Železnice

PŘEHLEDNĚ: Kolik doplácí stát na dálkové vlaky ČD. Nejvíce prodělává Praha-Rakovník

InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy
InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy

Rychlíky mezi Prahou a Rakovníkem byly i loni nejztrátovějšími dálkovými vlaky v síti Českých drah. Každý kilometr, který tyto rychlíky ujely, znamenal pro České dráhy ztrátu 208,2 Kč. Dopravci ji doplatilo ministerstvo dopravy.

Vyplývá to z výkazu skutečné ztráty za rok 2016, které České dráhy musí předkládat každoročně ministerstvu dopravvy. Redakce Zdopravy.cz ho získala na základě žádosti podle zákona o svobodném přístupu k informacím.

V seznamu nejsou rychlíky Plzeň – Most a Pardubice – Liberec. Jejich provoz loni zajišťovaly České dráhy podle jiné smlouvy, než hlavní velké desetileté. Na jejím základě si stát objednává dálkové vlaky v objemu přes čtyři miliardy korun.

Zhruba desetina z této částky jde na vlaky linky Ex2. To jsou dálkové spoje z Prahy na Slovensko přes Horní Lideč nebo do Zlína a Luhačovic. Jejich ztrátovost loni stoupla. Vlaky přitom jedou z velké části po úseku, který nyní vůbec v závazku veřejné služby – v případě slovenských expresů do Hranic na Moravě, v případě zlínské větve do Přerova.

České dráhy sice tvrdí, že na trase Praha – Ostrava jsou v zisku, na velké části trati v souběhu s touto trasou ale prodělávají. Loni stoupla ztráta na 402 milionů korun a 191 korun za kilometr. Soukromí dopravci dlouhodobě tlačí na to, aby stát na této trase přestal vlaky objednávat.

Znovu stoupla ztrátovost nočních spojů, které ale ministerstvo dopravy od příštího jízdního řádu přestane mezi Prahou a Košicemi úplně objednávat.

Naopak velký pokles ztrátovosti zaznamenala loni dálková trasa z Děčína do Břeclavi, pod kterou jsou zahrnuty jak vlaky z Berlína, tak z Vídně, Budapešti a Bratislavy do Prahy. Pro České dráhy jde o nejméně ztrátovou linku, na každém kilometru loni prodělaly jen 48,3 Kč.

Oproti roku 2015 jde o zlepšení o téměř třetinu, v absolutním vyjádření o sto milionů. Důvodem je především rostoucí zájem o dopravu vlakem mezi Prahou a Brnem. Výrazně také klesla ztrátovost pomalejších rychlíků Praha – Brno přes Pardubice.

Report skutečné ztráty po jednotlivých linkách za rok 2016 (zdroj: Ministerstvo dopravy)

