Doprava ve městě Letectví

Praha zvažuje prodloužit metro na letiště, do Čakovic i Petrovic

Letiště Václava Havla. Foto: Letiště Praha
Letiště Václava Havla. Foto: Letiště Praha

Praha křísí plán metra na letiště, který už v minulosti měla připravený. Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) dnes oznámil, že začal prověřovat možnost protažení metra A až na letiště. Rovněž chce nově prověřit, zda metro C neprodloužit namísto stanice v polích s názvem Letňany až do Čakovic nebo zda se nevyplatí prodloužit linku trasu A i východním směrem.

DPP oznámil prověření nových plánů v tiskové zprávě. Zatím zadal studii, která má prověřit možnost prodloužení obou linek.
Podle tiskové zprávy je zajištění obsluhy ruzyňského letiště kapacitní kolejovou dopravou vedením města dlouhodobě vnímáno jako jeden z nedůležitějších úkolů v rozvoji dopravní infrastruktury na území Prahy. „Vedle možnosti prodloužení metra A vedení města ve spolupráci se SŽDC dále zvažuje propojení Letiště Václava Havla s centrem pomocí odbočky z modernizované železniční tratě Praha – Kladno,“ uvedl DPP v prohlášení.

Železnice na letiště se stala velkou prioritou i na SŽDC, jde ale o podstatně časově náročnější stavbu, u které není stále ještě jisté ani trasování Prahou 6. V případě metra by byl úsek k postavení podstatně kratší.

Praha už metro na letiště jednou chystala. „V přípravě prodloužení trasy metra A na ruzyňské letiště se v minulosti dospělo do stadia zajištění zpracování návrhu dokumentace pro územní rozhodnutí. Dále již činnost vzhledem ke změně náhledu na daný záměr nepokračovala. V současné době je vedením DPP zadána studie, která do konce tohoto roku prověří možnost prodloužení trasy metra A na ruzyňské letiště za současného zohlednění vývoje, k němuž došlo od zpracování původní, v některých aspektech překonané dokumentace,“ uvádí DPP v tiskové zprávě.

Dohodla jsem se s DPP, že tyto možnosti prověří. Ze závěrů studie by měl vyplynout odhad možných nákladů na toto řešení a rovněž časový odhad možné realizace. Závěry této studie budou sloužit jako podklad k rozhodnutí, zda tato varianta bude z naší strany nadále variantou preferovanou,“ říká pražská primátorka Adriana Krnáčová.

Podle mluvčí DPP Hany Pohanové  byly obě studie objednány u Metroprojektu Praha na základě výsledků poptávkového řízení.
Cena za studii prodloužení trasy A je 379 500 Kč, za studii prodloužení trasy C je 480 000 Kč. Metroprojekt připravuje i kolejové napojení letiště pro SŽDC.

Ve hře je i prodloužení metra C z Letňan do Čakovic, aby došlo ke zrychlení přesunu lidí z této oblasti do centra. Stejně tak chce Praha prověřit i prodloužení trasy A u východní části z Hostivaře do Horních Měcholup a Petrovic. „Za klíčové považuji porovnání s povrchovou kolejovou dopravou, abychom znali parametry různých variant,“ řekl náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas Petr Dolínek.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
František
Host
František

Nejjednodušší by bylo opsat od silničářů „salámovou metodu“, postavit druhou kolej z Buben do Dejvic a z Veleslavína do Hostivice a k tomu odbočku na letiště. Metro A už je tak zahnuté, že prodloužení z Motola sice možná vyjde levněji než nyní protlačovaný železniční tunel, ale rychlost bude srovnatelná z autobusy z Veleslavína, odpadl by akorát přestup u vybraných spojů. Tahat A podél tramvají a železnice mi také přílišný smysl nedává. Tramvaje pak dopadnou podobně jako ve Vokovicích, navíc by tam stejně jezdila jen část spojů. To už mi přijde lepší na okraj Petrovic dotáhnout C (s možným pokračováním do… Číst vice »

Daniel
Host
Daniel

Neuvažuje se spíš metro A za Veleslavínem rozbočit na dvě větve?
Na letiště by to tak vedlo docela přímo a stejně není opodstatnitelné, aby tam zajížděla každá souprava. Totéž platí o Motolu.

František
Host
František

Tisková zpráva hovoří jasně, ze stanice Nemocnice Motol. On by z Veleslavína už nebyl problém ani s tou železnici, jen by se z části spojů muselo směrem do města přestoupit na metro či tramvaje. Mně to připadá, že už v Praze opět probublává na povrch styl pana primátora „Böhma“. A lidi po tom volají, neboť jsou nervózní, když se chvíli nelije další beton do silnic a metra, jedno kde.

Bob
Host
Bob

A nebylo by lepší, levnější a rychlejší prodloužit na letiště linku B ze Zličína?

Jen tak
Host
Jen tak

Ryhlejsi a levnejsi asi ano… ale kdo by s tim jezdil? Objizdi to celou prahu…

Acko tam ma jenom malou zajizdku k motoli, jinak je to primocara cesta z centra na letiste.

Vojta
Host
Vojta

To se ale Tondovi Blanikovi nebude libit… 😀