Dopravci Infrastruktura Železnice

Přímé vlaky Vídeň – Berlín se vrací. Česko ale definitivně objedou, cestu zvládnou pod 8 hodin

ICE 4 při testovací jízdě. Foto: Siemens
ICE 4 při testovací jízdě. Foto: Siemens

Deutsche Bahn obnoví od prosince letošního roku přímé spojení Berlína a Vídně. Česku, kudy dříve vlak přes půl století jezdil, se ale vyhne. Rychlejší cesta bude totiž po delší trase přes Německo.

O novém plánu DB informoval německý list Thüringer Allgemeine. Deník cituje Roberta Ohlera z DB, podle kterého bude jezdit vlak z Berlína do Vídně jednou denně. Vlak pojede přes Erfurt a Norimberk. Podle Ohlera se přímým vlakem doba jízdy z Erfurtu (sídlo listu) do Vídně zkrátí o 25 minut na 5 hodin a 50 minut. Se započtením jízdní doby z Berlína do Erfurtu to bude znamenat celkovou jízdní dobu zhruba 7 hodin a 35 minut.

Přímé vlaky mezi Berlínem a Vídní jely naposledy v jízdním řádu v roce 2014, cesta tehdy přes Prahu trvala 9 hodin a 45 minut. Teď trvá cesta přes Prahu 9 hodin a 4 minuty, cesta přes Německo je už nyní kratší. Od poloviny roku by měla být jízdní doba kratší přes Prahu díky ukončení přepřahů lokomotiv v Drážďanech a modernizaci trazi z Berlína do Drážďan. Hned v prosinci ale bude opět rychlejší cesta přes Německo kvůli zavedení nového přímého spoje.

Cesta přes Erfurt a Norimberk je delší o zhruba 200 kilometrů, než trasa přes Česko. Přesto je od nového jízdního řádu rychlejší i s jedním či více přestupy jen po německých a rakouských kolejích.

20 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • ad Vít Jůza a jarda
    To bylo myšleno vážně těmi pasovými kontrolami? V tom případě se už definitivně vracíme zpět před rok 1989….. pak už daleko nebude k opětovnému střílení lidí na hranicích….
    To už jsme na tom fakt tak zle, že Okamura má skutečně šanci prosadit vystoupení z EU? No děkuji pěkně za takovou perspektivu. Ti, co dělali Pražské jaro 68 nebo už i někteří, co cinkali klíčema v listopadu 89, se budou v hrobě obracet….

    ad Pavel Kolařík
    Zastávku v Praze bych nerušil. Je sice pravdou, že z Kolína přes Litoměřice přímo na Děčín by to bylo rychlejší, ale Prahu z toho nelze vyhodit, to by pak ta trasa přes ČR trochu ztratila smysl. Ale proč to nemůže od Kolína jet přímo na Holešovice?Odpadl by přepřah, úvrať a výrazně by se to tím zrychlilo. Když to tak mohlo jezdit v 80. a 90. létech, proč by nemohlo dnes? A Holešovice jsou na stejné trase metra (C) jak hlavní a tramvaje jsou ještě blíže k nádraží než na hlavním….. A může to být halvně bez zbytečných přepřahů. Lokomotivy 380 a také i Taurusy dokáží přece jet po všech 3 systémech včetně 16 Hz, tak by klidně mohla celou trasu jet jedna lokomotiva. A ty sice pěkné, ale těžkopádné a neekonomické 350 (i 371) už dávno měly být ve šrotu… Když nyní každý vlak zajíždí na hlavní, tak se není co divit, že to Němci přestavili na trať sice mnohem delší s oklikou, ale zato rychlejší. Je to obdoba toho, jak naše rychlíky z Prahy do Karlových Varů jezdí přes Ústí, byť je to mnohem delší než přes Louny nebo Žatec, ale zato rychlejší.
    A také konečně je načase zrušit to zastavování v městečku, které není ani okresem, byť nádraží je tam mnohem větší než v kdejakém krajském městě. Jistě většina ví, o čem mluvím. Nebyla by to sice velká časová úspora, ani ne 5 minut, ale další kapka ke kapce… A pak by to už přes Prahu Holešovice mohlo být konkurenčně schopné.

  • S vysokorychlostními tratěmi se u nás rozlučme, jelikož vystoupíme z EU a bude po ptákách, takový je český člověk, neváží si dobrého.

    • Tak on hlavně český člověk sám od sebe takhle daleko nevidí, když mu to někde neřekne, nebo se prostě jen nechce tolik mluvit o tom, jak moc blbá ta naše současná infrastruktura při těch všech zprávách o modernizacích a opravách je?

  • Zdá se mi, že při omezení prostojů, zrušení zajížďky v Praze na hlavní nádraží a snížení počtu zastavení vlaku (snad by se celní a pasová kontrola dala nějak zorganizovat bez stavění na všech tradičních hraničních nádražích, jestli tedy je třeba s ní skutečně počítat, a snad není nutné ve větších městech stavět vícekrát) by se přímý vlak přes Prahu pod těch 7:35 dostal. Přímější přes Znojmo a Českou Lípu určitě ne, nehledě na to, že od dob Protektorátu asi na Děčíně-Východ zrušili potřebnou kolej z jižní poloviny nádraží na směr na Žleb.

    • Žádné pasové a celní prohlídky se v Schengenu nerealizují. Nevím, proč se staví v Bad Schandau, ale v Děčíně i v Břeclavi proto, že jsou to uzly.

    • Gratuluju k tomu, že se vám povedlo dadaistickou otázku v článku vyřešit ještě dadaističtější odpovědí 😀

      Jen – není to ještě přímější přes Sigmundsherberg?

    • Omezíme prostoje (= zrušíme zastávky po cestě), nezajedeme na hlavní v Praze… sice to pak přestane být atraktivní pro českou vnitrofrekvenci, ale těch pár tranzitujících cestujících Berlín-Vídeň, co neletí letadlem, provezeme rychleji a zase to těm blbým Němcům natřeme!

    • I když je to přes Sigmundsherberg pro naši generaci tradiční trasou Vindobony, kratší to nebude. Různých uzlů je po jakékoli cestě z Berlína do Vídně samozřejmě několik desítek, je samozřejmě otázkou do pranice, kde co má stát – z jedné strany nejlepší stavět všude, ze druhé strany nikde … ale z dvanácti mezilehlých stanic šest projíždět – kde je více zastavení v jednom městě, a v těch menších místech – by na rychlý vlak nebyl žádný extrém, pokud by se nechtělo zůstat u Brna a Prahy. Z pražských nádraží každé má své výhody a nevýhody, své výhody má i to hlavní – ale v současnosti tato zajížďka dělá skoro půl hodiny zdržení … kdyby se odboural prostoj a souprava přesměrovala během dvou minut výstupu a nástupu cestujících, snad by to mohlo být i „jen“ deset minut, přitom z Libně vlaky jednou nebo by mohli jet na všechny strany, v Holešovicích je zase totéž metro co na hlavním, na obou na rozdíl od hlavního i tramvaje a autobusy – těžký výběr.
      Ale je jistě otázka, jak, nakolik, a jestli vůbec má smysl v tomto směru konkurovat jiným možnostem.

  • Taky nechápu tu věčnou posedlost řešit spojení Berlín – Vídeň.

    • Pro podstatnou část z těch skutečných cestujících Berlín-Vídeň, kteří si ohodnotí i čas, beztak letadlem.

  • Nejde jen o infrastrukturu, ale také o to, jak velká města trasa spojuje. A intenzita cestujících z a do Mnichova bude určitě daleko vyšší než z a do Prahy. Čechy prostě přestávají být z více důvodů atraktivní.

  • A co má jako bejt? On někdo jezdí z Berlína do Vídně vlakem??

    • To asi jezdí, ale Čechům to může být asi šumák – kolik Čechů jede Vídeň – Berlín v kuse?

    • Vyšly jim oběhy, tak spojili u jednoho spoje rameno? Zatraktivnili tím třeba Norimberk-Vídeň.

    • Michal: Jak zatraktivnili spojení Norimberk – Vídeň. To jezdí ICE i teď.

Newsletter

Partneři


Výběr editora