Infrastruktura Silnice

Příliš levné dálnice. Nízké ceny zdevastují hlavně malé firmy, míní odborníci.

Oblíbená činnost politiků, zvláště před volbami. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Na první pohled je to velmi dobrá zpráva. Stavební firmy nabízí státu, že jim nové dálnice postaví 
i o více než třetinu levněji, než odhadují projektanti. Hlad po velkých dopravních zakázkách je totiž tak obrovský, že všechny poslední velké soutěže končí při otevírání obálek s nabídkami úžasem přítomných zástupců stavebních firem, kam až cena klesla.

Jenže lidé z oboru varují před jásotem. Nízké ceny se mohou státu rychle vrátit řadou nepříjemností. „Všichni se chtějí na trhu udržet, jediným kritériem pro udělení zakázky je cena,“ vysvětluje nízké částky v nabídkách spolumajitel projektantské firmy Valbek Roman Lenner.

Podle něj takové ceny povedou jen k devastaci zejména malých a středních stavebních firem a zastavení investic do nových technologií. Velké firmy totiž budou mít stále ještě dostatek kapitálu přežít.

Podle dlouhodobé kritičky poměrů v Ředitelství silnic a dálnic Miloslavy Pošvářové může mít nízká cena dopad na kvalitu. „Cena stavby nutně nemusí souviset s kvalitou. Když si totiž nakonec sečtete skutečné náklady stavby, včetně víceprací, dostáváte se na cenu výrazně vyšší, než byla cena vysoutěžená,“ tvrdí ředitelka Stínového ŘSD.

Odhaduje, že firmy se proto zahojí na systému víceprací, kdy se během stavby objeví neočekávané náklady.

Řada společností ale takový názor odmítá. „V případě kvalitního výkonu technického dozoru stavby a dodržování všech technických předpisů a podmínek nemůže dojít k převzetí nekvalitního díla,“ tvrdí Tomáš Slavíček, generální ředitel Sudop Praha.

Ministerstvo dopravy si sice stěžuje, že na příští rok má méně peněz na dopravní stavby, chybějící peníze mu ale zatím mohou na první pohled ušetřit stavební firmy. Velké zakázky v řádu miliard korun zatím totiž nabízejí postavit například i za 62 procent odhadované ceny, jako například stavební firma Porr v případě pokračování dálnice D11 nebo Eurovia na vedlejším úseku tamtéž. Nejde přitom o úlet: třetinovou slevu nabízí u zakázek většina firem.

K podobnému zlevňování dochází i u velkých projektů na železnici.

Doba podávání nabídek na nové dálnice vrcholí, stát ještě čeká na to, za kolik budou firmy ochotné postavit například nové úseky D35 nebo D48. Pak čeká práce hodnotící komisi, která bude zkoumat, zda splňují všechny náležitosti. V porovnání s odhady v rozpočtu může ale jen u dálnic stát příští rok u stávajících nabídek ušetřit přes tři miliardy korun.

Konkurenci na českém trhu ještě zostřuje příchod řady zahraničních firem, které už 
v soutěžích uspěly: obchvat Krnova staví Řekové, první zakázku na D1 má italsko-kazašsko-české konsorcium.

V oboru čím dál více sílí hlasy, aby se nesoutěžily zakázky jen na cenu. „Nelze si koupit octavii za cenu dacie,“ říká Lenner.

Štítky

3 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • Pokud ti obornici z tech drive neuveritelne predrazenych zakazek profitovali, pak je jasne proc se ozyvaji…

  • Jak do výstavby dálnic pasují malé firmy, pokud se to soutěží jako celek?

    Dle zákona mohou vícepráce dosáhnout maximálně 30 % ceny zakázky, čili při nabídkové ceně ve výši 62 % odhadu bude i s vícepracemi cena nižší, než jaký byl odhad.

    • Tak, že si je ty velké najmou pro jednotlivé části zakázky. Vzorový případ je podseknutá cena na obchvatu Třince, kde se sám vítěz soutěže dostal do insolvence. Zeptejte se místních dodavatelů, jak platil….