Infrastruktura Silnice

Přetížená D10. Stát zvažuje její rozšíření na šest pruhů, provoz zhoustl o třetinu

Dálnice D10 u Březiny. Foto: Wikipedia Commons
Dálnice D10 u Březiny. Foto: Wikipedia Commons

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce zadat studii, která posoudí možnost rozšíření dálnice D10 zatím mezi Prahou a Brandýsem nad Labem na šestiproudé uspořádání. Důvodem je čím dál hustější provoz.

„Vyhotovení studie o případném rozšíření dálnice D10 na šestipruh předpokládáme v příštím roce,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký. Podle něj původně plánovali rozšíření do Brandýsa nad Labem, s ohledem na nárůsty dopravy ale zvažují, že studie bude řešit i další úseky.

Nejen řidiči, ale hlavně statistiky potvrzují, že D10 je na řadě úseků čím dál přetíženější a intenzitou dohnala provoz na D11, D8 či D5 u Prahy. Nejkritičtější jsou aktuálně úseky z Prahy do Brandýsa a pak kolem Mladé Boleslavi, kde je intenzita provozu zhruba podobná. Podle posledního sčítání dopravy v roce 2016 jede v úseku z Radonic do Záp každý den v průměru 46 120 vozidel. Od posledního sčítání v roce 2010 tak jde o nárůst o 23%, v absolutním vyjádření se na dálnic vejde každý den o deset tisíc aut více.

Ještě větší skok zažil provoz u Mladé Boleslavi: krátký úsek mezi odbočkou na Jičín a sjezdem do Kosmonos denně používá 46 017 aut, o 31% více, než v roce 2010. Důvod je jasný: expanze automobilky Škoda Auto a čím dál větší provoz kamionů s díly do automobilky či zaměstnanci firmy.

Data ze statistik přitom ukazují, že výrazně houstne provoz i díky kamionům. Zatím nejvyšší počet jich projel v červnu letošního roku na úseku z Kosmonos k odbočce na Jičín: 92 413. Z dat, která si vyžádala redakce od provozovatele mýtného systému přitom vyplývá, že za pět let stoupl počet kamionů o více než třetinu.

Velký nárůst kamionů vede k tomu, že řidičům osobních aut prakticky zbývá už jen levý pruh, pokud nechtějí jet ve „vláčku“ s dalšími kamiony maximální stokilometrovou rychlostí. „Levý pruh býval podstatně volnější. Dnes je úspěch, když se v levém dá jet alespoň stodvacítkou,“ říká Vlastimil Horák, který téměř každý den dojíždí mezi Prahou a Libercem.

Podle Romana Budského z týmu silniční bezpečnosti se už dostává provoz na takovou úroveň, že by stát měl o šestiproudém uspořádání vážně uvažovat. „Z hlediska bezpečnosti silničního provozu by to bylo určitě dobré řešení,“ dodal Budský.

Silnější provoz totiž vede také k čím dál více nehodám. Za loňský rok podle policie došlo na D10 k 352 nehodám, letos od ledna do září k 257. Už teď ale při nich bylo zraněno více lidí, než loni. Nehody pak vedou velmi často k několikahodinovým kolapsům celého provozu na dálnici.

Po dvouletém omezení na mostě u Svémyslic čeká řidiče další omezení na trase příští rok, kdy se začne kompletně opravovat povrch dálnice mezi Prahou a Benátkami nad Jizerou.

Od plánů ke skutečnému rozšíření dálnice ale může být ještě dlouhá doba. Například ŘSD už téměř tři roky připravuje rozšíření dálnice D11 na z Prahy do Jirnů. Zatím se zpracovává technická studie, která bude podkladem pro záměr projektu.

Štítky
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jan
Host
Jan

Jak tvrdím, je to jeden z nejhustších dopravních směrů. A já říkám, je třeba nová trať na 200-250 Lysá nad Labem, Boleslav Turnov v té placce. Kdyby se nevymýšlely kraviny typu 10 let malování Praha Brno 350, mohl být 5. koridor postaven z OPD2 a OPD3. A to by dramaticky změnilo čas do Liberce, ale především mnoha dalších měst.

beran
Host
beran

A to je ten problém: kdo kope za Liberec jako třeba za Vámi uvedené Brno? Nikdo. Za Moravu se to střídá pořád a dokola – jeden premiér za druhým z Moravy, jeden ministr dopravy za druhým z Moravy. A jsem přesvědčen, že ne náhodou. A nejen kvůli budování infrastruktury. Pardon – jednoho jsme tam přeci jenom měli, pana Přemysla Sobotku. Ale pochybuju, že ví, kde je v Liberci nádraží. A kdyby to náhodou věděl, neleží mu tenhle problém Liberecka ani v paži, natož někde jinde.

Martin Ruzicka
Host
Martin Ruzicka

Je treba ulehcit dalnici o osobni dopravu,… Mela by se postavit nova zeleznicni trat Liberec-Praha. Mladoboleslavska Skoda chce VRT, Liberecko-Jablonecko bojuje za variantu VRT pres Liberec…

VRT by znacne ulehcila dalnici…

K.S.
Host
K.S.

Tahat VRT přes ty kopce je nesmysl, hlavně kam by měla vést? Co tím směrem je takového že se vyplatí? To spíš konvenční dvojkolejku na minimálně 140, ale spíš 160 v co nejdelších úsecích.

Martin Ruzicka
Host
Martin Ruzicka

Jake kopce, co maji vsichni s temi kopci, vsak se to stavi bezne i v horsim terenu, az temer k Hodkovicim je to naprosto v pohode pro rychlost 200-250km/h, do Hodkovic a pak do Liberce staci 160km/h, novym tunelem pod Javornikem… Jako pokud jde postavit dalnice, tak lze postavit i zeleznici, nevyhoda dalnice je, ze nezdola prave ty kopcovitejsi tereny, ale VRT ano, naopak VRT nemuze mit male polomery oblouku pokud chcete drzet v celem useku stejnou rychlost (coz uplne nemusite), lze ale trat naklopit jako byva shinkansen trat nebo lze vyuit naklapeci skrine vlaku. Mj. jednim ze zakladnich VRT… Číst vice »

Martin Ruzicka
Host
Martin Ruzicka

Tim smerem je Ml.Boleslav, ktera ji chce a Liberec, ktery trat chce… A take nejvetsi napor D10 je prave z techto mest… na trati jsou v danem smeru jeste Turnov, Brandys n./L. a nedaleko Liberce i Jablonec… Predevsim je prave jiz jak jsme zminil ve hre i slezsky Vratislav.
A nemluvim i o rychlejsim spojeni z MB, Turnova, nebo napr. navazna regionalni doprava do Zitavy, Varnsdofu, ale to uz jsou navazne spojeni…
Stejnou otazku muzu polozit i ja: „Proc tam tedy vede dalnice, kdyz tim smerem nic neni? A proc na ni houstne rok od roku provoz…?

Stan
Host
Stan

Zdá se se, že mne pámbu vyslyšel…
Ale protože jsem neznaboh, tak mne vyslyšel takovým poťouchlým způsobem, že mi dávno před rozšířením na šestipruh odeberou řidičák pro sešlost věkem… 🙁
Nebo se sešlosti věkem ani nedožiju. Buď mne trefí z toho provozu rovnou na trase nebo mne rozšmelcuje jeden z těch náklaďáků…

K.S.
Host
K.S.

A nenapadlo někoho se podívat odkud a kam ty kamiony jezdí, co vozí a zkusit to dostat na koleje?

Martin
Host
Martin

Tak oni neumí dostat lidi vlakem z Prahy do Liberce a budou umět tam dostat nakladní vlak haha.
A nenapadlo někoho třeba, že ty kamiony třeba jedou z nádraží někam kam ty koleje prostě nevedou a nebo je to drahé?
Vám by se líbilo máslo za 100kč hlavně že se vezlo vlakem a několikrát se to zbytečně překládalo?

Jakub
Host
Jakub

To tady bylo minulý týden a experti v komentářích tvrdili, že to nemá smysl, že by se měl postavit šestipruh. Já jsem pro železnici. Nejenom, že jeden vlak je mnohem ekonomičtější, ale je zároveň i ekologičtější než tucet kamionů.

K.S.
Host
K.S.

Martin: To máslo taky tahají jako kočka koťata, minimálně se jednou veze z mlékárny do skladu a pak ze skladu do obchodu. Že stát/kraje nejsou s to zařídit rychlík neříká nic o tom jestli se dá přeprava realizovat po železnici ani co je to za přepravy. Mimochodem Mattonka by se po dráze vozit už od r. 2012 měla, je celkem jedno jestli z místa produkce do distribučního skladu se zboží veze po kolejích, nebo po silnici. Stejně tak by nebylo špatné kdyby si Škodovka zřídila zastávku na vlečce a vlastní Škoda Expres pro zaměstnance. Nevím co se tam převáží, ale… Číst vice »

Viktor Nárožný
Host
Viktor Nárožný

Nesmysl.. ta logistika zpravidla funguje tak , že se do nějakého montážního závodu nějakého dodavatele , který leží v bezprostřední blízkosti výrobního závodu ŠKODA a který se 100% pravděpodobností nemá vlečku odněkud dovezou díly , zde se výrobek zkompletuje a v JIT/JIS veze přímo do fabriky na linku..
Co se týče těch gum , jak jsem si přečetl níže , čím dále častěji se prosazují asijští dodavatelé , kteří to posílají v kontejnerech. A vyložit pro příjemce kontejner na kamionu je mnohem jednodušší , než kdyby mu tam přijel kontejner na železničním vagónu.

Honza
Host
Honza

Jasně, rozšíří dálnici a potřeba železnice (a tradičně výborně počítáná konkurenceschopnost) se tím odsune na rok 2163 👌👌