Autobusy Doprava ve městě

Ostrava vyhlásila amnestii pro černé pasažéry. Výměnou za půlroční jízdenku

Autobus Solaris Urbino 18 CNG v barvách Dopravního podniku Ostrava. Foto: DPO
Autobus Solaris Urbino 18 CNG v barvách Dopravního podniku Ostrava. Foto: DPO

Dopravní podnik Ostrava odpustí lidem dosud neuhrazené pokuty za jízdu bez platného dokladu, pokud si výměnou koupí nejméně půlroční jízdenku.

Amnestie černých pasažérů běží až do 24. prosince, týká se těch, jejichž dluhy ještě nedorazily k soudu. Jde o novou kampaň „Už to nevidíme černě“, ve které se chce DPO více změřit na problematiku černých pasažérů, nedodržování přepravních podmínek a změnu systému vymáhání pokut. Pohledávky za nezaplacené pokuty dosáhly 677 milionů korun.

„Chceme jasně vzkázat těm, kteří za naše služby platí a dodržují naše přepravní podmínky, že si jich vážíme. A těm, kteří je porušují, že od této chvíle to budou mít s námi ještě těžší,“ vysvětluje důvod kampaně generální ředitel DPO Daniel Morys.

Po skončení kampaně předá DPO nedořešené případy třetí straně k vymáhání. „Naše analýza ukázala, že v posledních pěti letech jsme úspěšně vymohli zhruba pětinu tarifních přirážek za jízdu načerno. Dopravní podnik je tu v prvé řadě proto, aby dobře sloužil svým cestujícím, a ne aby svou energii v takové míře soustřeďoval na vymáhání pokut a případné soudní a exekuční spory,“ vysvětlil Morys.

Ostrava už na jaře zavedla asistenty přepravy, kterí mají pomáhat cestujícím a současně nevpouštět do dopravních prostředků cestující bez lístků nebo mají právo cestujího okamžitě vyloučit z přepravy. Od dubna už zaznamenaly více než osm tisíc takových situací. Aktuálně jich mají už třicet.

Kromě amnestie zvýší DPO současně pokutu za jízdu bez jízdenky ze 700 na 1000 Kč. Podle statistik DPO tři čtvrtiny cestujících jezdí bez lístku opakově, v průměru byli chyceni za pět let šestkrát. „Z našich statistik vyplývá, že typickým černým pasažérem je muž ve věku dvacet až pětadvacet let, který bydlí v Moravské Ostravě, Přívoze nebo ve Vítkovicích a nejčastěji jezdí linkou č. 4 nebo č. 11 mezi 9:00 a 10:00 h a pak mezi 15:00 a 16:00 h,“ upozorňuje Daniel Morys a doplňuje, že celá čtvrtina černých pasažérů má místo trvalého bydliště formou úřední adresy.

Štítky

3 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • Je to sice náznak cesty konstruktivním směrem, ale nevím jestli je odpouštění pokut zrovna „pedagogické“. ČR je specifická v tom, že často vymýšlí všelijaká, často pofiderní, řešení problémů, které jsou jinde dávno vyřešené. Typickým příkladem je třeba zdravotnictví, že…

    Ve Švýcarsku je za první jízdu na černo přátelské upozornění ve výši 100 CHF, za druhý a další případ se prý postih damaticky zvyšuje. O kolik, to nevím, neznám nikoho, kdo by to platil. Nicméně zřejmě tam i lépe funguje vymáhání dluhů, resp. registr dlužníků. Chcete-li si vyřídit i jenom blbou kreditku, tak vás tam prolustrují tak, že vás rychle přejde chuť něco nezaplatit…

  • Za ty nevymožené pokuty (a jistě se nepodařilo chytit všechny) by v každém voze mohl být trvale průvodčí. A neubylo by jen černých pasažérů, ale také vandalismu a celkově by to prospělo i (minimálně pocitu) bezpečnosti cestujících. Nechápu, že si to někdo ještě nespočítal.