Infrastruktura Železnice Zprávy

Plány na rychlovlaky v Česku přilákaly dalšího obra: Deutsche Bahn

ICE při testovací jízdě Berlín - Mnichov, foto: Deutsche Bahn
ICE při testovací jízdě Berlín - Mnichov, foto: Deutsche Bahn

Po francouzské společnosti Egis Rail, která projektovala LGV tratě pro rychlovlaky TGV ve Francii lákají plány na výstavbu vysokorychlostních tratí dalšího velkého hráče: společnost Deutsche Bahn.

Ta se společně s Egisem a společností Pro Cedop přihlásila do soutěže Správy železniční dopravní cesty na studii proveditelnosti pro spojení Praha – Brno – Břeclav. Studie má ukázat, zda se vyplatí rychlotrať postavit a kudy ji vést.

Účast Deutsche Bahn zjistil server Zdopravy.cz z protokolu o hodnocení nabídek. Německý správce železnice a dopravce do sdružení poslal svoji firmu DB Engineering Consulting. „Nováčkem“ v soutěžích SŽDC je firma Pro Cedop. Za ní stojí stejní lidé, jako za spolkem Cedop, který „přivedl“ na českou železnici Egis a její šéf Petr Šlegr dlouhodobě za vysokorychlostní spojení lobbuje. V minulosti se snažily tuzemské projekční firmy dlouhodobě napojené na rozpočet SŽDC Cedop zrušit, protože spolek se podle jejich názoru nesmí soutěží účastnit. Nově se tedy hlásí jako firma.

V tendru jsou celkem čtyři nabídky. Kromě sdružení DB, Egis a Pro Cedop ještě sdružení firem Sudop Praha a Sudop EU, AF-CityPlan se Sagastou (ovládaná Eltodem) a slovenský Prodex patřící do skupiny Valbek.

Nejnižší cenu – 16,955 milionů korun nabídlo sdružení Sudop. DB, Egis a Pro Cedop jsou dražší, nabídly 29,2 milionů korun. Prodex a sdružení AF-CityPlan + Sagasta chtějí ještě více, přes 40 milionů korun. Cena ale tvoří jen 60 % v hodnocení, důležité jsou reference členů týmu, který se do soutěže hlásí.

Kvůli vstupu zahraničních projekčních firem na českých trh je čím dál větší dusno. Právě Cedop napadá  v souvislosti s jinými soutěžemi na projektování trati Brno – Přerov postupy SŽDC a České komory autorizovaných inženýrů a techniků, které v podstatě zamezily vyhrát několik soutěží jejich nabídce s Egisem. Server Zdopravy.cz se této problematice bude v příštích dnech věnovat.

1 komentář

Klikněte pro vložení komentáře
  • Každopádně kdyby se podařilo celý projekt uvěst do stadia proveditelnosti je uplně jedno kdo by byl klíčovým hráčem.Jakékoliv zmodernizování železniční dopravy navíc v tomto případě- vysokorychlostní projekt je velmi žádoucí.