Infrastruktura Silnice

Přetížená D10. Stát zvažuje její rozšíření na šest pruhů, provoz zhoustl o třetinu

Dálnice D10 u Březiny. Foto: Wikipedia Commons
Dálnice D10 u Březiny. Foto: Wikipedia Commons

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce zadat studii, která posoudí možnost rozšíření dálnice D10 zatím mezi Prahou a Brandýsem nad Labem na šestiproudé uspořádání. Důvodem je čím dál hustější provoz.

„Vyhotovení studie o případném rozšíření dálnice D10 na šestipruh předpokládáme v příštím roce,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký. Podle něj původně plánovali rozšíření do Brandýsa nad Labem, s ohledem na nárůsty dopravy ale zvažují, že studie bude řešit i další úseky.

Nejen řidiči, ale hlavně statistiky potvrzují, že D10 je na řadě úseků čím dál přetíženější a intenzitou dohnala provoz na D11, D8 či D5 u Prahy. Nejkritičtější jsou aktuálně úseky z Prahy do Brandýsa a pak kolem Mladé Boleslavi, kde je intenzita provozu zhruba podobná. Podle posledního sčítání dopravy v roce 2016 jede v úseku z Radonic do Záp každý den v průměru 46 120 vozidel. Od posledního sčítání v roce 2010 tak jde o nárůst o 23%, v absolutním vyjádření se na dálnic vejde každý den o deset tisíc aut více.

Ještě větší skok zažil provoz u Mladé Boleslavi: krátký úsek mezi odbočkou na Jičín a sjezdem do Kosmonos denně používá 46 017 aut, o 31% více, než v roce 2010. Důvod je jasný: expanze automobilky Škoda Auto a čím dál větší provoz kamionů s díly do automobilky či zaměstnanci firmy.

Data ze statistik přitom ukazují, že výrazně houstne provoz i díky kamionům. Zatím nejvyšší počet jich projel v červnu letošního roku na úseku z Kosmonos k odbočce na Jičín: 92 413. Z dat, která si vyžádala redakce od provozovatele mýtného systému přitom vyplývá, že za pět let stoupl počet kamionů o více než třetinu.

Velký nárůst kamionů vede k tomu, že řidičům osobních aut prakticky zbývá už jen levý pruh, pokud nechtějí jet ve „vláčku“ s dalšími kamiony maximální stokilometrovou rychlostí. „Levý pruh býval podstatně volnější. Dnes je úspěch, když se v levém dá jet alespoň stodvacítkou,“ říká Vlastimil Horák, který téměř každý den dojíždí mezi Prahou a Libercem.

Podle Romana Budského z týmu silniční bezpečnosti se už dostává provoz na takovou úroveň, že by stát měl o šestiproudém uspořádání vážně uvažovat. „Z hlediska bezpečnosti silničního provozu by to bylo určitě dobré řešení,“ dodal Budský.

Silnější provoz totiž vede také k čím dál více nehodám. Za loňský rok podle policie došlo na D10 k 352 nehodám, letos od ledna do září k 257. Už teď ale při nich bylo zraněno více lidí, než loni. Nehody pak vedou velmi často k několikahodinovým kolapsům celého provozu na dálnici.

Po dvouletém omezení na mostě u Svémyslic čeká řidiče další omezení na trase příští rok, kdy se začne kompletně opravovat povrch dálnice mezi Prahou a Benátkami nad Jizerou.

Od plánů ke skutečnému rozšíření dálnice ale může být ještě dlouhá doba. Například ŘSD už téměř tři roky připravuje rozšíření dálnice D11 na z Prahy do Jirnů. Zatím se zpracovává technická studie, která bude podkladem pro záměr projektu.

Štítky

13 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Jak tvrdím, je to jeden z nejhustších dopravních směrů. A já říkám, je třeba nová trať na 200-250 Lysá nad Labem, Boleslav Turnov v té placce. Kdyby se nevymýšlely kraviny typu 10 let malování Praha Brno 350, mohl být 5. koridor postaven z OPD2 a OPD3. A to by dramaticky změnilo čas do Liberce, ale především mnoha dalších měst.

    • A to je ten problém: kdo kope za Liberec jako třeba za Vámi uvedené Brno? Nikdo. Za Moravu se to střídá pořád a dokola – jeden premiér za druhým z Moravy, jeden ministr dopravy za druhým z Moravy. A jsem přesvědčen, že ne náhodou. A nejen kvůli budování infrastruktury. Pardon – jednoho jsme tam přeci jenom měli, pana Přemysla Sobotku. Ale pochybuju, že ví, kde je v Liberci nádraží. A kdyby to náhodou věděl, neleží mu tenhle problém Liberecka ani v paži, natož někde jinde.

  • Je treba ulehcit dalnici o osobni dopravu,… Mela by se postavit nova zeleznicni trat Liberec-Praha. Mladoboleslavska Skoda chce VRT, Liberecko-Jablonecko bojuje za variantu VRT pres Liberec…

    VRT by znacne ulehcila dalnici…

    • Tahat VRT přes ty kopce je nesmysl, hlavně kam by měla vést? Co tím směrem je takového že se vyplatí? To spíš konvenční dvojkolejku na minimálně 140, ale spíš 160 v co nejdelších úsecích.

