Doprava ve městě Infrastruktura Názory Stavebnictví Železnice Zprávy

Patrik: Pro Brno je výhodnější varianta nádraží v centru, uspoří městu peníze

InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy
InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy

Deník Zdopravy.cz přináší v názorové sekci komentář předsedy spolku Děti Země Miroslava Patrika k chystané proměně brněnského železničního uzlu.

Miroslav Patrik, předseda Dětí Země. Autor: Děti Země
Miroslav Patrik, předseda Dětí Země.
Autor: Děti Země

Na konci října získalo Brno a Jihomoravský kraj studii proveditelnosti, která porovnává odsunutou variantu nádraží s názvem „U řeky“ a variantu s nádražím v centru „Pod Petrovem“.

Zastupitelé města i kraje mají nyní do tří měsíců vydat stanovisko, jakou variantu modernizace železničního uzlu v Brně preferují. O výsledku má pak v březnu příštího roku rozhodnout vláda.

Současné vedení Brna má v koaliční smlouvě napsáno, že podpoří takovou variantu, která bude vycházet ze studie proveditelnosti, zohlední dopravní vazby na MHD, pro město bude mít nízké investiční a provozní náklady a má podporu veřejnosti.

Podrobná četba předložené studie je sice teprve na začátku, nicméně je již zřejmé, že pro Brno je spíše výhodnější varianta „Pod Petrovem“.

Pro Brno totiž znamená nejen úsporu nejméně 1,6 mld. Kč na investicích, ale také i úsporu provozních nákladů za MHD. I když její výstavba je mírně dražší, cca 48 mld. korun celkových investic, než odsun nádraží, cca 42 mld. korun, tak při delším provozování železnice je ziskovější.

Tato varianta má také nejlepší vazbu na MHD, takže cestujícím zajistí značnou úsporu času – celkem asi pět milionů osobohodin ročně. Je proto logické, že má také stále vysokou podporu obyvatel Brna.

Naopak ve prospěch varianty „U řeky“ zůstávají hlavně důvody, které jsou známé dávno a nepatří mezi „odborné“: varianta je v souladu s územním plánem, část stavby má od roku 2013 nepravomocné územní rozhodnutí apod.

Bude tedy proto hodně záviset na zodpovědnosti a serióznosti zastupitelů Brna, jaká při svém rozhodování použijí kritéria. Ta by přitom měla hlavně vycházet ze studie proveditelnosti, měla by být odborná a měla by dokládat prospěch pro obyvatele Brna a pro každodenní dojíždějící do města vlakem z okolí.

Lze tedy doufat, že brněnská koalice zajistí veřejnou diskusi a obstará si nezávislé posudky, neboť rozhodování o poloze nádraží ovlivní budoucí kvalitu života lidí nejen v Brně, ale i okolních obcí a měst. Stejný postup očekávám od zastupitelů kraje.

Miroslav Patrik, autor je předseda Dětí Země

20 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Pepek
    Článek je stručný a výstižný.
    Doplňuji takto:
    Nádraží musí zůstat v centru, protože jinak by se zcela nenapravitelně rozhodil integrovaný systém dopravy. Dnešní provázání MHD a železnice jako centrální dopravní uzel je nezaměnitelné.
    Pokud jde o VRTky tak ty musí spojovat centra aglomerací tak jak je tomu všude ve světě. VRTka pro Nádraží Pod Petrovem umožňuje přímý průjezd Praha-Vídeň i Praha-Přerov-Ostrava
    Nádraží Pod Petrovem (var.B) umožňuje dokonalé propojení MHD, běžné železnice a VRT, umožňuje i propojení s autobusovou dopravou, která je v projektu zahrnuta. Studie proveditelnosti potvrzuje nejkratší cestovní časy ve všech směrech u var.B Nádraží Pod Petrovem.
    Úkolem studie proveditelnosti by měl být návrh takové varianty, která vykazuje nejvyšší komfort cestování a nejkratší cestovní časy, aby se železnice mohla stát konkurenceschopnou vůči individuální dopravě a tím ke zlepšení životního rostředí města a jeho okolí.

  • Mnohem větší problém než přesun nádraží je elektrifikace tratě směr Třebič a Jihlava a zdvojkolejnění alespoň pod Zastávku u Brna. A to trvá už neúnosně dlouho, dávno to už mělo být a tím by se hned zlepšila doprava.
    Je to asi poslední trať, kde ještě s dálkovými rychlíky každé 2 hodiny jezdí uřvané a špinavé dieseláky.

  • Zas jedna perla od Patrika, člověka, kterému se už na fakultě všichni smáli. Ale on zřejmě četl nějakou jinou studii. Protože téměř všechny výhody jsou pro variantu Řeka – levnější, připravenější, rozvíjí centrum, má snadnou návaznost na VRT. Dokáže si vůbec Patrik nebo jiný zastánce varianty Petrov představit, jaká hrůza a kolaps veškerého pohybu a dopravy v centru by nastaly při budování těch šílených tunelů nesmyslného severojižního diametru a vlastního nádraží na Malé Americe?

  • Nejsem brňák, ale Brno mám raději než Prahu, nejsem ani pražák :-), nechat nádraží v centru s tím, že se využije přímější úsek a prostor Malé Ameriky není blbej nápad, je to stále výhoda vlaků, že dojedete v pohodě do centra a technické schůdné řešení se jistě nalezne, když se bude chtít. A k tomu napojení VTR, nevím nejsem odborník, ale mám pochybnosti jestli v tom našem mrňavém ďolíku českém to potřebujeme, pokud by se už tenkráte koridory rekonstruovaly a optimalitovaly na rychlost 200km a případně zkapacitnily o další kolej v co největším možném rozsahu, tak si myslím, že by to na ČR rychlou dopravu bohatě stačilo a dnes bychom nevymýšleli VTR, kterou se stejně a pokud svezou možná tak naše prapravnoučata 🙁 a bude to stát jak to u nás bývá minimálně 2x tolik než se bude předpokládat. Nejsme např. velké a prostorné Polsko, ani rakušáci nejdou cestou VTR nebo o tom nevím. A hlavně MÁME NA TO , když v době růstu stát hospodaří se schodkem a europrachy v této míře brzy dojdou. Zanedlouho se staneme více plátci než odběratelé éček z eurorozpočtu.

  • Tam je zajimavý nárůst nákladů za napojení vrt u nádraží v centru. To mi úplně nejde do hlavy, protože délka tunelů podle předchozícho článku byla dost podobná. Jen v případě nádraží v centru byla série tunelů blíže nádraží. Ve variantě mimo centrum byla série tunelů trochu dál mimo Brno, ale byla. Ale délka vypadala dost podobně, trochu delší u varianty v centru. A tady ve studii je u nákladů na zapojení VRT u jedné varianty 3 mld u druhé 30mld. Samozřejmě, že ta v centru asi bude o něco dražší. Ale 3 a 30?
    Což mi zavání manipulací. Že některé tunely se do odsunuté varianty nezapočítaly, aby to vypadalo líp. Jinak si to nedovedu vysvětlit. Ano u varianty v centru je podzemní stanice + nájezdy na povrch. Ale..
    U odsunuté varianty je úvrať (obrat soupravy) do hlavních směrů na Bratislavu a Vídeň. Tedy pouze ucelené soupravy nebo push-pull. + 5 minut na úkony.
    Plus podle mě – mhd uzel je nepřesunutelný. Vždy to bude jen zajížďka a slepá část tramvaje mimo ostatní linky. Tedy prodloužení dob cestování a znepříjemnění do hlavního uzlu – tam kde je nádraží a do uzlu Česká. + Odliv lidí z historického centra města a jeho úpadek.
    Každopádně nové nádraží bude drahá sranda. Konečně se nepíše o 20 mld, ale o 50 mld u obou variant + vrt.

  • Pro Brno je důležitější stavbou severojižní diametr. Ten kdyby již teď existoval, nebudily by rozdílné varianty dostatečně kapacitního hlavního nádraží tolik emocí. Pro mne osobně je totiž osobně důležitá návaznost na městskou dopravu, aby to bylo blízko centru, dalo se tam zaparkovat a taky aby byla návaznost na místní a dálkové busy. Takto dokonalá varianta ale není ani jedna. Klidně se hádejte, ale v Brně ťo vypadá, že schizofrenie busů Zvonařka-Grand bude doplněna schizofrenií Hl. nádraží-Židenice způsobenou setrváním statusu quo… A přitom je mi jedno kde (pokud by bylo se zastávkou diametru, hlavně ať nové hlavní nádraží už konečně je !

    • Návaznost železnice a MHD je samozřejmě z vazeb mezi jednotlivými dopravními obory tou nejdůležitější (důležitost vazby železnice a dálkových autobusů je ve srovnání s tím řádově menší), ale v případě polohy nádraží v Brně je bezkonkurenčně nejdůležitější blízkost centra a jeho pohodlná dostupnost pěší docházkou BEZ NUTNOSTI POUŽITÍ JAKÉKOLI MHD – což v případě ODSunutého (= v minulosti ODS z centra vyháněného – nyní to sice za ODS dělají i jiné partaje, ale ten historický primát už jí nikdo neodpáře ani z názvu té pochybné aktivity) nádraží nepřipadá v úvahu. A to je ten naprosto nejzávažnější argument pro ponechání nádraží co nejblíže místu, kde je teď – čemuž z dosavadních aktuálně podrobněji rozpracovaných návrhů vyhovuje pouze poloha přibližně v oblasti „Ameriky“, tedy ta zvaná „Pod Petrovem“.
      V okolí staveniště v době výstavby sice patrně nějaké obtíže pochopitelně vzniknou, ale ty budou malicherné ve srovnání s výsledným trvalým stavem v případě ODSunu nádraží, a záleží především na zpracovatelích POV, jak se s jejich minimalizací popasují.

  • Brno si snad zaslouží pořádné a moderní řešení a ne jen levné.

  • Ponechání brněnského nádraží v centru je asi jedina věc, kdy s Patrikem souhlasím

    • Pavle, ty asi nejsi z Brna, že? Jinak bys věděl, že se v případě obou variant bavíme o přesunu nádraží (300 nebo 800 m dle varianty). Kdyby nedejbože došlo na variantu Pod Petrovem, asi tak na deset let by se zavřely Nové Sady nejspíš na křižovatce u Ronda, což by v kombinaci se slepou Hybeškou bylo smrtící. Nemluvě o tom, že šalina od Bohunic by jela pouze přes Mendlák… Takže pokud varianta Pod Petrovem, tak prosím až po dostavbě VMO, tedy zhruba kolem roku 2567…

    • zbvk-přesun o 300 m u varianty Petrov? Viděl jste tu studii??? Máte pravdu, že nové kusé nástupiště budou skutečně dál , ale většina nástupišť bude přibližně tam, kde teď a návaznost na MHD bude obdobná. S tou šalinou od Bohunic, o které píšete, je to dost mizerné u varianty Řeka. Tam totiž už jezdit nebude. Je skvělé, že se prodlouží ke kampusu, ale vlakem dojíždějícím bude od Řeky k ničemu. Při provozu obřího počtu tramvají bulvárem k zajištění obsluhy nádraží u Řeky) by se smrtící stala křižovatka mezi Novými sady a bulvárem a to prosím na pořád, což je dost dlouho.

  • Pan Patrik je parazitní záškodník. Proti takovým by mělo zdopravy.cz bojovat a ne zveřejňovat jejich zcestné demagogie…

    • Nebo prostě jen jeden z lidí s pohledem na svět odlišným od hlavního proudu. A to je někdy docela zdravé. Názorová pestrost je ostatně přirozenou lidskou vlastností. Co konkrétně v tomto jeho článku je demagogií?

    • Nelze než souhlasit. Patrik je gauner, kterému tato “živnost“ už více jak čtvrtstoletí velice dobře vynáší. Na druhou stranu, dělá pouze to, co mu zákony této republiky umožňují a to je na tom asi to nejhorší.

  • toho na té fotce jsem si vytisknul, a budu ho ukazovat dětem na vesnici aby poznali kdo má zájem před křečkem a mravencem před jejich zdraví. Někteří ztratili i rodiče, tak i do DD.