Linka č. z – do Ztráta (mil. Kč) Ztráta (Kč/vlkm) Dopravní výkon (tis. vlkm)
1 Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava – PL/SK -83,4 -174,0 479,5
2 Praha – Pardubice – Olomouc – Luhačovice/Zlín/SK -402,5 -191,1 2106,2
3 DE – Ústí n.L. – Praha – Pardubice – Brno – SK/AT -237,9 -48,5 4901,7
4 AT/SK – Břeclav – Otrokovice – Ostrava – PL -93,6 -124,9 748,9
5 Praha – Ústí n.L. – Cheb -186,0 -110,9 1676,8
6 Praha – Plzeň – Klatovy/Cheb/DE -350,4 -143,9 2435,5
7 Praha – Č. Budějovice – A/Šumava -269,5 -139,2 1936,8
8 Brno  – Ostrava – Bohumín -248,8 -142,4 1746,4
9 Praha – Havlíčkův Brod – Brno/Jihlava -289,0 -146,3 1975,5
10 Praha – Hradec Králové – Trutnov/Ústí n. Orlicí – Letohrad – PL -275,2 -174,1 1580,6
11 Brno – Jihlava – Č. Budějovice – Plzeň -291,8 -153,4 1901,7
12 Brno – Olomouc – Jeseník/Šumperk -118,0 -141,4 834,9
15 Ústí n.L. – Liberec -75,6 -123,8 610,3
17 Praha – Č. Budějovice -22,7 -208,2 109,1
18 Praha – Pardubice – Olomouc – Vsetín/Luhačovice/Veselí n.M. -225,9 -113,4 1992,4
19 Praha – Pardubice – Brno -139,6 -95,1 1468,3
20 Praha – Ústí n.L. – Děčín -105,3 -104,9 1004,0
21 Praha – Turnov – Tanvald -74,9 -141,4 530,0
22 Kolín – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk -69,7 -125,1 557,0
23 Kolín – Ústí n.L. -85,3 -113,0 754,6
24 Praha – Rakovník -65,7 -208,2 315,7
26 Praha – Příbram – Písek – Č. Budějovice -88,8 -143,9 617,2
27 Ostrava – Krnov – Olomouc/Jeseník -97,9 -143,2 683,6
28 noční spoje (Praha – Olomouc – PL/SK, DE – Praha – Brno – SK, AT- Břeclav – Ostrava – PL) -145,9 -205,8 708,8
29 Cheb – Pomezí n.O. – DE -6,6 -167,4 39,4
Celkem -4050,0 -127,7 31715,0

14 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Bylo by fajn (jen tak pro srovnání) napsat, která silnice prodělává státu nejvíce. Jen tak pro zajímavost. Že to nejde? Já myslím, že ano, když se na výpočtech „rentability“ úseků železniční sítě v Dlážděné a na krajích dobře živí tolik šikovných „odborníků“, tak by je Krejčí a jiní z krajů, mohli půjčit i do jiného dopravního sektoru:-)

  • Když ve sloupci Ztráta je záporné číslo, navozuje to dojem, že jde o zisk. Nebyl by v tomto případě jasnější nadpis Hospodářský výsledek nebo Bilance?

    • Už jsme to diskutovali dříve na naší Facebook stránce – tabulka je převzatá bez modifikací od Ministerstva dopravy, které ji získalo od Českých drah. Pokud by linka byla v zisku, není vůbec důvod, aby byla na tomto seznamu.

  • Jenže dokud stát neprosadí vzájemné uznávání jízdenek, je nemyslitelné, že by ČD přestaly na páteřních linkách jezdit – to by si snad stát ani nelajznul, neb by se to rovnalo totálnímu rozbití systému…

  • Pane Sůro,
    máte v té tabulce evidentní chyby, třeba u linky R17. R17 je původní označení pro linku Pardubice – Jihlava, která ovšem v roce 2016 nejezdila. Velmi nízký výkon u R17, který v tabulce máte, fakticky neodpovídá žádné z linek, která v roce 2016 jezdila, už vůbec né lince R26 Praha – Příbram – Písek. Mimochodem i původní R17 měla vyšší výkon, než který máte v tabulce. V článku tak máte chybnou interpretaci tabulky, kdy výsledky podivné linky R17 přisuzujete lince R26, která má dle tabulky roční ztrátu 143,9 milionu, což neodpovídá vašemu tvrzení, že je ztráta linky Praha – Příbram – Písek – České Budějovice stejná jako ztráta linky Praha – Rakovník. Tak si to, prosím, opravte, špatnou iterpretací šíříte nepravdivé informace.

    • Tabulka je z MD, poskytují ji České dráhy ministerstvu, pošlu Vám ji mailem. Se ztrátou u R26 máte pravdu, to jsem opravil.

  • Pokud je 208 Kč / km pouze ztráta, a těmi vlaky ještě někdo jezdí, tak bych nechtěl vidět čistě nákladovou cenu. 250? 300?

    Jestli je 10 -15 kč / km dopravní cesta, kdyby 30 kč / km palivo, 20 – 30 kč / km personál , tak furt neskutečný ranec peněz padne za co? Za udržování toho vozového „parku“ 150 korun / km ??? I Desiro by stálo polovic… (nájem býval kolem 1000 eur denně)

  • Tak nejvíc prodělává linka Praha – Rakovník a Praha – ČB, ale přes Písek nebo Tábor? Protože podle mě neodpovídá tedy informace v textu, že prodělává ČB přes Písek, když je v tabulce víc v mínusu linka přes Tábor.

    Díky.

    • Jo, tak pokud by se to bralo takto, tak je to fakt. Je to škoda, moje oblíbená trať, ale JŘ je tam fakt špatný…

  • „Nejvíce prodělává Praha Rakovník“ Tak když pomineme zoufalý stav infrastruktury této linky, tak to evidentně je prostě tím, že ČD se účastní PID a lidé mají levné jízdné. Takže to není o zlých špatných ČD, ale o levném jízdném. Takže si zrušme dotace, dle tabulky všude možně, ale adekvátně se zvýší jízdné na mnohde naprosto nekonkurenceschopnou úroveň s autem. To je třeba si uvědomit a nelhat.
    Třeba ejhle Ostrava Krnov Olomouc, má ejhle 143Kč/km. A to je to postižené Sudety (malá hustota lidí), a ze strany Olomouc – Brnuntál nic moc trasování a stav infrastruktury. Jezdí se tam pohodlnými pouze 20let starými vlaky. Pořád nevidím, proč tam někdo chce zuřivě soutěžit. Ano je to daleko od Prahy, takže pokusný králík dobrý.

  • „Zhruba desetina z této částky jde na vlaky linky Ex2. To jsou dálkové spoje z Prahy na Slovensko přes Horní Lideč nebo do Zlína a Luhačovic. Jejich ztrátovost loni stoupla. “
    To je nějaké zadání to neustále pseudo rozmazávat? Mě se líbí, jak ČD mají povinnost vše zveřejňovat, což sice částečně chápu, soukromí nemusí.
    Mě by naopak strašně zajímaly zhodnocení počtu pasažérů v rychlících Plzeň Most. Zda tato pseudosoutěž někam vedla. A i na jiných linkách které jsou obsluhovány mimo síť soukromými dopravci na samostatné jízdenky. Typu Karlovy Vary -Františkovy Vary. Tam už výsledky musí být známy dlouhodobě. Zda došlo k růstu poklesu nebo co.
    Koncept linky přes Vsetín se změnil, jede to dýl, obsluhuje se víc zastávek. Je tedy víc „závazková“. A tím podle mě také vzrostla dotace. Protože je to vlastně míň konkurenceschopné, víc energeticky náročné a víc „dopravně obslužné.“
    Já naprosto odmítám, že by tato linka měla přejít do komerčního režimu. Tvoří páteř celého regionu Vsetínska, Valašského Meziříčí, návazných spojů a přepravy do okolí typu Hranice, Olomouc, Slovensko a pod. Jednotná jízdenka, přepravy kol, vozíčkářů. Ať si soukromí štěkají jak chtějí.
    Nočních vlaků je mi líto. Kvůli obchodu mezi ČR a SK a okrajovým časům. Ne každý chce cestovat přes noc jako někteří Ukrajinci. Bohužel v těchto volbách je výběr z bláta do stejného bláta. Není co vybrat. Kromě komunistů, kteří zase v jiných oblastech nejsou příliš „ok“.

    • Zadání to není. Jsou to peníze z veřejných prostředků, proto zveřejňovat musí. GWTR začala jezdit loni v prosinci, takže tato čísla budou za celý rok příští rok. Koncept Ex2 se měnil až s letošním GVD, tohle je o minulém.

    • Možná tato linka nemusí být v komerčním režimu , ale taky na ní nemusí v budoucnu jezdit nutně ČD.