Dopravci Železnice Železniční průmysl

Potvrzeno: Škoda dodá poprvé RegioPantery do zahraničí. Na Slovensku porazila Stadler

RegioPanter v barvách pro ZSSK. Foto: Škoda Transportation

Škoda Transportation dodá ve sdružení se ŽOS Trnava celkem 25 elektrických jednotek RegioPanter pro slovenského státního dopravce ZSSK.

Kontrakt za 160 milionů eur (čtyři miliardy korun) dnes podepsali zástupci ZSSK a vítězného sdružení. Konsorcium v soutěži dalo nejnižší nabídku. O vítězství Škody jsme informovali v lednu, čekalo se na podpis smlouvy.

Jde o první případ, kdy se Škodě Transportation podařilo s vlaky RegioPanter proniknout za hranice. Blízko byla i před dvěma lety při zakázce pro National Express a jeho plánované příměstské vlaky v okolí Norimberku. Britský dopravce ale nakonec zakázku nezískal a tím přišla o smlouvu i Škoda Transportation. V tendru na Slovensku porazila švýcarský Stadler.

Slovensko je náš tradiční, důležitý obchodní partner. Na tamní železnici už několik let úspěšně jezdí naše dvoupodlažní elektrické jednotky, push-pull soupravy a moderní lokomotivy. Ve slovenských městech navíc vozí cestující naše trolejbusy a tramvaje. Proto jsme velice potěšeni, že se nám podařilo uspět v této velmi náročné soutěži a navázali jsme na naše předchozí dodávky,“ řekl předseda představenstva Škody Transportation Tomáš Ignačák.

Vlaky použije ZSSK pro regionální dopravu v okolí Žiliny. „Jsme přesvědčeni, že jednotky budou kvalitní a budou spolehlivě fungovat. Navíc s podobnými jednotkami, jako jsou ty, které mají být dodané, máme už dnes pozitivní zkušenost, takže v budoucnosti předpokládáme hladký průběh dodávky a také udržení jejich kvality,“ řekl Filip Hlubocký, předseda představenstva a generální ředitel ZSSK. České dráhy, které dosud jako jediné RegioPantery provozují, by ale mohly mluvit jinak. Loni zaznamenaly s jednotkami značné potíže.

Podle obchodního ředitele Škody Jaromíra Jelínka zvítězilo sdružení nejen cenou, ale hlavně kvalitou a technickým řešením RegioPanteru. „Ve Škodovce vyrobíme, odzkoušíme a zhomologujeme první dvě soupravy včetně všech nejnovějších změn podle přání zákazníka. Pro další objednaná vozidla následně vyrobíme hrubé stavby skříní, podvozky a trakční sety, které přistavíme do montáže vozidel na Slovensko,“ nastínil spolupráci s ŽOS Trnava Jelínek.

Nové elektrické jednotky RegioPanter budou dodávány pro regionální provoz na všech elektrifikovaných tratích Slovenska pro rychlosti 160 km/h a napětí 3 kV a 25 kV. Dodány budou dvě provedení. První s délkou 80 metrů a kapacitou 247 sedadel (celkem 13 jednotek) a druhé provedení dlouhé 106 metrů s kapacitou 343 sedadel (12 jednotek). Každý vůz soupravy bude mít klasické uspořádání dvou podvozků a každá elektrická jednotka bude mít vždy tři hnací podvozky.

Firma v tiskové zprávě neopomněla připomenou široké nástupní dveře. Právě díky nim před lety vyhrála zakázku na první jednotky pro České dráhy. Nástup do vozidla bude umožněn u většiny standardních nástupišť výšky 550 mm přímo bez nutnosti schodů. U ostatních nástupišť bude nástup zajištěn s pomocí výsuvných schodů. „Cestující ocení zejména pohodlné sezení, elektrické zásuvky, klimatizaci, stylové LED-osvětlení interiéru a vybavení vozidla prostorným moderním WC přístupným také invalidům. Soupravy nabídnou rovněž přehledný informační systém s monitory, vysoce výkonnou Wi-Fi, dostatek místa pro přepravu invalidů, dětských kočárků, jízdních kol a snadný a bezbariérový nástup pro všechny cestující,“ dodal Jelínek.

Škoda zatím vyrobila a dodala 28 jednotek RegioPanter, dalších devět dodá letos pro Plzeňský kraj.

