Logistika Železnice

Přeprava zásilek vlakem končí, dráhy zruší službu ČD Kurýr

ČD Kurýr. Autor: České dráhy
ČD Kurýr. Autor: České dráhy

Železnice už nebude přepravovat balíky bez doprovodu cestujícího. S příchodem nového jízdního řádu 9. prosince České dráhy zruší tradiční přepravu zásilek známou pod komerčním označením ČD Kurýr. Dopravce to oznámil ve svém věstníku Železničář.

„České dráhy se dlouhodobě potýkají s výrazně negativním dopadem zajišťování přepravy drobných zásilek do hospodářského výsledku,“ uvedl v Železničáři člen představenstva Michal Štěpán. Finanční výsledky kurýra dráhy na dotaz Zdopravy.cz neupřesnily, pouze poukázaly na klesající poptávku. Zatímco loni byl počet podaných zásilek 68 tisíc, o pět let dříve to bylo téměř 200 tisíc.

Dráhy poukazují i na to, že přeprava zásilek zdržuje vlaky ve stanicích, vyžaduje zaměstnance navíc a prostory, které je třeba si pronajímat. Modernizované vlaky prý nemají ani pro zásilky potřebné prostory. Dráhy tak nadále zachovají pouze vnitrofiremní zasilatelství. Se zrušením ČD Kurýr přijdou o práci zhruba tři desítky zaměstnanců, kteří se rekvalifikují; případně vůči nim budou dráhy podle Štěpána postupovat „standardně podle zákoníku práce“.

„V minulých letech jsme u této služby uskutečnili řadu kroků ke snížení ztráty, nicméně nešlo záporný hospodářský výsledek zcela zvrátit,“ doplnil pro Železničář vedoucí oddělení produktů ČD Petr Vondráček. Dráhy řadí kurýrní služby mezi své komerční aktivity, neboť nejsou hrazeny objednateli dopravy, tedy kraji a státem. Jiné komerční služby, jako například půjčovny kol nebo směnárny chce podnik zachovat.

Základní dovozné činí u ČD Kurýr 198 korun (což zhruba odpovídá desetikilogramovému balíku u PPL), na přímém spoji pak 168 korun. Snížený tarif pro stálé zákazníky je 138 korun.

Vývoj počtu zásilek ČD Kurýr (v tis.)

2012 – 192
2013 – 187
2014 – 138
2015 – 98
2016 – 68

Pramen: ČD

8 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Co se divíte, vždyť i samotné ČD si všechny služební zásilky nechává posílat přes PPLko a platit za to, místo aby to poslali svým Kurýrem zadarmo. To je panečku úspora. A jako perlička je, že když si zaměstnanec třeba objedná oblečení, balíček je doručován přes PPLku, ale nejde to poslat přímo domů, doručuje se to na nádraží a pak si proto musí každý zajít.

    • Nic neni nikdy zadarmo, ani interni preprava. Vse musi jit do vyuctovani nakladu, nejsme v socializmu. Mimochodem, podle toho, jake zde poskytujete informace budete nejspise zamestnanec ci rodinny prislusnik, mel byste se tedy drzet kodexu o chovani na socialnich sitich, nekopat do sveho zamestnavatele pomoci internich informaci. Je to dost zbabele a neloajalni.

    • Toto nesouvisí s liberalizací…

      Tohle je čistě manažerské rozhodnutí, kdy má firma vybudouvanou distribuční síť, kterou jí finančně kryje klient (Ministerstvo dopravy objednávkou dálkových vlaků) a ani tak neumí tuto výhodu využít. Nechápu. Co by za to všichni ti messengeři apod. dali.

    • Toto přesně souvisí s liberalizací. Osekávání peněz do ČR = omezování služeb pro zákazníka. Chtějí vypadat, jak se ušetří, tak jsou to lowcostové soutěže. Bez úschoven, bez pokladen..

    • V soutěžích bývají pokladny definované. A že těch soutěží za posledních 8 let či dokonce 15 let bylo hodně, až se z toho točí hlava. 🙂 Na počet tras vysoutěžených/přidělených napřímo stále stačí prsty ruky… jedné ruky.
      Myslím, že se dokážeme shodnout na tom, že ta služba je atraktivní, výdělečná a někdo neuměl ani hotovou věc udržet v chodu a raději ji zrušil.

  • No bodejť by o to byl zájem, když pro případné zákazníky dělají přepravu rok od roku složitější a složitější…

    • Asi tak. Na toto téma se dá v Železničáři přečíst takovou trapnou litanii, jak to nevytváří přidanou hodnotu pro objednatele a musí na to doplácet, yada yada yada, ale mezi řádky se dá dovtípit přesně to, co píšete – že partička vohnoutů se pustila do něčeho, na co mentálně nemá a ono se jim to začalo sypat.