Přímý vlakový spoj Budějovice – Vídeň se odkládá nejméně o rok

Příměstská jednotka ÖBB Cityjet. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPříměstská jednotka ÖBB Cityjet. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jihočeskému kraji se ani letos nepodaří naplnit snahy o obnovu přímého železničního spoje mezi Českými Budějovicemi a Vídní. Podle loňských

Jihočeskému kraji se ani letos nepodaří naplnit snahy o obnovu přímého železničního spoje mezi Českými Budějovicemi a Vídní. Podle loňských představ vedení kraje přitom měla linka začít fungovat už od letošního prosince, v návrhu jízdního řádu ale není.

„Pokud se jí podaří zrealizovat, bude to nejdříve od jízdního řádu 2018/2019,“ říká dopravní konzultant organizace JIKORD Ivan Študlar. Podle něj záměru zatím brání hned několik překážek, z nichž nejvýznamnější jsou peníze. „Protože České dráhy nemají v regionálce s čím do Vídně jezdit, jsme odkázáni na rakouskou garnituru. Kompenzace za její provoz do Českých Budějovic je ovšem (s připočtením nákladů ČD na našem území) tak vysoká, že je to pro kraj nereálné,“ doplnil Študlar.

Kompenzace by se v takovém případě dostala až na 180 korun za vlakový kilometr, což by ze spoje zřejmě dělalo nejdražší spěšný vlak v tuzemsku. Průměrná cena, kterou kraj za objednané vlaky platí se pohybuje kolem 115 korun za vlakokilometr.

Kraj proto žádal o pomoc i ministerstvo dopravy, které ale finanční výpomoc připouští jen v teoretické rovině. V jeho plánech totiž spoj nefiguruje a nejsou na něj tudíž ani žádné fondy. „Je to především v zájmu regionu, my na to peníze nemáme,“ uvedl mluvčí úřadu Tomáš Neřold. Mimochodem, finančně zatím nejsou kryty ani plánované expresy Praha – Plzeň – Bavorsko, které mají vyjet už v prosinci. Jejich zavedení si vyžádá dodatečnou dotaci asi 180 milionů korun.

Pokud jde o alternativní cestu do Vídně, zaobírá se ministerstvo spíše možností zavedení rychlíků z Prahy přes Veselí nad Lužnicí a Třeboň do Českých Velenic. „Tímto by byla také otevřena možnost vytvořit v případě dohody s rakouským partnerem systémovou vazbu ve směru Rakousko (Wien),“ píše se v ministerské strategii. Vlaky by přitom mohly být podle Neřolda zavedeny ještě před elektrizací úseku z Veselí na jih.

Jihočeši ovšem nevzdávají ani obnovení spoje z Budějovic do Vídně. „Zájem na přímých vlacích má i spolková země Dolní Rakousko, chceme v jednání pokračovat pod záštitou Evropského regionu Dunaj – Vltava koncem roku v Českých Velenicích. Věřím, že se podaří najít společnou řeč,“ uzavřel Študlar. Pravidelné přímé vlaky pendlovaly mezi oběma městy až do 12. prosince 2009; šlo o dva spoje denně. Po jejich případné obnově by ale frekvence měla být vyšší.

Tagy České Budějovice Jihočeský Vídeň železnice
1 komentář