Doprava ve městě Železnice

Paříž a okolí zvažují vlaky úplně zdarma, tamní vláda zadala první studii

Jednotka Régiolis pro příměstskou dopravu ve Francii. Foto: Alstom
Jednotka Régiolis pro příměstskou dopravu ve Francii. Foto: Alstom

Největší francouzský administrativní region podle počtu obyvatel Ile-de-France,  který zahrnuje Paříž a okolní departementy, začal zkoumat, zda je vůbec proveditelné zavést pro obyvatele veřejnou dopravu zdarma.

Dva týdny poté, co pařížská primátorka Anne Hidalgová oznámila, že chce v Paříži zavést jízdné pro všechny zdarma, přišla ale prezidentka centrálního regionu s tím, že je potřeba zadat studii, která reálnost dopravy zdarma zhodnotí. Hromadnou dopravu v regionu včetně samotné Paříže řeší právě centrální region Ile-de-France, nikoliv samotná radnice.

Vláda regionu rozhodla o zadání studie, která má do září říci, zda je něco takového vůbec proveditelné a udržitelné. Studii zpracuje devítičlenný tým, který vede někdejší šéf SNCF Réseau (obdoba SŽDC) Jacques Rapoport.

Jízdné zdarma se v Paříži stalo velkým tématem už v polovině března, kdy s tímto nápadem přišla pařížská primátorka. Chce tím snížit emise z individuální automobilové dopravy.

Studie má podle zadání řešit nejen výpadek příjmů ve výši kolem tří miliard eur ročně, ale i potřebné peníze do modernizace železniční sítě. „Jízdné zdarma nesmí znamenat zastarávání a zhoršení veřejné dopravy,“ uvedla regionální prezidentka Valérie Pécresseová.

27 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Ono je to spíš o tom, že současná starostka Paříže je od zelených či nějaké podobné verbeže, která bojuje proti autům ideologicky bez ohledu na skutečnost. Ale protože tak nějak tuší, že jen omezit auta /zakázat vjezd různými formami tak úplně nejde, aniž by to způsobilo problémy a obrat veřejnosti proti těmto zastáncům různých zákazů, příkazů a „zklidňování“, tak musí udělat něco, že „se problém řeší“. Tak ji napadne dát MHD zdarma a říct, však tím autem nemusíte, máte „zdarma“ MHD, tak si nestěžujte, že ceny parkovného jsou násobně vyšší během pár měsíců, jezdí se podle liché/sudé RZ a dne v týdnu nebo se platí výpalné za vjezd do města, omezuje se průjezdnost a rychlost v honbě za pseudobezpečností a ekologií.

    Že to „zdarma“ pak stejně zaplatíme nějakou jinou formou, to už není důležité. Vyšší daní, nedostatkem peněz někde jinde, ještě menším pohodlím ve špičkách, nedostatečnou kapacitou…. ale hlavně že to je zdarma a proti autům….

    • Ta auta ve městě si ovšem zaplatíte také, a možná i dráže, takže s „verbeží“ bych se tak neukvapoval, jakkoli s tím „zdarma“ ani jako příznivec šetrnější dopravy nesouhlasím. 🙂

  • Pokud je město veliké a jediný způsob, jak zvýšit kapacitu infra jsou obří tunely apod., možná se vyplatí investovat tam, kde to zabere nejmíň m2, resp. m3 na osobu, a to je jednoznačně VHD. Ale takhle to jde použít jenom v situaci, kdy se autem už pohybovat nemůžete a když to obsluhují vozidla podobná tomu na úvodním obrázku, a ne Bdmtee.

    • Až na to, že co se pohodlí sezení a místa na nohy týče, je Bdmtee proti pařížskému RERku docela luxus 😀 A to je co říct.

    • Když už se ani hýbat nemůžete, je poněkud pozdě, o dýchání nemluvě. Tunely přivedou, ale už nerozvedou. Čeho moc, toho moc.

    • Ale vůbec. Tunely jsou řešení, jak dostat auta pod zem, kde nikomu nevadí. Praha potřebuje Blanku 2 a přiváděcí radiály, pak bude lépe i na povrchu. MHD to nemá kam pobrat, ty auta jezdit musí. Vy Zelení jste úplně mimo.

  • Je divný, že třeba praha už to nemá. Když se spočítá kolik zaplatí za ty lítačky, kupony a lístky, kolik stojí jenom udržba a provoz automatů, revizorů atd. tak kdyby dávali peníze i na mhd i vlak, tak by byli ještě v plusu.

    • Nebyli by v plusu. A ani v Paříži nebudou v plusu, píšou, že teď by byl výpadek příjmů 3mld eur (75mld korun) ročně. A to nijak nepředpokládají nárůst počtu cestujících, a tedy potřebu nových vozů, plus samozřejmě náklady na samotný provoz.

      Dále je otázkou, zda by to současná infrastruktura vůbec zvládla..

      Jsem dost velkým zastáncem MHD/VHD, ale také si jsem vědom finanční stránky. MHD zdarma může být, ale pokud chcete zachovat kvalitu dopravy, pak za strašně velkou cenu. Pokud do toho i tak chce nějaké větší město jít, proč ne.

    • V Praze už cestování „zadarmo“ prakticky je, 10Kč denně může dát skutečně každý a ten kdo MHD nejezdí, tak to dělá z jiných důvodů než cenových. Ale zlevnit by bylo třeba předplatné na příměstská pásma, př. pro cestující z Berouna jsou jen vnější pásma za 9600Kč / rok!

    • Pokud je veřejná doprava za dostupnou, resp. symbolickou cenu, tak v kombinaci se zavedením placeného parkování, lze očekávat výrazný úbytek aut, třeba takový, že by nebyly třeba megalomanské stavby typu tunel Blanka za 50 mld., který navíc působí přesný opak, tedy zatraktivnění a tím i nárůst individuální dopravy.

    • možná velký města mají větší příjem od cestujících, ale v česku kde mhd je zdarma, tam ušetřili. Vím že píší, že výpadek by byl tych 3mld eur, ale nikde nepíší, kolik jich stojí to co píši.
      S tím parkovným se zdá, aspon tady na moravě, že řidiči tak půl roku a potom stejně zaplatí. U nás nikdo nehledí co bude za pár roků a to je velká chyba.

    • Kde jste přišel na to, že města s MHD zdarma ušetřila? Možná ušetřila na tisku jízdenek, apod., ale přišla o tržby, takže se dotace zvýšily. Třeba ve F-M je to navíc cca 20 milionů (oproti předchozím cca 30 mil.) ročně plus nové autobusy, které byly potřeba na rozšíření linek.

    • “ který navíc působí přesný opak, tedy zatraktivnění a tím i nárůst individuální dopravy“

      Kde že se ta další auta vezmou? Spadnou z nebe? Lidi začnou z metra přesedat do aut? Blanka je (i přes navyšování ceny a další problémy) jediná užitečná dopravní stavba v Praze, která může něco vyřešit. Ovšem až bude hotová komplet a bude také vnější okruh a přestanou demagogické zeleno-aktivistické nesmysly typu „zklidňování dopravy“ v situaci, kdy nemám dokončenou ani základní infrastrukturu.

      MHD zdarma jako celek je jen populisticko – zelený blábol a nesmysl, hlavně ve velkým městech, kde nezanedbatelnou část tvoří nepravidelní cestující a množství turistů. Ať je zvýhodnění předplatních kuponů, aby to motivovalo místní a pravidelně dojíždějící do práce či školy, třeba i nechat auto na cesty po městě doma. Ale dávat to zcela zdarma je cesta do pekla.

    • Mhd zadrma pro Prahu je nesmysl – hlavne kdyz do Prahy prileti MESICNE v prumeru 1 000 000 turistu a mistnaku cedtujicich pres Prahu do svych mest…
      A jsou tu 2 paradoxy..
      1 – litacka na rok za 3650 – tj za 10 Kc denne – to je proste super!!!
      2 – turistickej listek na 24 h jenom za
      110 Kc (4 €) je proste smesne levny!!!!
      Viden z 7,60€ Berlin za podobnou castku, Budapest za 3500 Ft !!!!

    • 110Kč za 24h je možná směšný pro západní turisty, ale nikoli pro turisty z Čech. Řešením by mohlo být vzájemné uznávání jízdného ve veřejné dopravě, kdo by přijel z jiného města a měla tamní „lítačku“, mohl by na ni cestovat i v Praze, resp. s výraznou slevou. Kdo by žádný průzkaz na mhd neměl (cizinci), tak by zaplatil jízdenku za „západoevropskou“ cenu.

    • Kvůli tunelu tunelu Blanka se zatraktivnilo použití individuální dopravy na úkor dopravy veřejné, je nepopiratelný fakt. Stejně tak je fakt, že zavedení zón placeného stání od použití individuální dopravy mnohé odradí.

    • Já tedy nevím, ale s každou další dálnicí je v Praze aut více. Populistické mi přijde tvrdit, že se stavbou dalších něco vyřeší. Nevyřeší, jen přesune. Tranzit byl tuším někde kolem 5 %, všichni ostatní jedou do města nebo po městě, to okruhy moc nevyřeší. Nejsem ani pro MHD zdarma, byť 10 korun denně je jen pro místní a 24 za sebemenší popojetí (nebo dokonce čekání na „přípoj“) už levné není, leda jste zámožnější osoba.

    • Milan:
      Nemuzete cestujici rozdelovat pobdle statni prislusnosti.. 😀
      Nevim odkud jste Milane ale pri bezne cene 32 Kc za listek z automatu/trafiky (40 Kc primo u ridice) je proste cena za celodenni listek 110 Kc opravdu nehorazne nizka !!!!

    • Relativně nízká cena za 24 jízdenku můžete chápat jako poděkování za využítí mhd. K mojemu návrhu: poskytnutí slevy by nebylo na základě státní příslušnosti, ale na vlastnictví průkazu mhd od jiného dopravce se kterým by Praha měla smluvní vztah. Pak lze celodenní jízdenku prodávat za standardní evropskou cenu, aniž by to odradilo.

    • Zdarma je nesmysl. Ta cena je i regulační, aby kdo fakt nemusí tu dopravu nepoužíval a také aby se v tom nevozili bezďáci a jiné existence ještě víc než dnes. Navíc přítomnost rozličných lidí mnoho lidí naopak od MHD odrazuje bez ohledu na cenu.

      František: Dobudování okruhu by určitě přineslo pozitivní stav dopravy Praze

    • Milan: Takže Krnovan chodící do práce pěšky dá den MHD v Praze 8 euro?

    • „pri bezne cene 32 Kc za listek z automatu/trafiky (40 Kc primo u ridice) je proste cena za celodenni listek 110 Kc opravdu nehorazne nizka !!!!“
      Opět naprostá pitomost: všude v civilizovaných evropských městech je cena jednodenní jízdenky cca trojnásobek až čtyřnásobek ceny jízdenky pro jednotlivou jízdu – a proto je tomu tak i v Praze!

    • Zeleznicar v duchodu:
      Bylo by dobre odlisovat mezi osobnim presvedcenim a tim jak si to jednotlive metropole nastavily..

    • Johnny Gomez: Máte tam drobnou chybku. V Budapešti je 24-hodinový lístek za 1650 Ft, za 3300 Ft je až pro 5 osob cestujících najednou. A 1650 Ft je nějakých 140 Kč, takže možnosti navýšení v Praze jsou, ale v řádu desetikorun.
      Ve Vídni je sice už za 8 €, ale jednorázový je za 2,4 € (aspoň mi to tak hlásí jejich app), takže je to skutečně ve většině měst nastaveno, že celodenní lístek je kolem 4 násobku ceny základního lístku. Protože jinak by bylo výhodnější si nakoupit ty jednorázové. On toho turista většinou víc neprojede. Dopoledne z hotelu do města, pak se 2x někam přemístí a večer se vrátí do hotelu, protože v centru se přemísťuje pěšky.

    • Marrin:
      Uznavam drobnou chybku.
      Nasel jsem ten listek z 9.5.2017 z Budapesti za 4150 Ft za 72h.
      Tj pokud vydelim 8 aby se to dobre pocitalo (dnesni kuje to 518Kc za 3 dny, 0 deleno 3 je cca 173kc na den. Pro srovnami Praha 330 na 3 dny a 110 kc na den=4€8

    • Johnny Gomez: Tak jste se zase zmýlil:-) Osmi se to nedělí, ale násobí. Kurs je zhruba 100 HUF = 8,40 CZK. 4150 HUF je tedy 339,99 Kč na 72 hodin (kupováno minulý čtvrtek) a 113,33 na den. Praha 330/110.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora