Komentáře Názory Zprávy

Přehledně rok 2017: Nástup Ryanairu, nové vectrony, Šimáně v ČSA a Kellner v Plzni

Vectrony ČD v depu ve Vršovicích. Autor: České dráhy
Vectrony ČD v depu ve Vršovicích. Autor: České dráhy

Deník Zdopravy.cz vybírá nejdůležitější události v oboru za uplynulý rok, jak přicházely v jednotlivých měsících. Jde o výběr, neboť rok 2017 byl na dění v dopravě mimořádně bohatý. Chtěli jsme se vejít do čísla 17, s těžkým srdcem jsme proto vynechali například zahájení rekonstrukce Negrelliho viadutku nebo samotný vznik deníku Zdopravy.cz v srpnu. Čtenářům přejeme klidný a úspěšný vstup do roku 2018, který v dopravě slibuje minimálně podobnou úrodu jako rok letošní.

Leden:
1. Ministerstvo dopravy odpískalo plán na zřízení takzvané státní půjčovny vlaků. Proti byli partneři v koaliční vládě, odbory i České dráhy. Dotační peníze tak byly přesměrovány do krajů, z čehož těží zejména Jihomoravský kraj; koncem roku na nákup vlastních vlaků získal dotaci 5,5 miliardy.

2. Ryanair oznámil velkou expanzi v Česku. Během roku spustil z Prahy osm nových linek, začal létat nově z Pardubic. Irský nízkonákladový obr, který během roku musel bojovat s velkým rušením letů kvůli nedostatku pilotů, je v současné zimní sezóně podle nabízené sedačkové kapacity dvojkou na Ruzyni.

Únor
3. Stavby českých dálnic začínají čím dál více lákat cizince. Do soutěží na D1 se hlásí například Turci či Italové, na sklonku roku získává zakázku na modernizaci D1 česko-italsko-kazašské sdružení. První velkou zakázku na českých silnicích získávají i Řekové.

4. Do příprav vysokorychlostních tratí se poprvé zapojují cizinci. Zakázku na studii proveditelnosti pro trať Praha – Drážďany získalo sdružení Cedop a francouzský Egis. Z rychlovlaků se i kvůli volbám stává velké téma, vláda dokonce v květnu schválí harmonogram rozvoje VRT.

5. Antimonopolní úřad poprvé zrušil Českým drahám soutěž na nové vlaky kvůli podmínkám příliš zvýhodňující Škodu Transportation. Dráhy nicméně v roce 2017 doplnily vozový park o dalších 47 ojetých vagonů pro rychlost 200 km/h z Rakouska a pronajaly si deset lokomotiv Siemens Vectron.

Březen:
6. Vláda schválila už několikátý harmonogram liberalizace dotované železnice. Ta se v první vlně týká především tratí Pardubice–Liberec–Ústí nad Labem a Ostrava–Opava–Krnov–Olomouc, kde by měli vítězové chystaných tendrů vyjet až koncem roku 2020. Předchozí harmonogram přitom počítal s prosincem 2018.

Duben:
7. Začal fungovat Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře. Výběr jeho předsedy připomínal spíše tragikomedii, hodnotící komise napoprvé dala dvěma uchazečům stejný počet hlasů, vláda na první pokus Pavla Kodyma ani předsedou nejmenovala. Liknavost s přípravou úřadu musel stát vysvětlovat v Bruselu.

Květen:
8. Ředitelství vodních cest po deseti letech výstavby a dvou investovaných miliardách slavnostně otevírá plavební komoru Hněvkovice nad Týnem nad Vltavou, čímž definitivně vzniká stokilometrová vodní cesta z Českých Budějovic na Orlík, pro menší lodě až do Hamburku. Sezona je ale neúspěšná, o prázdninách plavbu pod Týnem zastaví sucho.

Červen:
9. Ministerstvo dopravy vypisuje tendr na provozovatele mýta za 29 miliard korun. Podmínky kritizují všichni případní zájemci. Zcela nepochopitelně (ovšem na základně usnesení vlády) chce stát rozšířit zpoplatněné úseky o 900 km, což podle expertů nedává smysl. Zakázku zkoumá ÚOHS a je možné, že ji zruší. Předběžně už zakázal uzavření smlouvy.

Srpen:
10. Do Prahy začíná létat Qatar Airways. Katarský dopravce začíná s jedním letem denně, později přidává druhou frekvenci.

11. Flixbus spouští bitvu s RegioJetem na vnitrostátních linkách. Start se německé společnosti ale příliš nepovedl kvůli častým zpožděním a bloudícím řidičům. RegioJet v reakci na nástupu změnil ceník i podmínky na stornování jízdenek.

Září
12. Začal platit zákon, podle kterého nesmí být mimo zastavěné území v ochranném pásmu dálnic a silnic I.třídy žádný billboard. Majitelé reklam pojali zákon svérázně: buď ho zcela ignorují nebo billboardy polepili českou vlajkou. Stát mezitím projevuje obdivuhodnou neschopnost nelegální reklamu zakrýt a odstranit.

Říjen:
13. Travel Service oznamuje, že vykoupí akcie od Korean Air a ovládne tak České aerolinie. Transakci musí schválit ještě antimonopolní úřady. Travel Service v závěru roku oznamuje ještě objednávku na dalších devět Boeingů 737 MAX, poprvé má základnu i v USA.

14. Svůj provoz končí druhý největší německý letecký dopravce Air Berlin. Firma vstoupila do insolvence už v srpnu. Většinu letadel i slotů nakonec získala Lufthansa.

Listopad:
15. Kellnerova PPF oznamuje, že kupuje Škodu Transportation. Končí tak divoký rok, kdy se nejprve mluvilo o koupi čínskou CRRC, později Danielem Křetínským.

Prosinec:
16. GW Train vyjíždí na Šumavu. Naplňuje se tak nejsledovanější a dosud největší zakázka na dopravce na české železnici.

17. Letiště Praha překonává poprvé metu 15 milionů cestujících za rok, za celý rok 2017 hlásí dvouciferný růst.

Štítky

4 komentáře

Klikni pro vložení komentáře
  • Děkuji za vaši činnost a pravidelný přísun nového obsahu, doufám že vaše píle neskončí v roce 2017 ale bude pokračovat dále.
    PS: Neustále čeká na článek o vlakové havárii v Brumově Bylnici (Vlárská trat)

    • Dobrý den, děkujeme. Nechceme psát o každé nehodě, spíše čekáme, co zajímavé vyplyne z vyšetřovací zprávy.

    • A co se tam stálo?
      Úspěšný rok 2018 tomuto zajímavému portálu a vše nejlepší do dalších let i jeho autorům.

  • Doplnil bych prosincovou expanzi Regiojetu přes Brno do Vídně/ Bratislavi. Dale redukci spojů flixbusu.
    A co se nevyřešilo je dle mého názoru neresena nedostatečná kapacita železničních tratí (Praha – Česká Trebova; Praha – Ústí nad Labem). A rekonstrukce bez zvyšování tratovych rychlostí, čí chybějící úsek dálnice D3 ve středních Čechách.

Newsletter

Partneři


Výběr editora