Lidé Železnice

Podpis kolektivní smlouvy na SŽDC se odložil na příští rok, rozpory jsou u růstu mezd

Sněhová fréza SŽDC. Autor: SŽDC
Sněhová fréza SŽDC. Autor: SŽDC

Zaměstnanci Správy železniční dopravní cesty nemají ani po dnešním kole kolektivního vyjednávání jasno, jakou budou mít příští rok mzdu. „Zatím nejsme schopni se dohodnout na nárůstu tarifních mezd,“ řekl předseda Odborového sdružení železničářů Martin Malý.

Odbory se proto sejdou s vedením firmy znovu 16. ledna. Až do podpisu nové kolektivní smlouvy se přitom zaměstnavatel bude řídit provizoriem, které spočívá v prodloužení platnosti základního textu stávající smlouvy a novém opatření generálního ředitele. To podle odborů nezajišťuje zaměstnancům téměř žádný mzdový růst.

Opatření mimo jiné zavádí do praxe nový tarifní model, na kterém se obě strany dohodly. S jeho zavedením zmizí dvě dosavadní stupnice A a B. Jedna stupnice se týkala zaměstnanců s praxí do 20 let, druhá s praxí nad 20 let. Nově bude platit jen jediná stupnice s tím, že odměňování bude odstupňováno po pěti letech.

Základní potíž, která dosud brání uzavření smlouvu, spočívá v odlišných představách obou stran o mzdovém nárůstu. Podle oficiálního zápisu z jednání navrhuje vedení SŽDC zvýšení nově nastavených základních tarifních mezd o 3,2 procenta a objemu prostředků na výkonové odměny na 5,4 procenta. Odborové centrály trvají na tom, aby nově nastavené základní tarify mezd vzrostly o 6,5 procenta. Průměrná mzda na SŽDC je zhruba 32 tisíc korun.

Na Českých drahách a u jejich dceřiné společnosti ČD Cargo zvládli ukončit kolektivní vyjednávání ještě letos.

15 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Podvod na zaměstnancích SŽDC pokračuje.
    Po přečtení tohoto článku: http://www.osz.org/index.php/zpravodajstvi-on-line-osz/36-zol-informace/4170-informace-k-aktualni-situaci-v-kolektivnim-vyjednavani-u-szdc-podminky-jsou-celkove-nastaveny-tak-aby-zamestnanci-nebyli-vystaveni-zadnemu-zhorseni-podminek-rika-predseda-osz-martin-maly by mohl neznalý pozorovatel nabýt dojmu, že vlastně o nic nejde a že není podepsána kolektivka ničemu nevadí.
    Historie učí, že každý podvod se dříve nebo později odhalí sám, někdy za týden někdy po letech. A zde se to stalo velmi brzy po té, co byl spáchán.
    Jen naprostý ignorant a hlupák by nepoznal, co se vlastně aktuálně u SŽDC děje. Můžeme si jen na okamžik myslet, že odboráři jsou tak hloupí a že se nechali do současné patové situace pouze vmanipulovat. Po té, co se se zaměstnavatelem dohodli „téměř“ na všem a jen se to zadrhlo na navýšení mezd. Chtělo by se tomu fakt věřit a třeba tomu některé svazy, či řadoví odboráři ještě věří.
    Světe div se, zaměstnavatel byl na tuto možnost (naplánovaný stav) připraven a připravil Opatření generálního ředitele … lze si přečíst zde: http://www.adpcz.org/504-opatreni-generalniho-reditele-pro-postup-zamestnavatele-pri-nesjednani-podnikove-kolektivni-smlouvy-na-obdobi-po-31-12-2017.
    Dokument o 38 stranách, který se jen náhodou nenazývá Kolektivní smlouvou na rok 2018, ale v podstatě ním je a ta předpokládaná platnost do 31.12.2018.
    Druhá stejně hrůzná možnost je ta, že vše jako v minulých letech bylo opět do detailů připraveno a aktuálně povýšeno na nový stupeň dokonalosti. A co se tedy vlastně stalo a je. Zaměstnavatel na jedné straně je v úplném klidu a nemá absolutně žádnou chuť nebo nedej bože snahu zaměstnance lépe (odpovídajícím způsobem) ohodnotit a současný stav mu plně vyhovuje a ještě na mzdách ušetří. Odboráři na první pohled neztratili tvář a hájí zájmy svých oveček a jsou podle pana předsedy OSŽ vlastně v pohodě, protože není tak špatně.
    Takže až se 16.1. 2018 sejde tato podařená společnost znova, není ani na jedné straně snaha o vyřešení této „Patové situace“, jak kdesi zaznělo, protože tato situace VYHOVUJE.
    Prý řešení je stávka, ale proč přeci průměrný plat u SŽDC je těch 32000.

  • Takže výpravčí od 22-26 tisíc čistého podle náročnosti práce v té které stanici. Vysoká míra zodpovědnosti, nutnost pracovat o víkendech, o svátcích, v noci. V noční době často přerušená směna. Musí tam ten výpravčí sedět a dostane zaplaceno jen sníženou mzdu za tzv střežení pracoviště. Tyto hodiny střežení se nezapočítávají do pracovní doby. Zaměstnanci je musí nadpracovat dalšími směnami navíc.

  • Růst mezd na SŽDC:
    2016: +2%
    2017: +3,4%

    Národní hospodářství celkem meziročně: +6,8% v porovnání 3.čtvrtletí 2017 a 3.čtvrtletí 2016. Odhad růstu mezd v r.2018 v ČR +7,7%

    Nechť každý posoudí sám.

  • Mm 27.12.2017

    Ještě že jsou nemocenské a svátky.
    V tom případě po započtení příplatku a proplacení přesčasu máme o pár korun víc než prodavacky v Lidlu.A to jsem na dráze bez pár měsíců 40 let v 6 tar.třídě

    • pozor, u cd, carga a zmíněných prodavaček svátek si musíš napracovat, úprava pracovní doby a nemáš nic…

  • 32 tisíc v průměru, to je další z mnoha blamáží, co SŽDC vypouští. K takovému platu se nepřiblížím za tzv. „normu“ ani výpravčí v současné 10. platové třídě.
    Ač odporáře nějak nemusím, toto je jich poslední šance, jak si ještě zachovat nějakou tvář. Po té co dopustili taková zvěrstva jako dvě smlouvy na jedno pracovní místo.
    SŽDC je v kritické personální situaci mimo jiné díky expertovy, který je nezodpovědný za personální odbor a dřív byl velmi „úspěšný“ při personálním masakru u ČDCargo v letech 07-11.
    SŽDC proti vlastním zaměstnancům vede na všech frontách válku a až si to i ti poslední uvědomí, možná se něco změní. Zatím je jedna z možností nepodepsat přesčasy, díky kterým tato státní organizace ještě nějak funguje.

  • Ti lidé by měli při tom mít nadstandardní mzdu a ne republikový průměr. Dělají o víkendech, svátcích a v noci a často s vysokou mírou zodpovědnosti. Jedna chyba může znamenat značné materiální škody nebo dokonce lidské životy.

  • Tak nedávno zvolený šéf OSŽ p.Malý sľuboval železničiarom výraznejší rast platov,no kolektívna zmluva s ČD nepridá zamestnancom 8%,ani 7% ani 5 % ale iba 4,5%.Tarif.hrubá mzda je ale rozhodujúca pre výpočet mzdy počas PN alebo dovoleniek,odmena 6 tis. je fajn,ale radšej by som mal +7 % 12 mesiacov a bez jednorázovej odmeny

  • Průměrná mzda 32 tisíc nezní úplně špatně, jak je na tom medián? Posunovači apod. asi o této částce ani nesní, včera jste přinesli rozhovor se závorářkou a v diskuzi padlo, že patří do 3. platové třídy…

    • 32 tisíc hrubého průměru ze všech zaměstnanců, včetně těch na GŘ ad. „tam nahoře“ slušelo by se dodat. Hezký den 🙂

    • no jestli jsou tam započítané i ty zlaté padáky, tak lituji děcka zaměstanců.

    • Kolik je medián se asi dozvíme jen stěží, takže fakta
      – hradlař/hláskař, výhybkář … 3.-4. třída
      – závorář … 3. třída

      A teď ty profese co jsou zastoupeny trochu více
      – dozorce výhybek … 5. třída
      – signalista … 6. (většinou) – 8. (výjimečně) třída
      – výpravčí, výpravčí DOZ … 9. (většina) – 11. (pracoviště s udělenou výjimkou GŘ)
      – traťový dispečer CDP … 12.

      zdroj: veřejně dostupný Katalog prací SŽDC (např. na stránkách OSŽ), doplněk č. 1. Doporučuji každému alespoň nahlédnout.