Autobusy Lidé

Premiér chce zrušit nařízení vlády o zvýšení mezd řidičů autobusů, nedává prý smysl

Největším autobusovým dopravcem v závazku Moravskoslezského kraje je Arriva Morava. Autor: Arriva
Největším autobusovým dopravcem v závazku Moravskoslezského kraje je Arriva Morava. Autor: Arriva

Loňské navýšení mezd řidičů linkových autobusů zřejmě brzy padne. Po jednání s vedením Asociace krajů ČR to dnes oznámil premiér Andrej Babiš. Mzdy vzrostly ze 71,60 koruny na hodinu na 98,10 koruny na základě nařízení předchozí vlády, Babiš ale nařízení považuje za nesmyslné a chce jej zrušit. Jeho hnutí ANO se stavělo proti už jako koaliční partner ve vládě Bohuslava Sobotky. Považovalo to za předvolební populismus.

„Chci to zrušit, protože je nesmysl, aby vláda určovala mzdy řidičů soukromých dopravců, kteří jsou financování krajem,“ uvedl Babiš. Za nesystémové označila nařízení i karlovarská hejtmanka a předsedkyně Asociace krajů Jana Vildumetzová. „Krajům to způsobilo nejen finanční, ale i legislativní problémy. My nezaměstnáváme jednotlivé řidiče, pokud jsme uzavírali dodatky s firmami, neměli jsme jistotu, že se to k řidičům vůbec dostane,“ uvedla hejtmanka. Podle ní některé firmy řidičům v reakci například sebraly nenárokovou část mzdy.

Proti Babišovu rozhodnutí už se ozvaly odbory, ale také někteří dopravci. Záměr zrušit nařízení kabinetu, díky němuž stoupla minimální mzda řidičů, kritizuje například vedení dopravní společnosti GW Jihotrans, která v jižních Čechách zajišťuje většinu linkových autobusů. Podle ředitele Roberta Krigara firma řidičům chybějící peníze nahradit nemůže. „My nemáme na to, řidičům mzdy v této výši udržet, kdyby to nařízení padlo. Nechápu, že to přichází v dnešní době, když v Praze nemá kdo jezdit, na Liberecku nemá kdo jezdit, nechápu, kde chtějí ty lidi sehnat,“ řekl agentuře ČTK Krigar.

Naopak například liberecký hejtman Martin Půta se zrušením nařízení souhlasí. „Souhlasím s tím, že řidiče autobusů je potřeba dobře zaplatit, ale je nesmysl udělat to přes nařízení vlády. Pro kraje bylo nařízené zvýšení mezd velkou komplikací,“ řekl ČTK hejtman. Rovněž Vildumetzová v podvečer v dodatečném prohlášení ujistila, že řidičům nikdo peníze ubírat nechce, je ale třeba najít systémové řešení. „Aby se navýšení platů dostalo spravedlivě ke každému řidiči,“ dodala.

Ke kritikům nařízení patří i šéf společnosti ICOM Transport Zdeněk Kratochvíl. Jeho firma prý kvůli vládnímu zásahu začala v Ústeckém kraji prodělávat, neboť kraj nemá zákonnou možnost jak vítězům tendrů vylepšit smlouvu. Mnohem jednodušší to má v případě přímého zadání. ICOM se proto dohodl s krajem na dřívějším ukončení smlouvy. „Ještě rok a půl tam ale budeme muset prodělávat, než si kraj zřídí vlastní firmu,“ uvedl Kratochvíl.

S jakým systémovým řešením politici v případě nízkých mezd řidičů přijdou, není nicméně zatím jasné. Loni například vláda krajům poslala kompenzaci 400 milionů na opravu silnic. Celkově podle Vildumetzové stálo vládní nařízení 800 milionů.

18 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Rozhodně by se vláda neměla míchat do záležitostí mezi krajem a dopravcem.
    Když dopravce nabídl nějakou cenu, na základě které vyhrál zakázku, tak to bylo proto, aby kraj měl co nejmenší výdaje. Proto ani kraj by neměl dále doplácet dopravcům. Platy zaměstnanců jsou v kompetenci zaměstnavatele a ne státu.

    • Ano souhlas. Vítězní dopravci zcela zjevně nabídli dlouhodobě neudržitelné ceny. Když už nařízení půl roku platí, mohli kraje dopravu přesoutěžit. Ale ani Liberec, ani Ústí tak neučinili a jdou cestou zřízení vlastního dopravce. Má pro J. Sůra nějaké vysvětlení jako propagátor soutěží??

      • V případě Liberce je důvodem odporu k soutěžím především společnost Busline. V Ústeckém chování této společnosti jistě také přispělo k tomu, aby si zřídili vlastního dopravce.

    • Samozřejmě, že couvl. Došlo mu, co by to způsobilo mezi některými jeho voliči. A pak – potřebuje za každou cenu odvracet pozornost od jeho hlavního problému.

  • správně a ještě by měl zpětně zrušit jak se dávala čsad nádraží za 1korunu a ted soukromníci chcou v nějakých městech po městu aby jim platilo, že mhd zastavuje u jejich chodníku.

  • neskutečný, „sociálně smýšlející“ Babiš se nám pěkně vybarvil. Chápal bych to, kdyby byl vlastníkem autobusové firmy, co ho k tomu vede, je tedy pro mě otázkou

  • Takovéto opatření vůbec nemělo vzniknout. Narušuje to co tady prosazuje J. Sůra a vysoutěžení nejnižších cen. Ve většině případů dopravci nabídli nejnižší cenu.Ttakže řešení platů řidičů je problém dopravců a ne krajů, natož celostátní vlády. Ač Babiše moc nemusím, ta k votmot případě má pravdu, je to nesystémové a je to třeba zrušit.

    • Zkusil jste si někdy porovnat mzdy řidičů tam, kde byla zakázka zadána přímo a tam, kde se soutěžilo?:-)

    • Soutěžit o nejnižší mzdu je i s přihlédnutím k tomu, kolik se řidičům zaplatí – např. že se minima zakotví do zadávací dokumentace. To tam evidentně kraje neměly. Pak ale přijde nařízení Vlády, které takovou věc supluje až po uzavření smlouvy… Je to problém dopravců, že jim stát mění podmínky navzdory smlouvě.

    • 1. Nezkoušel, pane Sůra. Vy to srovnání máte?? Tak se sem s ním.
      2. Dávat do podmínek soutěže mzdy řidičů je nesmysl. Je to vztah zaměstnance a zaměstnavatele a minimální mzda je řešena legislativou. Pokud by něco mělo být v soutěžních podmínkách, tak to jsou maximální ceny pro cestující, nebo závazek použít tarif stanovený objednavatelem.

      • Předpokládám, že ho máte Vy, když tak tvrdíte, že je to takový problém. Mimochodem, rozhodně je vysoutěžených krajů méně, než vysoutěžených.

    • Já vnímám jako problém nesystémový a zcela chybný zásah vlády do vztahu zaměstnavatele a zaměstnance v otázce mezd. Takže zrušení nařízení vlády je namístě. Je ale zajímavé, že i když už nařízení vzniklo, ani jeden kraj dopravu znovu nesoutěžil. Není to divné??

      • Vládní nařízení vzniklo loni. Jen krátce po něm uzavřel smlouvy na většinu oblastí Olomoucký kraj. O tom se dočtete brzy.

  • Dělají si z vás, hoši řidičtí, vyloženě dobrý den. A proč? protože jste jim zatím neukázali sílu&jednotu! Takhle jednoho pondělka ráno zatarasit těmi krámy naráz několik důležitých křižovatek ve větších městech a ten co maká za všechny v ČR by rychle změnil názor. Jenže na to v ČR nemáte kule, saláti:)

    • podívejte se, nasadíme za nich armádu. Já autobusem nejezdím a kraj dává soukromníkovi i za mně peníze. Proč soukromník má tolik autobusů, které tři hodiny stojí a potom vezou tři cestující, proč nezavádí slučování spojů, nejezdí tam kde souběžně jezdí vlak atd?….protože tříská peníze!

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora