Infrastruktura Stavebnictví Zprávy

Přehledně: Vláda schválila rychlejší zábor pozemků. Kterých dálnic a tratí se týká?

Nový úsek D3 u Veselí nad Lužnicí. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Nový úsek D3 u Veselí nad Lužnicí. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Vláda v demisi dnes na svém zasedání podpořila novelu zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury. Jde o kompromisní poslanecký návrh, na kterém se předběžně dohodly strany ve sněmovně. Novela nyní poputuje do parlamentu, při hladkém schválení by mohla začít platit ještě letos.

„Neúnosná je dnes zejména délka přípravy staveb, která dosahuje až neuvěřitelných třinácti let, po kterých je možné vůbec začít stavět,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok, který změnu inicioval. Neúměrně se prodlužující dobu přípravy nedávno kritizoval i Nejvyšší kontrolní úřad.

Hlavní novinkou je institut předběžné držby, který u vybraných projektů umožní zahájení výstavby ještě před vyvlastněním pozemků. „Odpadne tak možnost odvolání proti vyvlastnění, které o měsíce až roky zdržuje výstavbu,“ doplnil ministr. Pokud poslanci a senátoři novelu schválí, bude možné také vstupovat na pozemky při přípravě staveb.

V každém kraji bude vybrán úřad, který povede k vyjmenovaným dopravním stavbám územní řízení. „U většiny krajů se bude jednat o obecní úřad obce s rozšířenou působností v sídle kraje, což umožní vyšší odbornou specializaci příslušných úředníků,“ uvedlo ministerstvo. O velkých stavbách tak už nebudou rozhodovat úřady v malých obcích.

Stát také bude moci od vlastníka vykoupit i hospodářsky nevyužitelné zbytkové části pozemku. To dnes státu zákon neumožňuje a dochází tak k paradoxním situacím (například na D3 u Českých Budějovic), kdy se majitel soudí o to, aby mu byla vyvlastněna celá parcela a nikoliv malá část pod dálnicí.

Příloha k novele zákona č. 416/2009 Sb. (aneb které stavby chce MD urychlit)
1. Dálnice a silnice I. třídy
1.1 Dálnice 

D0 (Pražský okruh), D1, D2, D3, D4, D5, D6, D7, D8, D10, D11, D35, D48, D49, D52, D55
1.2 Silnice I. třídy přímo navazující na dálniční tahy 
I/35 Turnov – Hrádek nad Nisou, státní hranice, I/49 Vizovice – státní hranice

2. Dráhy
2.1 Dráhy konvenční 

železniční trať Praha – České Budějovice – Horní Dvořiště – státní hranice
železniční trať Praha – Plzeň – Domažlice – státní hranice
železniční trať Praha – Česká Třebová – Brno
železniční trať Cheb – Karlovy Vary – Teplice – Ústí nad Labem
železniční trať Prostřední Žleb – Děčín – Mělník – Kolín – Havlíčkův Brod – Brno
železniční trať Hranice na Moravě – Horní Lideč
stavby v rámci železničního uzlu Praha (ohraničeno železničními stanicemi Praha-Ruzyně, Praha-Zličín, Praha-Řeporyje, Praha-Radotín, Praha-Zbraslav, Praha-Uhříněves, Praha-Běchovice, Praha-Horní Počernice, Praha-Čakovice, Roztoky u Prahy)
stavby v rámci železničního uzlu Brno (ohraničeného železničními stanicemi Brno-Maloměřice, Starý Lískovec, Modřice, Chrlice, Ponětovice)
stavby v rámci železničního uzlu Ostrava (ohraničeného železničními stanicemi Polanka nad Odrou, Vratimov, Český Těšín, Petrovice u Karviné, hraniční přechod Bohumín/Chalupki, Ostrava-Třebovice)
železniční spojení Praha – Kladno vč. napojení letiště Václava Havla Praha
železniční trať Plzeň – České Budějovice
železniční trať Velký Osek – Hradec Králové – Choceň
železniční trať Praha Vysočany – Lysá nad Labem
železniční trať Otrokovice – Vizovice
železniční trať Olomouc – Šumperk
železniční trať Týniště nad Orlicí – Častolovice – Solnice
železniční trať Hradec Králové – Pardubice – Chrudim
železniční trať Brno – Zastávka u Brna – Okříšky

2.2 Dráhy vysokorychlostní
RS 1 Praha – Brno – Přerov – Ostrava – hranice PL
RS 2 Brno – Břeclav – státní hranice SK/AT 
RS 3 Praha – Beroun/Hořovice
RS 4 Drážďany – Ústí nad Labem – Praha včetně odbočky Kralupy (Nová Ves) – Louny – Most

49 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Jsem vlastníkem pozemků v lokalitě „ohrožené“ liniovou stavbou a nemám s tím problém. Pokud po vyvlastnění nebudu spokojen, můžu jít k soudu a domáhat se přiměřené náhrady a to je v pořádku. Spíš mi vadí, že dneska stavbu dálnice zablokuje výskyt mravence. To už je padlé na hlavu. Omezení obstrukčních řízení s pozemky je správnou cestou.

    Bylo to u plzeňské dálnice, kde si jeden pozemek rozdělilo asi sto potížistů a pak zdržovali, zatímco místní měli kamiony ucpané město?

  • Opět tam cpou i přehrady. Stačí si vzpomenout na budovatelská léta – jednotlivec musí ustoupit „většině“ a kontroverzní Šance. Soudruh rozhodně a bude. Megalomanská přehrada, s popojíždějícím kopcem, zaplavila nejhezčí údolí Beskyd. Zrušila enklávu, vznikla silnice smrti, zrušením trati padla doprava. Falešné argumenty. Atd. Atd.

    • Jak byste řešil dostatek vody pro Ostravsko?
      Kde skončila doprava? Je hodinový takt.
      Silnice smrti? V čem to spočívá? V zatáčkách?:-)

    • je malo vody – diky tomu je vodni doprava v troskach…
      potrebuji se dobudovat plavebni stupne Decin a pak i Prelouc

    • JOHNNY:
      Prdlajs, je třeba napravit krajinu, která ztratila kapacitu 4 miliardy kubíků od 50. let, pak voda nehrkne do moře tak rychle a budeme mít dost velké zásoby i na suché roky. Labe by šlo řešit prohrábkou koncentrací vody do jedné části a stojatějších tůní v druhé. Ještě 20 let zpátky stála v melioračních kanálech u nás voda, dneska je tam sucho, protože ta zvodeň se už definitivně vyčerpala, bavíme se přitom o hloubce asi 2.5m pod úrovní terénu. Jihomoravská půda je v háji z tlusté ornice je 10-15cm na písku, každý rok je méně vody a každý rok ta krajina vypadá nemocněji, kde to nedrží les či vinohrad to jde… Jestli má polabí podobné, jestli se tak děje v celých Čechách, tak Labe nezachrání ani deset stupňů, ani svěcená. Voda teče moc rychle, dělá moc rychlé špičky po deštích. Les prý klidně drží vodu měsíc. Někde jsem dokonce viděl srovnání rychlostí odtoku, je to dost zásadní věc a rozdíl.

      Jestli chcete vodu dole v Labi abyste mohl jezdit, tak musíte mít vodu první všude jinde v okolí, zadržet ji, vnutit jí cestu půdou a zvednout jí hladinu, pak pak Vám Labe nepoteče pod zemí, nebude mizet, vsakovat se. Jestli se krajina ničila už skoro 70 let, tak když začnete letos, tak snad za 20 se dočkáte. Takovému indickému chlápkovi to trvalo zhruba tak dlouho než drobnými opatřeními vodu vyschlých řek vrátil. Stálo ho to nic Méně než ten jez na Labi. najděte si ho, zadejte si Water man of India, najde vám to videa o něm. Tohle je relativně schůdné, efektivní řešení, ne monstrpřehrady nebo jezy.

    • Jak bych řešil vodu pro Ostravsko? Jiným projektem. Byly i jiné projekty například 2 menší nádrže. A hodinový takt? Na bílou loni rozhodně hodinový takt nebyl. Autobusy nenavazují na vlaky. A jezdí když to trochu přeženu ráno v poledne a večer. Zcela nevhodně pro lyžaře.

    • Silncie srmti? No tak v zimě se tam nesolí. V létě tam zase nejsou policajti a motorkáři si tam dělají závody. A ohrožují všechny ostatní. A prý už tam je cca 11 zářezů. za poslední dobu(mrtvých). Ano jsou tam zatáčky a ty jsou evidetně nad síly mozku některých účastníků.

  • RS3 mi přijde jako nesmysl, stejně jako zastávky Přerov a Břeclav. Osobně si myslím, ze RS1 by měla mít směr na Brno podél D1 a odtud napojení směr Slovensko, Rakousko. A do Ostravy a Polska by měla být trať přímá nikoliv přes Brno a Přerov, kde bude mít větší využití.

  • Zajímalo by mě kolik zde lidí má osobní zkušenost s přípravou staveb a kdo jí zná jen z televize a blbě kecá… Už to že souhlasily všechny strany o něčem vypovídá…

  • Hrubé pošlapání základních občanských práv, garantovaných ústavou.

    • A dá se s tím něco udělat?
      Obávám se že v současnosti jsme v situaci kdy si s tím dělá každý co chce a to za chrochtání a hýkání většiny obyvatelstva které je nadšené že se někomu udělá zle.

    • Nikdo nikomu žádný majetek nekrade. A ať se podíváte na kterýkoliv ze sporů (Havránková D11, Přerov D1…) změnila se přes ty průtahy nějak trasa dálnice? Po letech se vždycky stavělo na stejném místě, jak vymezoval několikasetmetrový pás ZÚR. Tak proč nezačít stavět s tím, že stát bude mít dostatek času následně dojednat podmínky prodeje pozemků atd.

    • Radek:
      Promiňte, ale krádež to je. Už samotný institut vyvlastnění je obrovský problém, minimálně morální, toto už je ale zlodějina na N-tou. Havránkovou sem nepleťte, to je chyba úředníků, kteří ze zemědělské půdy udělali stavební a zkoušeli ji vykoupit za buráky, ještě tvrďte že Vy byste prodal třeba za 1/10 ceny. Já ne.

      A to není jenom toto, pitomostí úředníků jsou dnes a denně poškozováni lidi, tam někomu zruší přístup k objektu protože akorát cesta není na mapě protože ploňače všechny zanesené v hlavních mapách nejsou (v turistické ano, ale v tom co má katastr třeba ne), tam zase někomu krade státní (=povodí) elektrárna vodu, protože bolševik při regulaci posunul koryto postavil nový jez ale nevykoupil si od svého vlastního pivovaru, který měl na starém jezy elektrárnu, vodní práva, koryto zůstalo a někdo si je koupil i s vodním právem, ale povodí mu odmítalo pouštět vodu pro jeho živnost přestože jeho právo nebylo zrušeno (tedy asi ani nové nemohlo legálně vzniknout), řešil to soud vyhrál majitel původního koryta. A těchto průs…švihů jenom přibude.

      Navíc hrozí že stát v momentě kdy bude mít stavbu se na celé vykupování z vysoka … a pak se to bude s velkou ostudou řešit u soudu pro lidská práva, jasně ten člověk bude pro veřejnost za vyvrhele, asi se bude muset přestěhovat, ale bude se jezdit. To prostě nestojí zato. Kdo třeba bude na takovémto pozemku platit daň? Majitel? Proč? Ten pozemek nemůže používat stát na to nalil beton, nebo to zatopil, jak se zdá jsou tam i přehrady, ukradl jej, a majitel mu za to má platit daně? To je jak v nějaké absurdní pohádce.

    • K.S.: Nejste vy Patrikovec? Připadám si, že potom, co po vás čtu, žiju v anarchii. Prováděcí vyhlášky atd. vám asi nic neříkají. Pravdu bohužel nemáte. Je dobře, že stát takové opatření přijal. Institut vyvlastnění je standardem i na západě.

    • Radku,
      institut vyvlastnění mohou mít na západě, ale krom pár záchvatů totalitarismu v období 39-45 tam nic takového neznají, u nás mám dost velkou obavu z toho že úředníci si zajedou zpět do starých kolejí a budou se dělat stavby a kde co sice rychle, ale bez nějakého hlubšího zjišťování toho jestli to není kravina a jestli to není proti názoru lidí v oblasti. Problém tohoto zákona je že zároveň dochází k výrazné erozi dalších možností připomínkování a vyjadřování se ke stavbám. To všechno dohromady je prostě už moc. Úředník seká chyby jak Baťa cvičky v projektech což mu, celkem oprávněně, aktivisti napadají u soudů, a místo toho aby se poučil, hledá se zrychlení omezením práv lidí, to není dobře.

      Prováděcí vyhlášky jsou s prominutím v tomto poněkud bezpředmětné vzhledem k tomu že je to podzákonný předpis, který ani nejde přes parlament.

      Žádné Patrikovce neznám.

    • edit: tam nic takového jako probíhalo v minulosti u nás neznají

    • K.S.: A co nezávislé soudy, které se už nesčetněkrát zastaly soukromého majitele pozemku, ale i státu? Ty rovněž zpochybňujete? Upozorňuji, že zatím v Bělorusku nejsme…

    • Soudy prozatím neprokázaly že by rozhodovaly populisticky, popravdě mi přijde že musejí v poslední době dělat práci která má být prací nás všech – hlídat politiky. Zato právě politici a úředníci ukazují pomalé, ale zrychlující, klouzání k populismu, proto snahy o omezení možnosti veřejnosti se k přípravě staveb vyjádřit, vyvlastňování a předběžné držby vidím jako dost velký problém.

      Podle mne pokud stát chce použít jeden z těchto institutů, tak by o tom měl rozhodnout soud, protože buď je chyba na straně státu, nenabídl dostatečně zajímavou kompenzaci za daný pozemek, nebo je to tak že opravdu narazil na spekulanta, v obou případech by ale měl první předcházet rozsudek, pak akce, ne opačně. A protože stát chce něco a on chce použít velmi nestandardní a mimořádné opatření zasahující do práv občana, tak on by si na to měl sehnat rozhodnutí soudu, nikoliv aby se občan domáhal dlouhé roky případné náhrady.

      Pokud to děláte opačně, tak jednak úředník bude v pokušení se možná ani nedohodnout, (nevím, ale je možné že s tímto institutem to ani nebude řešit a bude se stavět stylem „uvalíme na to předběžnou držbu a jedeme“) a jednak naděláte hodně zlé krve a rozčarování mezi lidmi.

      Teď do toho mohou ještě spadnout krom přehrad i jaderné elektrárny, speciální lex Dukovany et Temelín se navrhoval, a tam už to není veřejná infrastruktura ale zařízení sloužící k výrobě zisku. Už ty přehrady jsou podivnost, navíc, jak jsem psal, problém je v zadržení vody v krajině, půdě, loukách, lesích, takže kolik jich je fakt nutných? Pokud ta přehrada nemá řešit akutní nedostatek vody pro vodárnu, která prostě jinak tu vodu nezíská, tak tam to není vhodné řešení. Stát, prostřednictvím svých podniků, tu pracuje podivně, vím o případu kdy obec chce přehradu, ale dostane poldr s naprosto stejně vysokou hrází a zatopenou plochou, jinde chtějí poldr a stát jim nutí přehradu (a někde by možná chtěli zase obnovit zrušený rybník), takže fakt pracuje efektivně?

    • Bohužel v našem státě, kde státní aparát nechápe sám sebe jako službu (tedy podřízenost) občanům, ale jako vrchnostenský úřad (tedy nadřízenost), nechvalné to dědictví Rakouska několikanásobně posílené 40 lety sociálizmu, každý takový nástroj bude jen zvyšovat bezpráví. Zatímco ve vyspělých zemích by například případ paní Havránkové vyvolal všeobecné zděšení, veřejnou naštvanost a instantně by padaly úřednické hlavy, tady všichni plivou na tu paní, že si vůbec dovolila se postavit úřadu, protože dálnice prostě nestojí a „kamiony furt jezdí tomu a tomu pod okny“, jako kdyby ona za to mohla.

      Doufám, že pokud to projde, tak to ÚS zruší. V naší právní realitě je riziko vzniku rozsáhlých porušování ústavně zaručených práv v podstatě jisté.

    • Bohužel. Na zlepšení železničního spojení do Liberce se okázale kašle.

  • I/35 Turnov – Hrádek nad Nisou
    Co je na tomto úseku ještě nekompletního? Páni úředníci, račte se projet.
    Spíše by měli pohnout Němci, stále je tam několik úseků nedostavěných.

    • Bude se dělat křižovatka Rádelský mlýn. Také mě to trklo:)

  • Toto je jenom populistická náplast na totální neschopnost státu. Nic víc. Takže za obecného tleskání mas opět dochází k omezování vlastnických práv lidí. Zajímalo by mne kolik z podporovačů tohoto nařízení bude jásat až jim přes chalupu postaví dálnici, to se z úředníků a státu jistě hned stanou největší zloduši pod sluncem, ale že když se to děje jiným to podporují to neřeknou. Neexistuje garance že tento zákon nebude dále zneužíván a jenom z pohledu na některé tratě, je vidět že to nic jiného než náplast na neschopné úředníky není. Takovéto zákony spolu se snahami o omezení možnosti stavby připomínkovat a napadat u soudu jsou velmi nebezpečné.

    • Takže raději budeme dalších 30 let přešlapovat na místě? U 90 procent těchto dálnic je trasa dávno známá. A se ZÚR zkrátka nejdou dělat veletoče, jak si někteří myslí.

    • Radek:
      Jenže Německo bylo 45 roků z větší části pod kuratelou USA a GB, tedy zemí s dost pevnou demokratickou tradicí, navíc si v sobě trochu toho prušáctví státní aparát nese. Tam strach z toho že to stát zneužije nemám, u nás ano, protože tu 41 let řádil svévolný režim řízený z ještě svévolnějšího SSSR, kterému nebylo nic svaté, to je diametrální rozdíl mezi oběma stát.

      Slovensko se nedá brát jako příklad, ještě jsme neslyšel Slováka vládu chválit, pokaždé s nimi hledáme toho kdo ji volí a tam bych měl naprosto stejný strach ze zneužití. Když jsme u toho tak nedávno asi tím zákonem zdemolovali kus města kvůli trati (jinak si to neumím vysvětlit), jestli toto nás má čekat kvůli Dolnímu, nebo Hlavasu v Brně, tak Bůh s námi, protože nějakého pitomce napadne to střihnout do Šimic přímo.

      Přímo v těch tratích máte příklad, trať do Vizovic, úředník si vymyslel oblouk přes Jelínkovu pálenici, která tam stojí mnohem déle než trať a je hluchý k připomínkám že ta pálenice je tam od nějakého 16. století že tak blokuje jakýkoliv rozvoj firmy a že přesun výroby není z mnoha důvodů možný. Ano asi protože pokračování tratě dle Bati. Úředník odmítá fabriku obejít, ano byl by tam propad rychlosti, ale nemusíte nic bořit. Je to stísněné, ale oblouk r=200m, což by alespoň 50km/h mělo dát, tak do S nacpete tak aby se přes sklad dřeva, který přeložíte snáze než historickou fabriku, dalo na pokračování tratě dostat. Eventuálně celý ten areál obejít od přejezdu přes Razov ke Zlínské, pak obloukem k Lutonínce, tu znovu překročit, a s podstatně menším záborem, snadněji nahraditelným (přeložka pitomé asfaltky) se dostat do trasy budoucí tratě. Ne, úředník trvá na zničení fabriky a protože bůh ví kdy, tak se tam nedá moc stavět, dotaci z EU, což není dobře, ale podnikatelé je občas využívají, protože musí jinak by mnoho věcí ani snad nešlo, kvůli tomu nedostane.

      Proto se nedá u nás tomuto zákonu zatím tleskat. Za 30 let možná, možná budeme na to zralí, teď nejsme. Bylo pitomé si myslet že budeme tak brzy. Volba prezidenta to ukazuje, udělala se z toho komedie a národní kdydačka hnoje a pomluv, je jedno koho kdo volil, ale lži typu xzy je pedofil to je přes čáru. Celostátní referendum to může být ještě větší katastrofa. Země která se dostává z 50 let různých totalit nemůže být 25 let po jejím konci zralá na to aby si vládla jako Švýcarsko. Tady naopak potřebujete co nejrigidnější systém se kterým si nebudou politici a úředníci hrát, dělat všechno tou složitější cestou, protože ty zkratky nechají ve společnosti jenom špatné návyky a celý postup zbrzdí. Když se učíte bojové umění, tak musíte první dělat techniky dlouhé abyste se naučil dráhu, zapojení svalů zad, středu…, až toto umíte pak můžete dělat zkrácené techniky, z bloku přejít přímo do úderu… Pro státní správu a voličstvo platí to stejné. Musí se to naučit dělat složitě, ale správně, oba se na tom učí, jak lidi to hlídat si úřady, tak úřady takové postupy aby bylo konfliktů co nejméně.

      Musí se pomalu učit, ne pod heslem „Makáme na tom“ si na to udělat spešl zákony a všechno tím převálcovat, bude to precedent a pak se tak může jet všechno bez ohledu na cokoliv jiného.

      Ono je jedno co si do ZÚR úředníci a politici dají, to není božstvo, protože i ty jsou plné pitomostí. Slavná spojka do Boskovic se dala určitě o 200m posunout dál od obce, udělat tak aby ji neuzavřela do industriálních kleští, ne, dala se tam taková co nemohla projít referendem. SŽDC chce stavět. To je další případ proč prozatím tento nástroj úředníkům nelze dát.

    • K. S.: Za normálních okolností bych s Vámi souhlasil. Problém je však v něčem jiném, a to v bezbřehém liberalismu, který tu politická elita nastolila v 90. letech. Teď toho sklízíme plody. Zkrátka, všechno co nebylo zakázáno, bylo povoleno. Pamatujete si na divokou kupónovou privatizaci? Lidé vychovávání v komunismu přešli z jednoho extrému do druhého. Svoboda nekončila tam, kde začínala svoboda druhého. Každý si dělal co chtěl a projevilo se to samozřejmě i do přípravy liniových staveb. Soukromý majetek postavený nade vše se stal jakousi mantrou. Najednou se zapomnělo, že existuje konsensus, domluva či snad veřejný zájem. To bylo od dob komunismu sprosté slovo. Zkrátka je to důsledek 40letého vykořenění, jehož plody si budeme ještě dlouho vychutnávat. Předběžná država není sice nejlepším řešením, ale pokud nechceme na 10 kilometrů dálnice čekat deset let i více, bohužel tyto nástroje jsou nezbytné.

    • Radku, nenapadá vás že divoká 90. byla reakci napružené a uvolněné pružiny? Kupónová privatizace byla pitomost, jsem si jistý že byly knihy majitelů akcií, továren, živností… Byla známá minimálně účetní hodnota, podniky, akcie měly jít zpátky za potomky, pokud došlo k obrovské změně účetní hodnoty, pak měla být vydána emise akcií rovnající se rozdílu, tento nanejvýš prodán, zbytek v hodnotě fabriky při zabavení vrátit. Výjimka snad v podobě Benešových dekretů, ale tady by se muselo restituovat i přes některé předpisy z let 45/46. To bylo jediné správné řešení, nebo nejmíň nejhorší.Jistě problém byly asi zabavené židovské podniky za války, které pak spadly zase jako kořist po Německu, zabavené podniky po Němcích… ale na to jsou jiné zákony. to byla válečná reparace, svého druhu. (Měli jsme raději chtít Slezsko a Lužici, či kus Rakouska jako se také navrhovalo, ta hranice měla jít tak 10-25 km jižněji od Dyje, nebo tedy klasickou finanční reparaci)

      Odpověď na pitomost úředníků, minulý režim a dalších chyb fakt není teď 28 roků po plyšáku zatáhnout za rychlobrzdu, utáhnout šrouby a začít zase lidem šlapat po majetkových právech. To se mělo udělat nejpozději v roce 2000, ne teď. Nezlobte se na mne, ale přijde mi že vrchol jakéhosi současného vývoje republiky (demokracie v čisté podobě je zvěrstvo kde si může většina větší i o jeden hlas udělat se zbytkem cokoliv, republika proti tomu má jisté mechanismy) byl za II. Klasuova prezidentského mandátu, od té doby se jakoby vracíme do 90. Ano tam byly různí kmotři, krize nestabilní strany, ale policie zasáhla na vládě, zahraniční politika byla celkem vyvážená, nikdo tu neměl nějaké podivné (politické) choutky.

