Infrastruktura Železnice Zprávy

Potěmkin v Rakovníku? Nová hala ČD je podle odboráře téměř nepoužitelná, dráhy to odmítají

Opravárenská hala, depo Rakovník. Autor: Swietelsky stavební
Opravárenská hala, depo Rakovník. Autor: Swietelsky stavební

Nedávno otevřená hala Českých drah v Rakovníku, která vyšla na 60 milionů a má sloužit jako opravárenské zázemí pro Reginovy, potřebám opravářů zdaleka nevyhovuje. Reportáž z místa přinesl čtrnáctideník Odborového sdružení železničářů Obzor. Jeho shrnutí zní takto: Reginovy nelze zvednout, kanály na oplach motorů se kvůli elektrickým rozvodům nedají využívat, takže na oplachy se jezdí do sousední rotundy, a zářivky místo na vozidla svítí na zem. České dráhy to odmítají, tvrdí například, že hala k mytí motorů nebyla nikdy určena. Některé závady ale připouštějí.

Rakovničtí železničáři si léta nové zázemí přáli, spokojeni ale nejsou. „Čekali jsme, že nám ta hala pomůže, že dojde ke zlepšení pracovních podmínek pro údržbu a tím i ke zvýšení kvality oprav. Jenže jak můžeme zvyšovat kvalitu, když místo haly máme akorát tak teplou garáž,“ řekl Obzoru předseda základní organizace OSŽ Rakovník Tomáš Olšiak.

Opravárenská hala, depo Rakovník.
Autor: Swietelsky stavební

Zvedáky se podle něj nevejdou do průjezdného profilu, a když se přesto podaří vlak na ně dostat, nelze jej kvůli překážejícím rozvodům na zdi zvednout. Hala je podle Olšiaka úzká. Odborář přitom vyjmenovává celou řadu dalších nedostatků, kterých je podle něj i na zkušební provoz příliš. Jedním z nich je například umístění záchodové mísy nikoliv uprostřed místnosti ale u zdi, takže někteří urostlí zaměstnanci mají problém se na mísu nasoukat. Chybí i přechodový můstek, s kárkou s náhradními díly je tak třeba objíždět půl haly.
„Nás se nikdo na nic neptá, jenom si sem přišli poplácat po ramenou, jakou tady máme krásnou novou halu, ale tu techniku a technologii nikdo neřešil,“ doplnil odborář v reportáži Obzoru.

Dráhy se ale brání. Podle nich hala odpovídá rozměrově a vybavením účelu, ke kterému byla postavena, a splňuje všechny hygienické i stavební normy. „V článku jsou pouze osobní názory pana Tomáše Olšiaka. Pan Olšiak pracuje v provozní jednotce Rakovník na pozici posunovač a nepodílí se na údržbě kolejových vozidel přímo v hale,“ uvedla mluvčí drah Radka Pistoriusová. Podle ní se hala musela vejít do určeného prostoru i s pozemní komunikací pro hasiče a objízdnou kolejí, s mytím motorů se v ní prý nikdy nepočítalo. Dráhy nicméně připouštějí, že technologické vedení brání plnému využití zvedáků a bude třeba jej předělat.

Z vyjádření Českých drah

Při projektování haly bylo nutné akceptovat požadavky na požárně bezpečnostní řešení stavby, které požaduje přístup pro integrovaný záchranný systém z obou čel haly. Do prostoru, který byl pro stavbu haly k dispozici, se proto musela vejít dvoukolejná hala se zázemím, souběžná pozemní komunikace o šířce min. 3 m a objízdná kolej.
Od začátku přípravy podkladů a projekčních prací až po dokončení stavby byl postup konzultován s odpovědnými zaměstnanci údržby železničních kolejových vozidel přímo v  Rakovníku.

Vedení Depa kolejových vozidel v Plzni, pod kterou pracoviště v Rakovníku patří, je v kontaktu se zaměstnanci v hale a reaguje na jejich připomínky.

Například:

V polovině délky haly jsou v montážních kanálech umístěny schody. Horní plošina je ve výšce paty kolejnice. Při zkušebním provozu bylo zjištěno, že toto uspořádání nevyhovuje. Po ukončení zkušebního provozu bude doplněn jeden schod v úrovni hlavy kolejnice. 

Patkové zvedáky jsou umístěny v části haly, kde je technologické vedení umístěno na stěně v polovině výšky haly. Při používání zvedáků při běžné údržbě jednotek Regionova toto vedení nepřekáží. Pro plné využití zvedáku ano, proto po skončení topné sezóny v dubnu, se technologické vedení umístí až pod strop. 

K dalším připomínkám:
Osvětlení kanálů je zvoleno jako nepřímé, aby nedocházelo k oslňování zaměstnanců, kteří provádějí údržbu železničních kolejových vozidel v montážních kanálech. Nepřímé osvětlení splňuje požadavky na pracovní prostor.
Z hygienických a bezpečnostních důvodů se nikdy uvažovalo v této hale o mytím podvozků železničních kolejových vozidel tlakovou vodou.  Pro mytí podvozků železničních kolejových vozidel je určeno pracoviště v revizní hale. Přístavba vozidel do této haly nevyžaduje rozpojování jednotek Regionova.
V montážních kanálech jsou umístěny zásuvky s napětím 230V AC a 24V DC pro připojení elektrického nářadí bez nutnosti používání prodlužovacích přívodů ze stran haly, kvůli zvýšení bezpečnosti při pohybu po hale. V montážních kanálech jsou dále umístěny rozvody vzduchotechniky pro účinné vytápění a větrání.
Osvětlení haly je kombinované denní a umělé. Umělé osvětlení je rovnoměrně rozmístěno, tak aby vyhovovalo hygienické normě pro montážní haly.

12 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Ty nedodělky jsou jistě zbytečné, kazí celkový dojem z jinak pěkné haly. Ale všiml si někdo, za kolik tuto a jiné haly a myčky staví České dráhy a za kolik je staví SŽDC? Velmi zajímavé téma – někdo by si měl dát práci se sběrem informací a porovnat je…

  • nemohu si odpustit po precteni jsem si hned vzpomnel na uspesnou rekonstrukci skolni kuchyne, kde moje mama pracovala pred duchodem. vybran architekt odbornik na stravovaci provozy, ktery ale nikdy zadnou takto velkou (kapacita cca 500 obedu) kuchyni nenavrhoval, takze uplne rozvratil lety provereny system prace celeho kolektivu + vymyslel nektera opravdu inovativni reseni – namatkou kanaly pro odvod vody z myti kotlu na vareni nebyly pod vypustnymi otvory, ale asi 20 cm mimo, a k tomu podle nej nebylo nutne osadit kanaly sifony = smrad; k tomu byla jeste porizena high tech mycka nadobi, ale odtah ventilace umistil o metr mimo, takze obsluha mycky musela dlouhodobe snaset odporne vypary chemie z provozu mycky.

    samozrejme slibovano zapojeni kucharek do tvorby projektu = nic, pripominky behem predani a reklamace v zarucni dobe = nic.
    tj. za nekolik micu, kuchyne horsi nez predtim…

  • Vážená dámo Radko Pistoriusová, nedá mi to, abych nereagoval. Jestliže chcete třídit zaměstnance dle různých pozic, tak věřte, že ten posunovač je prospěšnější než vy! Začněte si vážit všech profesí na ČD, protože každá je potřeba. Nebudu řešit náborový příspěvek na různé nedostatkové pozice. Uvědomte si, že vaše pozice je lehce nahraditelná. Jinak bych vám rád připomenul tento článek: https://seznam.cd.cz/zeleznicar/zpravodajstvi/cd-po-roce-2019–boj-o-zakazniky/-17266/ , tak se podle něho řiďte!!! Hlavně bodem „Základem je týmová spolupráce“. Tak to začněte vnímat a fungovat tak na všech vedoucích pozicích!!!

  • Pan Olšia je dle mluvčí ČD úplný ……….. ,on dělá posunovače a vůbec ničemu nerozumí, jen bohužel pouze svým kolegům které zastupuje.
    Tak trapnou výmluvu sem ještě neviděl………. Mě by zajímalo čemu rozumí ta mluvčí, problematice určitě ne………

    „V článku jsou pouze osobní názory pana Tomáše Olšiaka. Pan Olšiak pracuje v provozní jednotce Rakovník na pozici posunovač a nepodílí se na údržbě kolejových vozidel přímo v hale,“ uvedla mluvčí drah Radka Pistoriusová.

    Chce se mi zvracet ,když vidím jakou mluvčí máme…….

    • Mluvčí kohokoliv jen „papouškují“, co jim nakážou, takže o jejich inteligenci to není.

    • Mně se chce zvracet z Tvého projevu. Kdejaký ch*j z odborů 3,14čuje na vše, ale jak to už tak bývá, tak se jedná jen o křiklouny. Kde kdo, kdo má do pr..le díru může dnes kritizovat cokoliv, i když je to posunovač nebo někdo jako ty, Jéňo. A mimochodem, těch teček bych tam dal více, určitě to zlepší psaný projev, nebo to Tě na základce neučili? 😀

    • Ale ta mluvčí mele jen to, co jí nakuká vedení firmy, takže ten názor má někdo z vedení ČD.

  • Smutný folklór moderní doby. Hlavně že to vyhovuje normám, ale už ne lidem a účelu..

    Zejména teda ty protipožární nároky kolikrát znamenají obrovské prodražení stavby nebo omezení jejích klíčových vlastností.

    • Všichni měli možnost připomínkovat. Nestalo se, tak teď jeden nimrod kope kolem sebe. Místo toho, aby byli klofandovci rádi, tak koušou. Zrušit takové lidi, kteří mají čas si vymýšlet ex post

    • V cesku, ne! Projekt je kus papiru a ten snese vsechno a ve skutecnosti to dopadlo jak to dopadlo, pracovat se v tom nedá, tak maji aspon dobrou ohrivarnu za 60micu😂

Newsletter

Partneři


Výběr editora