Infrastruktura Železnice

Pokuty za vstup na koleje rostou, většinu řeší exekutor

Velmi častým místem, kde lidé porušují zákaz vstupu do kolejiště, je pražské hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Velmi častým místem, kde lidé porušují zákaz vstupu do kolejiště, je pražské hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Drážní úřad loni přitvrdil při trestání neoprávněného vstupu do kolejiště. Ve správním řízení řešil celkem 425 případů a udělil pokuty v celkové výši přes 180 tisíc korun. V průměru tak jeden hříšník na kolejích musel zaplatit 425 korun.

Oproti roku 2016 se tak výše pokuty zvedla z průměrných 286 korun téměř o polovinu. Případů, které dospěly do správního řízení u Drážního úřadu, loni ubylo, celková výše pokut se ale zvedla. Lidé přitom většinou neplatí dobrovolně. Z loňských celkových 180 tisíc je téměř 130 tisíc vymáháno (nebo už bylo vymoženo) exekucí.

„Je nepochopitelné, že se někteří nad zákazem vstupu do kolejiště podivují. Tak jako dálnice, tramvajové tratě nebo přistávací letištní plochy neslouží lidem jako chodník, tak ani železniční koleje nejsou k tomuto účelu určeny,“ sdělil deníku Zdopravy.cz ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.

Zejména kvůli desítkám nezletilců, kteří ročně na kolejích riskují, zvažuje Drážní úřad osvětovou kampaň. Pokuta za neoprávněný vstup do kolejiště může podle zákona o drahách dosáhnout až 10 tisíc korun. Drážní úřad přitom zdaleka neřeší všechny přestupky, řadu z nich vyřeší policie pokutou hned na místě nebo domluvou. Ke správnímu řízení tak míří jen nejzatvrzelejší „narušitelé“.

 

Vývoj evidovaných přestupků neoprávněného vstupu do kolejiště, které řešil DÚ:

Rok

Počet případů

Sankce celkem

2015

311

115 500 Kč

2016

507

144 800 Kč

2017

425

180 500 Kč

Pramen: Drážní úřad

 

44 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Videl som trate na Slovensku ….. všade vedú vyšlapané chodníky cez trate. Videl som trate vo Švajčiarsku …. nikde nie sú vyšlapané chodníky, lebo tam ľudia chodia cez prechody. Je zaujímavé, že tam sa to dá. Ale v čechách a na slovensku ideme všade … hlava – nehlava

    • Otázka jak to máte tu trať navrženou a jestli navrhnete přechod kde ho chtějí lidi, nebo kde se hodí projektantovi. Přechod +-10-15m od místa kde jej chtějí lidi? To ujdou, to není problém, ale přechod 250 a více metrů? Navíc spojený s ještě složitější cestou k cíli? Jasně že vám lidi budou chodit kde se jim to hodí. A co se pustí SŽDC do rušení „nebezpečných“ přejezdů, na kterých jsem ale za posledních 10 let neslyšel o nehodě, navíc se závorami, tak se situace ještě zhorší.

      Domnívat se že si někdo bude zajíždět 4 v hroším případě 11 kilometrů je naivní.

  • Ad pán z Drážního Úřadu,
    ať si udělají statistiku proč to lidi dělají a zjistí kde je to jenom chybou projektu dráhy, do kterého mají jistě také co mluvit, pokud trať rozděluje obec a nejsou v ní podchody a přejezdy dostatečně hustě k tomu aby uspokojily běžný provoz pěších, je to chyba na straně dráhy, zajížďka dva kilometry možná nevadí autům, ale pro lidi to představuje klidně půl hodiny navíc a to nikdo do obchodu pro sodovky nepůjde. O jednom místě kde dráhy tvrdí že lidi mají chodit o asi 3km delší trasou taky vím.

    A jak už jsem tady napsal, tratě nejsou jednak nijak ohrazené, což letiště a dálnice jsou (takové ty kusy plechu či lana kolem, u malých letišť vás tak možná vyženou), a vstup chodců na neohrazený pozemek ani nelze postihnout, stejně tak na cestu, takže lidi ani nenapadne že když na cestu položíte vedle sebe dva kusy železa že se něco mění.

  • No to se nám tu tedy objevil někdo pro koho je předpis nad nadevše. Že ano Petře.

    Možná až dráha postaví podchod každých 250m, možná až si nechá udělat analýzu kam lidi chodí a proč tam chodí a tomu přizpůsobí uspořádání stanice, podchody a podobně, pak ten problém nebude. Ale s prominutím jenom idiot si může myslet že mu něco řeší zákazy a pokuty. Lidi to stejně budou dělat, jediné a trvalé řešení je vytvořit jim bezpečný přechod.

    A celá vaše generalizace, stejně jako příslušný předpis je pěkně pitomě vymyšlená, co je provozovaná dráha? Ta která je někde v nějakém lejstru tak vedená, nebo ta na které fyzicky jezdí ten den vlaky? Co je podle vás tak nebezpečného na tom když na dráze kde jednou za týden jede výletní vlak vstoupí člověk do kolejiště?

    Ale vaši technokratickou odpověď znám dopředu.

    A továrna? Ta jaksi v, troufnu si říct 99.9% případů není tvořena trochou štěrku a kusem železa, které je méně než 20cm vysoké. A pokud náhodou továrna má pozemek, NEOPLOCENÝ, nebo parkoviště, NEOPLOCENÉ, tak si přes ně lidi chodí jak je libo, cedule necedule, a víte proč? Protože obecně platí od dob Říma že přes neoplocený pozemek lze projít a protože zákazové cedule jsou dnes všude, lidé je ignorují, je jich moc. Takže možná až tam dráhy dají ceduli i s příslušným paragrafem, tak možná pak to začne mít nějaký efekt. Nebo si všude natáhněte plot, ale do týdne v něm máte všude díry a nejpozději do dvou se na vás vrhnou všechny ochranářské spolky budou požadovat přechody pro zvěř a tedy i pro lidi.

    Jo kdyby se lidem řeklo co všechno je zákonem zakázáno a přitom se běžně dělá, tak do oběda je revoluce.

    A že deset minut nic není? No tak nevím proč se v Brně tak rvou o 10 minut cesty na nové nádraží. A 20 minut denně už někomu stojí za to si na cestu do práce/školy pořídit motorový samohyb.

    Martin
    A nenapadá Vás že je to třeba o tom že drážní úřad jednak má vliv na předpisy a jednak by mohl mít vliv na sždc? A celá vaše argumentace s nemocnicí je na vodě, v té nemocnici v sekci „Pouze pro zaměstnance“ většinou nic nepotřebujete, na druhé straně kolejiště s velkou pravděpodobností ano když už se ho rozhodnete přecházet. Když už chcete analogii s nemocnicí, pak kolejiště je systém cest op kterých jezdí sanitky a „jen pro zaměstnance“ je místnost kde máte na nádraží třeba dispečink.

    • No nevím.V Zastávce u Brna je nadchod a lidi to berou stejně přes koleje.Blansko.Podchod.A lidi?Šup přes koleje.A dokonce i učitelky s dětmi ze školky!!!A že tam těch smrťáků bylo.Skalice nad Svitavou.Nadchod s výtahy.A máte to vidět zejména v pátek,když mládež jede ze škol.Boskovice.Tam je dokonce přejezd,ale lidi stejně lezou do kolejí.Brno ani nemluvím.Tam jsou i výtahy.A stejně tam lidi lezou přes koleje.Tak o čem se tu diskutuje.Prostě a jasně.Zákon říká,že tam cestující veřejnost nemá co dělat.Hotovo

  • Hmmmm … osobně jsem zažil jak mne minula lokomotiva doslova o pár centimetrů, jela jen možná 30-40km/h, ale ta o tři řády vyšší hmotnost byla doslova cítit a smrdělo to krchovem! Od tý doby se bojim ke kolejím přibližovat natož je přecházet a obrovský respekt mám i na přejezdech.

    A máme v „rozšířené“ rodině smutnou smrtelnou zkušenost z nelegálním přecházením železnice – na tu hloupou osobu jsem naštván, ale už jí to nemůžu říct.

    Liniové stavby typu železnice, rychlostní silnice či dálnice apod. hlavně v obcích jsou pro tam se vyskytující obyvatele vlastně všechny živočichy problém. Pražský hlavák a Vršovice a jistě mnoho dalších staveb je toho důkazem.

    Bylo by hezké mít v patřičně relativně vzdálených odstupech pod- či nad-chody, ale ty náklady. :o(
    Někde tyto „propojky“ opravdu vyloženě chybí!

  • To záleží na tom, jestli chceme dráhu považovat za nutnost, nebo za kvalitní službu občanům. Pokud to druhé, tak se pro všechny cestující musíme snažit zajistit co nejjednodušší přístup k vlaku, tedy pokud možno jednoduše po povrchu (jako Turnov, Tanvald), pokud to není možno, tak podchodem do obou směrů (Praha Radotín). A pokud nejsme schopni ten podchod vybudovat (Praha hl.n.), tak se nemůžeme na nic vymlouvat, a musíme to povolit po povrchu. Jestli je to takový bezpečnostní problém, tak tam musíme dát semafor nebo aspoň ceduli s bezpečnostními pokyny, ale není řešením to zakázat a divit se, že to lidé porušují.

    • Asi tak. Modré gumy (ale i DP) desítky let serou na svoje zákazníky na hlavním nádraží a strašně se diví, že je lepší jít z VŠE zkratkou přes nádraží než jít někam do háje na tramvaj a pak přes Sherwood…

    • Souhlasím. A to nemáte jenom tady, vím o místě kde zrušily historicky existující přejezd a už přes 30 let tvrdí lidem že mají chodit 3km zacházkou po o dost nebezpečnější silnici s celkem nepřehlednou zatáčkou, přitom na jednu stranu je na trať vidět kam až člověk vidí, navíc je tam přejezd a zastávka, a z druhé strany vlak troubí a ještě je tam hlučný most, není jak si vlaku nevšimnout, ale dráhy se zařekly že přejezd ani přechod prostě nebudou, ani nadchod ani podchod, prostě nic.

      Ovšem naprosto stejnou poruchou tu v zemi trpí také policie, elektrárny, hygiena a pár dalších organizací v této zemi.

  • Ono se to trestá? To v tom případě nechápu, proč u nás přes koleje někdo neustále přechází…

  • Otázka pro redakci magazínu ZDopravy.cz: mají vaši redaktoři, pokud vstupují do provozované dopravní cesty, platné oprávnění ke vstupu do kolejiště? Když jsem nedávno jednoho z kolejiště vykazoval (nevím, zda byl od vás či odjinud), oháněl se tím, že má novinářský průkaz…

    • Novinářský průkaz vstup do kolejiště neumožňuje, pokud se nepletu.

    • Petr: jistě že neopravňuje, proto nechápu, co pan redaktor větou „oprávnění ke vstupu do kolejiště mám prošlý, ale mohu vám ukázat novinářský průkaz“ sledoval…

    • A to existuje teď nějaký průkaz na vstup do kolejiště? Byl jsem u železničního vojska a nic jsme takovýho neměli. Soused byl posunovač a tehdá neměl ani vysílačku, jen praporek.

    • Vstupem do kolejiště se zabývá předpis SŽDC Ob I. Zjednodušeně řečeno jedná se o služební průkazy dopravců a průkazky SŽDC – modro-modré (+ modro-červené nově nevydávané + modro-fialové) pro zaměstnance, modro-žluté pro ostatní (CPS). Na těch SŽDC je to viditelné hned na přední straně (Vstup do provozované ŽDC / nic / Vstup mimo provozovanou ŽDC), u těch dopravců je to obvykle někde na zadní straně.

  • Milý ředitely Drážního úřadu: Je nepochopitelné, že ani po tolika desítkách let není možné z pražského Hlavního nádraží vyjít přímo směrem na Žižkov a člověk to musí jak ovce obcházet a ztrácet tím třeba i 10 minut…

    Hlavně že přechody tam jsou – k terminálu pro autovlaky – a zaměstnanci tam evidentně přecházet mohou, ale běžní cestující by to asi nezvládli. Vlaky tam nijak zvlášť rychle nejezdí, protože co tam projíždí, tak stejně na nádraží zastavuje – snad jen nějaké posuny ne – ale ty také nejezdí nijak extra rychle.

    I kdyby tam pro ně měli postavit semafor či závory, bylo by to alespoň nějaké řešení – a ne se na to jen desítky let dívat a nedělat nic. To je snad ještě horší než Dolínek…

    • No, to vás zabije, že? 10 minut…

      Ne, běžní cestující nemají v kolejišti (jakékoliv) stanice co dělat!!! Vlak není kočárek, a to ani když jede pomalu. Nezastaví na fleku. Naopak, flek může zůstat z vás. A pokud namítnete, že to je vaše věc, tak není. Protože ohrožujete celý provoz železnice.

    • Stačilo by tam umístit výstražný kříž, tak jako je u tisíců dalších nechráněných přejezdů všude po republice a mohl by být přechod legální.

    • Jezdit se dá 50 km/hod. Vybudování přejezdu odhadem tam 10 mil. Kříže nic neřeší navíc s ohledem na rozhledové poměry je tam nikdo neschválí. Ale proč neporušovat zákony pro své pohodlí.

    • Marek Turnovec: A za to může Drážní úřad, on je investorem a majitel infrastruktury? To asi těžko. A poznámka o tom, že by to běžní cestující asi nezvládli, je pěkně mimo. Nebo snad taky lezete v nemocnici tam, kde je napsáno „nepovolaným vstup zakázán“, „pouze pro služební účely“ nebo „vstup veřejnosti zakázán“?

    • Neuvědomujete si někteří jednu věc. Alternativa (obejít to) je mnohem nebezpečnější než přejít přes kolej, kde jede vlak jen občas, obzvlášt, pokud tam ten vlak stojí a čeká na odjezd. Bulhar je nejnebezpečnější křižovatka v Praze (loni nejvíc nehod z celé Prahy – aspoň podle ČT), jiní to obchází podél magistrály, kde není chodník, což taky není příliš bezpečné.
      Železnice vytváří ohromnou bariéru, rozděluje města, což je velký rozdíl oproti dálnici, která se zpravidla obcím vyhýbá. Navíc cílem by mělo být, aby se tam ti lidi dostali, ne? Aby jeli vlakem. Ne, že „postavili tam nádraží, ale chodili jim tam lidi“. Takhle se nebuduje pozitivní vztah veřejnosti k železnici a pro leckoho může být 10-15 minut rozhodující, že pojede jinak.

    • Petr: Ano, 10 minut mě zabije. A když ne těch 10 minut, tak třeba někdo v Sherwoodu – nebo mě bude aspoň obtěžovat. A to chození přes Bulhara, jak tu bylo zmíněno, také není nic moc, i když tam na těch přechodech jsou aspoň semafory.

      Jinak k tomu, že běžní cestující nemají v kolejišti co dělat – asi jak kde – já jsem původně z Turnova – a tam se k vlaku, pokud nestojí na koleji hned u nádražní budovy ani jinak nedostanete. Podchody tam nejsou…

      Martin: No budete se divit, ale zrovna v nemocnicích se pohybuji v neveřejných částech docela často. Takže špatný příklad. Ale pokud v nemocnicích někde nemá jen tak každý courat, tak by to také mělo být nějak zajištěno – a bude přituhovat, třeba i kvůli GDPR. Ale už teď má většina nemocnic spoustu oddělení uzavřených.

  • Pro fannu. No, prohlídka sice možná náročná je, ale přísná rozhodně není (asi spíš zrovna záleží na jaké doktory narazíte). A na psychotesty jste přišel kde? Možná někteří zaměstnanci je musejí dělat, ale rozhodně ne všichni. A ke vstupu do kolejiště potřeba nejsou.

    • S tou přísností bych asi souhlasil.Opravdu záleží na lékaři.V každém případě se tam kontroluje zrak a sluch,což jistě uznáte je pro pohyb v kolejích nezbytné.A psychotesty?Sám jsem jich pár absolvoval. Samozřejmě netvrdím,že jsou v přímé souvislosti s udělením povolení ke vstupu do kolejiště.

  • Pro Honzu Kosika. Každý zaměstnanec a zejména ten,který má oprávnění ke vstupu do kolejiště, samozřejmě prochází a to opakovaně školením,jak se tam má chovat.Než ale vůbec na takové školení jde,musí absolvovat náročnou a přísnou lékařskou prohlídku a psychotesty .Lékařská prohlídka se periodicky opakuje.Až pak dostane ono povolení.Takže žádné poučení nestačí. No a v neposlední řadě je vstup do kolejiště zakázán zákonem.

  • @Martin: málo jsem specifikoval: samozřejmě jsem si plně vědom, že když fíra použije rychlobrzdu, tak lítaj lidi, zvířata, kufry… Ale jakou rychlostí vletí na to poslední nástupiště na hlaváku? 30kmh? Jakou rychlostí z něho vyjíždí? Je to přehledný úsek a neregistroval jsem na té poslední koleji jakoukoliv nehodu/zranění/incident.

    Bohužel, nemůžu zaručit, že podobně uvědomělý a opatrný jsou všichni porušovači zákona, co jdou opravdu jenom přes tu jednu kolej… Pokud někdo jde přes všechny koleje, tak klidně hlídat a pokutovat, ale na tu poslední dát třeba jen výstrahu, značku, fotobuňku a světelný cingrlátka – zkrátka cokoliv, když nejsou za opravdu hodně dlouhý roky vyřešit ten podchod …

    • Je videt, ze vite prd. Rychlobrzda je temer k nerozeznani od ostrejsiho brzdeni normalni brzdou. Maximalne tak smrdi spaleny karbid z brzd. Rozhodne nic nelita, zadne kufry ani lide, to je jen ve filmu pro efekt.

  • Některý ty lidi fakt nechápu. Nejlepší jsou ti se sluchátky v uších…

  • No zrovna ten hlavák je teda pokryteckej extrém, protože přes tu poslední kolej a tu servisní (?) chodí i zaměstnanci drah/průvodčí… ale ano, hlavně my, studenti ekonomky, si to tudy zkracujeme, protože nádraží není schopný dokopat ten podchod až do konce. Takže ano, budu riskovat dál, ohrožuju pouze sebe a opravdu se koukám, když přes to lezu. Kde že je ten problém?

    • To, že přes koleje chodí zaměstnanci drah je přece jen normální. Ti mají zdravotní způsobilost pro výkon své funkce (ke které patří i to, že se občas vyskytnou v kolejích) a minimálně školení z bezpečnosti práce, kde se řeší to, jak se mají v kolejišti chovat. A když mají na severním zhlaví svoje zázemí a musí se do prostoru nádraží nějak dostat, tak využívají tento SLUŽEBNÍ přechod (kouzlo je v tom slovu služební). Zrovna na poslední 32. staniční koleji (u 7. nástupiště) je opravdu špatně vidět, a když se z jižní části rozjíždí vlak, tak nemáte šanci ho vidět moc dopředu. Prostě v kolejích nemá člověk co dělat. Sám jsem v rámci výkonu svého povolání strojvedoucího pár na poslední chvíli uskakujících osob měl a opravdu to není nic příjemného. Jsem pro zpřísnění postihů.

    • Zaměstnanci drah, včetně průvodčích ale mají oprávněný vstup do kolejiště, mimo jiné poučením, školením atd. A chyba – neohrožuješ pouze sebe, ale i ostatní lidi ve vlaku, nebo si snad myslíš, že když strojvůdce použije rychlobrzdu, tak vlak hladce zastaví a lidi nelítaj, kufry nepadaj atd.? Tohle si často řidiči na přejezdu taky říkají, že ohrožují jen sebe. A samozřejmě není tomu tak.

    • Souhlasím s Martinem.Ohrožuješ zdraví zejména strojvedoucího.Myslíš,že je příjemný koukat na,s prominutím pitomce,poskakujícího v kolejích a doufat,že to stihne?A to je v případě,že se nic nestane.Nedej bůh,když dojde ke střetu.To člověk zestárne o pár let a má to doživotně před očima.A věř mi,že sakra vím o čem mluvím.Tak když už si nevážíš vlastního zdraví a života,tak měj aspoň ohled na nás strojvedoucí.Děkuji

    • Pokud se rozjíždí z jižní části, tak souhlasím, bude mít už rychlost a dlouho ho vidět nebude . Proč odjíždí z jihu a valí na druhou stranu, to mi moc smysl nedává, popírá to rozdělování na jih-sever, ale budiž. Školení BOZP a jiná jsou kromě toho, že jsou povinná, dost pravděpodobně i užitečná. Šlo by mě tedy, prosím, ve zkratce poučit jak se chovat v kolejišti? Co navíc ví průvodčí, který zcela oprávněně užívá služební přechod, když tam tedy stejně jako já moc nevidí? Přecházím bez sluchátek a zastavuju, rozhlížím se na obě strany …

    • Prostě tam nemáte co dělat. Postavil bych tam alespoň dvometrovej plot s brankama na kartu, kudy by mohli chodit jen zaměstnanci dráhy. Když budete mí v cestě fabriku, taky nepolezete přes plot. Tyhle pokrytce, kteří si namyšleně a naivně myslí, že si můžou dovolit všechno, bych pokutoval aspoň tisíci korunami za každý vlezení tam, kam nesmí…

    • nesmí se stoupat na hlavu koleje a přecházet kolej kde je vlak až za min.délkou vozu.

    • Petr: Vy byste tam postavil plot, spousta jiných by tam ale raději postavila raději podchod nebo přechod přes koleje. Prostě je to tam k***a do p****e potřeba! Omlouvám se za vulgarity, byť vyhvězdičkované, ale už mě tenhle přístup fakt vadí. Denně tam courají pomalu stovky lidí a ČD, SŽDC, Drážnímu úřadu, Magistrátu (a já nevím kdo ještě by na to mohl mít vliv) je to asi pořád jedno. Myslel jsem, že tyhle instituce jsou tady taky pro nás, pro lidi…

      Mimochodem – já k těm vlakům mám jinak opravdu respekt – sice jako malý jsem chodil třeba i do školy podél trati – ale tam ty vlaky snad ani nikdy nejezdily rychleji, než tak 30 km/hod, byly slyšet také v dostatečném předstihu (na kilometr daleko minimálně?) – ale pak jsem také párkrát byl poblíž kolejí (ne, nepřelézal jsem přes ně), po kterých vzápětí profičel třeba Elefant rychlostí 130 nebo jiný vlak 160 km/hod. Ani mě nenapadne lézt přes koleje třeba v Řeži (kde to k tomu jinak také přímo vybízí) nebo kdekoliv v Klánovickém lese. Jenže zrovna na tom Hlaváku jsem po té poslední koleji nikdy nic rychlejšího, než nějaký posun také neviděl. A asi by se dalo zařídit, že pokud by nějaký vlak Hlavákem jen projížděl, tak by prostě nejezdil po té poslední koleji. Ale to jsme zase u toho – to by někdo musel chtít.

    • No já vím, že se tam něco chystá, jenže to už pěkných pár let…

      A měl jsem na to ještě jednu teorii – možná, že se za ta desetiletí změnily normy natolik, že postavit tam jen tak nějakou rampu či schody nahoru (což by mohlo stát třeba pár milionů) by prostě jen tak neprošlo. Dneska musí být všechno bezbariérové, takže by tam musel být eskalátor nebo alespoň výtah. A to už by stálo desítky milionů a tak se do toho nikomu nechtělo…

      Při tom ono by to nemuselo nutně ústit až někam do Španělské ulice, ono by úplně stačilo nějak bezpečně překonat tu jednu poslední kolej a pak nějak lidi vyvést ven přes ten současný terminál pro autovlaky, tam stejně veřejnost courá – právě k tomuto terminálu (byť tedy většinou asi přijedou vlakem)…

  • Řekněme si na rovinu – u nás nelze fungovat tak, aby se nechodilo přes koleje.
    Je to pokrytectví. Kde je to problém – třeba Kolín. Kde v pohodě chodili ožralí lidi z poutě, nikomu to nevadilo a vlaky dál jezdily plnou rychlostí. Tam by měl být plot.

    • nejhorší když jde někdo s kapucí podél kolejí a ani se neohlídne, když vlak zahouká. Přecházení kolejí bych toleroval bez alkoholu a drog.

    • Ještě si tam přidejte úměrnost rizika, jestli se někde chodí přes trať kde jede vlak o víkendu, nebo vlečku, což by se také asi nemělo, kde jede vlak jednou za den, ale lidí tam chodí hodně, tak se úředníci akorát ztrapní a lidi budou nas*aní. Ano zákon může být stokrát na straně úředníka, ale takto se v očích lidí jenom předvede jako „zmetek léčící si koplexy“.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora