mluvilo se o 80 km/h uvnitř města a 120 km/h mimo. Jako na tramvaj asi dobrý, ale v případě železnice to označovat za rychlodráhu je na pováženou..

    • To je opravdu rychlotramvaj. Moje představa byla minimálně 160 km/h. Asi trochu vedle. 😀

    • Filip Chocholatý: a ve kterém městě jezdí S-Bahn 160 km/h? Tolik jezdí v Německu Regionalexpresy. Ale na ty byste musel při současném provozu S-Bahnu mít koleje čtyři.

  • Já si opravdu nemůžu pomoct, ale ten tunel mi přijde jako naprostá zbytečnost. Kolem stávající trati v tomhle úseku je prostoru dost. Jediné místo, kam by se rozšíření nejspíš nevešlo, je v okolí ulice U Dráhy, kde by se mohl udělat cca 300 m dlouhý „tunýlek“. Nicméně to by mělo k megalomanské 3 km díře daleko…

    • Nejde o to že by se to nevešlo, ale o to že to tam nikdo nepovolí.

    • Jsem asi naivní, ale já to ale nechápu. Trať tam už je. Je stará, teoreticky hlučnější než moderní tratě. Při zdvoukolejnění by předpokládám došlo k úplné rekonstrukci a elektrifikaci, takže nejen, že by jízda po kolejích byla sama o sobě tišší, jezdily by tam elektrické „nečoudící“ vlaky, ale taky by na velké části byly protihlukové stěny nebo nějaký ten prosklený tunel, možná by přibyly i nějaké podchody a tak… Takže by to mělo jen samé plusy. Co s tím tedy má kdo za problém?

    • Pavel: Doslova to půlí nejexkluzivnější prvorepublikovou vilovou ctvrť – kde milionové cenovky vil nejsou v korunách ale v eurech..

    • Přesně tak, přes jednu z nejbohatších čtvrtí v zemi prostě nepostavíte vůbec nic.

    • Nepostavíte ani neopravíte nic, i když to tam bylo dřív než ty ta čtvrť samotná…

    • Frekvenci cestujících na letiště celkem bez potíží zvládají kloubové autobusy. Investici desítky miliard pro zavedení metra za situace, kdy statisícová sídliště jsou pro každodenní přesuny bez rychlého spojení nelze obhájit. Totéž platí pro vlakovou odbočku na letiště – realizovat až poté, co bude vyřešeno kvalitní dopravní spojení s Kladnem, protože to bude mít dopad pro každodenní cestování tisíců lidí.

    • Myslím že na dráhu na letiště je teď už všechno připraveno, i když si říkám že by bylo pro toto asi nejjednodušší udělat výhybku u Nových Středoluk a v 90° úhlu překřížit vlečku a dostat se k letišti od Lipské.

  • Kdyby „nekecali a makali“, mohli za tu dobu přivést na letiště nejen vlak, ale i metro a ještě navíc tramvaj z Dědiny. Já bych tam prodloužil i tu lanovku, co „má“ vést z Dejvic přes zoo do Bohnic, vypracování studie proveditelnosti by se určitě někdo rád chopil. Vždyť budou ty volby…

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora