Doprava ve městě

Praha rozšíří parkovací zóny o další desítky tisíc míst

Způsoby parkování v pražských ulicích. Foto: Petr Horský
Způsoby parkování v pražských ulicích. Foto: Petr Horský

Přes 25 tisíc parkovacích míst v Praze přejde od příštího února do nového systému zón placeného stání (ZPS). Do loni spuštěného systému se připojí Praha 3 a Praha 7. Rozšiřování systému bude pokračovat dál v průběhu roku, v létě je na řadě Praha 4.

Pro obyvatele Prahy 3 a 7 by nemělo jít o tak velkou změnu, jako loni například pro některé obyvatele jiných částí. Parkovací zóny tu už platí, teď se jen změní systém. K modrým vyhrazeným čistě pro rezidenty přibudou ještě smíšené fialové, kde mohou parkovat i nerezidenti a oranžové pro návštěvníky. Jiný bude i systém kontroly, místo pochůzkářů zkoumajících platnost papírových karet a lístků  bude ulicemi projíždět vůz s automatickým systémem, který ověří, zda mají lidé zaplacené parkování nebo ne. Strážníci se tak budou moci více zaměřit na problémové lokality a notorické neplatiče.

Příprava přechodu zón placeného stání pod nový systém, který odstartoval loni v Praze 5, 6 a 8, už začala. Na webu parkujvklidu.cz je už podrobně k dispozici plán jednotlivých ulic pro Prahu 3 i Prahu 7. Mapa ukazuje, do jakého typu placení budou nové zóny spadat. Současně už začala výměna dopravního značení.

V Praze 3 bude pod zónou placeného stání celkem 14 850 míst na ulicích, z toho 9 860 míst bude v modrých, 4 300 míst ve fialových a 790 míst ostatní (invalidé, zásobování a jiná). V Praze 7 bude v zóně 9 620 parkovacích míst, z toho 6 460 stání v modré zóně, 2 090 stání ve smíšené (fialové) zóně 520 míst v návštěvnické (oranžové) zóně 550 míst ostatní. Počet parkovacích míst ubyl zejména v souvislosti s důraznějším vytlačením vozidel z blízkosti křižovatek a před přechodů pro chodce. To umožnily mimo jiné i nově zprovozněné hromadné garáže pod Letnou.

Všechny parkovací karty vydané pro Prahu 3  a 7 mají platnost jen do 31. ledna 2018. To však neznamená, že si musí všichni dojít opět na úřad. Ve skutečnosti se jim jen k 1. únoru 2018 jejich platná parkovací karta transformuje na on-line parkovací oprávnění. Jeho platnost si všichni mohou ověřit na svých Osobních stránkách k nimž dostali při nákupu poslední parkovací karty přístupová hesla. Pokud někdo heslo zapomněl, úřad mu kdykoliv vygeneruje nové.
Ceny pro rezidenty zůstávají stejné, jako dosud: 1200 Kč za první auto na rok. Hodina parkování pro návštěvníky bude za 40 Kč, v případě Prahy 3 je poplatek různý podle místa, kde lidé zaparkují: 15-40 Kč. Pokud však návštěvník zaparkuje v modré zóně, platí 60 korun za hodinu na Praze 7 nebo v části Prahy 3 po ulici Jana Želivského, 40 korun od Želivského po Jarov.

Od února dojde k malé změně i v městských částech Praha 13, Praha 16 a Praha 22. I když na většině jejich území nebude dosud parkování zpoplatněno, systém parkovacích zón se zavede na exponovaných místech. V případě Prahy 13 jde o parkování u polikliniky Lípa v Nových Butovicích a před Úřadem městské části, v případě Prahy 16 u zdravotního střediska v ulici Sídliště, v Praze 22 v Uhříněvsi před úřadem městské části a v nejbližším okolí.

Data z Technické správy komunikací ukazují, že i přes částečný odpor lidí proti novému systému zón jejich zavedení městu pomohlo a v městských částech, kde je již zavedený, jde snáz zaparkovat.

Podle vedoucího oddělení organizace dopravy pražského magistrátu Libora Šímy bude rozšiřování pokračovat i během příštího roku na Praze 4.

Přesná podoba rozdělení jednotlivých ulici na modré, fialové a oranžové zóny zatím ještě není známa, stejně jako ceník pro návštěvníky. Start systému je naplánovaný na začátek června, po dohodě s městskou částí může být termín ještě upraven.

Už letos došlo k zavedení ZPS v Praze 1 a 2. Parkovací zóny zatím nemá Praha 9 a 10 a ani se k přechodu na ně aktuálně nepřipravuje.

6 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Já se prostě divím, že si lidi nechají politiky takhle sr. na hlavu. Bych volil jakoukoliv stranu, která to zruší.
    40 Kč na hodinu. Maximálně 2 hodiny. Je to prostě další z šaškáren, jak vyhnat zákazníky z měst a udělat z nich mrtvé části. Nahnat lidi do shopping budek a internetových prodejů.

  • Počmárejte si celou Prahu modrejma čárama.
    Zkuste ještě okolo Prahy postavit hradby, aby k vám náhodou někdo nepřijel
    a nezaparkoval.
    A kdyby náhodou, tak mu dejte doživotí.
    Obzvášť přes víkend, kdy obyvatelé Prahy odjedou na chalupy, místa zejí prázdnotou,
    ale běda kdyby cizák zaparkoval.
    Co takhle ve zbytku republiky všude namalovat třeba žluté čáry, které budou zakazovat parkovat pouze Pražákům?

    • Vesničan se ozval…
      Možná bys mohl do Prahy přijet i jinak než autem. Pokud je to problém v pořádku, tak tam nejezdi.
      Pokud chceš počmárat celý venkov žlutou barvou, je to tvé právo, jen jsem zvědav, jak přemluvíš svého starostu k této blbosti 😀

    • Vždyť má naprostou pravdu. Cítím se úplně stejně jako on přestože jsem Pražan, ale bohužel obyvatel pouze Prahy 9, takže ať jedu kamkoliv jinam po Praze jsem vlastně úplně stejnej vesničan podle tvého hodnocení… Modrá smrt je prostě naprosté zlo, které nic dobrého nikomu nepřinese. Vlastně jo úředníkům přinese další peníze na rozkrádání a kamarádíčkování, ale prostému občanu zůstanou opět jen oči pro pláč.

    • Jakube, a co Vy? Také při výletech na venkov za Prahu jezdíte jinak než autem? Tohle je problém oboustranný. V Praze sice parkuje hodně mimopražských v Praze pracujících, ale na druhou stranu na vesnicích za Prahou žije také dost lidí, kteří mají nahlášené trvalé bydliště v Praze kvůli školkám a školám. Na venkově pak zatěžují dopravní infrastrukturu, užívají požitky bydlení blízko přírody a přitom daně platí v Praze..

    • Nikdo vám nebrání zaparkovat na kraji města a pokračovat hromadnou dopravou. A dokonce vám nikdo nebrání zaparkovat v těch zónách, jen musíte hold zaplatit.