23 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Moc bych si přál, aby Kellner bral Škodovku nejen jako nástroj pro získávání veřejných zakázek, tak jak tomu bylo doposud, ale aby přidal na kvalitě a zapracoval na dalším vývoji a taky na výrobních procesech.. Pak by se mohlo zadařit i v soukromym sektoru..

  • RegioPantery jsou celkem fajn, a s těmahle sedačkama vypadá interiér i celkem dobře, ale zvenku jim víc sluší modrá

  • Tak ty šroty opravdu slovákům nepřeju, můžou se zeptat v depu v Plzni, Brně a nebo Děčíně jaký s těmi krámy jsou pořád problémy. To že to naoko z nouze jezdí, neznamená že je to funkční. Asi jako koupit auto a mít radost že jezdí na tři válce, levý zadní dveře nejdou otevřít, topí půlka palubovky a světla nejdou dálkové, ale jede to.

    • No já si myslím,že to tak hrozné není.Občas je nějaký problém,ale tyto jednotky jezdí v Děčíně celkem spolehlivě.Občas je nějaký problém,ale to mají i jednotky osd Stadlera,Pesy.
      Děčínská jednička má ujeto skoro 900 000 km,poslední 7 skoro 750 000 a žádná nebyla delší dobu mimo provoz.

  • Ten interiér je hned příjemnější, ta modrá u ČD je strašná… Jinak jsou jednotky v pohodě , pro příměstkou dopravu. Na dálkový vlaky, bych je ale nedával.

    • „Na barvu interiéru to nejezdí“ a pro regionální dopravu je to asi nejsnáze dostupná a nejlevnější náhrada „žabotlamů“, takže pokud už výrobce vychytal počáteční nedostatky, mohou se Slováci těšit na docela dobrou náhradu za ty strašlivé vraky, které tam dosud provozují v klasických soupravách v regionální dopravě. Na dálkové vlaky (nad cca 1 – 1,5 hodiny cesty) se ovšem tyto jednotky skutečně nehodí (i vinou toho nesmyslně upraveného interiéru) – stejně jako „ešusy“.
      A propos: je zajímavé, že Slováci objednávají čtyřvozovou verzi – možná by se hodila i někde v ČR, třeba místo zbytečně vynuceně nasazovaných „ešusů“, využitelných účelněji jinde …

    • TAk je jasné, že na iteriér to nejezdí jen íkám, že tato barevná kombinace je příjemnější než ta modrá…

    • No, „teplejší“ barvy jsou pochopitelně příjemnější a méně dráždivé – já také nejsem nadšen tou modrou, na kterou ČD postupně přecházejí všude, a nepochopil jsem, co je k tomu vede – asi „Najbrt vždy a všude“ …

  • Kus za 164 mil. Zatímco ČD Národní dopravce bude „soutěžit a objednávat“ pro Moravskoslezský kraj za 1 miliardu (a tahat-tlačit je budou dalších aspoň 10 let brejlovci)………..Za kolik pak budou E-lok ? A budou vůbec ?

  • Tak doufám, že Škoda zvýší kvalitu a nebude to ostuda. Ale snad už hlavní mouchy vychytali.

    • Co nemělo tzv. dětské nemoci? Ani ty zázraky ze západu (nebo východu, záleží na tom, jak se to vezme) určitě nebyly bez chybiček.

    • Apollo: laciný interiér, otřesná jízda, to fakt není dětská nemoc…

    • Jouda:tak jeden vůz z té zakázky vyjde na 46 milionů(to je s pohonem).Luxus (například např. Bmz ) stojí víc i bez pohomu.

  • Montaz bude probihat na Slovensku, nebo budou castecne vyrabeny na Slovensku… V cl. je napsano, ze Skoda vyrobi hrobou skrin a podvozky…

    • Se to v té tiskové zprávě píše:
      Dodány budou dvě provedení elektrické jednotky.
      První s délkou 80 m a kapacitou 247 sedadel a druhé provedení dlouhé 106 m s kapacitou 343 sedadel, takže obě provedení.

    • 13 kratších,12 delších. Doplněno do textu, díky za dotaz.

    • Martin k: jo píše, protože to tam autor Jan Sůra doplnil viz. jeho komentář z 12:30. Jinak bych se asi neptal ne?

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora