Železnice

Přestup v Chebu mezi vlakem z Německa a spojem do Prahy? -1 minuta

Lokomotiva 380, D1 Express, Praha hl.n., foto: České dráhy
Lokomotiva 380, D1 Express, Praha hl.n., foto: České dráhy

Svaz cestujících ve veřejné dopravě upozornil na problém s přestupní vazbou v Chebu mezi vlaky z Německa a spoji do Plzně.

Od nového jízdního řádu přijede vlak z Marktredwitz do Chebu v 19.36. Expres na Plzeň ale odjede z Chebu v 19:35. Přestupující pasažéři tak budou mít smůlu, další vlak do Plzně už nepojede. „Je to opravdu absurdní, aby poslední možné večerní spojení z Německa do Prahy takto ujíždělo a cestující museli cestovat v některých případech i více než o hodinu dříve,“ řekl prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.

Ocenil, že s nástupem nového konceptu spojení mezi Prahou a západem Čech dojde ke zlepšení i v okrajové časy. Dnes poslední vlak do Plzně a Prahy odjíždí z Chebu v 18:34 a z Mariánských Lázní v 18:55. Pak už žádný další spoj nejede. „Oceňuji proto snahu ministerstva dopravy vrátit zpět do jízdního řádu alespoň částečnou náhradu za zrušený večerní rychlík z Chebu do Prahu, který přestal jezdit v úseku Plzeň – Praha od prosince 2011 za drastických škrtů ministra Pavla Dobeše, později byl zrušen v celé své trase úplně,“ řekl Vyka. Podle něj ale dříve rychlík odjížděl z Chebu ve 20:22.

Nový jízdní řád počítá s expresem z Chebu, který končí v Plzni a na který navazuje expres z Mnichova. Cestující má v Plzni na přestup 7 minut. „V jízdních řádech je obvykle dostatečná rezerva, proto pevně věřím že se zástupcům ministerstva dopravy a Správy železniční dopravní cesty ještě podaří aktualizovat nový jízdní řád 2018 tak, aby cestující měli u tohoto posledního možného spoje na přestup od vlaku z Německa ve směru na Plzeň alespoň čtyři minuty a vlaky si takto trapně o minutu neujížděly,“ dodal Vyka. Podle něj to jinak bude vizitka ministerstva dopravy i SŽDC. Podle SŽDC to není jejich záležitost, ale věcí ministersva dopravy jako objednatele.

Ministerstvo o rychlé změně ale neuvažuje. „Je třeba udržet stabilní přestup především v Plzni a nezatěžovat dalšími minutami vlaky München – Praha jejich nadbytečným stáním v Plzni nebo čekáním na zpožděné přípoje. Možnosti řešení pro další jízdní řády budeme zvažovat,“ uvedl mluvčí úřadu Tomáš Neřold. Podle něj byl vlak z Chebu zapsán až po projednávání jízdního řádu, kdy bylo jasné, že na něj budou k dispozici peníze. Spoj má přitom řešit vnitrostátní dopravu a časová blízkost je náhodná.

Podobně hovoří i mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský. Uvedl, že v Chebu jsou provázány regionální expres Norimberk – Cheb se Západními expresy. Zmiňovaný spoj se týká ale osobního vlaku z Německa. „Proto není přípoj mezi vlaky regionální dopravy, které jezdí v lichou hodinu a expresem, který jede mimořádně ve zkráceném intervalu jedné hodiny, tedy mimořádně v lichou hodinu. Tento vlak je primárně určen ke spojení Chebu a Plzně a k zajištění přípoje do Prahy, kde očekáváme hlavní frekvenci. Doba na přestup v Plzni je 6 minut, což je minimální doba pro tak velkou stanici a očekávanou frekvenci. Posunutím odjezdu z Chebu na pozdější dobu by došlo k rozvázání důležitého přípoje v Plzni,“ dodal Štáhlavský.

Zavedení přestupní vazby v Chebu zkrátí cestu z Prahy do Norimberka na necelých pět hodin. I tak nebude v porovnání se silnicí stále konkurenceschopné, autobusy zvládají cestu za 3,5 hodiny.

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
David
Host
David

Když uvážím, že se do Německa vlakem jezdí hlavně o víkendech a na výlet a dále pak že Rx 565 nejezdí v sobotu, pak tady řešíme „problém jedné minuty“, který reálně vznikne jednou týdně.

Jen tak
Host
Jen tak

Clanek o kazdem minutovem ne-pripoji? a zamyslel se autor (Sůra?) , ze smyslem zeleznicni dopravy v chebu nejspis neni prime spojeni nemecka a Prahy, ale treba regionalni spoje a pripoje v ramci regionu?

a ze treba vlak do prahy, kdyby mel jet pozdeji, tak by jine vlaky jinde po trase toho vlaku, musely jet driv, a rozbily by se pripoje nekde, kde aspon davaji smysl – osobne si nemyslim, ze by pripoj z nemecka do prahy pres marktredwitz a cheb daval jakykoli smysl.

babilon
Host
babilon

Bude článek o každém minutovém nepřípoji mezi lokálkou a expresem?

František
Host
František

Takovýchto „náhod“, které činí vlak na některých trasách přímo nepoužitelný, je v síti celá řada. Osobně mi přijde snaha konkurovat autobusu úsměvná, když jsme mu vedle běžných silnic postavili dálnici, zatímco koleje flikujeme tak, aby vyhovovaly všem segmentům současně (tzn. v praxi pořádně žádnému). Pokud bychom ovšem dokázali ustálit přidělování nástupních hran, možná by v Plzni stačila polovina přestupního času, a zbytek by se tak dal použít v Chebu. Otázkou je také, zda by třeba nešel posunout ten zastávkový vlak z Německa, zkoumal někdo možnosti tam? Ostatně, pokud se zpozdí byť jen expres z Chebu na té opravené jednokolejce, budou… Číst vice »

Zdeněk Veselý
Host
Zdeněk Veselý

Tady to ale žádnou trasu nepoužitelnou nedělá. Z Norimberku do Prahy můžete normálně jet v tu dobu přes Schwandorf.

A cestující z nějakých vesniček mezi Chebem a Norimberkem do Prahy či Plzně holt pojedou o hodinu dřív. Žádná tragédie, těch lidí bude velmi málo.

Pavels
Host
Pavels

Mohu se zeptat kolik členů má ten svaz? Pořád jednoho?

Michal
Host
Michal

To je hnusná pomluva hrubě podceňující členskou bázi Svazu a moje čest sociálního demokrata mi velí učinit těmto pomluvám okamžitou a jasnou přítrž: ve skutečnosti svaz sdružuje 3 (slovy tři) osoby: http://bit.ly/2zLpTv4

Martin
Host
Martin

Marku, já ho chápu: Ono by to mělo správně opravdu být konkurenceneschopné, ale je to opravdu jazykový purismus… 🙂

redakce
Člen

Vyko, nesvádějte to na Dobeše, který to pochopitelně sám nevymyslel a možná o tom ani nevěděl, protože to bylo dílem jeho podřízených: postupná likvidace posledních večerních spojení do Prahy (a prvních ranních z Prahy) z / do všech směrů v režii MD ČR probíhá už dávno, ale nemohou za ni ministři, ale zaměstnanci odboru s původním názvem „odbor drah, železniční a kombinované dopravy“, nyní „odbor drážní a vodní dopravy“, kteří rozhodují o tom, jaká spojení objednat – a „oceňovat snahu ministerstva dopravy vrátit zpět do jízdního řádu alespoň částečnou náhradu za zrušený večerní rychlík z Chebu do Prahy“, tedy de… Číst vice »

Lukáš Končický
Host
Lukáš Končický

Proč hned tak agresivně?

Marek Turnovec
Host
Marek Turnovec

Není to pitomost, to slovo najdete i ve slovnících, i v jiných jazycích. Je to prostě opak k adjektivu „konkurenceschopný“. Třeba některé obchodní modely jsou konkurenceschopné, některé nikoliv. Ten Váš etymologický rozbor je nějak mimo.