Doprava ve městě Parkování

Praha 9 zavede parkovací zóny, zatím ve Vysočanech a Libni

Parkovací automat, foto: TSK
Parkovací automat, foto: TSK

Praha 9 je další městskou částí, která se ještě letos připojí k systému zón placeného stání. Ty mají regulovat problémy s parkováním a umožnit snadnější nalezení místa hlavně rezidentům dané oblasti díky zpoplatnění.

Zastupitelé zapojení do systému schválili už loni v prosinci, Praha 9 patřila dlouho k odpůrcům zavedení městských zón. Teď ho zavádí i kvůli tomu, že část parkujících aut se do městské části přesunula poté, co zóny zavedla sousední Praha 8.

Zpoplatnění se bude týkat zhruba 3 800 parkovacích míst, jejich přesná mapa aktuálně vzniká. „Jde zhruba o oblast od Balabenky po ulici Poštovskou,“ řekl radní Prahy 9 Tomáš Holeček. Praha 9 tak navazuje na projekt, který si nechala zpracovat v roce 2013, zatím jde o jeho první etapu.

Zóny vzniknou na místech, která často zabírají zdarma návštěvníci O2 arény, jinak je ve směru od Balabenky hranicí Freyova ulice, zpoplatní se také část Vysočan mezi Náměstím OSN a Poštovskou ulicí.

Parkovací místa budou ve fialové zóně, v které mohou parkovat místní i návštěvníci. Rezidenti budou platit sazbu jako v jiných částech Prahy, které zóny placeného stání mají zavedené, návštěvníci první dvě hodiny 20 korun na hodinu, poté 30 korun na hodinu. Praha 9 chtěla původně sazbu deset korun na hodinu, nakonec se s magistrátem dohodla na dvojnásobku.

Přesný termín spuštění Praha 9 zatím neví, chce ale start do konce roku. Letos dojde v Praze k zásadnímu rozšíření zón i na Prahu 4, kde by mělo dojít ke startu 1. července.

Praha 9 zvažuje rozšíření zón i do dalších čtvrtí, čeká ale na dokončení parkovacího domu, který staví na Proseku a do kterého se vejde zhruba 600 aut.

I přes velké protesty statistiky ukazují, že zavedení zón placeného stání přineslo pokles obsazenosti parkovišť a pro obyvatele je mnohem snazší zaparkovat. Například na Praze 6 byla v roce 2011 průměrná obsazenost parkovišť přes 91 procent, loni klesla pod 70 procent

11 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • thegrid: proč byste měl platit? no protože zabíráte svým autem kus veřejného prostoru, který musel někdo vyasfaltovat, musí se udržovat a čistit. Stejně tak platí všichní hospodští, když si postaví na ulici zahrádku. Fakt nevidím důvod, proč ten, co jezdí na kole, nebo pěšky by měl dotovat někoho, kdo jezdí po městě autem. To je jenon další neslmyslné přerozdělování daní. Chcete jezdit autem, tak si buď parkujte na svém pozemku, nebo zaplaťte městu za parkování. S DPH, spotřebních daní se staví silnice 1-3 tříd. Ulice, na kterých stojí auta jsou vesměs městských částí. Takže pokud bydlíte v jedné, proč byste měl mít automaticky nárok parkovat v jiné? Dokud se s tímhle populismem něco neudělá, tak holt bude Praha zasekaná furt. Je škoda, že jsme z nejcennějších části města udělali jedno velké parkoviště.

  • Nemáš soukromý pozemek nebo garáž? Tak jedno auto na byt a hotovo. Nejhorší je podnikatel co má třeba deset aut a nemá svůj pozemek a nedej bože, když ty auta nejsou osobní.

  • Problém parkovacích zón je, že v česku je parkování dražší než ve Švýcarsku. Což jaksi nekoresponduje s platy. A dále, že to je i past na samotné pražáky, protože jim to uzemňuje jejich auto. I do druhé čtvrti už budou platit. Ovšem radní ve městech stejně vyčuraně prodali pozemky nákupním centrum na jejich parkoviště nebo to povolili. Takže do nákupních center se vesele bude jezdit autem a žádná regulace tohoto typu na ně nebude účinná. A ve výsledku to omezí zase běžná centra a nažene lidi do shopping..

    • Nezlobte se na mě, ale 20 Kč/hod není pro průměrného Pražana něco, co by ho ekonomicky vylučovalo z možnosti si zajet do druhé čtvrti. Lístek na MHD do druhé čtvrti stojí 24 Kč. Do zavedení parkovacích zón byla jízda autem v mnoha relacích lacinější (náklady u běžného oktávkáře cca 6kč/km). Je to prostě jenom pobídka pro to, aby využil jiný způsob dopravy a nezabíral místa místním.
      Mimochodem všimněte si dominového efektu. Původně byly parkovací zóny určeny pouze pro historické jádro, ale v důsledku zatížení okolních částí města se posouvají stále dál. Nakonec možná dojde k zavedení zón v celém intravilánu Prahy, ale to by Praha potřebovala kompetentní vedení, které je schopné stavět P+R parkoviště.

    • Co že to nekoresponuje s platy? Za kartu se platí celé 2Kč denně, tj. cca. 2 piva měsíčně.
      Podle mě by měla stat karta minimálně 500-1000Kč měsíčně, ale s tím, že by šlo vyřídit na jednu kartu I krátkodobou návštěvu, levnější stání přes víkend apod. Pak by mělo být k dispozici dost parkovacích mist s nějakým rozumným dennim paušálem pro dojíždění do práce a zároveň dostatek krátkodobých parkovacích mist třeba zdarma (do 15min třeba u nádraží apod.)
      Já mám sice dvě auta, ale parkuji je na svém pozemku ve své garáži, kterou jsem si vybudoval za své peníze a ze které platím daň z nemovitosti, která je srovnatelná s cenou parkovací karty v Praze. Když jedu do města, tak nemám problem za parkování zaplatit. Auto zabírá 15-20m2 prostoru v místech, kde stojí metr desítky tisíc, takže není nic nemravného za parkování vybírat peníze. Nevidím jediný důvod, proč by měli Pražané parkovat ve velkém po celém městě zdarma, když mají k dispozici super MHD za pakatel a v údolí Vltavy se všude dostanou pohodlně na kole.

    • Tak karlín 40. Kde se v Praze a v ČR parkuje za 20, to fakt nevím. Možná v nějakých ultra pr.. A ono se to dřív doplňovalo, místní a cizí. Ale bez dopravy obchod nefunguje.

    • 40 Kč je na dlouhodobější stání moc, na pravidelné stání nepoužitelné. Jenomže toto drahé krátkodobé stání je jenom důsledkem extrémně levného parkování pro rezidenty. Ten zaplatí za měsíc méně, než přespolní za dvě hodiny. V tom je podle mě zakopaný pes. Rezidenti neplatí buď nic, nebo absolutně směšné částky. Ostatní mají možnost jenom krátkodobého stání, které je zase nepřiměřeně drahé. Prostě absolutně nic pro návštěvy rezidentu, řemeslníky, nebo lidi pravidelně dojíždějící do dané čtvrti. Důsledkem jsou totálně zasekané ulice auty rezidentů. Od toho zbytku není možné vybrat dostatek peněz na stavbu pořádných parkovacích domů.

      Řešením by bylo zpoplatlit v Praze všechna místa a vymyslet system přiměřených plateb pro rezidenty s trvalým I bez trevalého bydliště, lidi pracující v dané čtvrti, řemeslníky, návštěvy apod. Celý system odstupňovat podle velikosti aut, aby se v centru podporovaly spíše menší auta. Z vybraných peněz pak stavět P+R parkoviště, zkvalitňovat MHD a investovat do alternativních způsobů dopravy.

    • Jenže ta cena za parkování ve Švýcarsku, např. v Curychu 3 CHF za hodinu, je ve francích a ne v korunách. Denní sazba za P+R je tam 12 CHF (v kombinaci s MHD pak asi polovina).
      A také v jiných českých městech se někdy platí daleko víc, třeba ve Stříbře 50 Kč/h.

    • Být mimopražský, tak si moc nestěžuju. Ti si parkují doma v horní-dolní zdarma. Naopak nevím, proč bych na předměstí měl jako Pražák cokoli z principu platit. Postupně se prostě zavádí další a další poplatky, které se nabalují. Vzdušné na horách atd. Namám problém za to ty peníze dát. Plat nemám malý, ale jde o princip. Platí se ze všeho daň. Silniční, spotřební na benzin, dál. známka, dph za auto, daň z nemovitosti za garáž, pak si přijedu něco koupit do krámu – další dph za výrobek, či k doktorovi a zas poplatek za parkování atd. Máme jedno z největší daň. zatížení. Tak proč bych měl platit za parkování na ulici na předměstí (okraji vlastního města) jen kvůli náplavám, co si vozí prdel v mega smradlavém SUV až do centra každý den?
      Aspon aby ty zony propojili a platili jako jedna zona.

  • Tak teď ještě prosím Prahu 10, ať zavede zóny alespoň v oblasti Vinohrad!

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora