Dopravci Železnice

Polské vlaky by mohly zajíždět až do Ústí nad Orlicí, Pardubický kraj sní o lince do Vratislavi

Elektrická jednotka Newag Impuls by mohla podle plánů Pardubického kraje zajíždět z Polska až do Ústí nad Orlicí
Elektrická jednotka Newag Impuls by mohla podle plánů Pardubického kraje zajíždět z Polska až do Ústí nad Orlicí

Pardubický kraj, Dolnoslezské vojvodstí, polský dopravce Koleje Dolnośląskie a České dráhy jednají o tom, že by polské vlaky zajížděly nejen do hraniční stanice Lichkov, ale až do Ústí nad Orlicí. Vzniklo by tak přímé spojení až do dolnoslezské Vratislavi, navíc by se na trati z Ústí nad Orlicí k polské hranici zlepšila kvalita vozů.

O přímé spojení jednali zástupci všech stran naposledy tento týden, do konce února se chtějí dohodnout na finálním řešení spoje. Přímé vlaky by mohly vyjet od nového jízdního řádu

Podle hejtmana Pardubického kraje Martina Netolického čeká přeshraniční trať už dlouho na oživení. Poslední přímé spojení přes hranice skončilo v prosinci 2016, kdy zmizel spěšný vlak z Pardubic do Vratislavi. Dnes musí cestující přestupovat v Lichkově či Mezilesí. „Při vhodném napojení by se mohlo jednat o velmi pohodlné spojení s návazností na vlak do Prahy či Brna,“ řekl Netolický. Přímý spoj by mohl pomoci podle něj zatraktivnění celé oblasti Králicka, kam již nyní míří mnoho polských turistů.

Polský dopravce na trať do Česka nasazuje nové elektrické jednotky Impuls od Newagu. České dráhy nasazují na trať většinou soupravy složené hlavně z nepříliš pohodlných vozů řady Bdmtee. Z Lichkova už dnes jezdí přímé vlaky až do Vratislavi.

Vznikl už první návrh jízdního řádu. „První navržený model jízdního řádu je nastaven tak, aby vyhovoval polohám vlaků v Ústí nad Orlicí, což je vzhledem k zaplněnosti tohoto dopravního uzlu velmi komplikované. Musíme si také říci, zda se má jednat o vlak, jehož cílem bude co nejrychlejší spojení Ústí nad Orlicí a Vratislavi, nebo o spoj, který bude zajišťovat také vnitrokrajskou železniční obslužnost,“ uvedl náměstek hejtmana Michal Kortyš s tím, že nyní bude kromě jízdního řádu řešen také ekonomický model navržených řešení.

10 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Pokusy o takové spojení probíhaly už v minulosti, ale výsledky nikdy neměly takový úspěch, aby to odůvodnilo jejich dlouhodobou existenci: z pohledu zájmů vnitrostátních českých cestujících (zejména těch jezdících často) by bylo mnohem užitečnější zavést znovu přímé (a v části trati zrychlené) vlaky mezi Letohradskem a Pardubicemi, aby odpadly aspoň ty nejfrekventovanější nyní nutné přestupy v naprosto debilně zprzněné žst. Ústí nad Orlicí.
    Častější přímé spoje mezi Polskem a Ústím nad Orlicí by sice možná přinesly lepší vozidla, ale to by asi nakonec bylo to jediné, co by z toho běžní čeští cestující měli a využívali: dobře grafikonově zkonstruované přípoje v Lichkově či v Mezilesí by byly i nadále zcela vyhovující.

  • Přeshraniční propojení sousedících krajských měst pomocí lokálních spojů by mělo být úplná samozřejmost :-((.

  • To by byla pecka! My určitě jednou ročně jezdíme z Ústí do Klodzka nebo do Wroclavi. Častěji ale rozhodně ne. 😉

    • Při cenách za běžný „mezinárodní“ tarif bude vozit vzduch, muselo by být nějaké akční jízdé.

    • Běžný mezinárodní tarif na této relaci není třeba využívat již nyní. Mezi Ústím a Klodzkem lze cestovat na MPS, viz:
      https://www.cd.cz/typy-jizdenek/mezinarodni-jizdenky/-30221/
      Do Wroclawi na Včasnou jízdenku (z Pardubic 184Kč, z Prahy 235Kč).
      Na jednodenní výlet pak na Celodenní jízdenku+Polsko, pro Pardubický kraj za 289Kč (platí až do Wroclawi)
      O víkendu ve stejném rozsahu platí též Skupinová víkendová jízdenka + Polsko (pro 2 dospělí a až 3 děti) za 369Kč.

      Jinak doufám, že to vyjde, tomuto spojení fandím. Ideální by bylo, kdyby se podařilo zavést 2h takt zrychlených vlaků s vazbou v Ústí na rychlíky vyšší kvality. Dostali bychom tím relativně konkurenceschopnou jízdní dobu (Praha, Brno-Wroclaw okolo 4h), prakticky stejně jako autem. Ty vlaky stejně na obou stranách hranice budou jezdit, jedná se jen o krátký úsek Lichkov-Miedzylesie (9km) a dohodu KD a ČD tyto spoje smysluplně propojit.

    • Ale to přeci existuje říká se tomu malí přeshraniční styk MPS platí to prakticky všude u hranic

    • ad MPS: jízdenka na vlak 2km úsek České Velenice-Gmund stojí dle aplikace ČD Můj vlak 158Kč, zpáteční jízdenka 316Kč

    • Milan: České Velenice – Gmünd MPS Euregio 42 Kč, zpáteční 84 Kč. S IN-kartou asi o pětikorunu méně. Ke koupi v kase, to se snad dá zvládnout.