Autobusy Dopravci Komentáře Názory Železnice Zprávy

Populismus a projedené peníze. 7 důvodů, proč státní slevy uškodí dopravě

Cestující, ilustrační foto. Foto: RegioJet
Cestující, ilustrační foto. Foto: RegioJet

Do tuzemské veřejné dopravy se dostane dalších téměř 6 miliard korun ročně díky nařízeným slevám, které dnes schválila vláda. Jde skutečně o dobrou zprávu? Deník Zdopravy.cz se navrženým slevám věnuje od chvíle, kdy Andrej Babiš jako premiér bez důvěry oznámil plán zajistit veřejnou dopravu vybraným skupinám obyvatelstva levněji. Podle redakce deníku jde o velmi špatné rozhodnutí. Proč?

1. Nepřipravený materiál

V lednu vystoupil Babiš s tím, že vlaky pro seniory a studenty budou zcela zdarma. Prošlo několik týdnů a na stole je materiál, který mluví o slevách 75 procent. A náklady odhaduje způsobem, proti kterému je pohled z okna či věštění z křišťálové koule matematickou metodou. Neexistují žádné analýzy, nebyly žádné konzultace mezi ministerstvy ani odborníky, v připomínkovém řízení nepřišla jediná připomínka. Babiš rozhodl a tak to bude. Hnutí ANO nemělo takový bod vůbec v programu, jde o čirý populismus a snahu zalíbit se dalším skupinám voličů.
Pozoruhodný je v této souvislosti přístup ministra dopravy Dana Ťoka. Je veřejným tajemstvím, že většina jeho podřízených s opatřením nesouhlasí, přesto Ťok nehájí zájmy resortu dopravy ale premiéra. Ťok ostatně ani příliš materiál neobhahuje, přišel pouze s výrokem, že to zlevní cestování více lidem. Jedinou dobrou zprávou je, že se podařilo Babiše přesvědčit, že lepší je zavést výraznou slevu, než jízdné zcela zdarma.

2. Projedené peníze

Šest miliard je v české dopravě hodně peněz. Jde v podstatě o 1,5násobek toho, co ministerstvo dopravy ročně zaplatí za dálkové vlaky, při současných cenách zhruba 10 až 15 kilometrů nových dálnic. Nový dvacetikilometrový úsek koridoru z Prahy do Budějovic s novými tunely na 160 kilometrů v hodině vyjde na 5 miliard. Blíží se doba, kdy peníze z evropských dotací začnou vysychat, před čímž varuje samotné ministerstvo dopravy. Místo investic ale nyní peníze projí.

3. Umlčení soukromých dopravců

Zejména soukromí železniční dopravci dlouhodobě kritizují ministerstvo dopravy za pomalé přípravy soutěží. Teď se jim dostane finanční záplaty v podobě kompenzace za slevy. Je jisté, že jim mimořádně levné jízdné vygeneruje nové cestující, kteří pro ně budou dodatečným příjmem s prakticky nulovými dodatečnými náklady. Příklad: jízdenka Praha – Pardubice stojí stokorunu. Se slevou bude seniory či studenty stát 25 korun. K tomu káva zdarma v ceně několika korun a noviny nakupované za zlomek skutečné ceny. 75 korun zaplatí stát. Pro dopravce skvělý byznys.

4. Bez kontroly

Ministerstvo dopravy přijme šest lidí na kontrolu dopravců, zda nepodvádějí a nevykazují nereálná čísla. Nákupem byť jedné fiktivní jízdenky na jedno neobsazené místo získá dopravce od státu trojnásobek. Jeden nový úředník má uhlídat asi miliardu korun. Je potřeba něco dodávat?

5. Bez důvěry s dluhy

Vláda Andreje Babiše nemá důvěru poslanecké sněmovny a je v demisi, přesto přijímá opatření, které dál zvyšuje státní výdaje. To vše v době, kdy je stát zadlužený a zadluženost výrazně neklesá. Jedinou dobrou zprávou je, že jde jen o vyhlášku a tím pádem ji může nová vláda kdykoliv zrušit.

6. Jak odradit platící cestující a vrátit lidi do aut

Není zatím jasné, co celé opatření provede s poptávkou. Může znamenat mnohem plnější vlaky a autobusy než dosud. Někde bude stačit vytáhnout staré vozy před vyřazením a snížit tak kvalitu, někde ani ty nebudou stačit. To povede k jedinému: ti, co platí plnou cenu, pojedou raději autem. Důchodci a studenti nejsou skupinou, která jezdí tolik auty. Pokud stát chce přilákat lidi z aut do veřejné dopravy, cesta je složitější, než jen zlevnit: jezdit častěji a rychleji, než jezdí auta. To ale takové opatření těžko zajistí.

7. Chaos před soutěžemi

Ministerstvo dopravy i kraje by měly začít po roce 2019 provoz vlaků soutěžit. K tomu potřebují ale také správná data o tom, jak lidé vlakem jezdí. Taková data mají za poslední roky. Nový systém slev je ale zcela rozbourá a může odložit soutěže o další roky.

