Informační technologie Rozhovory Železnice

Pospíchat jsme museli. Konkurenci z IDOSu nevymažeme, hájí nákup Chapsu šéf ČDIS

IDOS, vyhledávání vlaků, foto: Zdopravy.cz
IDOS, vyhledávání vlaků, foto: Zdopravy.cz

Předseda představenstva společnosti ČD – Informační Systémy Miloslav Kopecký je přesvědčen, že společnost Chaps museli koupit ještě dříve, než nastoupí nový ministr dopravy. Odmítá zatím i plány na prodej části firmy, které přímo nesouvisí s byznysem Českých drah, tedy například vyhledávač jízdních řádů IDOS.

Proč jste s podpisem smlouvy tak pospíchali? Ministr dopravy říkal, že k němu dojde teprve tehdy, až bude nové vedení ministerstva dopravy.
My jsme byli prodávajícím vyzváni, abychom se rozhodli, protože jsme měli exkluzivitu jen do konce září. Prodávající byl znepokojen mediálními výstupy, kde zaznívaly různé nepodložené spekulace. Vnímal rostoucí nejistotu mezi klíčovými IT speciality Chapsu,  jeho zákazníky a samozřejmě, že ta situace znejistila celý relevantní trh. On měl nabídky od jiných zájemců, a pokud by se rozhodl prodat Skupinu Chaps jim, poškodilo by to naše obchodní zájmy. Bylo to tedy obchodní rozhodnutí.

Měli jste všechny souhlasná stanoviska k prodeji od nadřízených orgánů, tedy hlavně z Českých drah?

Před nákupem jsme splnili veškeré nezbytné podmínky k uzavření transakce, zejména bylo provedeno právní a komerční due diligence, audit a převzetí zdrojových kódů včetně dokumentace k produktům Skupiny Chaps a ocenění nabývaného podílu. Všechno jsme také projednali s příslušnými orgány, získali jsme nezbytné korporátní souhlasy a také jsme podali zprávu o důvodech chystané transakce panu ministrovi.

Nemáte obavy, že vám zaměstnanci Chapsu odejdou? 

Kromě majitele se nic nemění, ani pro zákazníky, ani pro zaměstnance. Ti jsou pro nás naprosto klíčoví a chceme jim vytvořit pro jejich práci co možná nejlepší podmínky.

Objevují se informace, že ještě nedávno byl Chaps k prodeji za cca 250 milionů korun. Trváte na tom, že cena je opravdu adekvátní? 

Ano. Cena za 100% podíl ve Skupině Chaps je předmětem obchodního tajemství.  Mohu vás ale ujistit, že proběhlo velmi důsledné ocenění nezávislými experty.

V jak velkém objemu máte aktuálně s Chapsem zasmluvněné zakázky? 

Omlouvám se, ale jsme obchodní společnost a toto je předmětem obchodního tajemství.

Zůstane Chaps jako firma nebo dojde ke sloučení s ČD-IS? 

V současné době nejde o slučování, nýbrž o vzájemné poznání při každodenní práci, a následně o změny, které přinesou maximální synergie oběma stranám. Společnosti Skupiny Chaps v žádném případě nezaniknou.

Zejména mezi autobusovými dopravci jsou obavy z toho, že ovládnete i ČSAD SVT, které provozuje rezervační systém AMSBUS. Jak můžete  garantovat, že data z tohoto systému se nedostanou k Českým drahám? 

Tyto věci jsou ošetřeny technicky i smluvně a zůstávají v gesci ČSAD SVT. Data i systémy jsou technicky oddělená a proto můžeme garantovat, že mimo ČSAD SVT se nedostanou.  Všichni zákazníci budou osloveni a ubezpečeni, že k takové situaci nemůže dojít. Jejich důvěra je pro nás velmi důležitá a jsme schopni ochranu jejich dat garantovat nad rámec aktuálně platných smluv.

Jak do strategie zapadá vlastnictví portálu IDOS? Je to něco, co souvisí s hlavním byznysem ČD? Nezvažujete prodej této části? 

My jsme Chaps koupili jako celek, protože jako celek byl na prodej. Nebylo možné si vybrat jen tu část, která je pro nás strategická z pohledu našich odbavovacích systémů. Nicméně, chceme rozvíjet všechny segmenty podnikání Skupiny Chaps, a to včetně IDOS. Abych tedy odpověděl přímo na vaši otázku, o jeho prodeji zatím neuvažujeme.

Vylučujete to i do budoucna?

To samozřejmě vyloučit nemohu, trh se službami se vyvíjí a my budeme reagovat jako každý jiný komerční subjekt.

V souvislosti s IDOSem se objevují obavy, že můžete ovlivnit obsah tím, že například budete upřednostňovat vlaky ČD oproti konkurenci nebo je  zcela vymažete, jako se stalo u papírových jízdních řádů. Můžete vyloučit, že by se něco takového dělo? 

K tomu nemůže v žádném případě dojít, to je naprosto nepřípustné. V případě knižních jízdních řádů, které vydávají České dráhy, jde přece o naprosto odlišnou situaci. Knižní jízdní řád ČD je v současné době marketingový produkt ČD, proto jsou v něm jen vlaky tohoto dopravce. Zveřejnění jízdního řádu všech dopravců má v kompetenci SŽDC, tedy provozovatel dráhy, který se rozhodl, že ho vydávat knižně nebude. IDOS je ale komerční vyhledávač pro nejširší veřejnost a slouží všem dopravcům stejně. Pokud bychom porušili nezávislost, jistě by se to promítlo negativně na jeho důvěryhodnosti a tedy i návštěvnosti.

4 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • Ale tady nejde o kvalitu lidí z Chapsu ani o IDOS, ale o to, že Chaps vyvíjí UNIPOKy, což je software pro pokladny, prodej lístků a to je naprosto stěžejní pro ČD. Kdyby Chaps koupil nějaký vyčúraný investor, Jančura apod. mohl by ČD pěkně tahat za uši.
    To, že koupě Chaposu je ekonomický nesmysl, vědí všichni, bohužel smlouvy s Chaps a s jakoukoliv externí firmou, která programuje pro ČD jsou nevýhodné, taky vědí všichni. Ale za tento stav nemůže stávající vedení ČD ani ČD-IS. To jsou jenom chudáci, který se museli pod tento ekonomický nesmysl podepsat.

  • Co jsem slyšel, tak v Chapsu nikdy zaměstnanci moc dlouho nevydrží, proto také ty jejich systémy obvykle postrádají hlavu a patu, protože na nich v průběhu času pracují úplně jiní lidé. Nejsem si jistý, kterých všech produktů se to týká.

    • Ja pracuji v CHAPS 15 let a valna vetsina zamestnancu je stale stejna. Samozrejme jsme se rozrostli, takze jsou u nas i sluzebne mladsi zamestnanci. Vasi informaci o fluktuaci a rozhodne nemohu potvrdit.