Cestovní ruch Infrastruktura Vodní doprava

Povodí chce odlámat dno Orlíku pod Kořenskem, aby sucho nezastavovalo plavbu

Vltava pod komorou Kořensko. Pramen: Povodí Vltavy
Vltava pod komorou Kořensko. Pramen: Povodí Vltavy

Povodí Vltavy se rozhodlo odstranit úzké hrdlo na loni otevřené stokilometrové vodní cestě z Českých Budějovic na Orlík.

Kritický úsek se nachází pod plavební komorou Kořensko u Týna nad Vltavou, kam až sahá vzdutí Orlické nádrže. Pokud je Orlík plný, je pod Kořenskem stojatá voda, když hladina v nádrži výrazně klesne, začne voda v místě proudit.

Loni přitom krátce po slavnostním zprovoznění miliardové vodní cesty musela být komora Kořensko kvůli nedostatku vody uzavřena, čímž cesta téměř pozbyla smyslu a sezona na vodě fakticky skončila.

Povodí vidí jediné řešení v prohloubení dna až o 1,5 metru, zbudování násypu na levém břehu a několika příčných hrázek. Délka prohlubovaného úseku je přes 1,8 kilometru, šířka 20 metrů. Nánosy a měkký materiál odtěží bagry, na skálu bude třeba použít pneumatická kladiva; Povodí nevylučuje ani lokální odstřel.

Práce musejí probíhat mimo plavební sezonu, tedy jen od listopadu do konce března, protáhnou se tak až do roku 2020. První rýpnutí se očekává ještě letos v prosinci, Povodí Vltavy prozatím zahájilo proces posuzování nápadu z hlediska vlivu na přírodu (EIA).

V dokumentaci EIA se mimo jiné píše, že v místě se zřejmě vyskytují vzácní mlži velevrub malířský, škeble rybničná nebo velevrub tupý. Tyto kolonie bude třeba obětovat, zpracovatelé záměru nicméně předpokládají, že sem ryby z Orlíku na svých žábrách rychle zanesou novou mlží omladinu.

14 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Vodni cesta pro par vybraných milionaru, kteří vlastní jachty a do ktere se donekonečna sypou prachy a dálnice pro plebs v nedohlednu. :(((

    • Nejsem milionář a zrovna „jachtu“ nevlastním, ale také bych se tam rád povídal po vodě když už stát do toho nasypal takové peníze.

    • Udivuje mně tento častý a závistivý názor, že se jedná o vybrané milionáře. Průměrná cena lodě na Vltavě je cca 350tis. Kč. Také závidíte sousedovi, že si koupil Fabii v holobytu?

  • Nešlo by podobné řešení použít u toho prokletého Labe? Jez nebude ještě tak 20 roků.

    • Samozřejmě by to šlo a bylo i potřebné – i když samo o sobě by to asi mezi Ústím nad Labem (resp. Děčínem) a Pirnou nestačilo, protože by tam v prohloubeném korytu u Hřenska byl pro efektivní lodní dopravu asi příliš silný proud. Říčním NÁKLADNÍM dopravcům přitom navíc asi stačí plavby vykonané při výkonu zaměstnání a asi ani nemají přílišný zájem plavit se ještě za rekreací na nějakých jachtách a rekreačních člunech, a tak se zjevně věnuje mnohem větší pozornost lobbystickým tlakům a zákulisním vlivům pocházejícím z řad „luxusních jachtařů“, než kritice nevyhovujícího stavu části labské vodní cesty vzešlé od nákladních lodníků.

      • Nevěřte tomu, že jen milionáři. Na orlíku je spousta malých lodí, dají se i půjčit , Milionáři s velkými loděma jezdí na moře.
        Já si kdysi koupil postarší 5 a čtvrť metrovou plachetnici za 50 000, jezdím s dětmi na Orlík skoro každý rok, a do Budějic jsemse po vodě chystal.
        Bohužel, nebyla voda.
        Vodní turistika je bezva.

  • Zajímalo by mě,jak se posuzuje efektivita takových investičních záměrů. Tušíte někdo?

    • Třeba proto, že se jedná o peníze z veřejného rozpočtu? Takže by mělo jít o projekt, který bude ku prospěchu všeobecné veřejnosti. O čemž v tomto případě pochybuji.

    • Pánové posuzovači, tak co se na to podívat jinak? Uvalila se miliarda za něco co nebude fungovat? Toto budou stovky tisíc až jednotky milionů korun, tedy „drobné“, takže pokud posouzením prošla celá slavná cesta, tak drobnou úpravu snad znova posuzovat ani netřeba.

    • K.S.: Jak jste přišel k té sumě? Odtěžit přes 50 tisíc metrů krychlových skály a kamení bude stát vysoké desítky, nebo dokonce stovky milionů korun.

    • Jiří Šrámek:
      Pakliže to neprodáte jako stavební materiál pak možná ano. Pokud to nezkusí prodat se ziskem tak je něco špatně. Ovšem pokud se začtete, pak je to kombinace nánosů a skály, ne jen čistá skála.

    • Milan: dálnice nebo železnice jsou také jen pro vybrané skupiny lidí, všichni je zdaleka nevyužívají

    • Až bude sloužit vodní doprava pro veřejnou dopravní obslužnost, možná změním názor. Podle všeho to však vypadá, že investice do splavnění má sloužit čistě pro rekreační plavbu, tj. zábavu majitelů soukromých jachet a možná nějaké vyhlídkové plavby.

Newsletter

Partneři


Výběr editora