Plány a sny správců železnic: Do Varů z Prahy vlakem do dvou hodin

Vlak alex Praha - Mnichov, München Hbf, foto: Zdopravy.cz/Jan SůraVlak alex Praha - Mnichov, München Hbf, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Cestující na české železnici by se měli dostat z Prahy do jakéhokoliv krajského města (a naopak) do dvou hodin. Takový

Cestující na české železnici by se měli dostat z Prahy do jakéhokoliv krajského města (a naopak) do dvou hodin. Takový plán dnes představilo na konferenci v Praze zástupcům krajských samospráv vedení Správy železniční dopravní cesty. Šéf SŽDC Pavel Surý konkrétně zmínil Karlovy Vary, kam dnes cesta vlakem z Prahy trvá déle než tři hodiny, což je na úrovni Ostravy.

Představené plány mimo jiné souvisí s budoucím budováním vysokorychlostních tratí. Kromě páteřních tahů ve směru na Drážďany, Vratislav a Brno mají účelu posloužit rychlostní odbočky do aglomerací, kde je dnes železniční napojení nedostatečné. Na nich by se jezdilo rychlostmi kolem 200 kilometrů v hodině. Jedna taková odbočka by měla vést z drážďanské VRT (až 350 km/h) do Podkrušnohoří a obsloužit města jako Chomutov a právě Karlovy Vary.

Hlavním vnitrostátním spojením má být Praha – Brno, u kterého zatím není jasné, zda od hlavního města povede severním směrem přes Poříčany nebo jižně přes Benešov. I pokud studie ukáže jako výhodnější severní tah, plánuje SŽDC do Benešova zavést trať pro 200 kilometrů v hodině.

„Dnes je na hlavních tratích vyčerpaná kapacita. Skutečnost, že je stále ještě možné tam přidat nějaké vlaky v rozumných časech je na úrovni zázraku. Jedinou možností je výstavba nových tratí a proměna železničních uzlů,“ řekl šéf strategie SŽDC Radek Čech. Správa železnic podle něj zvažuje i novou rychlostní trať do pardubické aglomerace.

Otázka se vznáší nad VRT do polské Vratislavi. Zatím není jasné, zda trať povede přes Liberec (který má společně s Vary zřejmě nejhorší vlakové spojení s Prahou ze všech krajských měst) nebo Hradec Králové. Klíčová bude podle Čecha i studie řešení uzlu Praha. Vedení správy železnic by nejspíš dalo přednost vysokorychlostním vlakům na povrchu a příměstským vlakům v podzemí, což odpovídá i plánům města a ROPIDu.

SŽDC zároveň zpracovává studii nového vedení tratě Praha – Beroun, kde má vzniknout tunel. Žádné termíny dnes nepadly, obvykle se hovoří o nejzazším termínu pro zbudování VRT v evropské síti TEN-T do roku 2050.

Tagy kraje SŽDC VRT
5 komentářů