Automobilový průmysl Automobily Informační technologie

Otázky a odpovědi: Velký bratr nebo pomoc? Systém přivolání pomoci eCall začíná

Dopravní nehoda, ilustrační foto. Autor: Policie ČR
Dopravní nehoda, ilustrační foto. Autor: Policie ČR

S příchodem dubna dojde na českých silnicích k zavedení technologické novinky zvané eCall, což je automatické přivolání pomoci v případě nehody. Od začátku měsíce budou mít výrobci povinnost instalovat palubní jednotky systému do všech nových modelových řad osobních i nákladních aut do 3,5 tuny homologovaných pro evropský trh. Mobilní operátoři jsou na spuštění systému eCall připraveni od října loňského roku. Systém se léta připravoval a testoval, Česká republika byla přitom jedním z nejaktivnějších členů Evropské unie.

„Podle statistik zemře v ČR ročně pět až deset lidí kvůli tomu, že se při dopravní nehodě vážně zraní, nedokážou přivolat pomoc a není ani žádný svědek nehody, který by jim pomohl. Jde především o nehody na málo frekventovaných komunikacích v nočních hodinách. V případě těžkého zranění každá minuta rozhoduje o tom, jak vážné následky bude mít na zdraví účastníka nehody. Tyto ztráty ve statistikách přímo nevyčteme, ale pro další život zraněných mohou hrát zásadní roli,“ uvedl Tomáš Neřold pověřený řízením Samostatného oddělení BESIP ministerstva dopravy.

Ministerstvo systém eCall od roku 2005 podpořilo částkou téměř 30 milionů korun. Zajímavostí je, že předchůdce dnešního eCallu vznikal v Československu už v 70. a 80. letech pod názvem AUTOVOC. Tehdejší systém pracoval na bázi radiového spojení.

Základní otázky a odpovědí k systému eCall (podle BESIPu):

Jak funguje?

Ve vozidle je instalována jednotka GNSS s vestavěnou SIM kartou a hlasovým telefonem. Stisknutím tlačítka SOS nebo v případě automatické aktivace senzorů nárazu ve vozidle se spustí poplach a auto automaticky přenese potřebná data na centrum tísňového volání integrovaného záchranného systému a k tomu volá na číslo 112. Potom už posádka komunikuje s operačním důstojníkem, který posuzuje danou situaci a následně vysílá záchranné složky dle potřeby. Pokud posádka v případě automatické aktivace eCallu při telefonickém spojení nereaguje, operační důstojník situaci vyhodnotí tak, že došlo k závažnému zranění a vyšle tam pomoc.

Přenos dat

Data slouží k tomu, aby pracovník operačního střediska věděl dostatek informací předem a neobtěžoval tak posádku vozidla a s ní řešil životně důležité úkony. Z vozidla se přenáší tato základní data:
·         Poloha vozidla
·         Směr jízdy (důležité pro dálniční síť)
·         Typ motoru (benzín, nafta, lpg, cng, hybrid, elektromobil, vodík)
·         Počet osob ve vozidle (podle zapnutých bezpečnostních pásů)
·         VIN vozidla

Kdy a kdo?

Od 31. března budou nově schvalované typy vozidel kategorie M1 a N1 muset mít namontovaný systém eCall.

Kde systém funguje?

Systém funguje všude v Evropě, v dalších zemích světa pak pod jiným názvem. Vzhledem k tomu, že eCall nevyžaduje rychlé datové připojení, ale je založen na bázi GSM, tak lze odesílat data i při minimální kvalitě příjmu.

Jak je to v zahraničí?

U nás i v evropských zemích volá vozidlo vždy na tísňovou linku 112 a tam jsou speciálně připravení operátoři pro vyřízení tohoto tísňového hovoru. Například v Rakousku mluví operátoři německy i anglicky.

Kdo to platí?

Cena za samotnou montáž palubní jednotky eCall je zahrnuta už při výrobě vozidla a podle odborníků se nevyšplhá výše než 100 Eur (2 550 Kč) na jedno vozidlo, ale díky masovému nasazení půjde cena ještě dolů. Volání pomocí eCall je bezplatné tak, jako volání na linku 112.

Musím upravit své vozidlo?

Nemusíte. Systém se týká jen nově schválených typů vozidel.

Budu na cestě permanentně sledován?

Ne. eCall je uspán a probouzí se jen, když dojde k automatické aktivaci senzorů nebo je ručně stisknuto SOS tlačítko.

Štítky

11 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Naprosto nefunkční je princip detekce počtu lidí v autě:
    „Počet osob ve vozidle (podle zapnutých bezpečnostních pásů)“
    Takže já podle toho systému jedu sám, přestože mám vzadu dvě děti v isofixových autosedačkách, které pásy vůbec nepoužívají…

  • Dá se eCall nějakým způsobem ať už softwarově nebo odpojením jednotky vypnout? Samozřejmě, že je to šmírovací jednotka, ostatně jako třeba všechny smartphony.

    Jinak je to zase další výsledem lobby/korupce a nesmysl navíc prodražující automobily a další bariéra, která by umožnila vstup levných automobilů na trhu. Přijde me naprosto nemístné, abych byl po hrozbou násilím nucen používat bezpečnostní pásy, helmy na kolech nebo pasivní bezpečnosti jako eCall a ještě za to platil.

  • Závidím všem, kteří můžou jezdit v nočních hodinách na málo frekventovaných komunikacích. Já můžu klidně odpojit dálková světla, protože jestli je kdy můžu zapnout, tak maximálně na 5 vteřin.

  • Jakým způsobem je technicky vyřešeno, že systém dokáže vyslat data o směru jízdy, ale zároveň se píše, že není žádné permanentní sledování a systém se probouzí jen při „aktivaci senzorů“? Pro vyhodnocení vektoru směru jízdy je přece nutné znát alespoň dva za sebou jdoucí body polohy a čas. Mně z toho logicky vychází, že polohový systém musí permanentně v určitých krátkých intervalech zaznamenávat.

    • Není sledování v tom smyslu, že data o pohybu jsou zaznamenávána jen v jednotce.

    • Podobně mi přijde zvláštní, že systém má být aktivován až nárazem nebo stiskem SOS tlačítka – do té doby by tedy neměl komunikovat s BTS. Jenže když zapnete mobil, tak chvíli trvá, než si najde signál. Znamená to, že po nárazu začne eCall teprve hledat signál, a bude tam zpoždění několik (desítek) sekund než začne vysílat?

    • re Michal: a jak se ta data o posledních pár pozicích budou získávat? Přes GPS nebo komunikací s BTS operátorů (což by bylo hodně nepřesné na určení směru na dálnici)? Takže v každém novém autě bude neustále zapnutá GPSka se všemi důsledky na možné sledování?

    • mgr.pavel
      GPS, GLONASS, GALILEO, by měli jít provozovat v pasivním režimu.

      Zpoždění desítek sekund je „přijatelné“, nepřijatelná je povinnost tohoto systému.

      Ale je to prasárna toto. Přílišná.

    • Systém eCall+bCall používají automobilky BMW, Jaguar, Mercedes, Porsche apod. už přes 10 let, není to nic nového. Nové je jen to, že se eCall bude montovat do všech aut. Princip je velice primitivní, k řídící jednotce je připojen GSM+GPS modul a ten odesílá data jen v případě „emergency call“. K žádnému aktivnímu sledování vozidel nedochází.

    • Dodatečná montáž je možná, ale je to stejná blbost jako před 15 lety, kdy si řidiči montovali do aut čínské handsfree.

Newsletter