Železnice

Přestup v Chebu mezi vlakem z Německa a spojem do Prahy? -1 minuta

Lokomotiva 380, D1 Express, Praha hl.n., foto: České dráhy
Lokomotiva 380, D1 Express, Praha hl.n., foto: České dráhy

Svaz cestujících ve veřejné dopravě upozornil na problém s přestupní vazbou v Chebu mezi vlaky z Německa a spoji do Plzně.

Od nového jízdního řádu přijede vlak z Marktredwitz do Chebu v 19.36. Expres na Plzeň ale odjede z Chebu v 19:35. Přestupující pasažéři tak budou mít smůlu, další vlak do Plzně už nepojede. „Je to opravdu absurdní, aby poslední možné večerní spojení z Německa do Prahy takto ujíždělo a cestující museli cestovat v některých případech i více než o hodinu dříve,“ řekl prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.

Ocenil, že s nástupem nového konceptu spojení mezi Prahou a západem Čech dojde ke zlepšení i v okrajové časy. Dnes poslední vlak do Plzně a Prahy odjíždí z Chebu v 18:34 a z Mariánských Lázní v 18:55. Pak už žádný další spoj nejede. „Oceňuji proto snahu ministerstva dopravy vrátit zpět do jízdního řádu alespoň částečnou náhradu za zrušený večerní rychlík z Chebu do Prahu, který přestal jezdit v úseku Plzeň – Praha od prosince 2011 za drastických škrtů ministra Pavla Dobeše, později byl zrušen v celé své trase úplně,“ řekl Vyka. Podle něj ale dříve rychlík odjížděl z Chebu ve 20:22.

Nový jízdní řád počítá s expresem z Chebu, který končí v Plzni a na který navazuje expres z Mnichova. Cestující má v Plzni na přestup 7 minut. „V jízdních řádech je obvykle dostatečná rezerva, proto pevně věřím že se zástupcům ministerstva dopravy a Správy železniční dopravní cesty ještě podaří aktualizovat nový jízdní řád 2018 tak, aby cestující měli u tohoto posledního možného spoje na přestup od vlaku z Německa ve směru na Plzeň alespoň čtyři minuty a vlaky si takto trapně o minutu neujížděly,“ dodal Vyka. Podle něj to jinak bude vizitka ministerstva dopravy i SŽDC. Podle SŽDC to není jejich záležitost, ale věcí ministersva dopravy jako objednatele.

Ministerstvo o rychlé změně ale neuvažuje. „Je třeba udržet stabilní přestup především v Plzni a nezatěžovat dalšími minutami vlaky München – Praha jejich nadbytečným stáním v Plzni nebo čekáním na zpožděné přípoje. Možnosti řešení pro další jízdní řády budeme zvažovat,“ uvedl mluvčí úřadu Tomáš Neřold. Podle něj byl vlak z Chebu zapsán až po projednávání jízdního řádu, kdy bylo jasné, že na něj budou k dispozici peníze. Spoj má přitom řešit vnitrostátní dopravu a časová blízkost je náhodná.

Podobně hovoří i mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský. Uvedl, že v Chebu jsou provázány regionální expres Norimberk – Cheb se Západními expresy. Zmiňovaný spoj se týká ale osobního vlaku z Německa. „Proto není přípoj mezi vlaky regionální dopravy, které jezdí v lichou hodinu a expresem, který jede mimořádně ve zkráceném intervalu jedné hodiny, tedy mimořádně v lichou hodinu. Tento vlak je primárně určen ke spojení Chebu a Plzně a k zajištění přípoje do Prahy, kde očekáváme hlavní frekvenci. Doba na přestup v Plzni je 6 minut, což je minimální doba pro tak velkou stanici a očekávanou frekvenci. Posunutím odjezdu z Chebu na pozdější dobu by došlo k rozvázání důležitého přípoje v Plzni,“ dodal Štáhlavský.

Zavedení přestupní vazby v Chebu zkrátí cestu z Prahy do Norimberka na necelých pět hodin. I tak nebude v porovnání se silnicí stále konkurenceschopné, autobusy zvládají cestu za 3,5 hodiny.

 

12 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Když uvážím, že se do Německa vlakem jezdí hlavně o víkendech a na výlet a dále pak že Rx 565 nejezdí v sobotu, pak tady řešíme „problém jedné minuty“, který reálně vznikne jednou týdně.

  • Clanek o kazdem minutovem ne-pripoji? a zamyslel se autor (Sůra?) , ze smyslem zeleznicni dopravy v chebu nejspis neni prime spojeni nemecka a Prahy, ale treba regionalni spoje a pripoje v ramci regionu?

    a ze treba vlak do prahy, kdyby mel jet pozdeji, tak by jine vlaky jinde po trase toho vlaku, musely jet driv, a rozbily by se pripoje nekde, kde aspon davaji smysl – osobne si nemyslim, ze by pripoj z nemecka do prahy pres marktredwitz a cheb daval jakykoli smysl.

  • Bude článek o každém minutovém nepřípoji mezi lokálkou a expresem?

  • Takovýchto „náhod“, které činí vlak na některých trasách přímo nepoužitelný, je v síti celá řada. Osobně mi přijde snaha konkurovat autobusu úsměvná, když jsme mu vedle běžných silnic postavili dálnici, zatímco koleje flikujeme tak, aby vyhovovaly všem segmentům současně (tzn. v praxi pořádně žádnému). Pokud bychom ovšem dokázali ustálit přidělování nástupních hran, možná by v Plzni stačila polovina přestupního času, a zbytek by se tak dal použít v Chebu. Otázkou je také, zda by třeba nešel posunout ten zastávkový vlak z Německa, zkoumal někdo možnosti tam? Ostatně, pokud se zpozdí byť jen expres z Chebu na té opravené jednokolejce, budou cestující z Mnichova (kam to mají také rychlejší po dálnici) čekat stejně. Závodit s auty na vybraných trasách a rozvrtávat kvůli tomu dopravu pro zbytek cestujících, považuji při současné koncepci rozvoje železnic za nesmyslné. Spíše by se mělo zapracovat na krácení zpoždění a jiných zbytečných prostojů obecně, včetně zlepšování stavu sítě za tímto účelem, a k tomu doplnění skutečně dálkových tratí.

    • Tady to ale žádnou trasu nepoužitelnou nedělá. Z Norimberku do Prahy můžete normálně jet v tu dobu přes Schwandorf.

      A cestující z nějakých vesniček mezi Chebem a Norimberkem do Prahy či Plzně holt pojedou o hodinu dřív. Žádná tragédie, těch lidí bude velmi málo.

    • To je hnusná pomluva hrubě podceňující členskou bázi Svazu a moje čest sociálního demokrata mi velí učinit těmto pomluvám okamžitou a jasnou přítrž: ve skutečnosti svaz sdružuje 3 (slovy tři) osoby: http://bit.ly/2zLpTv4

  • Marku, já ho chápu: Ono by to mělo správně opravdu být konkurenceneschopné, ale je to opravdu jazykový purismus… 🙂

  • Vyko, nesvádějte to na Dobeše, který to pochopitelně sám nevymyslel a možná o tom ani nevěděl, protože to bylo dílem jeho podřízených: postupná likvidace posledních večerních spojení do Prahy (a prvních ranních z Prahy) z / do všech směrů v režii MD ČR probíhá už dávno, ale nemohou za ni ministři, ale zaměstnanci odboru s původním názvem „odbor drah, železniční a kombinované dopravy“, nyní „odbor drážní a vodní dopravy“, kteří rozhodují o tom, jaká spojení objednat – a „oceňovat snahu ministerstva dopravy vrátit zpět do jízdního řádu alespoň částečnou náhradu za zrušený večerní rychlík z Chebu do Prahy“, tedy de facto chválit zcela nedostačující nápravu škody nadělané v minulosti týmž útvarem, je hodně podlézavé: máte to snad zapotřebí?

    A Sůro, kdy už (nejen) Vám konečně dojde, že slovo „nekonkurenceschopné“ je pitomost? Nebo jste snad Vy nějak schopen nekonkurence?

    • Není to pitomost, to slovo najdete i ve slovnících, i v jiných jazycích. Je to prostě opak k adjektivu „konkurenceschopný“. Třeba některé obchodní modely jsou konkurenceschopné, některé nikoliv. Ten Váš etymologický rozbor je nějak mimo.

    • Důchodci mají vždy pravdu, takže jsme opravili, aby pan anonymní hrdina měl radost:-)