Jan Sůra, Jan Šindelář

82 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Popravdě některým argumentům naprosto nerozumím. Jde o změnu procenta u již existujících slev – žádné drama. Takže trochu bouře ve sklenici vody. Ale smyslu té úpravy také ne zcela rozumím. Tedy jo – získat pro vládní ANO (jedinečná chvilka pro jednobarevnou vládu získávat jen pro sebe) víc voličů….
    Co se slev obecně týče, jízdné do ZÁKLADNÍ školy by mělo být zdarma z principu. Dítě ani jeho rodiče si nevybírají, zda v jejich obci zavřou školu, ale docházka je povinná. Naopak prohloubení slevy pro seniory je stupidní. Čím ve větší obci (přesněji s větší dopravní obslužností), tím získá senior více. Tady si babka zase zaplatí někomu, ať ji do města doveze autem…

    • Já na „prohloubení slevy pro seniory“ nic stupidního nevidím – tedy až na to, že bych jako rozumnější možná viděl ponechání jízdného s 50 % slevou pro všechny osoby ve věku od 65 do 70 roků, ale s nárokem prokazovaným jen jakýmkoli průkazem totožnosti, a všem osobám starším 70 roků bych poskytl možnost zcela bezplatného cestování rovněž s nárokem prokazovaným jen jakýmkoli průkazem totožnosti. To vše samozřejmě ve veškeré pozemní (a pravidelné vodní) veřejné dopravě – bylo by to jednodušší a přehlednější a odpadly by náklady spojené se zbytečně komplikovanějším systémem slev a vystavováním nesmyslných karet a podobných průkazů, jímž se teď zabývá zbytečně mnoho zbytečně dobře placených lidí + privátních firem živících se díky tomu ze státních prostředků.

    • Nebude.Poměrná část za zakoupenou aplikaci Vám bude vrácena. Ano,státem nařízena sleva bude platit po celý rok.

  • Domnívám se, že zmíněné slevy na dopravu počet cestujících nijak (výrazně) nezvýší. Nevidím důvod.

    • Důvod k celkovému nárůstu cestujících ve veřejné dopravě po zavedení zmíněných slev je stejný, jak se stalo v případě relace Praha-Ostrava/Brno, je jím kombinace cenové atraktivity a pohodlí ve srovnání s individuální dopravou. Prostě pokud vyjde cesta autem nejen rychleji, ale ve dvou lidech i levněji, než cesta veřejnou dopravou, je to špatné.

    • Platit čtvrtinu jízdného, vidím hromadu důvodů, proč jezdit častěji.

    • Kecy v kleci, tech par aktivnich duchodcu si nikdo ani nevsimne. Jinymi slovy souhlas se Severakem

    • Samozřejmě to frekvenci nijak výrazně neovlivní: pokud to někdo nechápe, ať se zajede podívat do Maďarska – tam poskytují naprosto VŠEM OBČANŮM EU od dosaženého věku 65 roků výše („65+“) možnost bezplatného cestování ve VEŠKERÉ POZEMNÍ VHD (železnice, linkové autobusy, MHD) pouze na jakýkoli doklad totožnosti prokazující jejich věk (OP, CP), a to aniž by jim vnucovali jakékoli „bezplatné“ jízdenky (za 0 Ft)? Maďarská veřejná doprava nezkolabovala a funguje docela normálně (a leckdy lépe než česká) a rozhodně bez takových excesů, kterými v ČR kde-kdo straší veřejnost.
      Jak to tedy ti Maďaři dělají, že jim to bez problémů funguje, s tím ovšem zdejší redaktoři čtenáře tvrdošíjně odmítají seznámit – zřejmě proto, že se jim to „nehodí do krámu“ …

  • Dovolím si připomenout, že zabojovalo Odborové sdružení železničářů, které zlomilo alespoň to,že to nebude zcela zdarma.

  • Možná by nebylo od věci se více zaměřit na dopad na integrované dopravní systémy. Tím, že z té slevy vypadl provoz MHD se v IDS systém slev značně zkomplikuje. Z té takzvané důvodovky čiší opravdu takový narychlo slepenec, který mě rozesmívá některými vyloženě naivními argumenty a bohužel detailně to neřeší.
    Představme si nynější stav v IDS a co by mohlo následovat (protože nařízení Babiše a kompenzace slev se netýká MHD):
    A) Je mi 70 let, jedu ze vzdálené obce do krajského města do nemocnice. Linkovém autobuse si koupím lístek (plné nebo se slevou dle tarifu konkrétní IDS) do cíle tj, až k nemocnici. Autobus mě doveze k vlakové zastávce, přestoupím a jen ukáži platnou jízdenku. Přijedu do krajského města, přestoupím na MHD a stále na tu jednu platnou jízdenku.
    Jakpak se změní stav IDS, když po novu sleva 75% bude platit pouze v tom autobusu a vlaku, ale ne v MHD?
    B) Jsem student mám 30 denní zlevněnou jízdenku a opět kombinuji vlak a MHD. Dnes tedy na jeden jízdní doklad cestuji vším. Jak to bude po novu? Budu muset mít dvě 30 denní (jednu se slevou 75% a druhou na MHD se slevou 40%)?

    • Jak se toto promítne do IDS zatím nikdo neví. A k 10.6. k tomu nejspíše ani nedojde, respektive to ani není reálné.

    • V dokumentu MD se v souvislosti se zavedením slev a IDS píše:

      Výměr MF dlouhodobě reguluje výši slev z jízdného v silniční linkové
      (autobusové) dopravě a železniční osobní dopravě, které jsou obecně provozovány nezávisle,
      avšak v některých oblastech jsou zapojeny do místních IDS. I v případě, že spadají do IDS,
      stanovuje Výměr MF minimální výši slev (příloha č. 2 Výměru MF), které musí dopravci cestujícím přiznat.
      Konkrétní technické řešení kompenzací slev v IDS bude nutné řešit
      v jednotlivých případech individuálně, a to s ohledem na hranice mezi „vnějšími linkami“ a
      MHD, kde lze za rozhodující považovat udělení licence na linkovou dopravu ze strany kraje
      nebo města, a dále z pohledu kompenzací slev u časových jízdenek.

    • Samozřejmě netuším, jak to dopadne, ale v principu v tom problém nevidím. Městská zóna bude za plnou cenu a vnější pásma za čtvrtinu. Například, jestli Praha stojí 32 Kč a vnější pásma po 8 Kč (zjednodušeně řečeno), pak pro studenty bude Praha stále za 32 a vnější pásma po 2 Kč. Že v tom bude tarifní chas, je ale jasné už teď. Ona už odpověď na otázku, co je to MHD a co už ne, není vůbec jednoduchá.

    • Tak ten chaos dnes platí i v opačném gardu, kde v Praze jezdí mládež do 15 a důchodci od 65 zadarmo (resp. dle tarifu PID za 0 Kč – pozor, to je velký rozdíl 🙂 a ve vnějším pásmu platí od 6 do 15 poloviční a důchodci až do 70 plnou sazbu….

    • Výměr MF má vyjít až 10.5..2018. Změny tarifů také zaberou nějaký čas. Největší problém ale bude implementace tarifních změn do odbavovacích zařízení, které dodává několik firem a na takovouto masivní změnu napříč kraji nebudou mít kapacity.

    • Já v tom žádný problém nevidím, protože fakticky k žádné změně nemusí dojít: buď si cestující opatří jízdenku podle tarifu IDS za cenu tím tarifem stanovenou, nebo si cestou u každého jednotlivého dopravce zakoupí jeho jízdenku se zvýhodňující slevou 75 % – a bude jen a pouze na něm, pro jaký způsob odbavení se rozhodne: tak to přece funguje už nyní.

  • Jak to bude s proplácením kompenzací pokud se nemýlím, tak nyní je to tak, že dopravce dostane peníze za celý rok, pokud tomu bude i nadále, tak malí dopravci s jednou až 2 komerčními linkami brzo zkrachují, pokud nebudou dostávat kompenzace min. ve čtvrtletních cyklech.

    Př. Dopravce XYZ jezdí komerčně na trase Praha – Hradec Králové se 3 páry spojů denně, cena základní jízdenky je nyní 100 Kč, studentská cena 75,- po této změně bude cena pro studenta pouhých 25,- tzn. že dopravce dostane o 50,- za jednoho studenta méně, když vezmu, že každým spojem pojede v průměru 10 studentů, tak je to o 500 Kč na spoj méně než nyní, denně o 3000,-, za rok pokud budu brát 250 dní, je to o 750.000 Kč než nyní, které dostane po roce ježdění, což je pro dopravce dost likvidační. I kdyby na každém spoji přibylo o 5 studentů nebo důchodců, tak zisk denně bude o 900 Kč větší, ale stále bude dopravce rok čekat na 500.000 Kč. Částka, o které píši je v podstatě plat toho 1 řidiče, který tu linku obsluhuje za rok.

    Takže to dopadne tak, že plno malých dopravců zkrachuje a zůstanou tady pouze velké firmy jako Student agency a možná nějaká bývalá ČSAD, kde budou schopni počkat rok až jim přijdou kompenzace za slevy.

    Osobně bych jízdné pro důchodce a studenty se slevou 75% nechal pouze na dotovaných linkách v rámci ZDO a dotovaných vlacích – zde dokonce věřím, že bude veřejnou dopravou cestovat více lidí – v okolí Prahy pak může nastat odliv pracujících cestujících.
    V komerční sféře se bude akorát podvádět a menší firmy zaniknout, navíc to nepřinese žádné pozitivum pro cestující ba naopak. Nebudou peníze na dotované autobusy a vlaky, pže x mld proteče tímto nesmyslným nařízením.

    Pan Jančura tvrdí, jak jezdí bez dotací, ale ročně dostane za vlaky 75 mil. KČ a za autobusy dalších 48 mil., nově bude dostávat minimálně dvojnásobek, ale spíše trojnásobek a čtyřnásobek, takže jen Regiojet dostane 0,5 mld ze 6 plánovaných.
    Prostě od pana Babiše je to jen malá domů pro pana Jančuru a dárek jeho voličům (důchodcům), aby ho za 4,5 roku zvolili za prezidenta.

  • Já bych se sice docela dobře bavil tou tvrdošíjnou snahou redaktorů soustavně plivat na to, co jinde bez problémů funguje, a dráždit tím zdejší debatéry k občas nedomyšleným výlevům, ale museli by mi nejdřív (když se presentují jako odborníci a kvalitní novináři) skutečně kvalifikovaně odpovědět na otázku, kterou jsem tady opakovaně položil už několikrát, ale odpověď na ni jsem zatím nedostal – takže ji (jen velmi mírně modifikovaně) zopakuji znovu: jak to tedy dělají Maďaři, kteří poskytují naprosto VŠEM OBČANŮM EU od dosaženého věku 65 roků výše („65+“) možnost bezplatného cestování ve VEŠKERÉ POZEMNÍ VHD (železnice, linkové autobusy, MHD) pouze na jakýkoli doklad totožnosti prokazující jejich věk (OP, CP), a to aniž by jim vnucovali jakékoli „bezplatné“ jízdenky (za 0 Ft)? Připomínám, že ačkoli to tam takto platí už nejméně 5 roků (začali s tím ještě dříve, než podobné podmínky zavedli na železnici Slováci), maďarská veřejná doprava přesto nezkolabovala a funguje docela normálně (a leckdy lépe než česká) a rozhodně bez takových problémů, kterými zdejší redaktoři zcela nepodloženě straší čtenáře – navíc tím odpadá velká část zbytečné agendy spojené s vydáváním jízdenek?
    Jen pro pořádek musím ještě dodat, že v případě maďarských vlaků to (pokud vím) platí jen pro 2. třídu vozovou, a že Maďaři mají některé vlaky povinně místenkové a některé vlaky vyšších kategorií „povinně příplatkové“ (s příplatky ve výši odstupňované podle ujeté vzdálenosti), přičemž místenky a příplatky jsou v nich povinné pro všechny cestující (tedy jak pro platící, tak i pro jinak zcela bezplatně cestující seniory).
    A pokud jde o slevy pro studenty, považuji je za správné, ačkoli právě studenti patří k nejbohatším skupinám obyvatel – ale cestování je důležitým prvkem vzdělávání a získávání rozhledu a zkušeností, takže z jejich „tarifních výhod“ ve výsledku nakonec bude mít užitek celá společnost.

  • Možná to sem úplně nepatří, ale je to o penězích, například: doprava na letiště a na KLADNO. Téměř 30 let se plánuje železnice, a asi deset let i metro. Každé z těchto řešení má stát kolem třiceti miliard a plánuje se oboje!!! Ať odpovědní rozhodnou, co nebude a rázem se ušetří 30 miliard. To Vám nevadí ta duplicita? A můžete z úroků těch 30 miliard platit ty slevy, anebo ušetřené peníze se nesmí úročit? Net Present Value!

    • Uprime Kladno je Praze celkem sumak…
      Praha resi kolejovou dopravu na letiste protoze autobusy prestavaj stacit … od 1.4 bude jezdit autobus kazde 3 minuty… a budou muset zvladnout prevest z letiste na metro v prumeru cca 1,15 milionu cestujicich MESICNE!!!!! Z toho jen linka 119 cca milion cestujicich mesicne!!!!!! Momentalne jezdi ve spickach kazdych 5 minut a uz ted v breznu je to prave ve spickach vazne masakr..!! A to jeste vubec nezacla sezona…

    • Johnny Gomez:
      Kde jste přišel k těm „hausnumerům“? Máte vůbec nějakou představu o „rozpadu frekvence“ mezi jednotlivé druhy dopravy a o reálných přepravních proudech?

  • Dobrý den,

    dovolte mi se vyjádřit k článku. Snad mě autor hned nezablokuje, tak jak to udělal posledně, když jsem nesdílel jeho názor. Pro všechny čtenáře a zde diskutující – v posledních týdnech slýchám slova jako demokracie a svoboda slova častěji než pozdrav. Mám-li bojovat za novináře a jejich svobodu slova, očekával bych od novináře profesionální práci a publikování objektivních článků. Nikoliv soustavné vnucování názorů, že to či ono je správné nebo špatné, protože autor si to tak myslí a prostě to tak je. Nezlobte se na mě, ale toto není objektivní novinařina. Pro autora – neříkám, že s Vámi nesouhlasím, ale to opravdu není možné napsat článek, který by konstatoval pouze fakta a nevnucoval by nám názor autora? Při čtení takovýchto článků mám pocit, že nejsem na webu o dopravě, ale na autorském fóru příznivců jedné či druhé politické strany.

    • Dobrý den, nemám důvod Vás blokovat. Blokujeme pouze texty, které uráží, obsahují vulgární slova atd. My opravdu rádi zveřejníme texty zastánců této akce, aby si mohli udělat názor. Bohužel, pan ministr dopravy text nedodal už v lednu, když chtěl obhájit jízdné zdarma. Asi nemají potřebu tuto změnu obhajovat, prostě rozhodli. Nicméně slibujeme, že toto téma už opouštíme.

    • Jinak speciálně pro vás: urážení není nesdílení názoru.

    • To je nepochopení novinařiny. Vaše nároky na objektivitu a nestrannost jsou nepochybně v pořádku, pokud jde o zpravodajství (to je drtivá většina obsahu deníku Zdopravy.cz). Tento článek je ale ze škatulky publicistika, a jako takový je zřetelně označen jako názor a komentář. Nestrannost ani nepředstírá, vyjadřuje postoj autorů.

  • Dobrý den,

    dovolte mi se vyjádřit k článku. Snad mě autor hned nezablokuje, tak jak to udělal posledně, když jsem nesdílel jeho názor. Pro všechny čtenáře a zde diskutující – v posledních týdnech slýchám slova jako demokracie a svoboda slova častěji než pozdrav. Mám-li bojovat za novináře a jejich svobodu slova, očekával bych od novináře profesionální práci a publikování objektivních článků. Nikoliv soustavné vnucování názorů, že to či ono je správné nebo špatné, protože autor si to tak myslí a prostě to tak je. Nezlobte se na mě, ale toto není objektivní novinařina. Pro autora – neříkám, že s Vámi nesouhlasím, ale to opravdu není možné napsat článek, který by konstatoval pouze fakta a nevnucoval by nám názor autora? Při čtení takovýchto článků mám pocit, že nejsem na webu o dopravě, ale na autorském fóru příznivců jedné či druhé politické strany.

  • Jako důchodce jsem se nikdy o nic takového neprosil, nikoho kvůli tomu nevolil ani nežádal. Důchodcům nikdo nenadávejte, ti za to nemohou. Ale byli by blbí, kdyby nevyužili to, co jim někdo mocí mermo cpe a nesvezli se, když je to skoro zadarmo. Ať platící stojí, co je mi do nich. A ať si platící rozmyslí, koho budou příště volit. Do té doby ať platí a stojí, důchodci na místa.

    • Ruku v ruce s timto vydanym narizenim by se mely ZRUSIT ci vyrazne seskrtat rezijky!!!!! Tedy pokud by rezijky bohuzel prezily…tak jen a pouze pro samotne zamestnance ČD jako DOCASNY zamestnanecky benefit a NIKOLIV pro rodine prislusniky ci kohokoliv jineho !!!!

    • Milý Gomezi,
      podotýkám, že nejsem zaměstnancem drah a režijku nemám.
      Nevidím ale sebemenší důvod ke zrušení nebo omezování režijních výhod zaměstnanců ČD, ČD Cargo, SŽDC,.. Jestli to nevíte, tak za režijky se platí a ne právě málo (nyní 1100 zaměstnanec, 1250 rodinný příslušník a 600 dítě). Docela dost ajznboňáků si asi ani režijku nebere, protože by se jim nevyplatila. Režijka navíc neplatí v komerčních vlacích.
      Mzdy zaměstnanců dráhy nejsou právě závratné, konkrétně u provozních zaměstnanců na tu nutnou míru zodpovědnosti jsou platy opravdu minimální. A režijka je aspoň trochu benefitem pro ty, kteří mají zájem.

    • Petr:
      Samozřejmě to neplatí obecně, ale nemálo starších železničářů-důchodců si „režijku“ udržuje jen jako projev příslušnosti k firmě a tu sumu, kterou za to ročně platí, ve skutečnosti ani za rok „neprojezdí“, a to i kdyby měli platit plné jízdné bez jakékoli slevy. A i mnozí zaměstnanci v činné službě si „režijku“ platí jen proto, že mají třeba děti školou povinné a do školy někam dojíždějící, nebo proto, že chtějí mít nárok na volné jízdenky do zahraničí – a ve skutečnosti jezdí i do zaměstnání autem, nikoli vlakem. To vše jsou už dávno známé skutečnosti, ale závistivcům se pouhá existence „režijek“ dobře hodí k tomu, aby mohli neustále „prudit“.

  • Namísto, aby přidali spravedlivě všem důchodcům, tak peníze dají jen těm, kteří se budou chtít projet vlakem nebo autobusem. To přece není nic solidárního, jen to rozbourává hospodaření státu (nevezmou se ty peníze náhodou z důchodového účtu?) i hospodaření firem (orientace na dotované zákazníky místo na platící zákazníky). A požadovali důchodci něco takového, nebo je to jen „léčba Ficem“?

    • To „přidání všem důchodcům“ by dělalo asi tak 100Kč měsíčně.

  • Důvod celé akce je jediný – nasypat primárně RJ a LE peníze pro záchranu před finančními potižemi v prvním případě a krachem ve druhém. Dále se sem slétnou další dopravci,anžto se tady začali rozdávat penize za nic.

  • Porovnání spravedlivých cen – příklad- za předpokladů, jsem babička, 73 let, dostala jsem rakovinu a bydlím někde ve Středočeském kraji, je zavedena – plná integrace PID a cestuji na občanský průkaz zdarma do nemocnice, třeba z Mělníka do Fakultní nemocnice Motol- je to třeba asi tak 40 -45 kilometrů a zaplatila bych asi tak 70 Kč za jednu jízdu, ale nad 70 let to mám zdarma – není to čilý populismus?

    – a jsem babička, mám 73 let, dostala jsem rakovinu a musím do nejbližší nemocnice na vyšetření, ozařování a jimou léčbu, nejenom z Orlických hor do Hradce Králové, nejenom ze Šumavy do Plzně, nejenom z Horní Bečvy do Fakultní nemocnice Ostrava – a všem těmto babičkám odmítáte dát slevu?

    Dotaz: babičky z hor mají platit plné jízdné a babičky z okolí Prahy nemají platit?
    A všechny platily za svého života daně a „vesnické“ babičky jsou snad méněcenné?

    • Porovnání spravedlivých cen:
      -babička ve Středočeském kraji platí vyšší nájem, než babička v Orlických horách – to chcete řešit jak?
      -babička v Praze celý život dýchá horší vzduch, než babička v Horní Bečvě – to chcete řešit jak?

      Nežijeme ve spravedlivém světě. Ani všichni dokonce nedostali stejné IQ. Někteří se s tím smíří, někteří si tento mindrák chodí léčit do diskuzí a pokládají stupidní dotazy.
      P.S. Pokud jste babička a dostala jste rakovinu, budete řešit jiné věci, než slevy na jízdném.

    • ty voe, babicka a nejen babicka, ktera onemocni rakovinou, bude zcela jiste jezdit na vysetreni vlakem. Byl jste nekdy nemocny, myslim opravdu vazne nemocny?

    • Vážený pane Sůro,

      děkuji za odpověď, ale nedostal jsem ji. Pro ty autory proklamace, s velmi vysokým IQ, dotaz vylepšuji:

      Má podle Vás nárok „babička z hor“ nárok na slevu 25% nebo všem babičkám tuto slevu odepíráte?

      Děkuji za odpověď na můj vylepšený stupidní dotaz, já s kritizovaným IQ1!!!
      Stačí mi odpověď:
      Senioři mimo Prahu nemají nárok!!

      Dotaz je kvalitnější než Vaše slavné proklamace o projedených šesti miliardách. Chci pouze znýt hloubku Vašeho myšlení.

  • Prosím o vysvětlení některých pokmů použitých ve Vašem stanovisku – bod číslo 1: (citace):
    V lednu vystoupil Babiš s tím, že vlaky pro seniory a studenty budou zcela zdarma. Prošlo několik týdnů a na stole je materiál, který mluví o slevách 75 procent. A náklady odhaduje způsobem, proti kterému je pohled z okna či věštění z křišťálové koule matematickou metodou. Neexistují žádné analýzy, nebyly žádné konzultace mezi ministerstvy ani odborníky, v připomínkovém řízení nepřišla jediná připomínka. Babiš rozhodl a tak to bude. Hnutí ANO nemělo takový bod vůbec v programu, jde o čirý populismus a snahu zalíbit se dalším skupinám voličů.
    Pozoruhodný je v této souvislosti přístup ministra dopravy Dana Ťoka. Je veřejným tajemstvím, že většina jeho podřízených s opatřením nesouhlasí, přesto Ťok nehájí zájmy resortu dopravy ale premiéra. Ťok ostatně ani příliš materiál neobhahuje, přišel pouze s výrokem, že to zlevní cestování více lidem. Jedinou dobrou zprávou je, že se podařilo Babiše přesvědčit, že lepší je zavést výraznou slevu, než jízdné zcela zdarma.
    (konec citace)!
    A nyní dotazy:
    1.Čirý populismus – co to je?
    2.Jak jste zjistili „názor většiny podřízených“ na MDČR?
    3.Jsou Vám známy způsoby odhadování nákladů na toto opatření – pokud ano, prosím o zveřejnění!
    4.Nemůžete vědět, že nebyla vůbec žádná analýza, nené jenom Ministerstvo dopravy – jsou i jiná ministerstva, anebo nejsou? Jak jste zjistili, že nebyla prováděna analýza na jiných ministerstvech?

    Předem děkuji za odpověď.

    • 1. „styl politiky, který usiluje o získání široké základny voličů údajnou ochranou zájmů prostých lidí proti různým ohrožením a prosazováním témat vzbuzujících emocionální reakce veřejnosti“
      2. nevím
      3. Byla zveřejněna na objem prostředků, o které jde (6 mld. ročně) velmi stručná (11 stran) analýza MD ČR, kde se počítá s dosavadním objemem kompenzací za mladé i seniory (z 2001) a jen se to číslo násobí podílem komerčních spojů (dosud byly kompenzace jen v komerčních spojích), poměrem současné a navržené ceny a očekávaným nárůstem cest o 20–70 procent.

      Ze 136 milionů se takhle trojčlenkou odhadují šestimiliardové výdaje. Autor v tom materiálu opakovaně zdůrazňuje, že je to „čistě hypotetické posouzení“, ministerstvo „disponuje značně omezenými daty pro přesný propočet“ a „jedná se pouze o odhad“. Zdopravy.cz ten materiál samozřejmě zveřejnilo a okomentovalo již před dvěma týdny: http://zdopravy.cz/prehledne-nove-slevy-75-nemusi-platit-ve-vsech-vlacich-a-autobusech-9015/
      4. Jiná ministerstva existují. Není ale důvod, proč by se vlaky mělo zabývat například školství, kultura, práce, …, není to v jejich gesci.

  • 1. Nepřipravený materiál
    – vzneste dotaz na ministerstvo, jakým způsobem došli k uvedené částce, jistě Vám odpovědí

    2. Projedené peníze
    – zřejmě byste byli nejraději, aby se veřejná doprava přestala dotovat vůbec, protože o každé dotaci můžete napsat že jsou to „Projedené peníze“

    4. Bez kontroly
    – jediný bod se kterým souhlasím

    6. Jak odradit platící cestující a vrátit lidi do aut
    – jezdit častěji a rychleji, než jezdí auta??? Máte na mysli vystavět vysokorychlostní tratě po celé republice za pár biliónů a za další miliardy zajistit provoz každých 15 minut?

    7. Chaos před soutěžemi
    Bez vzájemného uznávání jízdních dokladů, ať raději žádné soutěže nejsou, skutečně nemám zájem, aby se opakovala situace, která nastala na šumavských tratích, tj. výměna monopolu ČD za monopol soukromého dopravce

    • Jestli se nepletu, tak jakousi dohodu a vzájemném uznávání jízdenek podepsali všichni dopravci v osobní dopravě mimo CD. A Regiojet prodava jízdenky na dálkové linky Arriva vlaky. Takže to je pouze o tom, zda chtějí dopravci spolupracovat.

    • ad 1: v tom materiálu to je. ale současně je tam upozorněno, že jde o velmi hrubý odhad
      ad 2: to je vaše spekulace. nikde to nepíšu a ani si to nemyslím.
      ad 6: mám na mysli konkurenceschopnou dopravu k silnici. nebo si myslíte, že třeba spojení Liberec – Praha vlakem za 2 hodiny 35 minut je konkurenceschopné?
      ad 7. uznávání dokladů se připravuje a do soutěží bude připravené. výměna dopravce přinesla poměrně značnou úsporu krajskému rozpočtu.

    • ad 1: můžete se ministerstva zeptat, z čeho vycházel zmíněný odhad, když se domníváte že „Neexistují žádné analýzy, nebyly žádné konzultace mezi ministerstvy ani odborníky“

      ad 2: napsal jste jasně, že zmíněné kompenzace jsou „projedené peníze“, proč zrovna tyto kompenzace jsou „projedené peníze“, když veřejná doprava se dotuje odjakživa?

    • proč zrovna tyto kompenzace jsou podle Vás „projedené peníze“, když využití služeb veřejné dopravy za určité skupiny cestujících se dotuje/kompenzuje odjakživa a tyto dotace rovněž nezvyšují nijak kvalitu nabídky?

    • 2 – dotace má smysl, pokud vede k efektivnímu chování (lidi místo auta zvolí vlak). Takto vysoká sleva pro skupiny, které se přiliš mezi autem a vlakem nerozhodují, ale povede spíš ke zbytečným jízdám a k tomu, že ušetří ti, co by jeli vlakem tak jako tak.

      6 – ano, stavět VRT. Protože to je investice. Narozdíl od nabytečných sociálních slev. Co se týká provozu, na ten už peníze z rozpočtu nepotřebujete. Vysokorychlostní provoz se uživí sám z jízdného, protože je efektivnější, než dnešní provoz pomalý.

    • Ad 1. Je to v tom materiálu napsané. Kompenzace za mladé (z 2017) i seniory (z 2001!) se jen násobí podílem komerčních spojů (dosud byly kompenzace jen v komerčních spojích), poměrem současné a navržené slevy a očekávaným nárůstem cest v různých skupinách o 20, 30 nebo 70 procent. Taková trojčlenka, kterou se dostanete ze 135 mega na šest giga.

  • Je to nechutny az ke zvraceni, kam to tady speje. Je velmi frustrujici platit dane takovym hospodarum. At takhle ridi AB svoje firmy!!! Naprosto opovrhuji temi pseudoodborniky, co si rikaj vláda. Fuj a trikrat fuj!

    • A jak by jste těm důchodcům Teda pomohl Vy?
      Já to trochu specifikuji ve svém příspěvku níže. Jinak mým rodičům je přes sedmdesát. Oba pracovali na plný úvazek od a až do zet. Mamka má důchod 9500 taťka 12600 cca…
      Nebylo by adekvátní dnešní době aby měl každý z nich o 4-5 tisíc víc toho důchodu za cca 40 let práce???
      Jak se z nich jeden ztratí. Druhý zůstane žebrák. Ale vy jste zřejmě mladík co má do důchodu daleko….

      Ne že bych s tím jízdným zdarma úplně souhlasil…

      Ale ono všechny články co k tomu vyšly jsou nastavené tak, že to ten populismus prostě musí být i kdyby nechtěl…

    • A těch prohraných arbitráží co už bylo a nikdo nebyl hnán k zodpovědnosti. To bylo panečku peněz v luftě.

    • Ic540

      Toz vychovali si vas, ne? Duchod tu neni od toho, aby si duchodci zili jak kralove.

  • Souhlasím s redakcí. Tenhle vládní záměr mi přijde nedomyšlený a populistický. Zkrátka jistý pán udělá radost důchodcům a studentům, ale ne za svoje. Kdyby se raději zamysleli, jak do vlaků mimo hlavní tahy přivést více platících cestujících, nebo z nich aspoň nevyhnat ty stávající. A opravdu si nemyslím, že se toho dá dosáhnout otevíráním nových zastávek na každé samotě u trati…

    • Právě výrazný pokles cen v poslední době přivedl lidi do vlaků. Jistě si také všímáte, že na spojích, kde se jezdí za standardní ceny, jsou vlaky poloprázdné.

    • Do vlaků přivedl lidi hlavně velký růst kvality, v případě spojení Praha – Brno také ŘSD a akce modernizace D1. Velké nárůsty mezi Prahou a Brnem nastaly už před tím, než zde začala cenová válka.

    • Můžete se někdy projet třeba do Plzně, jak „do vlaků přivedl lidi hlavně velký růst kvality“. Realita je taková, že obsazenost je odhadem tak 15% ani minibar nepomohl. Další tip na projíždku je na Vysočinu, máte velkou šanci, že budete mít vagon 1.tř. po většinu cesty jen pro sebe atp…

    • To jste ovšem sám ovšem v rozporu s vaší tezí, že lidi tahá do vlaku ta cena. Vždyť Praha-Plzeň stojí od 75 do 105 Kč – což je dost dobrá cena, dokonce o něco nižší než na podobné a populární štrece Praha-Pardubice !

      Hlavní důvod je, že u Plzně ještě nedošlo k dostatečnému zrychlení – to přijde až v letos prosinci s otevřením tunelů Ejpovice.
      Nársůt počtu cestujících tak ještě není tak velký, aby to zaplnilo ten větší počet letos objednaných spojů. Zahuštění provozu tak přišlo o rok dříve, než by bylo ideální – hlavní důvodem byla asi koordinace s Němci, oni nejspíš chtěli dvouhodinuu expresů do Mnichova už letos.

    • Ty Ejpovice to ďábelsky zrychlí a díky nim narostou počty cestujících o tisíce 😀

    • Ejpovice tomu pomůžou, ale dokud se něco neudělá s úsekem Beroun – Praha, tak se obávám, že nějaký extra nárůst se očekávat nedá, už jen kvůli pravidelným problémům, které se tam vyskytují. A v období případné rekonstrukce, to bude ještě horší.

