Přehledně: miliarda do oprav nádraží. Které stanice SŽDC vylepší letos a příští rok?

Vizualizace budoucí podoby havířovského nádraží. Foto: KOHL ArchitektiVizualizace budoucí podoby havířovského nádraží. Foto: KOHL Architekti

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) aktualizovala seznam nádražních budov, které letos projdou opravou. Letos do nich chce investovat miliardu korun.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) aktualizovala seznam nádražních budov, které letos projdou opravou. Letos do nich chce investovat miliardu korun. Dosud to bylo 800 milionů korun. Střednědobý plán oprav a rekonstrukcí nádražních budov počítá s tím, že se do roku 2023 investuje do různě velkých projektů přes 10 miliard korun.

Během zhruba 1,5 roku od převzetí budov do správy SŽDC se rozběhly menší opravy na téměř čtyřech stovkách nádraží. Na sklonku uplynulého roku se nám podařilo zahájit první větší investiční akce. Běží rekonstrukce v Lipníku nad Bečvou, Přerově, Kuřimi, Hradci Králové, Turnově, Břeclavi či Sokolově,“ uvedl náměstek generálního ředitele SŽDC pro správu majetku Tomáš Drmola. V první vlně chce SŽDC opravit nádraží v krajských a  okresních městech.

Miliarda korun letos půjde hlavně na menší akce a přípravu projektů. Největšími letošními akcemi jsou opravy budov v  Břeclavi, Kolíně, Tachově, Bohumíně či Hradci Králové.

Zatímco letos probíhají z důvodů náročné projektové přípravy především opravy menších nádraží, už v příštím roce by se měly začít revitalizovat větší výpravní budovy jako například Praha-Smíchov, Jihlava, Opava západ nebo Havířov. „Upozorňuji, že hovoříme o předpokladu, který se samozřejmě může měnit na základně projektů a soutěží na zhotovitele. Rozhodně však finanční objem na správu, opravu a investice poroste. V roce 2019 odhaduji sumárně jejich výši na přibližně 2,9 miliardy korun. Tento trend bychom chtěli udržet i v dalších letech,“ pokračoval Tomáš Drmola.

V případě větších nádraží se finanční částky potřebné na jejich opravu pohybují v řádech stovek milionů korun, náročnější je také příprava jejich rekonstrukce. Už příští rok by se ale měla začít opravovat Fantova budova na pražském hlavním nádraží, v dalších letech dojde i na opravy nádražních budov v Plzni, Českých Budějovicích, Pardubicích, Teplicích či Mostě.

Podle Drmoly to neznamená, že vynechají jiná menší města či obce. „I to nejmenší nádraží v nevyhovujícím stavu, které ohrožuje zdraví a bezpečnost lidí, musíme neprodleně opravit. Někdy se tak lidé pozastavují nad tím, že se opraví relativně málo využívané nádraží, oproti tomu na podstatně vytíženějším se stále nic neděje,“ doplnil Drmola.

Letošní investice do nádražních budov podle krajů v milionech korun.

Olomoucký 142,1

Středočeský 135,8

Jihomoravský 114,9

Moravskoslezský 106,8

Ústecký 89,5

Královéhradecký 87,3

Praha 71,1

Karlovarský 63,7

Plzeňský 57,4

Liberecký 54,2

Vysočina 54,1

Jihočeský 38,9

Zlínský 28,9

Pardubický 23,2

Celkem 1,068 miliardy

Největší investice do nádražních budov v letošním roce v milionech korun

Břeclav 70

Kolín 67

Tachov 56,4

Bohumín 44

Hradec Králové 43,9

Semily 35,2

Velké Meziříčí 35

Ostrava hl. n. 34,5

Šternberk 33,1

Přelouč 31,5

Největší plánované investice do nádražních budov v roce 2019 v milionech korun

Praha hl. n. 1000

Praha-Smíchov 160

Havířov 74

Jihlava 70

Beroun 55

Opava západ 54,5

Ivanovice na Hané 38,5

Prostějov místní nádraží 38

Martinice v Krkonoších 28,8

Chodov 28

Tagy nádražní budovy SŽDC
14 komentářů