Dopravci Železnice

Potvrzeno: přímé rychlíky Praha – Harrachov vyjedou v dubnu, jízdní řád počítá s víkendy

Motorový vůz řady 854. Foto: České dráhy
Motorový vůz řady 854. Foto: České dráhy

České dráhy začnou od 14. dubna jezdit o víkendech a svátcích mezi Prahou a krkonošským Harrachovem. Spojení budou ve zmíněné dny zajišťovat dva páry vlaků.

Linku si prosadil Liberecký kraj, respektive zástupci jeho krajské firmy na organizaci veřejné dopravy Korid LK. Daňové poplatníky vyjde na nejméně milion korun. O plánech na přímé vlaky z Prahy na jedinou ozubnicovou železnici v Česku informoval deník Zdopravy.cz loni na podzim, nyní došlo k definitivní dohodě.

„Jde o společný projekt Českých drah,  Libereckého kraje,  ROPID a IDSK. Na spojích budou jezdit motorové vozy řady 854.2, v úseku Praha – Tanvald s přívěsnými vozy Bdtn757. Bude možné přepravovat i kola,“ řekla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

Liberecký kraj neuvedl přesně, kolik za nové spojení zaplatí. Jistý je jeden milion korun, kterým se bude podílet na úpravě vozidel k provozu. „Rozšíření výkonů k zavedení přímých vozů Praha – Harrachov bude objednáno v rámci stávajících podmínek (zbytkové) dopravní smlouvy Libereckého kraje za standardní cenu kompenzace prokazatelné ztráty dopravního výkonu,“ řekla mluvčí Libereckého kraje Markéta Žitná. Liberecký kraj zbytkovou smlouvu nemá zveřejněnou, vzhledem k relacím v jiných krajích by se mělo jednat o zhruba stokorunu na každý vlakokilometr.

Investice do úpravy vozidel znamenají především instalaci informačního systému splňujícího podmínky Pražské integrované dopravy. Motorové vozy 854.2. se na trať přesunou z Jižní Moravy, kde infosystém pro PID nemají.

Přesný jízdní řád zatím není hotový. Podle dohody by mělo jít o dva páry rychlíků Praha – Tanvald 1148/1145 a 1144/1151, které nebudou končit a začínat v Tanvaldě, ale budou pokračovat do Harrachova. První rychlík odjíždí z Prahy v 7.25, v Harrachově by měl být v 10.40. Zpět vlak pojede o čtvrt hodiny déle.

Pražský rychlík dosud přijíždí do Tanvaldu v 10.03. Podle současného jízdního řádu zřejmě kvůli rychlíku padne přímý spěšný cyklovlak z Liberce do Kořenova, který odjížděl z Tanvaldu v 10.08 jen v létě v sobotu. Poslední přímý rychlík by z Harrachova měl odjet v 17.07, aby byl ve 20.37 v Praze. Oproti stávajícímu jízdnímu řádu by měly na trasu mezi Harrachovem a Tanvaldem vyjet tři nové spoje a jeden mezi Harrachovem a Turnovem.

Zástupci Koridu LK sní o přímém spojení z Prahy až do Polska, kvůli tomu by ale musely na trati proběhnout další úpravy, aby se mohly křížit rychlíky s dalšími vlaky.

Rychlíky mezi Prahou a Harrachovem jezdily naposledy v šedesátých a sedmdesátých letech, později ještě občas tehdejší ČSD vypravovaly mimořádné vlaky pro odboráře na rekreaci. Liberecký kraj si od nich slibuje větší zájem o cesty do Krkonoš; dosud musejí cestující přestupovat v Tanvaldě.

20 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • A proc to nemohou vozit Vršovické 854 a musí se dělat rošáda? To je schválená jen 854.2 a 854 není? Vždyť ta 854.2 nemá ani režim brzdy R.

    • Nemýlím-li se, tak snad právě proto, že M 296.2 nemá režim brzdy „R“, tak může jezdit po ozubnicových úsecích – „vindobonové hydry“ tam při zkušebních jízdách před 30 roky naznačovaly, že při větším ojetí obručí by mohly „škrtat“ o zuby snad právě něčím z brzdového ústrojí. Ale už si to přesně nepamatuji …

  • V podstatě nevznikne žádný nový vlak, jen se ušetří 1 zbytečný přestup (Tanvald). A za to se má nasypat milión do Černé Díry? Není to zase opět moc přehnaná suma? A co s tím má společné PID, vždyť je to daleko od jeho území? Jedině tak IDOL, ale milión je za tuto nepatrnou změnu je příliš moc.
    Nádraží v Harrachově je více než 2,5 km od centra a to lidi od cesty vlakem odrazuje. Z Prahy přitom jezdí hodně autobusů přímo do centra. Jezdí tam sice něco co připomíná MHD (linka 670943), ale je třeba zajištěno čekání v případě nějakého většího zpoždění? Nějaké takové aspoň trochu spolehlivé čekání existuje pouze u IDS JMK, jinde to ujíždí, někdy i o 5 – 10 minut.

    • Nový vlak sice nevznikne, ale ty stávající najezdí více kilometrů. Místo vlaku Tanvald-Kořenov, jedoucího jen v sobotu bude vlak Tanvald-Harrachov, jezdící v sobotu i v neděli. Navíc bude mít ten vlak už z Prahy patrně více vozů, což je i důvod, proč se do toho mích ROPID (protože to musí zaplatit, když ten vlak patří do PID).

      Nádraží nazvané „Harrachov“ je sice jinde než centrum města Harrachov, ale to přece ničemu nevadí. Za prvé, do Harrachova lze dojet návazným autobusem. Za druhé, Mýtiny jsou dobrým výchozím bodem pro výlet samy o sobě.

      Z Prahy sice jezdí autobusy do Harrachova, ale jezdí jich čím dál méně, nevozí kola, jsou v případě cest větších skupin dražší a o moc rychlejší taky nejsou.

    • Musím říci, že jsem v Harrachově v poslední době několikrát byl vlakem z Prahy a hodně jsem i na místě používal přestup mezi vlakem a busem. Nikdy se mi nestalo, že by se přestup nestihl. Navíc jsem byl překvapen, že počet cestujících byl zvláště naposledy velmi slušný. Proto se nedivím, že LK chce přímý vlak. Velkou nevýhodou je jízdní doba. Dříve než SŽDC něco udělá s tratí Praha – Liberec, se však zásadního zrychlení nedočkáme.

    • Nejde jen o zrychlení – aspoň v létě (kdy je vidět i až do 22 hodin) a minimálně o víkendech (a o prázdninách denně) chybí ještě jeden další rychlík z hor do Prahy o 2 hodiny později, který by umožnil pozdější návraty z hor i z Polska do českého vnitrozemí.

  • Co vznikne křížením rychlíku s dalším vlakem? Nejspíš nějaký mutant? Nemyslel jste spíš křižování?

  • To je sice dobrá zpráva, ale to by byl takový problém protáhnout ten rychlík až do Szklarske Poręby? Pochybuji, že by mnoho lidí jezdilo odsud až do Prahy, ale ta možnost by tu přinejmenším byla.
    Najednou by vzniklo napojení na Polsko i například z Mladé Boleslavi.

    • Píšou to přeci ve článku – na trati už existuje provoz a pro přidání tohoto vlaku není dostatečný počet výhyben. Zřídit novou stojí bratru 50 mega a musela by být zřejmě někde v Polsku, kde je první výhybka jestli se nepletu až v Porebě…

    • Michal: v Jakuzsycích je něco jako dopravna, ale křižovat nevim jak by se tam dalo s ohledem na předpisy, ale ono pokud Poláci dotáhnou své plány do cíle, tak přestup nebude v Porebě, ale v Jakuzsycích a tam se nádraží má upravit, Polácí tam chtějí natáhnout dráty a jezdit přímé vlaky až nahoru..takhle musí na koncový úsek přesedat do českého vlaku

    • O novou výhybnu příliš nejde ( křižování lze vyřešit úpravou jízdního řádu – i když v SPG je po „modernizaci“ málo kolejí), ale problém by jednoznačně byl s povolením provozu motorových vozů té řady na polském úseku – to s Poláky vyřídit znamená jednání trvající minimálně několik měsíců, resp. spíše roků …
      Pokud ovšem platí příjezd do Harrachova v 10:40 hodin, pak stejně pokračovat do SPG nemá velký smysl, protože odtud dál do Polska vlak aktuálně odjíždí v 10:51 hodin, což rozhodně stíhat nelze.
      V principu je to celé spíše jen zbytečně „drahá sranda“, komplikující i provoz v Tanvaldu: celá dlouhá souprava rychlíku až na kopec určitě nepojede a předpokládám, že při jízdě do stoupání bude stejně muset být na konci vlaku nějaké hnací vozidlo, z čehož vzniknou „šachy“ navíc jen proto, aby si někdo ukojil své „šotoušké“ choutky – zase jen „kancelářští“ přidělají trochu práce navíc lidem v provozu: proč ne, že …

  • Měli by zároveň zlepšit návaznost na bus do centra, jelikož aktuálně od nádraží v Harrachově odjíždí bus až v 11:05.

    • První rychlík odjíždí z Prahy v 7.25, v Harrachově by měl být v 10.40

    • Právě to píšu, 25 min čekání při přestupu na návazný spoj mnohé může odradit. Obecně lepší koordinací veřejné dopravy, prakticky bez nákladů, lze ušetřit desítky minut. Jinde se narovnávají tratě a staví tunely za miliardy, aby se ve výsledku ušetřilo pár minut.

  • Liberecký kraj zaplatí milión (nejméně) za to, že dostane Pražáky do Harrachova?
    Co na to § 159 OZ o péči řádného hospodáře?

    • Vidím to spíš na lidi z Boleslavi a Turnova a v nemalé části držící režijku. 🙂 Pro normální lidi by musela být jízdní doba poloviční…

  • Zajímal by mne náklad soupravy na km, když uvážím, že jde o odepsaný motorák a vagon, tak je to pouze o provozních nákladech (poplatek SŽDC za cestu, nafta, údržba, strojvedoucí).
    Druhou věcí je, že se vymýšlejí vlaky s přímým zadáním pro ČD, aniž by se poptával kdokoliv jiný.

    • Vzhledem k tomu, že jde jen o prodloužení stávajícího vlaku, tak těžko na to budou dělat výběroý řízení. To jako kdyby vyhrál někdo jiný tak se v Tanvaldu bude přestupovat.