Autobusy Dopravci Železnice

Povinné slevy stojí stát čím dál více, polovinu inkasoval na kompenzacích RegioJet

Cestující, ilustrační foto. Foto: RegioJet
Cestující, ilustrační foto. Foto: RegioJet

Ministerstvo dopravy zaplatilo nejvíce peněz v historii za povinně nařízení slevy ve vlacích a autobusech, které jezdí mimo závazek veřejné služby. Celkem loni vyplatil 241 milionů korun za bezplatnou dopravu dětí do 6 let, slevy pro studenty a zdravotně postižené. Účet bude ještě vyšší, v přehledu zatím chybí kompletní účet za  Leo Express.

Vyplývá to z přehledu, který si vyžádal deník Zdopravy.cz na ministerstvu dopravy. Loni vyplacená částka představuje ale stále poměrně drobné proti tomu, kolik bude muset stát zaplatit za slevy od června: rozšířením povinných slev na seniory či studenty a jejich zvýšení povede podle odhadů ministerstva k nákladům 5,8 miliardy ročně. Jde o kompenzace, nikoliv dotace, jak někteří interpretují. Dopravci se smlouvami na provoz autobusů a vlaků v závazku veřejné služby mají kompenzace za tyto slevy zahrnuté v celkové úhradě.

Data ukazují přesun cestujících z autobusů do vlaků. V meziročním porovnání kompenzace do autobusů klesly na 113 milionů korun, u vlaků naopak stouply na 128 milionů korun.

Největší částku inkasuje skupina firem Student Agency. RegioJetu jako kompenzaci za vlaky vyplatil stát celkem 75,46 milionu korun, což je meziroční nárůst o třicet procent. Naopak v případě autobusů kompenzace klesly z 51,6 na 48,4 milionu korun. Celá skupiny tak inkasovala 123 milionů korun, tedy více než polovinu celkem vyplacené sumy. Za nárůstem u vlaků je především vstup firmy na trasu Praha – Brno.

Na druhém místě jsou České dráhy s necelými 27 miliony. Jde o peníze za provoz vlaků mezi Prahou a Ostravou, které jezdí mimo závazek. Třetí je zatím Leo Express. V seznamu zatím není vůbec FlixBus ani nikdo z dopravců, kteří pro něj jezdí.

Slevy – souhrn 2010-17

63 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Já té přihlouplé debatě nerozumím: může nám místo toho zbytečného štvaní proti bezplatnému cestování seniorů „70+“ v ČR konečně někdo vysvětlit, jak to tedy dělají Maďaři, kteří poskytují naprosto VŠEM OBČANŮM EU od dosaženého věku 65 roků výše („65+“) možnost bezplatného cestování ve VEŠKERÉ POZEMNÍ VHD (železnice, linkové autobusy, MHD) pouze na jakýkoli doklad totožnosti prokazující jejich věk (OP, CP), a to aniž by jim vnucovali jakékoli „bezplatné“ jízdenky (za 0 Ft)? Připomínám, že ačkoli to tam takto platí už nejméně 5 roků (začali s tím ještě dříve, než podobné podmínky zavedli na železnici Slováci), maďarská veřejná doprava nezkolabovala a funguje docela normálně (a leckdy lépe než česká) a rozhodně bez takových „děsů“, kterými v ČR straší nejen různé (vybraným politikům oddané) zlovolné „mediální mr*ky“, vydělávající si tím své jidášské groše, ale i mnozí (nejen) zdejší „moudří a neomylní“ komentátoři …
    Jen pro pořádek musím ještě dodat, že u maďarských vlaků to (pokud vím) platí jen pro 2. třídu vozovou, a že Maďaři mají některé vlaky povinně místenkové a některé vlaky vyšších kategorií „povinně příplatkové“ (s příplatky ve výši odstupňované podle ujeté vzdálenosti), přičemž místenky a příplatky jsou v nich ovšem povinné pro všechny cestující, tedy jak pro platící, tak i pro bezplatně cestující seniory.

    • Ta debata není přihlouplá. Jde o šest miliard, každý občan tedy na tento populistický plán vydá 600 korun. Vzhledem k tomu, že daňových poplatníků je zhruba třetina, tak každý daňový poplatník zaplatí za privilegium pro vybrané skupiny obyvatel 1800 korun. To už by bylo lepší to přidat důchodcům rovnou k penzi a přilepšili by si všichni. Jízdné zdarma zdaleka všichni nevyužijí a nepotřebují.
      A pokud jde o moudré a neomylné komentátory, ti nejmoudřejší bývají zpravidla anonymní.

    • Jan Šindelář:
      Především jste neodpověděl a ani jinak adekvátně nezareagoval na skutečnou podstatu mého dotazu, tedy jak to dělají Maďaři a proč to u nich jde – takže to ještě rozšířím: proč v textu o Maďarsku vůbec není ani zmínky, ač jde o záležitost už starší a vyzkoušenou, a naopak je zdůrazňována formou „1000x opakovaného tvrzení“ jakási údajná situace na Slovensku, aniž byste ji doložili jakýmikoli konkrétními důkazy (snad kromě údajů převzatých z nějakých mediálních výlevů)?
      Ta debata k obsahu textu (ne obsah textu samotný, byť i k němu lze mít oprávněné výhradu) přihlouplá je, protože se jen tvrdohlavě snaží naznačovat zatím vůbec nenastalé (a jen teoreticky podkládané) problémy, ale nenabízí žádné smysluplné lepší řešení, tedy kromě zachování stávajícího stavu (což ale lepším řešením není). Pokud si někdo (přihlouple) myslí, že důchodci by začali ve velkém jezdit veřejnou dopravou sem a tam jen proto, že by to bylo zadarmo, tak ať se jede podívat třeba právě do mnou zmíněného Maďarska – a ani na Slovensku jsem se nesetkal s tím, že bych se nevešel do vlaku kvůli „bezplatným“ cestujícím: to, že jsou tam některé vlaky plné, platilo už i před zavedením mnohými kritizovaných výhod, které navíc ostatně už byly posléze i poněkud korigovány.
      A pokud jde o anonymitu komentátorů, jak jsem si stačil všimnout, anonymní jsou tady komentátoři téměř úplně všichni, tedy zdaleka ne jen ti nikoli „moudří a neomylní“ (u nichž lze skrytí za anonymitou logicky předpokládat) – a dokonce se začínám domnívat, že už i tady se někdo pokouší i „prudit“ debatou sama se sebou pod různými jmény …

    • Podstatou problému není, proč něco funguje v Maďarsku (přiznávám, že tamní situaci neznám), ale proč to zavádět u nás. Proč utrácet další miliardy, které lze buď ušetřit nebo investovat. U nás není třeba řešit žádný problém, nebyla tady po tom ani společenská poptávka, připisuji to proto blížícím se (komunálním) volbám.

      A pokud jde o anonymitu diskutérů, rozhodnutí necháváme na každém. Nechceme čtenáře buzerovat nějakou složitou registrací, rozhodnutí respektujeme, každý má své důvody. A diskutérů si vážíme. Takový anonym by ale tím spíš neměl zneužívat diskusi k nadávkám do „mediálních m…k,“ apod.

      Na závěr jen technická poznámka: vy jste k vaší přezdívce nepochopitelně zadal redakční e-mail, což nám ztěžuje práci. Každý váš příspěvek padá do redakčního systému a je třeba ho odškrtnout zvlášť … možná jste si všiml, že se někdy zobrazí se zpožděním. Kdybyste příležitostně zadal jiný e-mail, proces se zrychlí. Nechci napovídat, ale klidně si ho v rámci zachování inkognita vymyslete…

  • Jiří kdy jste jel naposled RJ. Já jsem to viděl a i moji průkazku kontrolovali každou cestu a jednu dokonce revizor, ale podle vašeho příspěvku si myslím hodně, máte modrou nebo červenou čepici?

  • Jak píši níže… zajímalo by mě, jestli je stát schopen dnes/od června schopen kontrolovat všechny jízdenky – tzn. za kolik byly prodány, kolik byla normální cena na konkrétní spoj a vagon v daný okamžik atd. Možná jen stát spoléhá na důvěru a férovost dopravce, aniž by si VŠE dokázal zkontrolovat. A za druhé – pokud si dopravce (jedno jaký) prodá 100 fiktivních jízdenek studentů, ZTP, … Dopravce sice „nezkasíruje“ 25% za jízdenky, ale dostane 75% na kompenzacích… je stát schopen zkontrolovat, kolik bylo skutečně lidí ve vlaku? Mám obavy, že tohle jsou a budou pro dopravce žně.

    • Tipuju, ze stat zvladne udelat 3-4 namatkove kontroly u kazdeho dopravce za rok. Vic to nebude…

    • No právě, když dopravce prodá 20 fiktivních dětských jízdenek na každý spoj Praha – Brno, tak má zaplacený personál soupravy

    • a nebudou ty peníze za ty prodaný fiktivní jízdenky chybět, třeba u RJ když se objednává jízdenka, tak se platí kartou. Nebo vy si myslíte, že jančura bude platit někomu, co bude kupovat fiktivní jízdenky a potom se sním bude dělit o zisk?

  • P. Sůra, nemohl byste napsat článek kolik vlaků (sedadel) provozuje RJ, LE a ČD mimo závazek?

    Předpokládám, že RJ jich má nejvíce a proto dostává také nejvíce peněz. Nebo se pletu?
    Takhle nahozená čísla, řeknou jen, že Jančura bere nejvíc, ale možná je to logické, když nabízí nejvíce sedaček.

    • To jsme se nepochopili.

      Já myslel konkrétní čísla (klidně přibližná) a nebo procentní podíl.

      Např.
      RJ denně může svézt 1.000 lidí
      LE 200
      ČD 50

      Pak je pravděpodobné, že RJ sveze více studentů, i kdyby obsadili jen polovinu jeho kapacity než ČD, které i kdyby vozily jen studenty, tak budou hluboko pod RJ. Pak je i logické, že RJ dostane z vyplaceného balíku nejvíce a ČD jen „drobné“.
      Stejně tak je logické, že ČD mají nejvíce peněz za jízdy v závazku a RJ nic (nebo skoro nic).

      P.S. než se do mě někdo pustí, že jsem pro toho nebo onoho, tak je mi jedno, jestli dostane RJ více než ČD nebo naopak. Vadí mi, že si to stát neumí (nechce) ohlídat

    • Ono to zase až tak jedno není… ano, stát nařídí slevy, tak je logicky musí dopravci kompenzovat, ale … někteří dopravci se budou od rána do večera kasat, jak nevezmou od státu ani kačku… přitom, když prodají fiktivní jízdenky, nikdo nezjistí, že tam ty lidi skutečně nebyli

  • Zajímavé jak jeden dopravce s podílem na přepravě osob v ČR řádově v jednotkách procent dokáže vysát polovinu peněz na dotace.

    • 1. Nejsou to dotace, jsou to kompenzace.
      2. Pokud chcete mluvit o o jednotkách procent na podílu trhu, musíte vzít v úvahu cca 26 miliard korun, které do dopravy autobusy a vlaky v ČR proudí formou objednávky. Toto se týká pouze dopravy mimo závazek, která není jinak kompenzována

    • Jan Sůra: 1. z pohledu dopravce je to sice kompenzace, nicmene stat tim jizdne pro deti a studenty dotuje, takze i vyraz dotace lze povazovat za spravny. 😉

    • Dotace = zemědělec má nárok na dotaci na traktor. Je mladý, ekologický, zaměstnavající sociálně slabší atd. Udělá výběrko na nejlevnějšího dodavatele, vystaví propagační ceduli, pozve úředníky na kontrolu účetnictví, udělá jim chlebíčky… Možná dostane za rok polovinu nákladů zpátky. Ale taky může jít do prodejny a normálně s ním odjet bez dotace. V pořádku.

      Povinná kompenzace = Provozuji autobusovou linku, přijde Otmar se žákovskou jízdenkou. Řeknu mu, že mu žádnou slevu nedám (a kompenzaci od státu nepožaduji), protože píše hloupé komentáře na zdopravy.cz. Dopouštím se tím protiprávního jednání a budu mít problém.

      Cítíme ten rozdíl?

    • Dotace nebo kompenzace? Není to jedno? Jednoduše jde o přelévání peněz daňových poplatníků do kapsy několika firem v čele se žlutým dopravcem. Proč by měl daňový poplatník sponzorovat byznys pana Jančury?

      • Protože mu to daňový poplatník přes své volené zástupce nařídil.

    • CD se kompenzuje pouze obcejna 2.trida, kdezto u Regiojetu je kompenzovana i trida business, kde platite mezi Brnem a Prahou i 400Kc za jizdenku…pak se nelze divit vysi kompenzaci od statu

    • Ondra:

      Ano, cítíme ten rozdíl. Nemalá část těch soukromých dopravců žije mj. z dotací – dotace na nákup autobusu, dotace na támhle to a todleto… ve výsledku v závazku veřejné služby vyhrajou výběrko na dopravní obslužnost díky nízké ceně za kilometr a stát pak musí dotovat platy řidičů soukromých společností, aby vůbec měl kdo u té soukromé společnosti jezdit a všichni neutekli ke státním MHD, kde platí mnohem víc a tudíž mají vyšší náklady…

      cítíme ten rozdíl, když vyhraje v závazku státní nebo soukromá společnost?

    • Pane Sůro, v případě, že by o tom rozhodoval parlament, pak máte jistě pravdu s tvrzením, že mu to nařídili lidé prostřednictvím svých volených zástupců. Nicméně toto rozhodla jen jednobarevná vláda v demisi. Pokud vím tak ANO nedostalo ve volbách 50,1% hlasů. Případně mně pane Sůro opravte.

      • Pokud vím, premiéra jmenuje prezident. Jak se volí prezident asi víte…a jinak tyto slevy (které se platily loni a o kterých je text, jsou dílem vlád, které měly důvěru Sněmovny.

    • Prosím Tě, neprovokuj a nepleť si pojmy. Tot nejsou dotace, RJ nedostane ani korunu. Toto je jen kompenzace toho, že stát nutí komerční dopravce dávat slevy, což se mne zdá silně pokřivené. A když musí RJ už i z tak levné jízdenky (mnohem levnější než ČD) dát ještě slevu, tak to asi normální není. Já bych v komerčních vlacích tyto slevy úplně zrušil, však studenti a ZTP mají možnost jet dotovanými vlaky, který je u ČD více jak 99 procent. A aspoň by to už ti co tak nenávidí RJ nebo LE nemohli tak sprostým způsobem zneužívat proti nim.

    • Tak ono by to k ničemu nebylo, kdyby podal trestní oznámení, pokud by se nic nevyřešilo. Ne že by se třeba nechtělo, ale proto, že nelze dohledat, kolik se zaplatilo za konkrétní spoj. To by se pak daly dělat i kontroly a zpětně zkontrolovat, kolik si dopravce naúčtoval (a je jedno zda to byl ten či onen dopravce).

  • Od začátku tvrdím, že si na kompenzačních postavil JANČURAK SVUJ BUSSINES.Doplatky se počítají z 3 nasobne vyšší ceny, než za co ve skutečnosti jízdenky nabízí od 39 KACEK z OSTRAVY DO OLOMOUCE??? To se pak lákají lidi na noviny a tu čurku co je KAVA, KDYZ TO STAT ZAPLATI I S CHLUPY. To jsou PREDATORSKE CENY O KTERYCH JANCURA TAK RAD MLUVI a sám je běžně používá. A stalo by za to spočítat skladbu cestujících co nastupuji v OVE A OL, STUDENTŮ JE SLABA PILOVINA A ZBYTEK NORMALNI CESTUJICI NA KTERE SE BEROU STUDENTSKE KOMPENZACE!!!!! To se pak berou DOTACE pardon KOMPENZACE , proti kterým tak JANČURAK BROJI!!!! Takový bordel v dojení STÁTU, může být, pouze u NÁS.

    • Popisujete model, který platil asi dva roky a v kterém úspěšně jely i České dráhy a Leo Express. Nyní se počítá z ceny skutečné jízdenky. Pokud si myslíte,že je na tom postaven byznys, doporučuji porovnat celkovou výši kompenzace a celkovou výši tržeb. Pokud se domníváte, že bere kompenzace neoprávněně, je Vaší povinností informovat orgány činné v trestním řízení. Jakožto pravidelný cestující RJ jsem ještě nezažil, že by stevardka nekontrolovala studentský průkaz.

    • Tak ono by to k ničemu nebylo, kdyby podal trestní oznámení, pokud by se nic nevyřešilo. Ne že by se třeba nechtělo, ale proto, že nelze dohledat, kolik se zaplatilo za konkrétní spoj. To by se pak daly dělat i kontroly a zpětně zkontrolovat, kolik si dopravce naúčtoval (a je jedno zda to byl ten či onen dopravce).

    • Dejme tomu, že Pha – Brno se nabízí od 100 kaček dejme tomu do 200 (záleží na spoji, vagonu atd.). Pokud nově přijde studentík, že chce jet na 75% slevu spojem, kde se prodává za 100, tak zaplatí 25 kaček. Nejsem si jistý, ale je stát schopen zkontrolovat VŠECHNY jízdenky, zvlášť když co spoj, to jiná cena, resp. co vagon, to jiná cena…? Pokud pojede studentík low cost a místo 100 zaplatí jen 25 a Jančura bude tvrdit, že nejel low cost nebo jel ve špičce a tudíž bude počítat 75% z 200, tak kdo to zjistí? To by musel stát zkontrolovat úplně všechny jízdenky, musel by vědět, za kolik se prodávala normální plnocenná jízdenka na konkrétní spoj, konkrétní vagon atd. Nechytejte mě za slovo, počítám již se slibovanou slevou 75%, nyní je to třeba 25%, to je jedno… beru to jen jako příklad a úvahu

    • J. Sůra může požádat ministerstvo o výsledky kontrol a pak se možete dozvědět více.

  • jak to tady čtu, tak nejvíce kopou nohama proti té slevě modří- rozuměj čdáci, protože přijdou o značnou sumu z IN karet a může se stát, že čd nebude mět peníze na podporu jejich režijek.

    • A že si pan Radim a jeho kumpáni přidávají fiktivní cestující s nárokem na slevu, kterou si pak nechá proplatit? Tomu říkám kšeft. To zde neřešíte, že?

    • Nevím, kdo za koho kope, ale možná by stálo za to uveřejnit statistiku, kolik lidí v rámci komerčního provozu přepravil RJ , Leoš a kolik ČD.
      Nevím kolik vlaků u ČD jezdí v rámci komerčního provozu na které pak MD proplácí povinně nařízené slevy.

    • máte nějaký důkazy?-A co tak rozvířit ty in karty- tohle je zlodějina.

  • Na to dojede právě ten,který čerpá nejvíc.Tak dlouho se chodí….

    • ale jděte, kdyby čd měli spoje které vyhovují študákům, tak by to bylo jiné, ale do třech vagonů se jich tolik nedostane a kdyby nebylo slováků, tak jezdíme na kožence(vedle koženky)

  • Pokud sleva není adresná na konkrétní osobu, je to tunel na státní rozpočet jako prase. A RJ jen využívá bordelu státu, vina je na straně státní správy.

    • kdyby byla adresná, tak zase byste naříkal, že někoho chcou sledovat.

    • To sledování myslíš to, že už jen když zapneš mobil (byť hloupý), že o tobě operátor ví vše a dokonce musí takové informace nějaký čas archivovat? Nebo že jsou kamery na každém rohu/křižovatce/obchodu/bance/…/… To asi to sledování, zda někam jedeš je asi tak to nejmenší.

    • nechte toho pomlouvání. Třeba na moravu jel babiš a vláda s leošem. Proč nekritizujete čd, že nedali vládě vagon? Asi finance a babiš šetří….

    • petr.r. = ano, nechte toho pomlouvání. Vláda si zvolila sama s kým pojede. Kdyby oslovily ČD, tak bych jim ten vagon jistě přidaly.

  • mě by zajímalo, jak dopravci nárok na kompenzaci prokazují a jak se to kontroluje.

    • Reportují kompletní sjetinu prodaných jízdenek a jejich běžnou cenu do systému CIS.
      A kontrolovat zpětně se to nedá, když jízdenky nejsou adresné na cestujícího.
      Jinak do CIS se reportují prodeje celkově, nejen ty to kompenzované. Kvůli statistickým údajů. Takže nadpoměr studentů by se v analytice objevil.

    • Ale to, zda dopravce nepřidává na každý vlak pár dětí do 6let, aby dostal zaplaceno, se prokázat nedá, že?

    • Napadá mě taková blbost: lze někde získat info o tom, kolik peněz na konkrétní vlak MD doplatilo, včetně soukromníků? Podle mě by to jít mělo. To, že mi informaci neposkytnou dopravci (minimálně soukromníci), by se tím dalo toto obejít. Protože zákon o přístupu k informacím.

    • P H: problém je, že naprostá většina jízdenek není vázaná na konkrétní spoj (spoje s povinnou rezervací snad nikde nedotují). Takže vámi požadovné číslo lze leda odhadovat. Ve výkazech jsou čísla za celé linky (resp. tratě, je-li na trati jen jedna linka).

    • Zdarma je to z pohledu cestujícího, u ČD musí dávat dětem do 6 let jízdenku s nulovou cenou ale stát pak dopravci proplatí plnou cenu.
      A proč Jančura má nejvíce? údajně skoro každé místo které neprodá cestujícím účtuje státu jako studentské jízdné, proto má nejvíc studentů.

    • Je to chyba státu/MD pokud nevyžaduje pro proplacení kompenzace za jízdu kontrolu a zaevidování osobního průkazu cestujícícho.

    • Gogo: Regiojet většinou prodává kreditove jízdenky, které objednává konkrétního osoba, z konkrétního účtu. Takže to jde automaticky. Poměr mezi CD a Regiojetem ukazuje spíše na poměr cestujících na trase Praha – Ostrava minimálně v kategorii studentů

    • gogo- a co si zapisovat obsazení vlaku každý spoj a potom jít si to porovnat. Víte vůbec, že u RJ vidíte obsazenost?

    • petr.r : deti do 6 let sice cestuji zdarma, ale stat na ne doplaci 100% jizdneho. Proto by to delal. 😉

      Milan: deti do 15 let osobni doklady nemaji. Zaci do skol mohou mit zakovsky prukaz, ale ten overuje jen skola. Deti do 6 let nemaji nic, takze jedina moznost je dusledna kontrola MD primo ve vlaku/autobuse, ale to muselo byt hodne kontroloru, coz se zase statu prodrazi na personalnich nakladech.

      noerf: Regiojet prodava i v pokladnach, nebo ve vlakum, ale da se souhlasit s tim, ze vetsina plateb bude online. Jak online platbou prokazat jizdenku zdarma pro dite do 6 let jsem ale nepochopil, protoze tam financni transakce neprobehne. Teoreticky by i slo takovou jizdenku „prilepit“ na libovolneho zakaznika, protoze ani ten zakaznik to z vypisu na uctu nepozna.

    • Bery: Otázka je, zda-li někteří dopravci děti do šesti let nějak řeší, protože mimo ČD na děti do šesti let prakticky nevydávají lístky. Podle vývěsek v autobusech nemá oficiálně dítě do šesti let nárok na sedačku, v opačném případě je nutné zakoupit poloviční jízdenku.

    • noerf: Poměr ukazuje především to, že RegioJet jezdí všechny vlak jako komerční, kdežto ČD těch komerčních vlaků na které MD doplácí tolik nemá. Nemám to spočítané, jen si to myslím.
      Většina vlaků ČD jezdí na objednávku a tam se slevy na studenty nedoplácí, ty jsou již zahrnuty v objednávce.

    • noerf: Ano, mimo CD snad listky pro deti nikdo nevydava a v tom muze byt ten figl. Pokud cestujici poveze dite na kline, tak je to zdarma i v autobuse a stat doplaci 100% jizdneho. Narok na sedacku je nakonec omezen i u CD, schvalne jsem si to dohledal a v podminkach maji „Cestující starší 10 let s platnou jízdenkou má nárok na bezplatnou přepravu nejvýše dvou dětí do 6 let (-6), pokud pro ně požaduje pouze jedno místo k sezení.“ Takze pokud ma mit kazde dite svou sedacku, nebo jedou treba 3 deti do 6 let, tak uz za sedacku plati.
      Ale vynechme z toho ted zcela vztah dopravce – cestujici. Venujme se vztahu dopravce – stat. Tam je dle cenoveho vymeru dano, ze dite do 6 let ma slevu 100% a toto stat proplaci ve forme kompenzaci. Co brani dopravci vykazat statu o 5 fiktivnich deti na jeden autobus navic ? Jinak, nez tim, ze v tom autobuse pojede kontrolor, ktery si deti primo spocita a pak to porovna s vykazem za konkretni spoj se to dokazat prakticky neda. Jenze vykaz za konkretni spoj se nedela a vydany doklad pro dite k tomu neexistuje. Samozrejme netvrdim, ze to tak dopravci delaji, ale moznost tu asi je.
      Driv jsem nadaval, ze CD vydavaji jizdenky za 0,- pro deti, protoze i takovy listek v nakladech neco stoji a je to tedy plytvani. Nicmene zde to asi smysl dava… Kdysi se to totiz i u CD vykazovalo odhadem a takovy odhad lze kreativne prifouknout dle obsazenosti spoju a pokud to dopravce neprezene, tak to dokazat nelze.

    • Co s tim ma spolecneho povinna rezervace ? Nebo ona je snad nejaka rezervace potreba na dite v naruci, nebo v kocarku ?

Newsletter

Partneři


Výběr editora