Cestovní ruch Infrastruktura Železnice

Po narovnání koridoru vznikne na Voticku páteřní cyklostezka

Čtvrtý koridor se zhusta staví v nové stopě. Ilustrační foto. Autor: SŽDC
Čtvrtý koridor se zhusta staví v nové stopě. Ilustrační foto. Autor: SŽDC

Opuštěné drážní těleso hlavní trati mezi Benešovem a Táborem poslouží cyklistům. Takový je záměr obcí na Voticku, jejichž snahy podporuje i Správa železniční dopravní cesty. Mikroregion Voticko chce vybudovat páteřní cyklostezku z Mezna přes Votice a Olbramovice do Bystřice, využije přitom části dráhy, které zůstaly (či teprve zůstanou) ladem po modernizaci koridoru a jeho přesunu do nové stopy.

„Děláme pro tamní obce maximum, navrhneme bezúplatný převod,“ řekl deníku Zdopravy.cz ředitel odboru prodeje a pronájmu na SŽDC Jakub Červenka. Převod musí schválit vláda, jednou z podmínek SŽDC přitom je dlouhodobý projekt pro využití pozemků. Nesmí dojít k jejich rozparcelování. To obce splňují, projekt páteřní cyklostezky už je v takzvané Cyklokoncepci Středočeského kraje a byl představen na ministerstvu dopravy i na Českých drahách. Od těch chtějí obce odkoupit některé pozemky a budovy. Příslušné úřady už schválily studii proveditelnosti úseku cyklostezky Votice – Olbramovice – Bystřice.

„Začali jsme rovněž zpracovávat studii proveditelnosti cyklostezky v úseku Mezno – Votice, kde bude drážní těleso z části opuštěno v nejbližších letech,“ doplnil předseda mikroregionu a starosta obce Ratměřice Viktor Liška. Jím zmíněný úsek čeká v nadcházejících letech velká přestavba a narovnání trati. Z opuštěného drážního tělesa pak dělníci snesou koleje a pro SŽDC se z něj stává zbytný majetek.

Podobně díky přeložce třetího koridoru vznikla například i cyklostezka mezi Hoštejnem a Lupěným na Olomoucku, stezka na úpatí vrchu Vítkova po dokončení Nového spojení v Praze nebo cyklostezka Varhany mezi Českou Lípou a Kamenickým Šenovem.

O cyklostezku usilují i obce kolem trati Čejč – Uhřice u Kyjova. Jde ale o trochu jiný případ než u čtvrtého koridoru. Trať jde do prodeje jako nezrušená dráha, starostové tak budou muset počkat několik kol, zda se nenajde kupec. Pak dojde na proces zrušení dráhy a teprve potom se mohou začít plnit sny starostů o stezce pro cyklisty.

Tři etapy převodu majetku na Mikroregion Voticko

1. etapa, úsek mezi obcí Votice a obcí Olbramovice, projednávání převodu zahájeno, stanoveny technické podmínky, geometrické plány vyhotoveny, konkrétní majetek SŽDC vybrán – 4 pozemky (kú Votice, kú Olbramovice u Votic, kú Křešice u Olbramovic) o celkové výměře 53.975 m2, a další související majetek (mostní objekty, propustky, železniční spodek v daném úseku), nyní bude žadatel seznámen s výběrem.

2. etapa, úsek mezi obcí Olbramovice a obcí Bystřice, je v prvotní přípravě a v postupné identifikaci a zjišťování rozsahu majetku, kterého se bude převod týkat (přibližně kolem třinácti pozemků + další související majetek).

3. etapa, úsek mezi obcí Sudoměřice a obcí Votice (resp. žst. Heřmaničky), je ve fázi záměru – trať v provozu.
Pramen SŽDC

7 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Jen podoktnutí.
    Labská cyklostezka a navazující byznys, na německé straně, generuje ročně jednosto milionů euro zisků, v několika různých rovinách. Dosti podstatná část jde v různých daních do státního rozpočtu. Ještě více, je to na rakouském úseku Dunajské cyklostezky.
    Rozšíření cyklistické dopravy je v obou zemích na velmi vysoké úrovni. Vpodstatě lze konstatovat, že stavební úřady v Rakousku, prakticky nepovolují nové developerské projekty bez těchto stezek, nebo bezpečných ostavných prostor u staveb občanské vybavenosti.

    Re. Michal.(19.10.2017-19.01)
    V mém rodném městě, na začátku devadesátých let, spravili jednu ulici a s ní vybudovali i cyklostezku. Nic, jen jedna ulice nedaleko centra.
    Poté se objevilo ještě pár, tu delších, tu kratších úseků.
    Také se lidé divili. Proč tam, proboha je dvacet metrů cyklostezky. Od nikud, nikam.
    Postupem času, tak jak probíhala modernizace jednotlivých ulic, začali na sebe jednotlivé kousky navazovat.
    A dnes, jde celé město projet durch, po cyklostezce od východu na západ i od severu k jihu.
    A přibývají další.
    Jak ty v samotném městě. Tak i ty příměstské.

    Cyklistika je velice vhodným doplňkem k veřejné hromadné dopravě či turistice.
    Ostatně i výrobci autobusů i vlaků s ní počítají, neboť objednatelé dopravy, kapacity na kola ve svých soutěžích požadují.

  • Tak mezi Olbra a Voticemi je opuštěný úsek nějaké 2 km. Moc si neumím představit, na co bude na začátku a na konci navazovat, ani do samotných Votic nevede (železnice tam byla a je daleko za městem).

    A opuštěné jsou opravdu jen kousky (tenhle je největší), hodně by se toho muselo dostavět, včetně řešení kolizí s velkými cestami, třeba II/19. Třeba to nějak vyřeší…

    • V podobných případech jde často o kombinaci cyklostezky s cyklotrasou, což je obvykle nějaká místní silnice nižší třídy osazená žlutými cyklistickými značkami.

    • Už to vidím na mapě, asi by to u tohoto konkrétního úseku dávalo celkem i smysl, v úseku Olbramovice-Votice je cyklotrasa trasována dost nešťastně, takže dobrý nápad (s nadjezdem té II/18).

  • Nic proti cykostezce, ale z pohledu SŽDC léta vyjednávat a vykupovat pozemky pro přeložku trati a pak ty původní pustit zadarmo mi přijde minimálně škoda. Kdyby se to normálně komerčně prodalo (alespoň v obcích) jako parcely, tak se z toho můžou částečně pokrýt náklady, byť by to stačilo na výstavbu jedné zastávky.

    • Roman Srp – obávám se, že prodejní cena pruhu pozemků by nebyl nijak významná, a pro stát je principiálně lepší mít v místě turistickou službu ve formě cyklostezky než dalších dvacet baráčků, které mohou stát kdekoliv jinde.

    • Zrovna tohle je v hornatém terénu a po různých náspech. Rozrubat ten násep, někam to odvozit a spojit to s přilehlými poli je asi výrazně nad hodnotou získané zemědělské půdy. Zmiňované úseky jsou mimo obce, velký úsek v obci bude až v Heřmaničkách díky ploše zrušeného nádraží.