    • @Radek Janata:
      naprosto nejsem v rozporu, pro zajímavost si zjistěte, za jaké ceny lze cestovat z Prahy do Plzně a porovnejte s „akční“ cenou za vlak. V krátkosti: i přes akční slevy je cestování vlakem pořád často cenově neatraktivní. Konkrétní příklad: před pár dny jsem kupoval zpáteční jízdenku pro dvě osoby z Prahy do Krumlova, stálo mě to 267Kč, kolik by stejná cesta stála vlakem raději nechtějte vědět;)

  • Né že bych za to horoval. No tak pozitivní je ze už těch bodů je jenom sedm. Minule to bylo někde deset… 😁

    Ve Frýdku Místku mají MHD zdarma. Podmínkou je bezdlužnost vůči městu…

    Takhle nějak se mohlo postupovat. Někteří důchodci ti zdraví by využili možnost cestovat zdarma. Ti nemocní co cestovat nemohou zase využijí slevu na léky. Zaplatí li strop. Pak je mají zdarma.

    Kdybychom přidali všem důchodcům cca 4-5-6 tisíc na důchod za celoživotní práci, aby to bylo trochu adekvátní tak by to vyšlo na mnohem více miliard. 50-60 ???

    Kdyby se nelobovalo a platilo to jen na vlaky tak to taky mohlo být o něčem jiném. MHD je ve většině měst zdarma od určitého věku. To stačilo sjednotit…

    Ale zavedl bych jim průkazku, která by platila 6 měsíců. Pak by si znovu vyridili na obci/ Czech pointu bezdlužnost. Když to jde ve FM. Mohlo by to být i v ČR…

    V tom FM to však mají zdarma všichni bezdlužní vůči městu. Mě by zajímalo zda by tak nějak šlo v rámci ČR alespoň pro ty 65+

  • Plně souhlasím se všemi body, bohužel jsou tady i další problémy a to třeba to, že lidi do 26 si dají přihlášku na VŠ, kde je bez problémů vezmou a za cenu přihlášky obvykle 500 korun budou celý rok jezdit za 25%, takže náklady budou daleko vyšší než 6 mld. A tohle se prostě uhlídat nedá.

    • Abyste byl student celý rok, nesmíte vyletět u zkoušky. Jinak vám status okamžitě zaniká a musíte si např. platit zdravotko.

    • Za prvé žádný status studenta neexistuje, přestože s ním důvodová zpráva operuje, za druhé není reálné kontrolovat, zda je či není vlastník žákovského průkazu v aktuálním okamžiku studentem.

    • „náklady budou daleko vyšší než 6 mld“

      Ani ne. Dneska stejně v tomto věku studuje skoro každej. A těch pár lidí, co nestuduje, tak pracuje a na denní ježdění do práce už tu slevy jsou a taky dost vysoké.

    • Honza: Studoval jsem v 1 rok v Praze na ČVUT a není to o jedné zkoušce, ale o splnění kreditu, navíc studentský žákovský průkaz má platnost rok, žádný revizor nikde nezjistí, že už dávno nestuduji, mám platný průkaz a hotovo.

      Co se týká slev nyní, tak jsou a nejsou zrovna nemalé, ale jsou jen pro určitou trasu – PCE -Praha, HK – Plzeň apod. nyní budou mít studenti možnost cestovat po celé republice a to ještě s vyšší slevou, ještě bych souhlasil s 75% slevou na trasu, kde studuji, ale na celou ČR, to je nesmysl a minimálně v letních měsících budou vlaky studenty a mladými lidmi přeplněny.

    • Ondřej:
      Pokud vím, tak ČD poskytovaly už v minulosti v rámci „komerčních slev“ každoročně o prázdninách časové síťové jízdenky za poměrně přijatelné ceny a studenty při tom ještě dále zvýhodňovaly slevou z ceny na průkaz ISIC – takže suma tržeb od nich se asi proti minulosti příliš lišit nebude a jedinými rozdíly bude ohromný nárůst agendy spojené s jiným (a i mimoprázdninovým) způsobem poskytování slev a příliv nějakých (pro ČD nikoli rozhodujících) „kompenzačních“ finančních prostředků ze státního rozpočtu.
      Studentům slevy přeji, i když patří k nejbohatším skupinám obyvatel, protože snadné cestování považuji za důležitou součást vzdělávání a získávání dobrého všeobecného rozhledu.

  • Je to jen zaplata na ne dobry zisky… ci prodelecnost dopravcu

    Stat stavi pomale trate ktere behem 5-10let od otevreni jsou cela plne. Kapacitou nestihaji poptavku

    A pak neni divu ze dopravci nevydelavaji na uzemi CR kdy cele uzemi je 20let staveniste. O talentu vest podnik nekterych dopravcu je skoda mluvit…

    • ale,ale- dopravci nevydělávají?
      O tym talentu píšete o Zemkových?

    • „Stat stavi pomale trate ktere behem 5-10let od otevreni jsou cela plne.“
      —-
      Stát nestaví žádné tratě. 99.9% staveb je jen modernizace stávajících.

  • K tomu bodu 4. Nebude přijímat 6 lidí co budou mět na starosti revizory? Já myslím, že tych 6 lidí bude mět na starosti 6 uzemí v republice a budou mět lidi v terénu.

    • Tož to je blbé a my moraváci budeme na pražáky více nadávat. Zítra tam písnu, že o to mám zájem.

    • Ono je to jedno, jestli 6 nebo 600. Jediné, co se dá zkontrolovat, je, jestli dopravce kontroluje nárok na slevu. Počet vydaných jízdenek nikdo nezkontroluje.

    • Jedině tam poslat ČOIku do terénu. Jak někoho vyhmátnou (řekněme opakovaně), tak gigant pokuta, aby si to dopravci střežili.

Newsletter