Železnice

Přehledně: kde od neděle zrychlí vlaky. Pendolino pokoří do Ostravy nový rekord

Jednotka Pendolino Českých drah na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra
Jednotka Pendolino Českých drah na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra

Desítky miliard korun investované do české železnice se od neděle projeví kromě plynulejší jízdy i jinak. Na některých trasách dojde ke zkrácení jízdních dob. Ne vždy bude důvodem ale jen lepší stav tratě. Často je zrychlení i důsledkem nového konceptu a zrušení některých zastávek.

To je nejlépe vidět na trase Západního expresu, jak se nově bude nazývat spojení z Prahy do Plzně a dál do Chebu nebo do Mnichova. Zatímco dnes jede nejrychlejší vlak z Prahy do Mnichova 5 hodin a 53 minut a některé přes šest hodin, nově pojedou všechny přímé expresy 5 hodin a 43-45 minut. Oproti vlakům, které dnes jedou 6 hodin a 6 minut, tak jde o zkrácení o 20 minut.
Za rychlejším spojením ale zatím nelze hledat zásadní investice do infrastruktury, nýbrž hlavně změnu provozního konceptu. Z Prahy do Plzně vlak nikde nestaví. Z 1 hodiny a 37 minut je tak u Západních Expresů od neděle o 12 minut kratší doba, pouze pendolino oproti stávajícímu stavu zpomalí. Podobně se zrychlí i spojení až do Chebu, kde se jízdní doba zkrátí až o 17 minut.

Mikroskopické změny jsou na hlavní trase Praha – Ostrava. Většina vlaků tu pojede stejně jako dosud, přesto zde padne rekord: pendolino poprvé zvládne cestu z Prahy do Ostravy-Svinova za 2 hodiny a 52 minut, o minutu rychleji, než dnes. Takový čas se týká ale jen Košičanu, ostatním potrvá cesta i nadále 2 hodiny a 53 minut. Ke zrychlení dojde i přesto, že nově začne zastavovat i v Praze – Libni. K minutovým posunům dochází u vlaků mezi Prahou a Brnem. O deset minut se zkrátí například doba jízdy z Hodonína do Brna, ve směru zpět o 7 minut. Z důvodu zachování přípojů v úseku Hodonín – Olomouc budou prodlouženy pobyty ve stanici Hodonín na 10, resp. 14 minut. O celkem 15 minut kratší bude cesta dálkových vlaků Metropolitan z Prahy do Budapešti.

Efekt modernizace poznají cestující na méně vytížených tratí. Rychlíky Brno – Jihlava po nedávné velké rekonstrukci zrychlí o 6 minut na 1 hodinu a 50 minut. Rychlejší cesta bude i přes trať Aloise Nebela: mezi Hanušovicemi a Jeseníkem zrychlí o 12 minut.

Největší zkrácení jízdních dob zažijí cestující mezi Ústím nad Orlicí a Lichkovem Díky odstranění současných pobytů v Letohradě dochází ze směru Králíky ke zrychlení cestovních časů až o 30 minut. Cestu z Letohradu do Pardubic a zpět tak bude možné běžné zvládnout pod 1 hodinu, ranním spěšným vlakem 1978 s odjezdem z Letohradu v 6:31 dokonce za 49 minut a při cestě z Letohradu v 5:49 a přestup na rychlík vyšší kvality v Ústí nad Orlicí dokonce za 47 minut.

 

24 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Bohužel ne všude vlaky zrychlí. Zcela pro mě nelogicky se zručily některé expres rychlíky Praha Tábor Budějovice (Linz), respektive byla vložena zastávka v Benešově. Takže vlaky jsou pomalejší o 4 minuty nejméně a trasa mezi Prahou a Budějovicemi je opět více než 2 hodiny. Nechápu, kdo to navrhnul?
    Dokonce spoje mezi Benešovem a Táborem jsou u něktreých rychlíků pomalejší o minutu, ačkoli vlaky staví stejně jako doposud.
    Dokud nebude zcela zmodernizován celý koridor, pak prostě nikdy rychlíky nebudou jezdit vyloženě rychle. 🙁 🙁

    • O celé 4 minuty pomalejší? No tedy fakt to je tragédie. Za to by měl někdo být veřejně lynčován.

    • Mirekku,melo by to byt opacne a jizdni rady se upravovat tak,aby vlaky jezdily o 4min rychleji,nikoli pomaleji.bohuzel na ctvrtem koridoru se z nakeho duvodu stale jezdi v hodne usecixh po jednokolejce a v praze pomalu.to jeste potrva radu let.a stejne tak dalsi koridory.pritom by tes i staciko lepe plabovat spoje a vlaky by nemusely cekat v tabore 7 minut uplne zbytecne.uf.

    • Kolik těch expresů stojí v Benešově? Jeden. Z kolika?
      Na jaře začne stavba Dynín – Ševětín, nebude to prodloužení o 4 minuty (svět se zboří, že?) s tím třeba souviset?

    • Petre na jare zacne usek sudomerice votice, az nekdy na podzim a jestli vubec zacne usek dynin. jsou to ale nove useky,ktere nijak neovlivni stavajici provoz.rozhodne ne v roce 2018,mozna v dalsim obdobi vystavby.

  • Nemůžu si pomoct, ale nějak mi ty články J.S. na téma „taxem si jednou listoval kursbuchem“ připadají trochu už na hlavu padlé. Od bombastického „objíždění ČR“ pro cesty Vídeň-Berlín, přes „přímé vozy z ČB do MB“ (wow, LOL, opravdu?), issue s minutovým nepřípojem osobáku na expres v Chebu až po „rekord“ zlepšující cestu do Ostravy o 1 (slovy jednu) minutu…

    • Michale, je to věc názoru. Důležitý je, že kje tu server, který přináší aktuální info z dopravy z Čech i ze světa. Jsem za to rád. 🙂

    • Pikeheade, neřeš to. Prostě se jedná o články dle zaměření webu a byť význam některých zpráv typu minuta tam či zpět je velmi nízký, ničemu to nevadí.

  • Nevím jak v jiných oblastech,ale je nepochopitelné, že se na tratích v okolí Brna železnice dobrovolně vzdává vyšší cestovní rychlosti. Jízdní doby rychlíků hlavně ve směrech na Žďár nad Sázavou, Olomouc,Přerov, Jihlavu i Břeclav by mohli být i o desítky minut kratší. Chápal bych,kdyby byla jízdní doba mírně navatovaná kvůli rovnání důsledků provozních mimořádností, nebo pomalých jízd, ale to co se děje v této oblasti několik posledních let se dá jen těžko vysvětlit. Vypadá to, že někdo uměle a úmyslně přihrává cestující konkurenčním druhům dopravy, nebo usilovně pracuje na zrušení vlaků z důvodu pomalosti a tím pádem i nevytíženosti.

    • Souhlas. Tuhle trasu neznám, ale celkově mám pocit, že někdo nechce podporovat železniční dopravu tak, jak by to tu už mělo být nejméně 10 let. Je rok 2018 a vlakem se vyplatí jezdit jen po koridorech.

    • Jen jaksi nepíšete, že by pro to byla potřeba modernizace tratí v řádu desítek miliard.

    • A8n penize na to jsou.dokonce se casto hovori jak ted ve vyberovyxh rizenich padaji ceny dolu.klidne o nekolik set milionu nebo dve miliardy… navic to hodne dotuji programy z eu. To neni vse hrazene z rozpoctu ministerstva dopravy.to by se nepostaviko a nezmodernizovalo twmer nic. 🙁

    • On se předřečník tváří, jako by to šlo provést škrtnutím pera. A zrychlení v řádu desítek minut do Břeclavi bych rád viděl. Leda by postavil ten Hyperlup.

  • Brno – Jihlava houby o 6 minut! Pro nás, co jezdíme Č. Třebová – Třebíč, se to zrychlí o 31 minut tam a o 34 minut zpátky!!! Wow! To za ty prachy stálo. :-)) Je to díky navázání Railjetů místo Rx-ek na R na Jihlavu.

    • Tak super.to je velka uspora casu! Konecne se taky neco szdc podarilo. 🙂

    • Stíhá to i vlak na Břeclav a Hradiště, který jinak o minutu ujížděl.

  • Zajímavé je, že autobusy na trase Praha – Mnichov jsou pořád o minimálně hodinu rychlejší. Ať žije profesinálně řízené ministerstvo dopravy a výběrová řízení.

    • Vzpomínám, jak se po revoluci strašně, strašně chvátalo s výstavbou D5. Škoda, že takhle rychle nepostavili i železnici.

    • Ale to je nejen problém na české straně. Najděte si někde studii, v jakém stavu je trať z hranic do Řezna. Autobusem jedete po dálnici celou cestu a to, že Ťok zazdil železniční stavby, které se po jeho vykopnutí musí znovu rozjíždět, je někde znát.
      Nebojte se, dočkáte se. Až se i Němci rozhoupou a na své straně rekonstruují trať, jízdní doba se zkrátí o hodinu.

    • Pokud ale pojedete v dopolední špičce z Mnichova a přijedete kolem páté do Prahy, už to tak super nebude 😉 Ta trať je ostuda, ale rozhodně autobusům konkuruje – v tom spočívá ta ostuda.

    • Možná, že tu železnici nepostavili proto, že je přepravními výkony 20x méně důležitá než ta dálnice…

    • SŽDC jsou pro mě totální žabaři. Něco jako ŘSD. Jsou to příspěvkové organizace, lidi tam asi mají malé mzdy, všichni bydlí v Praze a na regiony kašlou.
      A ministerstvo dopravy by mělo mít rozpočet aspoň 120 miliard ročně, aby investovalo do nových dálnic, silnic a modernizací koridorů. Sorry, ale tohle je asi i cílená neochota vlády nepodporovat infrastrukturu. Pro mě totální zklamání.

    • Autobusy jsou až o hodinu rychlejší, protože silniční infrastruktura je výrazně kvalitnější a kratší než železniční. Nicméně hlavní prostředek dopravy je jako obvykle je osobní auto, autobusy jsou spíš pro sociálně slabší vrstvy.

    • Pavle verejna doprava je zejmena pro ty,kdo nemohou cestovat autem.treba mladez studenti duchodci ne kazdy ma ridicak neo je schopen ridit… a take s vami nesouhlasim ze bus je vzdy rychlejsi nez vlak.treba trasa budejovice praha je lepsi vlak.zaveze vas totiz primo do center mest. Naopak treba busy z plznevdobphy stavi na zlicine a pak musite cca 30min metrem do centra. Takze vlak je take vyhodnejsi…

Newsletter

Partneři


Výběr editora