Infrastruktura Železnice

Pendolino mezi Prahou a Plzní zlevní, nebude potřeba už povinná místenka

Jednotka Pendolino Českých drah na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra
Jednotka Pendolino Českých drah na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra

Cestování jednotkami pendolino mezi Prahou a Plzní bude od nového jízdního řádu levnější. Dva páry pendolin denně mezi Prahou a západočeskou metropolí budou nově součástí objednávky ministerstva dopravy a České dráhy v nich přestanou proto vybírat povinný poplatek za rezervaci místa.

Mezi Prahou a Plzní vlak bude nově označen jako vlak kategorie IC Pendolino, dosud jezdí jako SC Pendolino. Už dříve stát začal objednávat provoz pendolin mezi Plzní, Chebem a Františkovými Lázněmi.

„Vlaky budou plně integrovány do linky Ex6, budou označeny jako IC. Tomu bude odpovídat rozsah servisu v 1. třídě, cestující dostanou vodu a denní tisk bez dalšího občerstvení, podobně to bude i ve 2. třídě,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

V praxi to znamená, že cestující ušetří za jízdenku pendolinem 35 korun mezi Prahou a Plzní. Vzhledem k ceně Včasné jízdenky to znamená pro cestující bez slevových karet úsporu více než čtvrtiny stávající ceny.

Aktuálně na nový jízdní řád České dráhy nabízí mezi Prahou a Plzní jen Akční základní jízdenky, které jsou o desetikorunu dražší. Místenka do pendolina je ale už nabízena zdarma. „Cestujícím přesto doporučujeme využít rezervaci. Kapacita jednotky je pevně daná a nelze ji posílit. Tomu jsme přizpůsobili i její trasu odpoledne z Prahy, kdy byla trasa posunuta o dvě hodiny později mimo přepravní špičku,“ dodal Šťáhlavský.

Podle nového jízdního řádu pojede pendolino z Bohumína, z Prahy hlavního nádraží odjede v 10.33, v Plzni bude v 11.58, v Chebu v 13.24 a ve 13.33 ve Františkových Lázních. Druhý spoj jede z Ostravy, z Prahy odjíždí v 18.33, v Chebu končí ve 21.17. Z Chebu vyjíždí v 6.34, v 8.01 z Plzně, v Praze na hlavním nádraží je v 9.31, souprava pak pokračuje do Ostravy. Druhá vyjíždí z Františkových Lázní ve 14.27, v 16.01 z Plzně, v 17.33 je v Praze.

Spojení Prahy a Plzně je možná největší změnou, které s novým jízdním řádem cestující čeká. Nová expresní linka pojmenovaná Západní expres bude jezdit bez zastávky mezi Prahou a Plzní každou hodinu, denně má jezdit z Prahy do Plzně až 31 párů vlaků. V úsecích Plzeň – Cheb a Plzeň – Domažlice – Mnichov budou vlaky jezdit po dvou hodinách, ze 4 tak stoupne počet párů na 7 denně. Pro některé cestující se ale naopak spojení zhorší kvůli tomu, že z Plzně do Prahy pojedou expresy bez zastavení. Například spojení Stříbro – Beroun se prodlouží o dvacet minut.

Dojde současně ke zkrácení cestovních časů u většiny vlaků: z Prahy do Plzně o 12 minut, do Chebu o 17 minut. „Po dokončení nových tunelů u Plzně se předpokládá v roce 2019 další zkrácení cestovních časů o přibližně dalších 10 minut,“ dodal Štáhlavský. Denně mimo sobotu bude zavedeno nové večerní spojení mezi Prahou a Chebem. Z Prahy pojede přibližně o 2 hodiny později než současné poslední spojení do Chebu a z Chebu směrem do Plzně a s přestupem dále do Prahy bude zajištěno poslední spojení přibližně o 1 hodinu později než nyní.
Výrazně se také zlepší kvalita vozů na expresech Praha – Mnichov, skončí jedny z nejhorších vozů na české železnici od německého dopravce Länderbahn (Alex).

Přehled změn ve vnitrostátním jízdním řádu přinesl deník Zdopravy.cz ve středu.

12 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • No jo, všechno je to paráda. Chápu, že cestujícím do Prahy z Plzně, Domažlic, Stříbra atd se doprava zrychlí. Jiným obcím jako Kařez a Zdice přibude více spojení – opět zlepšení. Smůlu mají ale cestující do Prahy z Rokycan, Hořovic a Berouna protože těm se oproti nynějšímu stavu (trvajícího již spousty let) zruší pravidelný hodinový interval vypuštěním spojů z Rokycan v cca 9:30, 11:30 a 21:30. A nazpátek to samé, zejména chybějící Rx z Prahy 20:03 je k naštvání, kde bude dvouhodinová díra 🙁 No a o prodloužení jízdní doby Rx raději nemluvím, to se snad spraví v r. 2019 až bude tunel, snad.

  • Taky se na to můžeme podívat takhle. Expresy jezdívaly dávno před začátkem modernizace mezi Plzní a Prahou za 1:27. Nyní budou jezdit za 1:25 resp. 1:30. Je to zrychlení ano nebo ne? A to nebyla v celé délce trati rychlost větší než 100km/h. Pendolino jede dnes z Chebu do Prahy o 23 minut rychleji než pojede od prosince. Je to zlepšení ano nebo ne? Ale hlavně vrstva Rx záhadně zpomalí např. v úseku Plzeň – Zdice o 8 minut do Prahy o 13minut.!!! Ale žádné zastávky nové nepřibydou. Takže cestující z Rokycanska, Hořovicka nebo ráno z Plzeňska mají místo relativně slušného rychlíku vyhlídkovou jízdu …

    • Ano, je to tak, jak jste uvedl. Nejsem zastáncem divoké konkurence, jako je na Ostravu, ale možná by to trochu konkurence na této trati chtělo – poté by se bojovalo o každou minutu. Ikdyž SŽDC se řídí heslem, že jízdní doby stále spíše prodlužuje. Bohužel přidáním Ex v úseku Praha – Beroun se cesta konkurenci definitivně uzavírá.

  • Tady se přidají nové vlaky, zkrátí se v naprosté a nejdůležitější většině případů jízdní doba, odstraní se povinná místenka a stejně bude čecháček remcat..

  • Jízdné zlevní, jízdní doba u pendolina se mezi Prahou a Plzní o 1 min prodlouží))) K čemu bude jezdit pendolino do Chebu, když jízdní doba bude stejná jako u obyč. Ex? Optimalizace trati se tak naprosto míjí účinkem, aspoň pro pendolina. Přitom pendolino může jet velkou část trati až o 30 km/h rychleji než ostatní vlaky.

    Příjezd o víkendu z Plzně do Prahy až v 7:01 je žalostný – pokud chcete na jednodenní výlet na Moravu nebo pokračovat dále na východ, abyste ještě rozumně ten den dojeli, všechny ranní spoje jsou už pryč. …

  • Z tohohle pohledu ano.
    Ale jen díky tomu, že jede bez zastávek.

    A časový rozdíl mezi zastávkovými rychlíky 1h35m vs. 1h48 m?
    To ty peníze na optimalizaci a zrychlení trati přijdou vniveč.

    Omlouvám se u první zprávy za tu podivnou grafickou úpravu.
    Elegantně jsem to rozepsal s odstupy a pod sebe, ale po odeslání se všechno smrsklo k sobě.

    • Když to sečtete,tak je více spojení Praha-Plzen rychlejší, než dosud. A navíc více spojů, než dosud

    • Bože můj, Michale, vždyť o tom to celé je! Přidá se Ex vrstva bez zastávky s nejrychlejšími časy . Tím se může do stávající R vrstvy přidat další zastavení, protože pro nejdůležitější vozbuPraha Plzeň předává páteřní funkci nově zavedeným Ex.

      Vždyť to samé se dělo na jiných ramenech v minulosti. Praha – Ústí: zavedly se bezzastávkové krušnohorské „Ex“ a stávajícím děčínským „R“ se přidaly zastavení v Hněvicích a Bohušovicích.

  • Gvd 16/17 Gvd 17/18

    Plzeň – Praha Plzeň – Praha
    kat. Rx(zastávkový) kat. Rx(zastávkový)
    čas 1:35 čas 1:48

    kat. SC kat. IC+Ex
    (jen Smíchov) ( jen Smíchov)
    čas 1:18 čas 1:30

    Jak může někdo napsat, že se doprava mezi Plzní a Prahou zrychlila ?
    Porovnávat časy mezi různými segmenty Rx vs. Ex(IC) je zcestné.

    Navíc jsme přišli o možnost výborného přestupu v Praze mezi Rx 771 (o víkendu první ranní vlak z Plzně do Prahy) a Railjet 71 z Prahy do Brna a Vídně.
    Praha hl.n. příj. 6:41/odj. 6:50.
    Od Gvd 2018 bude příjezd Rx 771 až v 7:01. Nechápu!

    • Třeba proto,že nyní bude jezdit více vlaků rychleji, než dosud.

    • Pane Sůro, díky za další článek o novém GVD, železniční literaturu nijak nevyhledávám, proto se rád z Vašeho webu dozvím, co bude od prosince nového. Jinak ten člověk, na kterého zde reagujete, je očividně hrozný blbec, z toho si nic nedělejte 🙂 Většinou je změna k lepšímu, ale ne vždy se může změna líbit všem. Já se například od nového GVD dostanu na nejčastější pracovní cestu, Olomouc – Děčín, za 3:30, což je paráda 🙂