    • Jake kopce, co maji vsichni s temi kopci, vsak se to stavi bezne i v horsim terenu, az temer k Hodkovicim je to naprosto v pohode pro rychlost 200-250km/h, do Hodkovic a pak do Liberce staci 160km/h, novym tunelem pod Javornikem…
      Jako pokud jde postavit dalnice, tak lze postavit i zeleznici, nevyhoda dalnice je, ze nezdola prave ty kopcovitejsi tereny, ale VRT ano, naopak VRT nemuze mit male polomery oblouku pokud chcete drzet v celem useku stejnou rychlost (coz uplne nemusite), lze ale trat naklopit jako byva shinkansen trat nebo lze vyuit naklapeci skrine vlaku.
      Mj. jednim ze zakladnich VRT smeru je trat Praha – Vratislav a ta bud pujde pres Liberec nebo pres H.Kralove, … spise bych to videl pres H.Kralove, ale to neznamena, ze na Liberec kde uplne chybi i bezne zeleznicni spojeni (nepocitam to co je ted) se nevyplati postavit trat uplne novou. Tu puvodni stejne bude vyuzivat spise regionalni Esko…

    • Tim smerem je Ml.Boleslav, ktera ji chce a Liberec, ktery trat chce… A take nejvetsi napor D10 je prave z techto mest… na trati jsou v danem smeru jeste Turnov, Brandys n./L. a nedaleko Liberce i Jablonec… Predevsim je prave jiz jak jsme zminil ve hre i slezsky Vratislav.
      A nemluvim i o rychlejsim spojeni z MB, Turnova, nebo napr. navazna regionalni doprava do Zitavy, Varnsdofu, ale to uz jsou navazne spojeni…
      Stejnou otazku muzu polozit i ja: „Proc tam tedy vede dalnice, kdyz tim smerem nic neni? A proc na ni houstne rok od roku provoz…?

  • Zdá se se, že mne pámbu vyslyšel…
    Ale protože jsem neznaboh, tak mne vyslyšel takovým poťouchlým způsobem, že mi dávno před rozšířením na šestipruh odeberou řidičák pro sešlost věkem… 🙁
    Nebo se sešlosti věkem ani nedožiju. Buď mne trefí z toho provozu rovnou na trase nebo mne rozšmelcuje jeden z těch náklaďáků…

  • A nenapadlo někoho se podívat odkud a kam ty kamiony jezdí, co vozí a zkusit to dostat na koleje?

    • Tak oni neumí dostat lidi vlakem z Prahy do Liberce a budou umět tam dostat nakladní vlak haha.
      A nenapadlo někoho třeba, že ty kamiony třeba jedou z nádraží někam kam ty koleje prostě nevedou a nebo je to drahé?
      Vám by se líbilo máslo za 100kč hlavně že se vezlo vlakem a několikrát se to zbytečně překládalo?

    • To tady bylo minulý týden a experti v komentářích tvrdili, že to nemá smysl, že by se měl postavit šestipruh. Já jsem pro železnici. Nejenom, že jeden vlak je mnohem ekonomičtější, ale je zároveň i ekologičtější než tucet kamionů.

    • Martin:
      To máslo taky tahají jako kočka koťata, minimálně se jednou veze z mlékárny do skladu a pak ze skladu do obchodu. Že stát/kraje nejsou s to zařídit rychlík neříká nic o tom jestli se dá přeprava realizovat po železnici ani co je to za přepravy. Mimochodem Mattonka by se po dráze vozit už od r. 2012 měla, je celkem jedno jestli z místa produkce do distribučního skladu se zboží veze po kolejích, nebo po silnici. Stejně tak by nebylo špatné kdyby si Škodovka zřídila zastávku na vlečce a vlastní Škoda Expres pro zaměstnance. Nevím co se tam převáží, ale při těch objemech výroby jak v MB tak v Kvasinách, se to už vyplatit musí, tedy pokud to nejsou wunderbaumy, které by byly v ceně auta. Jedno jestli to jsou gumy, nebo polyuretan na sedačky, je to poměrně objemné a mohlo by se to vyplatit. Ale tady by musel být zájem z obou stran, vzhledem k tomu že dnes továrny už vlečky moc nemají, je třeba nakládat na větší stanici a toto musí být iniciováno ze stany Škodovky.

      Jakub:
      Ano, ale je otázka jestli to tu někdo vůbec zvažuje, jestli o tom třeba ve škodovce ví, jestli ví že se dá nakládat na stanicích, jestli tam sedí lidé kteří ví že vlak není jenom k exportu aut (a snad importu plechů)… Pokud tma sedí lidé co viděli nákladní nádraží jen z rychlíku, nebo vůbec, pak ke změně nemůže dojít protože je třeba ani nenapadne že lze nakládat skoro v každé druhé stanici (zatím). Mimochodem situace s rušením nákladišť už zdaleka není tak tragická jako bývala, například při rekonstrukci tratě 246 jsou nákladiště rekonstruovaných stanic, i přes redukci kolejiště, zachována.

    • Nesmysl.. ta logistika zpravidla funguje tak , že se do nějakého montážního závodu nějakého dodavatele , který leží v bezprostřední blízkosti výrobního závodu ŠKODA a který se 100% pravděpodobností nemá vlečku odněkud dovezou díly , zde se výrobek zkompletuje a v JIT/JIS veze přímo do fabriky na linku..
      Co se týče těch gum , jak jsem si přečetl níže , čím dále častěji se prosazují asijští dodavatelé , kteří to posílají v kontejnerech. A vyložit pro příjemce kontejner na kamionu je mnohem jednodušší , než kdyby mu tam přijel kontejner na železničním vagónu.

  • Jasně, rozšíří dálnici a potřeba železnice (a tradičně výborně počítáná konkurenceschopnost) se tím odsune na rok 2163 👌👌