Poláci oživují vodní cestu na Odře, otestovali přepravu hnojiv

Loď na Kędzierzynském kanálu. Autor: Grupa AzotyLoď na Kędzierzynském kanálu. Autor: Grupa Azoty

Poláci se snaží po letech úpadku oživit lodní dopravu na řece Odře. Nejnověji testovala na přelomu října a listopadu chemička

Poláci se snaží po letech úpadku oživit lodní dopravu na řece Odře. Nejnověji testovala na přelomu října a listopadu chemička Grupa Azoty přepravu 250 tun hnojiv mezi svými závody v Kedzierzin-Koźle nedalo českých hranic a v Polici u Baltského moře. Plavba měla prověřit splavnost řeky, která byla po desetiletí zanedbávána a je z části zanesena bahnem. Zatím není jasné, zda bude firma téměř 700 kilometrů dlouhou cestu trvající šest dní opakovat.

„V minulosti jsme tuto vnitrozemskou vodní cestu pro přepravu našich produktů využívali. Máme vlastní přístav a spojení s Gliwickým kanálem. Proto chceme podpořit vládní plány na vylepšení vodní cesty a využít obchodních příležitostí s tím spojených,“ uvedl manažer chemičky Kamil Bortniczuk.

VIDEO:

Autor: Grupa Azoty

Podle Andrzeje Klimeka, viceprezidenta společnosti OT Logistics, která plavbu zajišťovala, měla akce rovněž upozornit na důležitost chystaných investic do Odry. „Vnitrozemská vodní cesta může hrát důležitou roli v dodávkách zboží do přístavů u Baltského moře,“ uvedl Klimek. Jeho firma letos po letech obnovila i vodní přepravu uhlí z Gliwic do teplárny ve Vratislavi.

Současná polská vláda má s Odrou velké plány. Při nejbližší revizi (nejpozději v roce 2023) by ráda řeku zařadila do páteřní evropské dopravní sítě TEN-T, zároveň chce investovat (s pomocí evropských fondů) do vylepšení splavnosti a zajištění mezinárodních parametrů v přepočtu desítky miliard korun. Poláci počítají i s prodloužením splavného úseku z Koźle až do Ostravy, což by vyšlo na zhruba deset miliard. Na české straně se ale ještě nerozhodlo, české ministerstvo dopravy nicméně snahy Poláků o zařazení Odry do TEN-T podporuje.

Pětikilometrový Kedzierzinský kanál, který napojuje chemičku Azoty na vodní cestu, byl postaven za 2. světové války jako zárodek průplavu Odra – Dunaj. S Odrou jej spojuje Gliwický kanál.

Tagy Grupa Azoty lodě Odra OT Logistics Polsko
4 komentáře