      Dnes? V exekutivě dva s otevřenými sklony k autoritářskému vládnutí, v parlamentu hnutí – kult osobnosti, další hnutí a strany s lidmi co otevřeně hlásají nenávist a zakládají svou podporu na nespokojenosti a mizérii lidí. Ale nic s tím neudělají protože by ztratili elektorát. Do toho chtějí referendum, stát leze více do soukromí. Teď dávat úřadům takovéto nástroje prostě není rozumné. Raději počkejme deset let, raději fakt počkejme než dojde k nenapravitelným škodám. Až se společenská situace stabilizuje, uklidní. Teď se zvedlo to nejhorší bahno a do toho se nám namíchali Rusové se snahou o rozložení EU. Mocensky je jim totálně jedno jestli tu budou mít základny, ten národ se pomalu hroutí, takže asi v Krasíkovském tunelu nebude třeba návěst „pozor Ruský vlak“, no ten nový je navíc asi dost velký, ale rozdrobená Evropa mu vyhovovat bude. 500 milionů lidí v EU, dále expandující, je pro ně nepřípustné, a pro USA je to také nepříjemnost.

      Všechny ty ZÚRky by bylo třeba spíš znovu probrat s lidmi přímo v obcích a s dotčenými vlastníky pozemků a už v tomto stádiu to rozjednat, zajistit smlouvami. Tady ještě totiž je čas najít alternativy jinudy. Lze to snáze než se pak seknout na jednom pozemku.

    • Radku, zdá se, že na katastru se u vás asi nic neeviduje. Proto na ten problém hledíte z druhé strany. Ale můžu vás ubezpečit, že nejhorší sen slušné rodiny, která si pořídila rodinný dům je, že tam jednoho dne napochoduje nějaký ouřada, vykolíkuje přes váš dům silnici a určí cenu, za kterou půjdete z domu do pr..

    • Naše rodina měla pozemky, přes které dnes vede VVN. Moc dobře vím, co odejmutí práv k pozemkům znamená, ale to je i odpověď pro Romanera. A opět se budu opakovat. Uvědomte si, že dnes jsou územní plány jakž takž stabilizovány, každý má možnost podívat se, co mu povede za barákem.

    • K.S.: Když vystrčila z kanálů tykadla lúza, bylo vždycky s národem zle. O tom žádná. Ale jak chcete hledat v ZÚR alternativy, proboha? Vždy narazíte na někoho nebo na něco, co vám zabrání liniovou stavbu protáhnout? Občas mám pocit, že byste byl nejraději, aby to bylo jako za komára, kdy se z dálnic nepostavilo vůbec nic. Protože nevoní vám demokracie ani lúzokracie.

    • Jak si to představuji s těmi alternativami? No vyšlete do terénu týmy na zjišťování tras a nakonec vyberete tu s nejmenším počtem kolizí a pak budete pokračovat tak abyste to nakonec vyjednal.

    • K.S. Nicméně připouštíte, že tam budou kolize. Tzn. tam předčasná država vadit nebude? Chyba lávky. Právě tam se může najít chudák poctivý sedlák, který je srdcař a narozdíl od mnoha a mnoha spekulantů v dávno a již známé trase zakreslené v ZÚR, ostrouhá a ten váš efekt se mine účinkem.

    • Mluvím o tom když dojdete s nějakým super novým nápadem. například se rozjede Hyperloop, nebo si někdo prolobuje že dálnice povede někam do horní dolní, bude vznikat obchvat, nebo něco co tam teď fakt není, s právě to zajistit okamžitě smlouvami. Ale to budete muset udělat rychle než se objeví spekulanti. Ale předběžnou držbu nepoužívat.

      Myslím že jeden z problémů je v tom že právě se něco dalo do ZÚR, ale už se to neošetřilo smlouvami, takže si to koupili spekulanti. Připomenul jste mi jednu událost z Floridy, tam se stavěl Disneworld a aby ušetřili tak se pozemky kupovaly přes prostředníky a protože nebyli dost rychlí, tak se to rozkřiklo a zatímco první stál pár set dolarů poslední stály pár set tisíc dolarů, protože spekulanti. Máme v právním systému nějaké nástroje jako smlouva o smluvě budoucí, předkupní právo… Takže můžete můžete mít předjednané třeba 3 variantní koridory, ošetřené smlouvami, pak jeden z nich vyberete, pozemky okamžitě vykoupíte/směníte s tím že dokud nebudou zastavěné tak původní majitel na nich může hospodařit.

      Ano asi by se musel změnit postup vzniku plánů a podobně, ale bylo by to lepší než zabetonovat cizí pozemek.

    • K.S.: A to je právě omyl. V předběžné državě pozemek zabetonovat nepůjde. Důležité je zmínit, že předběžná država se použije pouze u pozemků, které se nedaří od soukromých majitelů vykoupit, tzn. už nastala fáze vyvlastňování. U ní nastávají dlouhé lhůty, které další práce zbytečně zdržují. Ale znovu opakuji, nejde o žádné betonování – zejména kácení, možné archeologické práce, terénní úpravy apod. A to je podstatný rozdíl.

    • Když vidím tu častou neschopnost a zlovůli českých úředníků a politické a ekonomické tlaky na některé stavby, musím vám dát opakovaně za pravdu.

      Bohužel většina lidí nechce uvažovat stylem „ten provoz, který teď škodí mně, bude po stavbě obchvatu škodit jinde, je nutné najít optimální řešení“, jeho zajímá jenom „mně tady jezdí auta, ať jezdí jinde, mně je jedno, koho a co jiného to poškodí. Hlavně abych JÁ se měl dobře, na ostatní s…“.

      Úřady odpovědné za přípravu a provádění staveb nechtějí řešit každou jednotlivost, jako třeba předběžné smlouvy s každým majitelem. Pro ně je to obrovská práce navíc, kterou oni dělat nechtějí, protože jsou to jenom úředníci. Nikdo je za to neocení. Vždyť se to ukazuje už na otázce ochrany přírody. Tento stát má na to obrovský aparát, ale přesto jsou stále znovu a znovu vydávány cinklé posudky, které jsou nekompletní, zkreslené; nebo co hůře, prostě se na ně nehledí a papláš nahoře prostě „rozhodne“. Státní funkci ochrany životního prostředí musí suplovat nezávislí odborníci, často až za hranicí slušného chování přímými obstrukcemi, protože „státní úředník rozhodl“ a slušně s vámi jednat nebude.

      Samozřejmě že pak se vše protahuje, ale je potřeba nalít si čistého vína: Z drtivé většiny za to může papalášismus státních úředníků, kteří se snaží jít cestou „nejmenší práce“ a protlačovat jednou schválené věci, přestože se ukáže, že je to v daném případě hovadina (viz D8). Úplně největší osypky mám z trvání některých jedinců na existujících Zásadách Územního Rozvoje, jako kdyby to byl svatý grál, a ne jenom cár papíru.

      (Autor pracuje ve státní organizaci.)

    • Radku už to že tam zavezete rybník, skrouhnete kopec pokácíte sad, nebo uděláte archeologický průzkum je sakra velký zásah a v podstatě se tomu betonování rovná.

      Dobře si přečtěte to co píše nick JÁ, prostě v naší zemí takto mocný nástroj s tím naprosto pitomým chováním papalášů a trváním na papíru co má asi tak váhu vyhlášky o psích výkalech, nemá zatím co dělat. Správně je tu popsán vztah úřadů k lidem a lidí k úřadům, to je celý náš obrovský problém. A mimochodem to je i mezi státními úřady. Obchvat Valtic, ne že by byl nějak akutně třeba, ministerstvo dopravy pořád tlačí po povrchu přestože to je památka UNESCO, že jsou tam významné přírodní lokality a podobně, památkáři chtějí v nejkritičtějším místě tunel, navíc jenom kopaný, bez nějakého vrtného stroje, silničáři se zašprajcovali na nejlevnějším řešení, které ale kompletně zničí ráz okolí. Další situaci jsme viděli nedávno s Lhotou Rapotinou kde si SŽDC vymyslela spojku zjevně bez konzultace s obcí, přitom tam lze udělat několik variant jak to nestavět za posledními domy. jenže se zase kousli a ne a ne o tom přemýšlet. Úředník, který se tu sám asi vidí jako knížepán, prostě tyto pravomoci nemůže dostat.

  • Jsem rád, ale moje nadšení, že něco na moravě se bude stavět zhatí určitě děti země. Tak ještě nějaký zákon o těch škůdců země.

  • Konečně něco logického v české kotlině. Škoda jen, že toto nepřišlo o 20 let dřív. Mohli bychom být v lecčems dál… Nechápu když s tímto zákonem ve sněmovně žádná strana neměla problém, tak proč jej nenavrhl dosud nikdo jiný… Nebo se pletu ?

    • Protože tam nebyl babiš, on potřebuje pro ty lidi co zaměstnal důstojnou dopravu.

Newsletter

Partneři


Výběr editora